• Emmaonfire

Svenska killar så mesiga

Har många svenska killkompisar som är svenskar och dom är jätte gulliga som gillar feminism och sånt. Men utländska killar tar för sig mer som riktiga män. Mina föräldrar är inte så glada att jag alltid har utländska killar men hur skal man göra? Välja en mesig svensk så föräldrarna blir nöjda eller välja en riktig man??

• Svar på tråden Svenska killar så mesiga
  • Anonym (Ant)
    Anonym (6 juni) skrev 2025-06-06 20:56:50 följande:
    Så tröttsamt. Hört det där förut. Vi kanske inte behöver vårdyrken ens. Varför det när löneläget är så dåligt? Alla kan ju jobba med bygg i stället? De som söker till ett vårdyrke får skylla sig själva.

Samhället har kommit fram till att kvinnor ska tjäna mindre än män. Inte uttalat. 
    Vi behöver absolut vårdyrken men att söka sig till ett yrke och tjata om att det är underbetalt är inte så imponerande. Sök något annat som är bättre betalt, ingen tvingar dig att ta lågbetalda jobb. Kvinnor och män I Sverige är fria att skapa sig sitt egna liv, sök dig dit du vill, du är helt fri. Det är ni själva som sätter er i skiten. 

Det finns många manligt dominerade branscher som skriker efter arbetskraft, de ser också gärna kvinnliga sökande, sök er dit istället för att ständigt gnälla.

Sikta på bättre betalda arbetsplatser, hur svårt kan det vara. 
  • Anonym (6 juni)
    Anonym (Ant) skrev 2025-06-06 21:05:29 följande:
    Vi behöver absolut vårdyrken men att söka sig till ett yrke och tjata om att det är underbetalt är inte så imponerande. Sök något annat som är bättre betalt, ingen tvingar dig att ta lågbetalda jobb. Kvinnor och män I Sverige är fria att skapa sig sitt egna liv, sök dig dit du vill, du är helt fri. Det är ni själva som sätter er i skiten. 

Det finns många manligt dominerade branscher som skriker efter arbetskraft, de ser också gärna kvinnliga sökande, sök er dit istället för att ständigt gnälla.

Sikta på bättre betalda arbetsplatser, hur svårt kan det vara. 
    Du är en sån som inte ser skogen pga alla träd va?

Det ojämställda systemet som finns på plats som genererar lägre löner för kvinnor ska inte ifrågasättas. De får skylla sig själva i stället. De kan ju göra något som män gör i stället då det värderas bättre. (Men bara nästan, de kan ju inte odla snopp och komma upp i riktiga mäns lönelägen oavsett)
  • Tobben
    Anonym (6 juni) skrev 2025-06-06 21:31:48 följande:
    Du är en sån som inte ser skogen pga alla träd va?

Det ojämställda systemet som finns på plats som genererar lägre löner för kvinnor ska inte ifrågasättas. De får skylla sig själva i stället. De kan ju göra något som män gör i stället då det värderas bättre. (Men bara nästan, de kan ju inte odla snopp och komma upp i riktiga mäns lönelägen oavsett)
    Har du något förslag på vad alla vi förfördelade män ska göra åt saken?
  • Anonym (Tina)
    Tobben skrev 2025-06-07 17:28:39 följande:
    Alltså män är inte förfördelade, deras vanligaste yrken är ju högre värderade än kvinnornas yrken!

Nu är det så att kvinnorna för det mesta själva har fått kämpa sig till förbättringar. Fram till den stund som det har funnits ett utrymme i historien som gjort det möjligt att förändra.

Men LO- männen kunde t.ex. stötta Kommunals grupper när dessa vill ha högre lön och liknande. 

Tyvärr, när nu klyftorna ökar i samhället och det har varit ekonomiska tider när många känt av kostnadsökningar, så tror jag snarare att det finns risk för att det går bakåt. Reformer kommer ofta i goda tider. 

Dessutom finns det krafter som vill minimera den offentliga sektorn, alltså minska vård-, skol- och omsorgsjobben.

De tycker:  Hellre ett skattesystem som gynnar de mycket rika och som finanserar välbeställdas städhjälp, hjälp vid fester och ombyggnad av köket, än en ny person i förskolan som gör att alla barn får vad de behöver. Det är de tiderna vi är på väg mot, kortsiktigt lura väljarna.
  • Tobben
    Anonym (Tina) skrev 2025-06-07 17:40:50 följande:
    Alltså män är inte förfördelade, deras vanligaste yrken är ju högre värderade än kvinnornas yrken!

Nu är det så att kvinnorna för det mesta själva har fått kämpa sig till förbättringar. Fram till den stund som det har funnits ett utrymme i historien som gjort det möjligt att förändra.

Men LO- männen kunde t.ex. stötta Kommunals grupper när dessa vill ha högre lön och liknande. 

Tyvärr, när nu klyftorna ökar i samhället och det har varit ekonomiska tider när många känt av kostnadsökningar, så tror jag snarare att det finns risk för att det går bakåt. Reformer kommer ofta i goda tider. 

Dessutom finns det krafter som vill minimera den offentliga sektorn, alltså minska vård-, skol- och omsorgsjobben.

De tycker:  Hellre ett skattesystem som gynnar de mycket rika och som finanserar välbeställdas städhjälp, hjälp vid fester och ombyggnad av köket, än en ny person i förskolan som gör att alla barn får vad de behöver. Det är de tiderna vi är på väg mot, kortsiktigt lura väljarna.
    Och en majoritet av väljarna fortsätter att rösta på de partier som för den politik du beskriver. Jag räknar därmed att majoriten av befolkningen tycker att det är okej, och då får jag respektera deras val.
  • Anonym (6 juni)
    Tobben skrev 2025-06-07 17:28:39 följande:
    Tycker det är rimligt att män får en reell bild av verkligheten i stället för att försvara mäns högre löner. Det är vad jag förväntar mig att män som grupp ska göra åt saken.
  • Tobben
    Anonym (6 juni) skrev 2025-06-07 18:03:14 följande:
    Tycker det är rimligt att män får en reell bild av verkligheten i stället för att försvara mäns högre löner. Det är vad jag förväntar mig att män som grupp ska göra åt saken.
    Jag tror att det är extremt få män som har missat att  t ex undersköterskor är underbetalda.
  • Anonym (Tina)
    Tobben skrev 2025-06-07 17:56:10 följande:
    Och en majoritet av väljarna fortsätter att rösta på de partier som för den politik du beskriver. Jag räknar därmed att majoriten av befolkningen tycker att det är okej, och då får jag respektera deras val.
    Man måste respektera den parlamentariska demokratin, naturligtvis.

Men man kan undra om vanliga löntagare har satt sig in i vad politiken innebär på sikt. Alltså jag respekterar demokratin, men tycker att det är konstiga val, utifrån löntagarpositionen.Tidöpartierna försämrar ju t.ex. balansen mellan arbetsgivare-löntagare.
  • Anonym (6 juni)
    Tobben skrev 2025-06-07 19:18:57 följande:
    Jag tror att det är extremt få män som har missat att  t ex undersköterskor är underbetalda.
    Tycker det är extremt mycket män som anser att den här ojämställdheten gällande inkomster mellan könen är något som inte existerar. Oftast via bortförklaringar och att hon får "skylla sig självt" eller byta jobb till byggbranschen (eller ett mansyrke m a o) Saken betraktas som något självklart. Samtidigt som det behöver försvaras tydligen. Rättare sagt: Att alla ska fortsätta betrakta ojämställdheten som självklart känner män ett behov av att försvara. Då är den ju inte självklar egentligen.
  • Anonym (Tina)

Jag tror att kvinnor röstar som de ofta gör för att de arbetar i det offentliga och ser alla ställen där det haltar och man inte räcker till.

Folk brukar bli jätteförvänade när de har en gammal förälder som inte klarar eget boende längre och den personen inte får plats på något boende. Eller skulle behöva en anpassad seniorlägenhet, men inte får någon. Eller inte får byta till en mindre och billigare lägenhet, trots att det är ett kommunalt bostadsbolag. 

Eller inte får den hemtjänst den behöver.

Svar på tråden Svenska killar så mesiga