Anonym (Tina) skrev 2025-06-01 10:19:46 följande:
Forskning har visat att om man lever i ett mer jämställt förhållande så skiljer man sig mindre ofta. Det här att "ta för sig" kan bli jobbigt i ett förhållande i längden. Speciellt om kvinnan får göra det mesta av hushållsarbetet.
Den typen av maskulinitet kräver också ofta mer ständig beundran och uppmärksamhet från kvinnor. Men det gäller såklart inte alla, men det finns sådana mönster.
Jag tycker inte det är mesigt när jag kan diskutera med min partner på lika villkor, snarare blir det mer intressanta samtal. Känner mig nära partnen då.Gillar att vi utöver att vara partners, också är goda vänner på lika villkor. Det känns tryggt. Nordiska killar kan vara självständiga och manliga, fast på kanske ett lite annat sätt.
Men var och en behöver välja efter sina önskningar. Så då väljer du den maskuliniteten och jag föredrar en annan maskulinitet.
Fast de jämlika killarna kommer ju inte ens dit, då det inte är den typen av killar kvinnor går igång på sexuellt. (Generellt) Kvinnor vill ha en typ av kille att knulla med och en annan att leva med, och den tvåsidigheten är inte helt lätt att leva upp till som man.
Lägg därtill till att nästan vad som helst kan leda till en anmälan idag, så svenska killar rör sig i ett minfält när det gäller kontakt med tjejer. En komplimang kan ses som sexuella trakasserier, leda till sparken osv.
Då det är rätt ironiskt att nu när kvinnor fått den jämlikhet ni vill ha, då väljer ni bort de svenska killarna och tar de ifrån de mest ojämställda kulturerna istället.
Märkligt på ett sätt men helt självklart om man tittar hur vi är biologiskt programmerade.