• Einar76

Ordet "Neger"

I min ungdoms dagar kallade vi mörkhyade människor för "negrer". Detta var helt naturligt och ingen ifrågasatte det. Louis Armstrong, Martin Luther King m.fl. var helt enkelt "negrer" och benämndes följaktligen så även i media. Även senare användes detta ord fritt och utan negativa konnotationer. Jämför med "negerkung" i Pippi Långstrump. Alla sa "neger" och det störde ingen, inte ens negrer.

På 80-talet var det även acceptabelt att använda det neutrala epitetet "neger" om personer med speciellt utseende. Jag minns att jag själv tilltalade negrer med denna fras och beställde bakverk namngivna efter nämnda folkgrupp. Att något skulle vara "rasistiskt" med ordet, stod de flesta helt främmande.

Tror inte det var mot slutet av 90-talet eller in på 2000?talat som kontroverser gällande detta begrepp började uppstå. Vid denna tidpunkt hade naturligtvis antalet negrer ökat i Sverige, vilket kan vara del av orsaken. Helt plötsligt sågs man som suspekt eller t.o.m. rasist när man beställde bakverk på konditorier. Jag var själv chockerad och ställde mig helt frågande till denna nya tolkning av ett gammalt svenskt ord.

Så vad tycker ni? Ska man ännu få säga och skriva "neger" helt ohämmat, eller bör användandet av denna term begränsas?

• Svar på tråden Ordet "Neger"
  • klyban
    Rymdmoln skrev 2016-10-02 21:52:27 följande:
    Skämskudde på dina inlägg... ge dig nu! erkänn att du har fel istället för att bara mala på samma saker om och om igen.
    Negro betyder svart.
  • Daimstruten
    Aikido skrev 2016-10-03 09:31:00 följande:
    Så fler vittnen skulle träda fram bara media avslöjade hudfärgen på den/de misstänkta då?
    Antal angivna av vittnen skulle kunna begränsas direkt så polisen kunde fokusera bättre på rätt individer.
  • klyban
    Aikido skrev 2016-10-03 09:31:00 följande:
    Så fler vittnen skulle träda fram bara media avslöjade hudfärgen på den/de misstänkta då?

Rätt beskrivning gör ju så folk kan hålla koll på rätt personer, är inte det att föredra när man jagar folk för grövre brott?
    Och om en liten enkel beskrivning plockar bort ~95% av befolkningen som misstänkta, är inte detta nått bra?
    Sen behöver man ju inte säga neger, den saken är jag uppenbart klar med att man inte behöver.
    Det är kusligt att vi har kommit in i ett samhälle kräver att man skyddar brottslingar till att bli identifierade.
    Då det ska vara "rasistiskt" att göra ett korrekt beskrivning av gärningsman.

Men antar att våldtäkt inte är ett brott som är så noga med att lösa, annan förklaring är svår att hitta.
    Nu är jag inte tjej, men jag hade skitit fullständigt om någon tycker det är rasistiskt och göra en korrekt beskrivning av utseendet, för jag som våldtäktsoffer så känns det nog viktigare att man plockar skräpet ifrån gatorna(med skräpet så menar jag våldtäktsmän oavsett om de är invandrar eller ursvenskar, då det finns säkert nån stackare som inbillar sig jag menade invandrare och inte våldtäktsmän).

• Rymdmoln
    Daimstruten skrev 2016-10-03 08:36:59 följande:

Är det inte denna debatt om lättkränkthet som nu uppstått som gör att nuförtiden när det ska ges ut signalement på nån icke-vit så är beskrivningen "killen bar mörka kläder och keps" dvs en helt värdelös beskrivning. Är personen däremot blond går det kanonbra att skriva ut det.

I USA så sägs direkt om en person är svart, latino/hispanic, vit, asiat etc utan att nån kastar sig i gatan och skriker "jag är kränkt". Sverige har ju verkligen blivit ett helt sjukt land när man i en gärningsmannabeskrivning inte ens kan utge hur en person faktiskt ser ut. 

Men det där är ju inte helt sant. De brukar ge fullständigt signalament oavsett om personen är mörkhyad eller inte.
  • Dorian Ertymexx
    klyban skrev 2016-10-03 09:36:30 följande:

Fantasier.
    Antar du är på väg till närmaste charkdisk och be dom ta bort pata negra.

Nej, eftersom "pata negra" betyder svartfot. Det är inte kränkande för någon folkgrupp. Hade det hetat "negerfot" hade jag däremot ifrågasatt det (och produkten; låter som pur kannibalism).

Som sagt, negro och neger är inte samma sak. Det ena är en färg på spanska, det andra är en nedsättande benämning på ett folkslag. Du vet, precis som med "guling" om asiater, "rödskinn" om amerinidier, eller "whitey" om vita. White är inte nedsättande för vita, men whitey är det definitivt. Om du inte kan se nyansskillnaderna så kan jag bara beklaga dina språkliga begränsningar.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    klyban skrev 2016-10-03 09:38:05 följande:
    Negro betyder svart.
    På spanska ja. Inte på svenska. Och negro är fortfarande inte samma som neger. Poängterar den forna läraren i spanska.
  • Dorian Ertymexx
    Rymdmoln skrev 2016-10-03 11:43:36 följande:
    Men det där är ju inte helt sant. De brukar ge fullständigt signalament oavsett om personen är mörkhyad eller inte.
    Hysch, vad har vi sagt om att använda något så PK som fakta för att motsäga stackars foliehattar!!
  • Rymdmoln
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-03 12:40:57 följande:

Hysch, vad har vi sagt om att använda något så PK som fakta för att motsäga stackars foliehattar!!

Haha :)
  • Aikido
    klyban skrev 2016-10-03 11:18:14 följande:

Rätt beskrivning gör ju så folk kan hålla koll på rätt personer, är inte det att föredra när man jagar folk för grövre brott?
    Och om en liten enkel beskrivning plockar bort ~95% av befolkningen som misstänkta, är inte detta nått bra?
    Sen behöver man ju inte säga neger, den saken är jag uppenbart klar med att man inte behöver.
    Det är kusligt att vi har kommit in i ett samhälle kräver att man skyddar brottslingar till att bli identifierade.
    Då det ska vara "rasistiskt" att göra ett korrekt beskrivning av gärningsman.

Men antar att våldtäkt inte är ett brott som är så noga med att lösa, annan förklaring är svår att hitta.
    Nu är jag inte tjej, men jag hade skitit fullständigt om någon tycker det är rasistiskt och göra en korrekt beskrivning av utseendet, för jag som våldtäktsoffer så känns det nog viktigare att man plockar skräpet ifrån gatorna(med skräpet så menar jag våldtäktsmän oavsett om de är invandrar eller ursvenskar, då det finns säkert nån stackare som inbillar sig jag menade invandrare och inte våldtäktsmän).

Jag vet inte. Känns som lite märkligt resonemang. Har någon sett en misstänkt person i närheten av en brottsplats ska väl denne inte behöva få hjälp i form av ledande beskrivningar för att sedan i efterhand komma på att man sett någonting. Minnet kan vara tillräckligt opålitligt utan sådan hjälp. Jag tror och hoppas (men jag är kanske naiv på den punkten) att beslut om vilka uppgifter om misstänkta gärningsmän som ska "läckas" till media tas av utredande polis/åklagare. Sedan sammanstrålar väl inte alltid polisens och medias intressen så att säga? Polisen kan väl knappast diktera vad media ska skriva och journalister/redaktörer kan ju ha lite egna agendor.
  • Daimstruten
    Aikido skrev 2016-10-03 13:41:19 följande:
    Jag vet inte. Känns som lite märkligt resonemang. Har någon sett en misstänkt person i närheten av en brottsplats ska väl denne inte behöva få hjälp i form av ledande beskrivningar för att sedan i efterhand komma på att man sett någonting. Minnet kan vara tillräckligt opålitligt utan sådan hjälp. Jag tror och hoppas (men jag är kanske naiv på den punkten) att beslut om vilka uppgifter om misstänkta gärningsmän som ska "läckas" till media tas av utredande polis/åklagare. Sedan sammanstrålar väl inte alltid polisens och medias intressen så att säga? Polisen kan väl knappast diktera vad media ska skriva och journalister/redaktörer kan ju ha lite egna agendor.
    Om man endast nämner att en person är mörkt klädd på ett ställe där det befunnit sig en hel del folk så avgränsar det väl en hel del om man även anger om personen är vit, svart, asiat, mellanöstern etc. Det kanske bara fanns en svart person på platsen. 

Var det inte polisen som ville dölja brottslighet begångna av en viss grupp bakom nåt fint kodord/nummer om jag inte minns fel. Och sen finns säkerligen andra fall då det är media som inte går ut med all info dom har. Saklighet och neutralitet är ju inte riktigt medias paradgren nuförtiden.
Svar på tråden Ordet "Neger"