• t123

BF juni 2017

Hej! Här kan vi väl samlas, vi med BF i juni 2017? Jag plussade idag, det är flera dagar innan BIM så än så länge kanske vi inte är så många här, men fyll gärna på allt eftersom! :) 

För mig blir BF runt 4/6 tror jag, det är mitt andra barn och jag är 26 år. Berätta gärna om er också! :)

• Svar på tråden BF juni 2017
  • Jollefin

Hej. Går alla och gör kub? Jag fick göra tidiga testet med min dotter i vecka 7 första sen någon gång mellan 14-18. Men denna har jag inte gjort någon eftersom jag inte haft någon kontakt med läkare på samma sätt.. är i vecka 10. 9+3 kanske börjar bli sent för kubtest men vore ju kul att få se men tänkte ändå vänta tills det är dags i vecka 18. Men nu blir jag orolig. Kanske borde kolla. Fler som väntar till rutin ultraljudet?

• SoMe
    klaraPee skrev 2016-11-17 11:14:44 följande:

Var och gjorde ett vul tidigare idag. Enligt skärmen var fostret 2 mm långt (och därför inga hjärtljud) men ska vara 15 mm. Troligen en avstannad graviditet. Troligen kommer jag få blödningar. Troligen ett missfall. Känner mig så lurad. och tom. Nu ska jag försöka jobba. Hemska dag. Någon som varit med om liknande?

Beklagar - du kan inte ha fel på när du blivit gravid? Jag har haft ett fördröjt missfall: upptäcktes i v 11 då jag skulle göra moderkaksprov. Embryots hjärta hade slutat slå på 7+6 (vi hade varit på VUL och sett ett tickande hjärta på 7+3...). Har sedan läst och hört att allra flest missfall sker just vid brytpunkten mellan åttonde eoch nionde veckan - då ska nämligen moderkakan börja ta över försörjningen av embryot och funkar inte det så avstannar graviditeten.
  • Marbod

Hej allihopa!

Hoppas att jag får hoppa in här med er. Jag är ny både på forumet och i tråden. Jag och min sambo väntar vårat första barn med beräknad ankomst 7 juni -17. Ingen utav oss har barn sedan tidigare så detta är min första graviditet. Har inte riktigt fattat det än och känns helt sjukt att skriva det Tungan ute 

Jag är 28 år och kommer ifrån Sandviken. Idag går jag in i v12  och om en vecka är det inskrivning hos barnmorskan som gäller.

Så hur har dom här första veckorna varit då.. Jo, i V6 ungefär, kom illamåendet, tröttheten och finnarna.. Skitkul.. eller inte. Illamåendet var fruktansvärt i början, har småätit hela tiden för att försöka hålla den i shack plus att jag tar lergigan. Men nu känns det faktiskt som att det börjar lugna sig lite. Eller så inbillar jag mig bara.

Likaså angående finnarna, min hy exploderade under en natt i princip (brukar alltid ha någon finne till och från utan att bry mig så mycket om det), helt plötsligt var kinderna och pannan överfyllda av dessa ovälkomna gäster - jag såg inte klok ut. Är ganska nyligen diagnostiserad med hudsjukdomen rosacea också så strul med huden får jag nog räkna med de kommande månaderna. Men men, det känns som att värsta stormen lagt sig och att min hy faktiskt börjat läka (dock kommer det småfinnar fortfarande, men det är såna som försvinner lika fort som dom dyker upp). 

Tröttheten är väl densamma ungefär, däckar som en klubbad säl mellan 21-22 varje kväll och kommer knappt ur sängen när klockan ringer vid 7. Är mer morgontrött nu än vad jag varit förut.. Och jag blir sjukt trött mitt på dan. 

För bara någon dag sedan har jag börjat känna en förjäkla törst. Är jättetörstig hela tiden, men jag har också varit dålig på att få i mig vätska senaste tiden. Brukar dricka mycket vatten, men vatten har jag blivit illamående av nu, jätteskumt.. Likaså tandkräm har jag blivit illamående av.. Och vissa grejer smakar annorlunda mot för förut. Men allt det här hör väl till antar jag?

Oj, det blev ett längre "hej här är jag"-inlägg än vad jag hade tänkt, men nu vet ni lite om mig Glad Jag är fortfarande inte helt övertygad om att det är något där inne i magen, känns helt overkligt och jag längtar så efter att få göra ett ultraljud och faktiskt se att det finns en liten människa inom mig.

• SoMe

11+6 idag och vid lunchen horribla ilningar och stick i livmodern (alltså medan jag satt ner och åt - inga hastiga rörelser, inget springande osv) - inget jag känt vid de andra två graviditeterna. Blev rejält orolig. Jag har hög smärttröskel, så jag reagerar inte för vad som helst. Någon mer ungefär där omkring som känner samma? Det är alltså inte som hugg av ligamenten vid nysning när man ligger ner etc. Detta kändes som knivar som stacks upp underifrån, in i livmodern 

• Aklejan
    klaraPee skrev 2016-11-17 11:14:44 följande:

Var och gjorde ett vul tidigare idag. Enligt skärmen var fostret 2 mm långt (och därför inga hjärtljud) men ska vara 15 mm. Troligen en avstannad graviditet. Troligen kommer jag få blödningar. Troligen ett missfall. Känner mig så lurad. och tom. Nu ska jag försöka jobba. Hemska dag. Någon som varit med om liknande?

Vad ledsen jag blir för din skull! Måste du vara på jobbet?
  • klaraPee
    SoMe skrev 2016-11-17 12:28:19 följande:

Beklagar - du kan inte ha fel på när du blivit gravid? Jag har haft ett fördröjt missfall: upptäcktes i v 11 då jag skulle göra moderkaksprov. Embryots hjärta hade slutat slå på 7+6 (vi hade varit på VUL och sett ett tickande hjärta på 7+3...). Har sedan läst och hört att allra flest missfall sker just vid brytpunkten mellan åttonde eoch nionde veckan - då ska nämligen moderkakan börja ta över försörjningen av embryot och funkar inte det så avstannar graviditeten.

Nja, denna barnmorskan trodde inte det. Usch vad hemskt för er :( Får hoppas jag kan gå vidare med detta och att vi har tur nästa gång. ska ringa min ordinarie barnmorska strax och höra vad hon säger..
  • klaraPee
    Aklejan skrev 2016-11-17 12:38:44 följande:

Vad ledsen jag blir för din skull! Måste du vara på jobbet?

tyvärr gick det inte att få in en extra :(. jobbar som pers. assistent och har som tur väl är tillgång till ett eget rum där jag kan smita in och gråta av mig när tillfälle ges.
  • MiniV
    trollis86 skrev 2016-11-14 19:49:15 följande:

ni som har flera barn...sambon fick ett jobberbjudande idag (inom samma jobb) men andra arbetstider och bättre lön. nu jobbar han 7-15.30..och med det nya jobbet skulle han jobba varannan vecka 6-14 och varannan vecka 14-22. meeeen orkar man med tex nattningar ensam varannan vecka med en 2 åring och en liten bebis som föds i mitten av juni? 
    ååå några veckor till så får vi se lilla bebisen på ultraljud :)

Min sambo jobbar 04-13 en vecka, sedan 14-23 en vecka (ungefärliga tider) plus helg var tredje vecka, men sedan är han ledig var tredje vecka. Det kan vara pissjobbigt de sena veckorna, men de lediga veckorna är guld! Hoppas att det inte kommer sug gärdet när vi har två... :/
  • MiniV
    eessica skrev 2016-11-17 08:54:31 följande:

Hej allihopa, 
    Vi går in i v 13 på lördag och i morgon är första besök i morgon hos vårdcentralen.
    Vi gör detta i norge så lite andra regler från i sverige hur man skall gå tillväga med allt. Känner mig väldigt uppblåst så funderar snart på att köpa första mammabyxorna. när köpte ni era förta mammakläder?

Köpte i v.8 med första! ;)
  • MiniV
    BFjuni2017 skrev 2016-11-17 09:05:59 följande:

Hej igen. Jag har inte känt för att skriva något här på FL på länge eftersom mina symtom avtagit lite (idag gick jag in i v. 11) och jag går runt med en känsla av att "knappt vara med barn". Råkade läsa om missfall och en tjej som kom till KUBen och då fostret inte varit levande på 2 veckor utan bara låg där. Trodde inte att jag skulle reagera så hårt på att läsa det men nu har jag slutat berätta för folk att vi väntar barn och väntar bara på att få KUBen avklarad. Till min stora glädje fick vi tid för KUBen igår hemskickad, den 2:a december ska vi dit! Så 2 veckor får jag hålla ut.

Jag försöker tänka på att för bara några år sedan då KUBen inte fanns så fick blivande föräldrar se första livstecknet på RUL i vecka 19!

Har någon av er gjort KUBen nu? Hur gick det? Eller väntar ni på den? Hur känner ni?

<3

Jag får inte se förrän url, eftersom vi inte gör kub. Kommer lyssna hos BM innan dess dock.