• Einar76

Ordet "Neger"

I min ungdoms dagar kallade vi mörkhyade människor för "negrer". Detta var helt naturligt och ingen ifrågasatte det. Louis Armstrong, Martin Luther King m.fl. var helt enkelt "negrer" och benämndes följaktligen så även i media. Även senare användes detta ord fritt och utan negativa konnotationer. Jämför med "negerkung" i Pippi Långstrump. Alla sa "neger" och det störde ingen, inte ens negrer.

På 80-talet var det även acceptabelt att använda det neutrala epitetet "neger" om personer med speciellt utseende. Jag minns att jag själv tilltalade negrer med denna fras och beställde bakverk namngivna efter nämnda folkgrupp. Att något skulle vara "rasistiskt" med ordet, stod de flesta helt främmande.

Tror inte det var mot slutet av 90-talet eller in på 2000?talat som kontroverser gällande detta begrepp började uppstå. Vid denna tidpunkt hade naturligtvis antalet negrer ökat i Sverige, vilket kan vara del av orsaken. Helt plötsligt sågs man som suspekt eller t.o.m. rasist när man beställde bakverk på konditorier. Jag var själv chockerad och ställde mig helt frågande till denna nya tolkning av ett gammalt svenskt ord.

Så vad tycker ni? Ska man ännu få säga och skriva "neger" helt ohämmat, eller bör användandet av denna term begränsas?

• Svar på tråden Ordet "Neger"
  • Dorian Ertymexx
    kalleponken skrev 2016-10-02 14:56:39 följande:

Det är så tramsigt.!
    Vi lever i ett land där alla blir kränkta för allt!

Barnböcker ska skrivas om. Halleda.

Snart får vi inte säga gamla om gamla människor för det är också kränkande, äldre är väl också kränkande. Det blir bara mer och mer fjantig.

Svarta växter heter Negro och artnamn på latin. Vi bara konstruerar det här tramset om att ditten och datten är kränkande.
    Det har blivit ett opium för den unga vänsterrörelsen att hålla på med såna här tramsfrågor istället för riktiga och viktiga orättvisor.

Ja, GUD FÖRBJUDE att Astrid Lindgren ville ÄNDRA I SIN EGEN BOK!!! SJÄLVKLART har rassarna total ensamrätt på ALLA hennes verk, och alla andras också för den delen, och att bestämma vad som är rätt eller fel!!

Men du har rätt, alla blir kränkta. Folk blir kränkta för att de inte får använda nedsättande ord om andra, och blir än mer kränkta när de blir uppläxade i ordets historia och betydelse.

Negro är inte samma sak som neger. Precis som bulgar inte är samma sak som bög (fastän det senare har rot i det förra). Och innan du fortsätter tjafsa om spanska, latin eller något annat språk, så vet att jag ÄR spansktalande, och tidigare spansklärare dessutom. Försök inte ens komma med språkhistoriska undanflykter - neger är och har alltid varit ett nedsättande ord. Precis som när vissa rappare talar om "whitey" - det finns liksom ingen positiv konnotation till ordet, trots att det "egentligen bara betyder vit".

Och det är fascinerande att du tror att dryga halva miljarden svarta alla är "unga vänsterrörelsen". Men hey, är man glad i fördomar så går det väl lätt va...

Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    EnAnonumius skrev 2016-10-02 15:38:14 följande:
    Argh.. Fan vad jag känner mig kräääääncht nu.. ;-D smile2.gif

NÄ, det FÅR du inte, för jag MENADE det inte som KRÄNKANDE!!!!!! Drömmer
  • Dr Nail
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-02 15:37:09 följande:

...men vi ska importera deras rasistiska språkbruk?

Neger är ett svenskt ord.

Jag sa ju dessutom att det är onödigt att använda det. Vad försöker du diskutera? Jag är på din sida.
  • Dorian Ertymexx
    klyban skrev 2016-10-02 15:43:48 följande:

Har man någonsin sett upp på prostitution?
    Samma sekund man valde kalla prostituerade för horor, var samma sekund som ordet blev nedsättande.
    Och sällan använder någon hora i en positiv betydelse, eller får nog formulera mig dubbelt.
    Och tillägga sällan till annat än som ett nedsättande.

Vilket inte neger för en hel del är, man säger inte neger för vara nedsättande.
    Det är väl här det låser sig för er.

Alltså, dagens självmål i debatt.

För, du vet, "neger" har HELLER alddrig varit något man "sett upp" på. Neger, negro (om folkslaget), nigger, alla dessa ord var myntade och skapade enkom som nedsättande ord, och ingenting annat. De har ALDRIG varit eufemismer.

Det är EXAKT samma för ordet neger som för ordet hora. Du KAN använda dem till en vän/inna som kanske är okey med det, men att använda det om mörkhyade eller kvinnor generellt är inte, och har aldrig varit okey. Någonsin.

• Dorian Ertymexx
    Dr Nail skrev 2016-10-02 15:56:51 följande:
    Neger är ett svenskt ord.

Jag sa ju dessutom att det är onödigt att använda det. Vad försöker du diskutera? Jag är på din sida.
    Är det? Många här har klamrat desperat vid att det är ett spanskt/latinskt ord.
  • Dr Nail
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-02 15:59:26 följande:

Är det? Många här har klamrat desperat vid att det är ett spanskt/latinskt ord.

Jaja. Det har latinska rötter, inte samma sak. Man kan diskutera semantik tills korna kommer hem, men handlar tråden om det egentligen?
  • klyban
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-02 15:49:24 följande:

Exakt. Ordet är gjort till rasistiskt. Av de som myntade det och började använda det. Helt korrekt uppfattat.

Som någon (var det du?) skrev tidigare - ordet hora är ALLTID kränkande. Samma med detta ord. Att du och en vän kanske kan använda det skämtsamt, tja, jag kan använda ordet hora skämtsamt med någon väninna kanske, men inte FAN betyder det att ordet är okey för alla andra kvinnor, eller hur!

En sak kan JAG lova - rasisten jobbar hela tiden för att få spela offer för att hen är rasist.

Så du var med på 1600-talet och vet detta menar du?
    Nej, neger har inte alltid varit kränkande, men många inbillar sig detta.

Vore intressant att höra hur en rasist är ett offer.
    Eller var det ett förtäckt sätt att säga jag är en rasist?
    Är det så, så kan jag säga det inte kan vara mer fel än så.

• klyban
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-02 15:58:23 följande:

Alltså, dagens självmål i debatt.

För, du vet, "neger" har HELLER alddrig varit något man "sett upp" på. Neger, negro (om folkslaget), nigger, alla dessa ord var myntade och skapade enkom som nedsättande ord, och ingenting annat. De har ALDRIG varit eufemismer.

Det är EXAKT samma för ordet neger som för ordet hora. Du KAN använda dem till en vän/inna som kanske är okey med det, men att använda det om mörkhyade eller kvinnor generellt är inte, och har aldrig varit okey. Någonsin.

Nu är ju det så att neger härstammar ifrån Spanskan och negro, som än idag frodas i Spanien.
    Och även för mig, då en bit pata negra är ljuvligt.
    Det har inte varit någon större skillnad att säga svart och neger innan, det är detta jag delvis säger.
    Men av någon anledning som blir du rosenrasande, över nått som inte varit rasistiskt ens innan.

• Dorian Ertymexx
    klyban skrev 2016-10-02 16:10:09 följande:

Så du var med på 1600-talet och vet detta menar du?
    Nej, neger har inte alltid varit kränkande, men många inbillar sig detta.

Vore intressant att höra hur en rasist är ett offer.
    Eller var det ett förtäckt sätt att säga jag är en rasist?
    Är det så, så kan jag säga det inte kan vara mer fel än så.

Men jisses amelia! Med den logiken kan vi ju ifrågasätta att Sverige verkligen är svenskt - jag menar, var du där på 1600-talet och kunde SE att svenskarna på den tiden verkligen var blonda och blåögda, och inte svarta eller gula varenda en? Gör dig inte dum! Det finns mer än nog med historiskt material för att mer än tydligt bevisa detta. Eller tror du inte på NÅGOT som historiker påvisar? Var Gustav Vasa också en lögn kanske? Är regalskeppet Vasa kanske inte alls bärgat, utan bara en plastig efterkonstruktion? Var karolinerna egentligen inte alls soldater, utan ett gäng tjejer som hette Karolin? Kom igen, vad mer ifrågasätter du om historien!
  • Dorian Ertymexx
    klyban skrev 2016-10-02 16:13:10 följande:

Nu är ju det så att neger härstammar ifrån Spanskan och negro, som än idag frodas i Spanien.
    Och även för mig, då en bit pata negra är ljuvligt.
    Det har inte varit någon större skillnad att säga svart och neger innan, det är detta jag delvis säger.
    Men av någon anledning som blir du rosenrasande, över nått som inte varit rasistiskt ens innan.

Och då tar vi det igen - om "neger" är svart på svenska, gå och beställ en kopp neger kaffe. Go right ahead! Spela in det på mobilen bara, jag vill gärna se hur det går!

Och som sagt - jag är både spansktalande och utbildad till lärare i spanska, med spansktalande släkt, tro mig, det är STOR skillnad på negro och neger. Neger är inte en färg. Har aldrig varit. Lika lite som "whitey" eller "guling" eller "rödskinn".
Svar på tråden Ordet "Neger"