Polly1 skrev 2016-10-17 21:06:15 följande:
Vet inte när jag ska berätta, väldigt mycket att göra, tungt jobb och jag är ända anställda.. är rädd för att få missfall eller att något ska hända. Men tänkte nog att jag väntar till efter nyår om jag fortfarande mår ok tills dess;)
Hade också tänkt att vänta till vecka 12 men vet inte riktigt hur det ska gå om jag kommer må illa mycket. Jag har iofs ett kontorsjobb med ett kontor som har en dörr men det känns jobbigt ändå.
Bra att veta är att man inte måste berätta för sin arbetsgivare direkt, de ska ha en chans att kunna planera för en föräldraledighet men det kan de ju göra efter vecka 12 också. Däremot om du har ett tungt jobb kanske du ska prata med bm eller en läkare om en deltidssjukskrivning? Eller se till att du får andra arbetsuppgifter ett tag? Själv tänker jag att jag har en lång utbildning med mig och har jobbat i tio år, mycket övertid och mycket ställa upp eftersom jag inte haft familj. Nu är det min tur att bara sätta mig och mitt barn främst, vill jag vara hemma så är jag det.