• Einar76

Ordet "Neger"

I min ungdoms dagar kallade vi mörkhyade människor för "negrer". Detta var helt naturligt och ingen ifrågasatte det. Louis Armstrong, Martin Luther King m.fl. var helt enkelt "negrer" och benämndes följaktligen så även i media. Även senare användes detta ord fritt och utan negativa konnotationer. Jämför med "negerkung" i Pippi Långstrump. Alla sa "neger" och det störde ingen, inte ens negrer.

På 80-talet var det även acceptabelt att använda det neutrala epitetet "neger" om personer med speciellt utseende. Jag minns att jag själv tilltalade negrer med denna fras och beställde bakverk namngivna efter nämnda folkgrupp. Att något skulle vara "rasistiskt" med ordet, stod de flesta helt främmande.

Tror inte det var mot slutet av 90-talet eller in på 2000?talat som kontroverser gällande detta begrepp började uppstå. Vid denna tidpunkt hade naturligtvis antalet negrer ökat i Sverige, vilket kan vara del av orsaken. Helt plötsligt sågs man som suspekt eller t.o.m. rasist när man beställde bakverk på konditorier. Jag var själv chockerad och ställde mig helt frågande till denna nya tolkning av ett gammalt svenskt ord.

Så vad tycker ni? Ska man ännu få säga och skriva "neger" helt ohämmat, eller bör användandet av denna term begränsas?

• Svar på tråden Ordet "Neger"
  • Palestrina

Jag har extremt svårt att föreställa mig vem som över huvud taget vill säga "neger", och varför.

• Konfliktnojig
    Palestrina skrev 2016-10-03 18:15:10 följande:

Jag har extremt svårt att föreställa mig vem som över huvud taget vill säga "neger", och varför.

Ja, så kan det vara men jag säger också neger då och då.
  • FDFMGA
    Miss Lycka skrev 2016-10-03 18:03:36 följande:
    Du har ju inga argument! Du tycker inte det är okej att säga neger och jag tycker det. so what? Jag lär fortsätta säga neger och du får väl låta bli.
    Men var inte så lättkränkt, försök inse att det här är ett diskussionsforum där åsikter möts.

Kanske du menade att du inte kommit så långt i din utbildning när du frågade om jag studerar på Södertörns högskola - men handen på hjärtat, man behöver inte annat än ha klarat sig genom dagis hyfsat för att inse att argument mot den egna åsikten inte innebär åsiktsförtryck.

Du kan inte fortsätta att uppträda så kränkt bara för att det finns folk som inte har negerbollskramande som psykologisk snuttefilt. Meningen med ett åsiktsutbyte är delvis att man ska förstå att det finns andra åsikter än de egna.

Det är inte åsiktsförtryck när andra ger uttryck för åsikter som inte överensstämmer med ens egna.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Konfliktnojig
    FDFMGA skrev 2016-10-03 18:22:12 följande:
    Men var inte så lättkränkt, försök inse att det här är ett diskussionsforum där åsikter möts.

Kanske du menade att du inte kommit så långt i din utbildning när du frågade om jag studerar på Södertörns högskola - men handen på hjärtat, man behöver inte annat än ha klarat sig genom dagis hyfsat för att inse att argument mot den egna åsikten inte innebär åsiktsförtryck.

Du kan inte fortsätta att uppträda så kränkt bara för att det finns folk som inte har negerbollskramande som psykologisk snuttefilt. Meningen med ett åsiktsutbyte är delvis att man ska förstå att det finns andra åsikter än de egna.

Det är inte åsiktsförtryck när andra ger uttryck för åsikter som inte överensstämmer med ens egna.
    Miss Lycka verkar inte särskilt kränkt. Det är väl mer du som inte kan ta att någon inte tycker som du och inte upprörs över ordet neger.
  • Palestrina
    Konfliktnojig skrev 2016-10-03 18:21:27 följande:
    Ja, så kan det vara men jag säger också neger då och då.
    Tror du att det beror på att du har svårt att förstå, att du har svagt ordförråd, svag fantasi, eller är det bara för att du är lite rasistisk?
  • Konfliktnojig
    Palestrina skrev 2016-10-03 18:26:04 följande:
    Tror du att det beror på att du har svårt att förstå, att du har svagt ordförråd, svag fantasi, eller är det bara för att du är lite rasistisk?

Och du tycker att det är okej att vara otrevlig mot dem som använder ordet neger?

Ja, då får du väl vara det. Men tror du själv att det är ett effektivt sätt att få någon att sluta använda ordet neger?

• Palestrina
    Konfliktnojig skrev 2016-10-03 18:29:28 följande:

Och du tycker att det är okej att vara otrevlig mot dem som använder ordet neger?

Ja, då får du väl vara det. Men tror du själv att det är ett effektivt sätt att få någon att sluta använda ordet neger?

Jag ställde bara en fråga. Jag kunde ha formulerat något mer trevligt alternativ, men jag skrev upp ungefär alla jag kunde komma på. Men du kanske kan förklara för mig, på ett sätt som jag förstår, varför du använder ordet neger ibland?
  • Konfliktnojig
    Palestrina skrev 2016-10-03 18:31:33 följande:
    Jag ställde bara en fråga. Jag kunde ha formulerat något mer trevligt alternativ, men jag skrev upp ungefär alla jag kunde komma på. Men du kanske kan förklara för mig, på ett sätt som jag förstår, varför du använder ordet neger ibland?
    Nej, tycker att du skall ta och läsa hela tråden så ser du nog att det finns många anledningar.
    Något  får du säkert själv ut av att du tycker det är kul att hitta på olika trevliga alternativ till varför jag och andra tänker fortsätta att använda ordet neger.
  • Palestrina
    Konfliktnojig skrev 2016-10-03 18:37:14 följande:
    Nej, tycker att du skall ta och läsa hela tråden så ser du nog att det finns många anledningar.
    Något  får du säkert själv ut av att du tycker det är kul att hitta på olika trevliga alternativ till varför jag och andra tänker fortsätta att använda ordet neger.
    Men det är ju inte du som har skrivit i tråden, och jag frågar ju dig? Om jag fick en rimlig förklaring kanske jag skulle få förståelse och sympati för din hållning, men jag förstår ju nu, att det bara inte finns. Någon rimlig förklaring.
  • FDFMGA
    Konfliktnojig skrev 2016-10-03 18:24:14 följande:
    Miss Lycka verkar inte särskilt kränkt. Det är väl mer du som inte kan ta att någon inte tycker som du och inte upprörs över ordet neger.
    Nja, hur uttrycker sig min upprördhet enligt dig.

Själv anser jag att jag blir road över personer som blir kränkta när de möter motargument på ett debattforum

Miss Lyckas argument var att fråga om jag pluggar på Södertörn. Hen blev alltså så upprörd att hen helt tappade fokus på ämnet.

Jag uppfattar dessutom inlägg som det jag citerar nedan som exempel på ett tourettebeteende, men inte är det någon som blir chockerad

Senast jag hörde någon säga neger offentligt var när vi var var på McDonalds och en kompis till min dotter pekade och ropade "titta en neger" om en svart man som slog sig ner vid ett bord. Hon har inte tourettes men hennes mamma är sverigedemokrat
    MrsBroderTuck skrev 2016-10-02 19:01:59 följande:
    Precis såhär!

För övrigt bör du upphöra med att skriva ut n-ordet, även när ordet i sig diskuteras. Det skall inte användas alls, punkt.

Mmmm negerbollar det är så himla gott! Negerbollar!

Och deckaren Tio små negerpojkar är också himla bra!

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Svar på tråden Ordet "Neger"