• Einar76

Ordet "Neger"

I min ungdoms dagar kallade vi mörkhyade människor för "negrer". Detta var helt naturligt och ingen ifrågasatte det. Louis Armstrong, Martin Luther King m.fl. var helt enkelt "negrer" och benämndes följaktligen så även i media. Även senare användes detta ord fritt och utan negativa konnotationer. Jämför med "negerkung" i Pippi Långstrump. Alla sa "neger" och det störde ingen, inte ens negrer.

På 80-talet var det även acceptabelt att använda det neutrala epitetet "neger" om personer med speciellt utseende. Jag minns att jag själv tilltalade negrer med denna fras och beställde bakverk namngivna efter nämnda folkgrupp. Att något skulle vara "rasistiskt" med ordet, stod de flesta helt främmande.

Tror inte det var mot slutet av 90-talet eller in på 2000?talat som kontroverser gällande detta begrepp började uppstå. Vid denna tidpunkt hade naturligtvis antalet negrer ökat i Sverige, vilket kan vara del av orsaken. Helt plötsligt sågs man som suspekt eller t.o.m. rasist när man beställde bakverk på konditorier. Jag var själv chockerad och ställde mig helt frågande till denna nya tolkning av ett gammalt svenskt ord.

Så vad tycker ni? Ska man ännu få säga och skriva "neger" helt ohämmat, eller bör användandet av denna term begränsas?

• Svar på tråden Ordet "Neger"
  • Dorian Ertymexx
    Konfliktnojig skrev 2016-10-03 18:29:28 följande:

Och du tycker att det är okej att vara otrevlig mot dem som använder ordet neger?

Ja, då får du väl vara det. Men tror du själv att det är ett effektivt sätt att få någon att sluta använda ordet neger?

Jag tycker det är det, ja. Det är okey att vara otrevlig mot mobbare och skitstövlar som medvetet och utstuderat beter sig illa.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Konfliktnojig skrev 2016-10-03 18:37:14 följande:
    Nej, tycker att du skall ta och läsa hela tråden så ser du nog att det finns många anledningar.
    Något  får du säkert själv ut av att du tycker det är kul att hitta på olika trevliga alternativ till varför jag och andra tänker fortsätta att använda ordet neger.
    Jag har läst hela tråden och det ENDA skälet jag sett till att folk använder ordet är att de tycker att deras "kränkthet" är mer värd än miljontals andras obehag.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Speakers Corner
    Konfliktnojig skrev 2016-10-03 18:51:13 följande:

Vad du och jag tycker är rimliga förklaringar är säkert två helt olika saker.

Och jag fortsätter att använda ordet neger, oavsett om du tycker det är rimligt eller ej.

Det är en rättighet vi har än så länge.

Men då kanske du kan förklara för mig vad du har för motiv för att insistera på att använda ett ord som gör människor sårade och får dom att må dåligt? 
    Bryr du dig inte om att du sårar andra människor? 
  • Speakers Corner

Ts, jag vet inte vart du växte upp  men här i Sverige där jag växte upp fick jag lära mig väldigt tidigt att ordet neger var något man inte använde, 
    Just för att det fanns människor som blev sårade och tog illa upp och det fanns andra ord man lika gärna kunde använda så slapp man såra andra.
    Och det lärde jag mig på 60-talet, så att det skulle varit helt ok och okomplicerat och att alla använde det epitetet på 80-talet stämmer helt enkelt inte. 
    Inte i min bekantskapskrets, det skulle aldrig ha fallit oss in och det gör det fortfarande inte 

• Konfliktnojig
    Speakers Corner skrev 2016-10-03 19:45:53 följande:
    Men då kanske du kan förklara för mig vad du har för motiv för att insistera på att använda ett ord som gör människor sårade och får dom att må dåligt? 
    Bryr du dig inte om att du sårar andra människor? 
    Därför att jag är neger och alltid har sagt att jag är neger. Får jag inte kalla mig för vad jag vill?
  • Speakers Corner
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-03 19:41:44 följande:
    Jag tycker det är det, ja. Det är okey att vara otrevlig mot mobbare och skitstövlar som medvetet och utstuderat beter sig illa.
    Håller med, kanske inte om att man ska vara otrevlig, men väääldigt tydlig om att det dom pysslar med inte är acceptabelt.
    Jag har låt tolerans mot människor som skadar andra. 
    I övrigt tycker ska få göra som dom vill, men där går gränsen, deras frihet slutar där den begränsar och skadar andra. 
  • Speakers Corner
    Konfliktnojig skrev 2016-10-03 19:51:25 följande:
    Därför att jag är neger och alltid har sagt att jag är neger. Får jag inte kalla mig för vad jag vill?
    Klart du får, men det var inte svar på frågan.
    Jag upprepar den, varför vill du göra illa andra människor såna som tar illa upp av att du säger neger.
    Bryr du dig inte om att du sårar människor? 
  • Konfliktnojig
    Speakers Corner skrev 2016-10-03 19:53:21 följande:
    Klart du får, men det var inte svar på frågan.
    Jag upprepar den, varför vill du göra illa andra människor såna som tar illa upp av att du säger neger.
    Bryr du dig inte om att du sårar människor? 
    Om min identitet sårar folk är det deras problem. Jag är neger.
  • Rymdmoln
    Konfliktnojig skrev 2016-10-03 19:57:48 följande:

Om min identitet sårar folk är det deras problem. Jag är neger.

Jag tror du förstod att det inte var din identitet som Speakers Corner menade. Självklart är det inte din identitet som sårar, det är ditt ordval.
  • Palestrina
    Konfliktnojig skrev 2016-10-03 19:51:25 följande:
    Du får kalla dig själv vad du vill, så länge du respekterar att andra kan uppleva det kränkande om du säger "neger" om dem och tänker efter innan du talar. 
Svar på tråden Ordet "Neger"