• Einar76

Ordet "Neger"

I min ungdoms dagar kallade vi mörkhyade människor för "negrer". Detta var helt naturligt och ingen ifrågasatte det. Louis Armstrong, Martin Luther King m.fl. var helt enkelt "negrer" och benämndes följaktligen så även i media. Även senare användes detta ord fritt och utan negativa konnotationer. Jämför med "negerkung" i Pippi Långstrump. Alla sa "neger" och det störde ingen, inte ens negrer.

På 80-talet var det även acceptabelt att använda det neutrala epitetet "neger" om personer med speciellt utseende. Jag minns att jag själv tilltalade negrer med denna fras och beställde bakverk namngivna efter nämnda folkgrupp. Att något skulle vara "rasistiskt" med ordet, stod de flesta helt främmande.

Tror inte det var mot slutet av 90-talet eller in på 2000?talat som kontroverser gällande detta begrepp började uppstå. Vid denna tidpunkt hade naturligtvis antalet negrer ökat i Sverige, vilket kan vara del av orsaken. Helt plötsligt sågs man som suspekt eller t.o.m. rasist när man beställde bakverk på konditorier. Jag var själv chockerad och ställde mig helt frågande till denna nya tolkning av ett gammalt svenskt ord.

Så vad tycker ni? Ska man ännu få säga och skriva "neger" helt ohämmat, eller bör användandet av denna term begränsas?

• Svar på tråden Ordet "Neger"
  • Konfliktnojig
    FDFMGA skrev 2016-10-03 18:44:04 följande:
    Nja, hur uttrycker sig min upprördhet enligt dig.

Själv anser jag att jag blir road över personer som blir kränkta när de möter motargument på ett debattforum

Miss Lyckas argument var att fråga om jag pluggar på Södertörn. Hen blev alltså så upprörd att hen helt tappade fokus på ämnet.

Jag uppfattar dessutom inlägg som det jag citerar nedan som exempel på ett tourettebeteende, men inte är det någon som blir chockerad

Senast jag hörde någon säga neger offentligt var när vi var var på McDonalds och en kompis till min dotter pekade och ropade "titta en neger" om en svart man som slog sig ner vid ett bord. Hon har inte tourettes men hennes mamma är sverigedemokrat

Mmmm negerbollar det är så himla gott! Negerbollar!

Och deckaren Tio små negerpojkar är också himla bra!

Verkar väl mer vara du som är upprörd, om du inte är det blir det nog lättare för att hantera citera funktionen för just nu ser ditt inlägg rätt rörigt ut.

• Konfliktnojig
    Palestrina skrev 2016-10-03 18:41:11 följande:
    Men det är ju inte du som har skrivit i tråden, och jag frågar ju dig? Om jag fick en rimlig förklaring kanske jag skulle få förståelse och sympati för din hållning, men jag förstår ju nu, att det bara inte finns. Någon rimlig förklaring.

Vad du och jag tycker är rimliga förklaringar är säkert två helt olika saker.

Och jag fortsätter att använda ordet neger, oavsett om du tycker det är rimligt eller ej.

Det är en rättighet vi har än så länge.

• Palestrina
    Konfliktnojig skrev 2016-10-03 18:51:13 följande:

Vad du och jag tycker är rimliga förklaringar är säkert två helt olika saker.

Det är mycket möjligt, men det kommer vi inte att få veta så länge du inte prövar med att erbjuda en rimlig förklaring. Men lycka till i fortsättningen, med att säga "neger".

Får jag bara ställa en sista fråga; hur känns det inom dig, när du använder ordet "neger" istället för ett neutralt ord? Är det en kittlande känsla av att göra något lite tabubelagt, känns det lite "icke-pk"? Eller är det ingenting som skaver lite illa någonstans inom dig? Eller kommer du att tänka tillbaka på den här diskussionen med lite förakt? Du kanske bara använder det med någon slags ironisk humor, som bara är bortkastad i den här tråden?
  • Konfliktnojig
    Palestrina skrev 2016-10-03 19:01:42 följande:
    Det är mycket möjligt, men det kommer vi inte att få veta så länge du inte prövar med att erbjuda en rimlig förklaring. Men lycka till i fortsättningen, med att säga "neger".

Får jag bara ställa en sista fråga; hur känns det inom dig, när du använder ordet "neger" istället för ett neutralt ord? Är det en kittlande känsla av att göra något lite tabubelagt, känns det lite "icke-pk"? Eller är det ingenting som skaver lite illa någonstans inom dig? Eller kommer du att tänka tillbaka på den här diskussionen med lite förakt? Du kanske bara använder det med någon slags ironisk humor, som bara är bortkastad i den här tråden?
    Tja, det där är väl en fråga som är helt ointressant. Bättre retorik får du nog ta till om jag ska svara på fler av dina frågor. Men visst nej det var din sista fråga till mig.
  • Palestrina
    Konfliktnojig skrev 2016-10-03 19:11:46 följande:
    Tja, det där är väl en fråga som är helt ointressant. Bättre retorik får du nog ta till om jag ska svara på fler av dina frågor. Men visst nej det var din sista fråga till mig.
    Ointressant för dig, men intressant för mig. Men som du säger, vad vi tycker - om det ena och det andra - är nog väldigt olika saker.
  • FDFMGA
    Konfliktnojig skrev 2016-10-03 18:49:36 följande:

Verkar väl mer vara du som är upprörd, om du inte är det blir det nog lättare för att hantera citera funktionen för just nu ser ditt inlägg rätt rörigt ut.

Nja, citatfunktionen använde jag inte, jag kopierade Miss Lyckas inlägg bara.

Märkligt att ni negerbollskramare är så rädda för att diskutera ett ämne på ett debattforum att ni i stället  tar upp helt ovidkommande ämnen.Skrattande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Konfliktnojig
    Palestrina skrev 2016-10-03 19:13:29 följande:
    Ointressant för dig, men intressant för mig. Men som du säger, vad vi tycker - om det ena och det andra - är nog väldigt olika saker.
    Vi tycker olika om huruvida ordet neger kan användas eller ej, ja.
  • Dorian Ertymexx
    Daimstruten skrev 2016-10-03 13:59:12 följande:
    Om man endast nämner att en person är mörkt klädd på ett ställe där det befunnit sig en hel del folk så avgränsar det väl en hel del om man även anger om personen är vit, svart, asiat, mellanöstern etc. Det kanske bara fanns en svart person på platsen. 

Var det inte polisen som ville dölja brottslighet begångna av en viss grupp bakom nåt fint kodord/nummer om jag inte minns fel. Och sen finns säkerligen andra fall då det är media som inte går ut med all info dom har. Saklighet och neutralitet är ju inte riktigt medias paradgren nuförtiden.
    Du minns fel. Eller, snarare, du har missförstått vad koden handlade om.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Miss Lycka skrev 2016-10-03 15:28:18 följande:

Men ni sm är så upprörda varför skriver ni inte till familjeliv och ber dem förbjuda folk att använda ordet neger på sajten?

Ni kan ju be dem plocka bort alla inlägg som innehåller ordet neger också.

Sedan om ni behöver mer inspiration för hur man kan förenkla språket så läs Orwells 1984, det är verkligen ett samhälle att se fram emot.....istället för neger kan vi ju säga svart eller varför i sann Orwellsk anda ovit.....

Hahahaha, oh the irony... det är ju de som blir KRÄNGCKHTa över att inte få säga ordet som är BÄST på nyspråk - "kulturberikare", "sverigevän", "svenskfientlig" - en maaaassa nyord i sann orwelliansk anda!
  • Dorian Ertymexx
    Miss Lycka skrev 2016-10-03 15:45:43 följande:

Tycker här är helt andra i tråden som skrivit enorma mängder med inlägg som verkar smått besatta. Ger dem bara ett tips på hur de kan gå vidare få ut sin frustration.

jag tycker inte att några ord skall plockas bort, neger har en funktion att fylla i språket. Så det så.

Ja. Funktionen är att kränka mörkhyade. Det är ju det vi säger!
Svar på tråden Ordet "Neger"