• t123

BF juni 2017

Hej! Här kan vi väl samlas, vi med BF i juni 2017? Jag plussade idag, det är flera dagar innan BIM så än så länge kanske vi inte är så många här, men fyll gärna på allt eftersom! :) 

För mig blir BF runt 4/6 tror jag, det är mitt andra barn och jag är 26 år. Berätta gärna om er också! :)

• Svar på tråden BF juni 2017
  • Cacek
    Päärlan skrev 2016-11-21 16:08:53 följande:

Vart på kub test idag. Fick sannolikhet 1 på 3100 för downs, tyckte det var bra tills en vän sa att hon fick 1 på 20.000. För övrigt är jag 26 år gammal. Nån mer som fått liknande?

Jag jobbar som biolog på ett kliniskt genetiskt lab (dit bla fostervatten skickas för analysering av de vanligaste trisomierna) jag jag därför sett mycket olika kub resultat som indikator och 1:3100 är inget resultat som hade oroat mig personligen. Här där jag jobbar är en risk på mer än 1:300 gränsen för att få göra nipt. Är risken större än 1:50 så tas ett fostervatten prov där man gör en enkel snabb analys, är den normal och man har en risk högre än 1:50 så går vi vidare med en djupare analys för att försöka hitta andra avvikelser som inte är trisomi 13, 18 eller 21.

Så som sagt kub är ju bara en sannolikhet men jag skulle säga att sannolikheten är låg, inget oroande ur mina ögon. Sen kan man ju inte hjälpa om man är orolig ändå, tror det är en del av graviditeten. :)
  • Päärlan
    Cacek skrev 2016-11-21 20:52:18 följande:

Jag jobbar som biolog på ett kliniskt genetiskt lab (dit bla fostervatten skickas för analysering av de vanligaste trisomierna) jag jag därför sett mycket olika kub resultat som indikator och 1:3100 är inget resultat som hade oroat mig personligen. Här där jag jobbar är en risk på mer än 1:300 gränsen för att få göra nipt. Är risken större än 1:50 så tas ett fostervatten prov där man gör en enkel snabb analys, är den normal och man har en risk högre än 1:50 så går vi vidare med en djupare analys för att försöka hitta andra avvikelser som inte är trisomi 13, 18 eller 21.

Så som sagt kub är ju bara en sannolikhet men jag skulle säga att sannolikheten är låg, inget oroande ur mina ögon. Sen kan man ju inte hjälpa om man är orolig ändå, tror det är en del av graviditeten. :)

Oh tack för ditt svar!! :D
  • Onemore
    klaraPee skrev 2016-11-20 11:26:16 följande:

Hej igen. Känner att jag vill dela med mig av detta. Skrev ju för någon dag sedan att jag var hos en privat bm för att göra ett vul för att jag ville veta om allt var okej. Hon konstaterade då snabbt att graviditeten avstannat pga embryot var för litet jämfört med veckan jag var i. Dagen efter fick jag en tid hos gynmottagningen på lasarettet. Där fick jag träffa en överläkare som undersökte mig och menade att det inte alls behöver betyda att graviditeten avstannat (!). Gulesäcken var kvar och allt såg fint ut, förutom det lilla embryot. Han hade också en teori om att det kunde röra sig om partiell mola. Chansen att embryot skulle fortsätta leva var ungefär 40%. Han kallade på sin kollega som också fick undersöka mig och kunde också konstatera samma sak. Jag fick göra ett HcG prov och läkaren ringde tillbaka samma dag och sa att provsvaret visade 23000 i HcG, bra enligt honom. Fick även en ny tid för undersökning nu på torsdag. Så här är jag fullt ovetandes om någonting (med alla grav. Symtom kvar...). Vill bara att det ska bli torsdag så jag får veta vad jag ska bearbeta!

Hej! Oj, vad förvirrande att de säger olika saker. Men jättebra att det fortfarande finns en chans att det kan gå bra! Hoppas du får ett positivt besked på torsdag!
  • Onemore

Hej! Jag är i vecka 9 och undrar lite hur ni andra mår/mådde runt denna veckan? Jag känner nämligen ingen molande värk längre och inte heller ömma bröst. Dock är magen svullen och jag är väldigt hungrig och trött. Får dovt illamående sent på kvällen eller när jag inte ätit på länge. För det mesta tänker jag positivt, att allt är bra, men det är också svårt när man ännu inte fått se det lilla livet. Det här är också första gången så man har ju inget alls att jämföra med. Den här ovissheten är inte riktigt min grej, men det är ju som det är och samma för alla. Ska på ultraljud vecka 11 i alla fall vilket ska bli skönt :)

• Gabbi91

Hej alla blivande mammor!

Gabrielle heter jag och fick reda på att jag nu väntar mitt andra barn i slutet av juni nästa år :)

Var med i en BF juni-grupp när jag väntade dottern också och tyckte det va så mysigt med andra i samma skede att prata med <3

Vi har berättat för familjen och vår dotter vet om att hon ska bli storasyster. Känns som jag är gravid för första gången. Inte alls likt min förra grav då jag mådde som en prinsessa (a) nu måndag illa hela tiden och är så himla trött. Väntar otåligt på v12 i hopp om att det ska släppa. Ska bli kul att följas åt med er andra! Kram! <3

• Gabbi91

Hej alla blivande mammor!

Gabriella heter jag och fick reda på att jag nu väntar mitt andra barn i slutet av juni nästa år :)

Var med i en BF juni-grupp när jag väntade dottern också och tyckte det va så mysigt med andra i samma skede att prata med <3

Vi har berättat för familjen och vår dotter vet om att hon ska bli storasyster. Känns som jag är gravid för första gången. Inte alls likt min förra grav då jag mådde som en prinsessa (a) nu mår jag illa hela tiden och är så himla trött. Väntar otåligt på v12 i hopp om att det ska släppa. Ska bli kul att följas åt med er andra! Kram! <3

• pangea

Var på KUB imorse och fick se ett litet liv! ..som hickade och vinkade och drack :) Fick oddsen 1:9700 vilket jag är nöjd med! Fick även veta igår att vi har första köplats på en större lägenhet så det verkar som att livet ordnar sig ändå, såå skönt.

Nu kan man börja glädjas åt detta på riktigt, lycka till alla ni andra som väntar på KUB!

• Fru89

När vi var på kub-undersökningen berättade barnmorskan om vilka gränser som fanns gällande risker på kronosomförändringar, men att dom väljer att inte tala om det utan bara om man har en hög eller låg sannolikhet. Allt för att undvika risken för onödigt oroande osv om man skulle vara på gränsen eller jämföra siffrorna med någon annan. Himla bra tyckte jag!

• SoMe

Vi skulle göra moderkaksprov igår, men tji fick vi. Moderkakan sitter i bakvägg. Blir att vänta tre veckor till på fostervattensprov... jobbigt att behöva dölja graviditeten i ytterligare ca fyra veckor.

Vad heter Facebook-gruppen nu igen? Känner mig ändå redo att vara med där eftersom jag känner bebisen om kvällarna nu ????

• mammasusan
    SoMe skrev 2016-11-22 13:59:06 följande:

Vi skulle göra moderkaksprov igår, men tji fick vi. Moderkakan sitter i bakvägg. Blir att vänta tre veckor till på fostervattensprov... jobbigt att behöva dölja graviditeten i ytterligare ca fyra veckor.

Vad heter Facebook-gruppen nu igen? Känner mig ändå redo att vara med där eftersom jag känner bebisen om kvällarna nu ????

Den jag har är hemlig dvs en sökbar el synlig. Pm.a mig ditt namn & beskrivning av profilbild så lägger jag till dig som vän först så jag kan lägga till dig i gruppen sen
    A 27/6-06, V 26/4-09, G 26/10-14, BF:22/6-17. Totalt 24mf