• Emmaonfire

Svenska killar så mesiga

Har många svenska killkompisar som är svenskar och dom är jätte gulliga som gillar feminism och sånt. Men utländska killar tar för sig mer som riktiga män. Mina föräldrar är inte så glada att jag alltid har utländska killar men hur skal man göra? Välja en mesig svensk så föräldrarna blir nöjda eller välja en riktig man??

• Svar på tråden Svenska killar så mesiga
  • Tobben
    Anonym (Tina) skrev 2025-06-07 19:58:49 följande:
    Man måste respektera den parlamentariska demokratin, naturligtvis.

Men man kan undra om vanliga löntagare har satt sig in i vad politiken innebär på sikt. Alltså jag respekterar demokratin, men tycker att det är konstiga val, utifrån löntagarpositionen.Tidöpartierna försämrar ju t.ex. balansen mellan arbetsgivare-löntagare.
    De flesta är inte alls insatta och tycker att de har det tillräckligt bra för att inte orka engagera sig. Så de röstar på någon av de befintliga partierna - som de alltid gjort -och inget förändras.
  • Tobben
    Anonym (6 juni) skrev 2025-06-07 20:10:07 följande:
    Tycker det är extremt mycket män som anser att den här ojämställdheten gällande inkomster mellan könen är något som inte existerar. Oftast via bortförklaringar och att hon får "skylla sig självt" eller byta jobb till byggbranschen (eller ett mansyrke m a o) Saken betraktas som något självklart. Samtidigt som det behöver försvaras tydligen. Rättare sagt: Att alla ska fortsätta betrakta ojämställdheten som självklart känner män ett behov av att försvara. Då är den ju inte självklar egentligen.
    Jag har gott om vänner som tycker att det är fördjävligt med just vårdpersonalens låga lön och att hela systemet är fel i grunden.
    Men ingen kommer att rösta på något annat parti än något av de som satt oss där vi är idag och ingen kommer att agera fackligt och strejka.

Är lösningen att färre kvinnor söker sig till vården och fler män tar deras plats?

Sverige är ett av världens jämställdaste länder och ändå är det så skevt.
  • Anonym (6 juni)
    Tobben skrev 2025-06-07 22:48:39 följande:
    Jag har gott om vänner som tycker att det är fördjävligt med just vårdpersonalens låga lön och att hela systemet är fel i grunden.
    Men ingen kommer att rösta på något annat parti än något av de som satt oss där vi är idag och ingen kommer att agera fackligt och strejka.

Är lösningen att färre kvinnor söker sig till vården och fler män tar deras plats?

Skulle önska att fler får upp ögonen för skevheten. Nej, jag tror att man söker sig till ett yrke som intresserar en bäst. Det borde däremot vara någorlunda likartat värderat. Människor gör en insats, och då borde inte könet vara en faktor.

Resultatet på den här ojämställdheten är däremot ett generellt fattigare Sverige med sämre välfärd. Om kvinnors arbetaryrken skulle vara på samma lönenivå som männens så skulle även kostnadsläget för individerna anpassas. Folk skulle ha råd med skäliga boenden och bidragen skulle minska. Färre barn i fattigdom och lägre brottslighet. (Även skapa förutsättningar för fler incitament och bättre innovationsförmåga) Sverige skadas av att ha oskäligt höga arbetarlöner för vissa grupper.

Börjar män och kvinnor uppfatta ojämställdheten så kommer det så småningom planas ut. 

• Anonym (Ant)
    Tobben skrev 2025-06-07 22:48:39 följande:

Vårdpersonalens låga löner? Medianlönen är för undersköterskor är 29100, sjuksköterskor 42900. Vad är en acceptabel lön? 
  • Anonym (Ant)
    Anonym (6 juni) skrev 2025-06-07 23:57:28 följande:

Skulle önska att fler får upp ögonen för skevheten. Nej, jag tror att man söker sig till ett yrke som intresserar en bäst. Det borde däremot vara någorlunda likartat värderat. Människor gör en insats, och då borde inte könet vara en faktor.

Resultatet på den här ojämställdheten är däremot ett generellt fattigare Sverige med sämre välfärd. Om kvinnors arbetaryrken skulle vara på samma lönenivå som männens så skulle även kostnadsläget för individerna anpassas. Folk skulle ha råd med skäliga boenden och bidragen skulle minska. Färre barn i fattigdom och lägre brottslighet. (Även skapa förutsättningar för fler incitament och bättre innovationsförmåga) Sverige skadas av att ha oskäligt höga arbetarlöner för vissa grupper.

Börjar män och kvinnor uppfatta ojämställdheten så kommer det så småningom planas ut. 

Skevet? Varför kan inte kvinnor söka bättre betalda arbeten? Varför startar inte kvinnor egna företag eller tar samma risker som männen för att tjäna mer pengar?
  • Anonym (Ant)
    Anonym (6 juni) skrev 2025-06-07 20:10:07 följande:
    Tycker det är extremt mycket män som anser att den här ojämställdheten gällande inkomster mellan könen är något som inte existerar. Oftast via bortförklaringar och att hon får "skylla sig självt" eller byta jobb till byggbranschen (eller ett mansyrke m a o) Saken betraktas som något självklart. Samtidigt som det behöver försvaras tydligen. Rättare sagt: Att alla ska fortsätta betrakta ojämställdheten som självklart känner män ett behov av att försvara. Då är den ju inte självklar egentligen.
    Om du tar ett dåligt betalt arbete så är det väl ditt egna fel? Vems fel skulle det annars vara?  
  • Anonym (Ant)
    Anonym (6 juni) skrev 2025-06-07 18:03:14 följande:
    Tycker det är rimligt att män får en reell bild av verkligheten i stället för att försvara mäns högre löner. Det är vad jag förväntar mig att män som grupp ska göra åt saken.
    Män med högre löner betalar mer skatt än kvinnor med låga löner. Män bidrar till systemet mer än kvinnor. 
  • Anonym (Generalisera)

Otroligt hur trångsynt man kan vara.. 

• Anonym (Tina)
    Anonym (Ant) skrev 2025-06-08 01:17:05 följande:
    Män med högre löner betalar mer skatt än kvinnor med låga löner. Män bidrar till systemet mer än kvinnor. 
    Men kvinnors arbete kan vara minst lika värdefullt för samhället! 

Om man betalar människor lägre löner, så betalar de personerna mindre skatt. Det är en spegling av att man värderar arbete som görs med andra människor lägre än arbete som utförs med maskiner.
  • Anonym (Typ)
    Anonym (Ant) skrev 2025-06-08 01:05:56 följande:
    Skevet? Varför kan inte kvinnor söka bättre betalda arbeten? Varför startar inte kvinnor egna företag eller tar samma risker som männen för att tjäna mer pengar?
    Anonym (Ant) skrev 2025-06-08 01:10:32 följande:
    Om du tar ett dåligt betalt arbete så är det väl ditt egna fel? Vems fel skulle det annars vara?  

Detta är så självklart egentligen. Personer som gnäller, som gör exakt samma sak och förväntar sig ett nytt resultat kommer bli besvikna. Det kommer ingen fröken, som på dagis, och rättar till allt man tycker är orättvist så det känns bättre.

Kvinnor har samma möjligheter som män om man gör andra val.

Det bör påpekas, för rättvisans skull, att fler kvinnor inser detta och även får tyngre och mer betalda poster. Precis som det även finns män som gör samma saker och gnäller över resultatet.

Svar på tråden Svenska killar så mesiga