• Einar76

Ordet "Neger"

I min ungdoms dagar kallade vi mörkhyade människor för "negrer". Detta var helt naturligt och ingen ifrågasatte det. Louis Armstrong, Martin Luther King m.fl. var helt enkelt "negrer" och benämndes följaktligen så även i media. Även senare användes detta ord fritt och utan negativa konnotationer. Jämför med "negerkung" i Pippi Långstrump. Alla sa "neger" och det störde ingen, inte ens negrer.

På 80-talet var det även acceptabelt att använda det neutrala epitetet "neger" om personer med speciellt utseende. Jag minns att jag själv tilltalade negrer med denna fras och beställde bakverk namngivna efter nämnda folkgrupp. Att något skulle vara "rasistiskt" med ordet, stod de flesta helt främmande.

Tror inte det var mot slutet av 90-talet eller in på 2000?talat som kontroverser gällande detta begrepp började uppstå. Vid denna tidpunkt hade naturligtvis antalet negrer ökat i Sverige, vilket kan vara del av orsaken. Helt plötsligt sågs man som suspekt eller t.o.m. rasist när man beställde bakverk på konditorier. Jag var själv chockerad och ställde mig helt frågande till denna nya tolkning av ett gammalt svenskt ord.

Så vad tycker ni? Ska man ännu få säga och skriva "neger" helt ohämmat, eller bör användandet av denna term begränsas?

• Svar på tråden Ordet "Neger"
  • Iarwain
    klyban skrev 2016-10-02 16:13:10 följande:

Nu är ju det så att neger härstammar ifrån Spanskan och negro, som än idag frodas i Spanien.
    Och även för mig, då en bit pata negra är ljuvligt.
    Det har inte varit någon större skillnad att säga svart och neger innan, det är detta jag delvis säger.
    Men av någon anledning som blir du rosenrasande, över nått som inte varit rasistiskt ens innan.

Har du inte läst vad jag skrivit om detta tidigare och väljer aktivt att ignorera det?

Neger på svenska används första gången i skrift på St Bartholomei, på 1700-talet. Då uteslutande i betydelsen slav.
  • EnAnonumius
    Dr Nail skrev 2016-10-02 15:56:51 följande:
    Neger är ett svenskt ord.

Jag sa ju dessutom att det är onödigt att använda det. Vad försöker du diskutera? Jag är på din sida.
    Bara för att vi svenskar väljer att stava ordet Negro "neger" så betyder det inte att det är ett "svenskt ord" i sig.

Det betyder att vi har försvenskat stavningen och uttalet en smula, så att det skall passa bättre att säga med svensk tunga och även i skriftspråk.

Du kan ta och fundera en smula på ord som "dejta", "mejla" och "vejpa". Ord som används ganska flitigt i svenskan. Men nej det är inga "svenska ord" utan det är engelska ord som har försvenskad stavning och uttal.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Miss Lycka
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-02 15:54:54 följande:

Ja, GUD FÖRBJUDE att Astrid Lindgren ville ÄNDRA I SIN EGEN BOK!!! SJÄLVKLART har rassarna total ensamrätt på ALLA hennes verk, och alla andras också för den delen, och att bestämma vad som är rätt eller fel!!

Men du har rätt, alla blir kränkta. Folk blir kränkta för att de inte får använda nedsättande ord om andra, och blir än mer kränkta när de blir uppläxade i ordets historia och betydelse.

Negro är inte samma sak som neger. Precis som bulgar inte är samma sak som bög (fastän det senare har rot i det förra). Och innan du fortsätter tjafsa om spanska, latin eller något annat språk, så vet att jag ÄR spansktalande, och tidigare spansklärare dessutom. Försök inte ens komma med språkhistoriska undanflykter - neger är och har alltid varit ett nedsättande ord. Precis som när vissa rappare talar om "whitey" - det finns liksom ingen positiv konnotation till ordet, trots att det "egentligen bara betyder vit".

Och det är fascinerande att du tror att dryga halva miljarden svarta alla är "unga vänsterrörelsen". Men hey, är man glad i fördomar så går det väl lätt va...

Du din aggressiva debatteknik övertygar inte.

Jag fortsätter säga neger om det passar mig. Jag tycker att det hela är fjantigt och lättkränkt.

• MrsBroderTuck
    Arenaman skrev 2016-10-01 08:05:00 följande:

Det är ett avskyvärt ord som aldrig kan ses som neutralt. Aldrig under någon idag levande persons livstid. Att påstå annat är bara ett bevis på hur obildad eller inskränkt man är. Det finns ett kolonialhistoriskt arv med slavhandel och dylikt. Och ja det är absolut rassistiskt!

Reaktionen på att använda det ordet, som jag själv absolut inte vill befatta mig med, är att tycka att du nog måste vara en rätt vidrig person även för övrigt (det vill säga även utanför inlägget) och att jag bör hålla mig långt bort från dig.

Precis såhär!

För övrigt bör du upphöra med att skriva ut n-ordet, även när ordet i sig diskuteras. Det skall inte användas alls, punkt.
  • Miss Lycka
    MrsBroderTuck skrev 2016-10-02 19:01:59 följande:
    Precis såhär!

För övrigt bör du upphöra med att skriva ut n-ordet, även när ordet i sig diskuteras. Det skall inte användas alls, punkt.

Mmmm negerbollar det är så himla gott! Negerbollar!

Och deckaren Tio små negerpojkar är också himla bra!

• UmmSara

Att fortsätta använda sig av n-ordet när man vet att folk blir kränkta av ordet är för mig en gåta.
    Vad vinner ni på att såra andra människor?
    Din rätt till att använda kränkande ord går ALDRIG före en svart människas rätt att slippa bli kränkt. Aldrig.

Världen utvecklas, Sverige utvecklas. Ord som då var okej är inte det idag. Bara att acceptera och respektera.

En sak till; Jag har inte tolkningsföreträde då jag inte är svart. Men de flesta svarta jag varit i samma diskussion med angående n-ordet/chokladbollen, vill inte att man överhuvudtaget skriver/säger ordet.
    Så ni som är emot trådstarten men ändå skriver ut hela ordet, snälla gör det inte.

• LizKa
    UmmSara skrev 2016-10-02 19:26:36 följande:

Att fortsätta använda sig av n-ordet när man vet att folk blir kränkta av ordet är för mig en gåta.
    Vad vinner ni på att såra andra människor?
    Din rätt till att använda kränkande ord går ALDRIG före en svart människas rätt att slippa bli kränkt. Aldrig.

Världen utvecklas, Sverige utvecklas. Ord som då var okej är inte det idag. Bara att acceptera och respektera.

En sak till; Jag har inte tolkningsföreträde då jag inte är svart. Men de flesta svarta jag varit i samma diskussion med angående n-ordet/chokladbollen, vill inte att man överhuvudtaget skriver/säger ordet.
    Så ni som är emot trådstarten men ändå skriver ut hela ordet, snälla gör det inte.

Precis som att det skulle vara bättre att skriva n-ordet än ordet det syftar på...
  • K Markatta
    MrsBroderTuck skrev 2016-10-02 19:01:59 följande:
    Precis såhär!

Omskrivningen "n-ordet" är inget vidare den heller.
  • K Markatta
    LizKa skrev 2016-10-02 19:35:22 följande:
    Precis som att det skulle vara bättre att skriva n-ordet än ordet det syftar på...
    Nej, det är samma sak.
  • flygrl
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-02 16:30:23 följande:
    Skål
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
Svar på tråden Ordet "Neger"