• Einar76

Ordet "Neger"

I min ungdoms dagar kallade vi mörkhyade människor för "negrer". Detta var helt naturligt och ingen ifrågasatte det. Louis Armstrong, Martin Luther King m.fl. var helt enkelt "negrer" och benämndes följaktligen så även i media. Även senare användes detta ord fritt och utan negativa konnotationer. Jämför med "negerkung" i Pippi Långstrump. Alla sa "neger" och det störde ingen, inte ens negrer.

På 80-talet var det även acceptabelt att använda det neutrala epitetet "neger" om personer med speciellt utseende. Jag minns att jag själv tilltalade negrer med denna fras och beställde bakverk namngivna efter nämnda folkgrupp. Att något skulle vara "rasistiskt" med ordet, stod de flesta helt främmande.

Tror inte det var mot slutet av 90-talet eller in på 2000?talat som kontroverser gällande detta begrepp började uppstå. Vid denna tidpunkt hade naturligtvis antalet negrer ökat i Sverige, vilket kan vara del av orsaken. Helt plötsligt sågs man som suspekt eller t.o.m. rasist när man beställde bakverk på konditorier. Jag var själv chockerad och ställde mig helt frågande till denna nya tolkning av ett gammalt svenskt ord.

Så vad tycker ni? Ska man ännu få säga och skriva "neger" helt ohämmat, eller bör användandet av denna term begränsas?

• Svar på tråden Ordet "Neger"
  • Rymdmoln
    klyban skrev 2016-10-02 16:13:10 följande:

Nu är ju det så att neger härstammar ifrån Spanskan och negro, som än idag frodas i Spanien.

Och även för mig, då en bit pata negra är ljuvligt.

Det har inte varit någon större skillnad att säga svart och neger innan, det är detta jag delvis säger.

Men av någon anledning som blir du rosenrasande, över nått som inte varit rasistiskt ens innan.

Skämskudde på dina inlägg... ge dig nu! erkänn att du har fel istället för att bara mala på samma saker om och om igen.
  • Rymdmoln
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-02 15:54:54 följande:

Ja, GUD FÖRBJUDE att Astrid Lindgren ville ÄNDRA I SIN EGEN BOK!!! SJÄLVKLART har rassarna total ensamrätt på ALLA hennes verk, och alla andras också för den delen, och att bestämma vad som är rätt eller fel!!

Men du har rätt, alla blir kränkta. Folk blir kränkta för att de inte får använda nedsättande ord om andra, och blir än mer kränkta när de blir uppläxade i ordets historia och betydelse.

Negro är inte samma sak som neger. Precis som bulgar inte är samma sak som bög (fastän det senare har rot i det förra). Och innan du fortsätter tjafsa om spanska, latin eller något annat språk, så vet att jag ÄR spansktalande, och tidigare spansklärare dessutom. Försök inte ens komma med språkhistoriska undanflykter - neger är och har alltid varit ett nedsättande ord. Precis som när vissa rappare talar om "whitey" - det finns liksom ingen positiv konnotation till ordet, trots att det "egentligen bara betyder vit".

Och det är fascinerande att du tror att dryga halva miljarden svarta alla är "unga vänsterrörelsen". Men hey, är man glad i fördomar så går det väl lätt va...

*tusen tummar upp*
  • flygrl

Många inlägg här. Så mycket jag skulle villa bemöta men får nog ta det viktigaste så här ist. Dels att jag inte alls e ute efter rasist stämpla alla som använder n-ordet. Jag e försiktig med rasist anklagelser då det e en väldigt grov anklagelse.

Däremot tycker jag många av er e rätt så ignoranta och bortser från att svarta människor vart extremt nedvärderade och att sånt fortfarande hänger kvar.
    Jag har många gånger under uppväxten önskat jag vore vit och inte svart (därtill dark skinned dvs. allra mörkaste hudtonen). Ju ljusare ju finare, bättre...kanske mer mänsklig också. :/

Jag menar inte heller och lägga massa skuld på vita för slaveriet, kolonialismen mm. Var och en av oss kan egentligen bara ta ansvar för oss själva och inte för va dom före oss gjort & inte gjort. Jag ser inte vita människor jag möter som förtryckare eller kollektivt ansvariga för ena & andra. Önskar bara vi kunde leva samman i gemenskap & respekt för varandra.

Tycker för övrigt inte svenskar överlag e särskilt rasistiska. Tvärtom faktiskt.
    Och nej jag e INTE heller vänster. Snarare liberal (fast har inte fått rösta än). Och jag tror inte jag e helt humorbefriad heller eller saknar självdistans.
    Typ så.

• Dorian Ertymexx
    Miss Lycka skrev 2016-10-02 18:18:40 följande:

Du din aggressiva debatteknik övertygar inte.

Jag fortsätter säga neger om det passar mig. Jag tycker att det hela är fjantigt och lättkränkt.

Aha. Så om jag kallar dig en rumphora, så är det helt okey, eftersom det passar mig, och det bara är fantigt och lättkränkt om du ogillar det? Eller kommer du anmäla och pipa om hur KRÄNGCKHT du är då!
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    flygrl skrev 2016-10-02 23:00:00 följande:
    Många inlägg här. Så mycket jag skulle villa bemöta men får nog ta det viktigaste så här ist. Dels att jag inte alls e ute efter rasist stämpla alla som använder n-ordet. Jag e försiktig med rasist anklagelser då det e en väldigt grov anklagelse. Däremot tycker jag många av er e rätt så ignoranta och bortser från att svarta människor vart extremt nedvärderade och att sånt fortfarande hänger kvar. Jag har många gånger under uppväxten önskat jag vore vit och inte svart (därtill dark skinned dvs. allra mörkaste hudtonen). Ju ljusare ju finare, bättre...kanske mer mänsklig också. :/ Jag menar inte heller och lägga massa skuld på vita för slaveriet, kolonialismen mm. Var och en av oss kan egentligen bara ta ansvar för oss själva och inte för va dom före oss gjort & inte gjort. Jag ser inte vita människor jag möter som förtryckare eller kollektivt ansvariga för ena & andra. Önskar bara vi kunde leva samman i gemenskap & respekt för varandra. Tycker för övrigt inte svenskar överlag e särskilt rasistiska. Tvärtom faktiskt. Och nej jag e INTE heller vänster. Snarare liberal (fast har inte fått rösta än). Och jag tror inte jag e helt humorbefriad heller eller saknar självdistans. Typ så.
    Ytterst handlar det om postkolonialism - om vita människors kränkthet över att de måste maka på sig minsta millimeter, ändra sig ens det minsta för att inte kränka eller skada andra. Det är bekvämlighet när det är som värst - de tycker att deras kränkthet över att behöva tänka efter ibland är viktigare än hundratals miljoners känsla av att vara bespottade, nedrackade på och behandlade som mindre vetande om sin egen situation.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Daimstruten

Är det inte denna debatt om lättkränkthet som nu uppstått som gör att nuförtiden när det ska ges ut signalement på nån icke-vit så är beskrivningen "killen bar mörka kläder och keps" dvs en helt värdelös beskrivning. Är personen däremot blond går det kanonbra att skriva ut det.

I USA så sägs direkt om en person är svart, latino/hispanic, vit, asiat etc utan att nån kastar sig i gatan och skriker "jag är kränkt". Sverige har ju verkligen blivit ett helt sjukt land när man i en gärningsmannabeskrivning inte ens kan utge hur en person faktiskt ser ut. 

• Aikido
    Daimstruten skrev 2016-10-03 08:36:59 följande:
    Är det inte denna debatt om lättkränkthet som nu uppstått som gör att nuförtiden när det ska ges ut signalement på nån icke-vit så är beskrivningen "killen bar mörka kläder och keps" dvs en helt värdelös beskrivning. Är personen däremot blond går det kanonbra att skriva ut det.

I USA så sägs direkt om en person är svart, latino/hispanic, vit, asiat etc utan att nån kastar sig i gatan och skriker "jag är kränkt". Sverige har ju verkligen blivit ett helt sjukt land när man i en gärningsmannabeskrivning inte ens kan utge hur en person faktiskt ser ut. 

" target="_blank">

Men är det relevant för gemene man vad pressen (antar jag att du syftar på) skriver ut eller inte skriver ut?
  • Daimstruten
    Aikido skrev 2016-10-03 08:45:23 följande:

Men är det relevant för gemene man vad pressen (antar jag att du syftar på) skriver ut eller inte skriver ut?

Om man vill hitta vittnen till brott så ja och inte ens då vågar media ange det. Tycker det säger en hel del om dagens mediaklimat.
  • Aikido
    Daimstruten skrev 2016-10-03 09:23:38 följande:
    Om man vill hitta vittnen till brott så ja och inte ens då vågar media ange det. Tycker det säger en hel del om dagens mediaklimat.
    Så fler vittnen skulle träda fram bara media avslöjade hudfärgen på den/de misstänkta då?
  • klyban
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-02 15:58:23 följande:

Alltså, dagens självmål i debatt.

För, du vet, "neger" har HELLER alddrig varit något man "sett upp" på. Neger, negro (om folkslaget), nigger, alla dessa ord var myntade och skapade enkom som nedsättande ord, och ingenting annat. De har ALDRIG varit eufemismer.

Det är EXAKT samma för ordet neger som för ordet hora. Du KAN använda dem till en vän/inna som kanske är okey med det, men att använda det om mörkhyade eller kvinnor generellt är inte, och har aldrig varit okey. Någonsin.

Fantasier.
    Antar du är på väg till närmaste charkdisk och be dom ta bort pata negra.

Svar på tråden Ordet "Neger"