• Anonym (Lurad)

Han mörkade asperger

Min sambo sedan knappt ett år har inte berättat för mig att han har asperger.

Vi var hemma på middag hos hans mamma för någon dags sedan och hon undrade hur allt är och då sa jag att det mesta hade blivit lite väl trist och hennes son inte vill göra någonting mer än typ sitta och titta på olika dokumentärer på sin dator och jag undrar om han kanske är deprimerad.

Hon sa då att hon mer tror att det är hans asperger. Att han var sådan när han bodde hemma att han mest höll på med datorn och sällan ville följa med familjen på någonting och att hon varit så förvånad över att han blommat upp när han träffade mig.

När vi kom hem frågade jag sambon varför han aldrig berättat att han har asperger. Han blev arg och smällde i dörrar och slog med knytnäven i diskbänken och satte sig sedan vid sin dator. Jag tyckte det var obehagligt och gick och la mig.

Har frågat honom igen varför han ljugit och inte berättat och då fick han utbrott och skrek på mig så nära mitt ansikte att jag fick spott på mig att han inte ljugit. Han har bara inte sagt något om det därför det inte spelar någon roll. När jag fortsatte att fråga ut honom och sa att om det inte spelade någon roll kunde han ju berättat var han väldigt irriterad och sa till slut att om han berättat hade jag inte velat bli tillsammans med honom.

Det kan han ha rätt i för så som han varit de senaste månaderna är det inte roligt. Han är inte alls på samma sätt som han var i början när vi träffades. När vi började dejta och sedan flyttade ihop var han glad och pigg på att göra saker. Vi gick på stan, shoppade, var ute och åt eller tog en öl med kompisar. Vi träffade mina föräldrar och min bror och hans tjej. Vi till och med reste med dem och det var jättekul. Nu när jag föreslår något säger han bara att han inte orkar. Han vill inte göra någonting längre. Han bara kommer hem från jobbet, har köpt med sig någon snabbmat och dunsar ner framför datorn. Han sitter där hela kvällarna och ser mest en massa dokumentärer om krig och naturfilmer. Själv orkar jag inte titta på det varje kväll, så jag går oftast och lägger mig i sovrummet, läser en bok eller ser på TV där. Föreslår jag att vi ska se en komedi eller deckare tillsammans som vi gjorde i början så säger han att han inte tycker de är bra. Men det gjorde han ju när vi började träffas. jag har sagt till honom att jag tycker det är tråkigt och att jag känner mig ensam men han tycker att vi har det bra och att det är väl mysigt och räcker att "där är någon hemma", att då är man ju två.

Jag förstår inte hur han kan ha förändrats så. Kan han ha spelat en roll för att lura mig eller vad har hänt? Vet inte vad jag ska göra. Som det är nu så känns det väldigt trist och innehållslöst.

• Svar på tråden Han mörkade asperger
  • Anonym (Lurad)
    lollip0p skrev 2016-10-05 19:27:07 följande:
    Det kan inte vara så att han blivit deprimerad? Asperger utesluter ju inte depression, det gör det ju snarare troligare.

Jo jag har ju trott att det var depression och har frågat om han inte ska gå till läkare och kanske få antidepressiva. Men då skrumpnade hela ansiktet ihop på honom och hans mimik blev som hos en sur femåring, så det verkade väldigt känsligt och han ville inte prata om eller diskutera det.

Faktum är att han ofta blir sådär att hela ansiktet skrumpnar och så går det inte att diskutera en sak mer. Det är som att han bara stänger av.

• seriösanvändare
    Anonym (Solen) skrev 2016-10-05 19:47:34 följande:
    Härlig fru du är. Det märks att du känner dig uppfriskande smart, och normal!
    Jag tycker att de verkar ha hittat en ypperlig lösning som passar båda.

Han tror att hon är nöjd som det är (och det är hon ju). Hon å sin sida ställer inga större krav på honom utan får sitt på annat håll. It´s a win-win.

Tror du att han skulle hitta en annan kvinna att leva med som bara anpassade sig efter honom utan att få något tillbaka? Relationer funkar inte så. Det handlar om att ge och ta.

Däremot skulle jag inte rekommendera TS samma sak. (Att stanna, leva sitt liv och ev hitta en älskare). Jag skulle rekommendera henne att gå vidare istället.
    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (Lurad)

Gick in och störde honom i hans dokumentär tittande och där satt han med fötterna på soffbordet , halvpizza i kartong och sax att klippa bitar med av pizzan.Fräscht.

I alla fall rågade jag honom vad han tycker om vi ska flytta isär.

Han var helt frågande till det. Varför det. Han tycker inte att vi har några problem. Inte att vi har tråkigt. Vi äter ju inte tillsammans längre ens, menade jag och det kunde han inte förstå varför man behöver göra. Det hade han aldrig gjort när han bodde hemma.  Han åt tydligen  bara med resten av familjen om det var något speciellt.

Alltså jag fattar inte vad han vill ha ut av att ha en sambo?

Han kan väl lika gärna bara hyra ut ett rum om det är att han vill att det skall finnas en annan människa ni lägenheten

• pyssel
    Anonym (Lurad) skrev 2016-10-05 20:14:54 följande:

Gick in och störde honom i hans dokumentär tittande och där satt han med fötterna på soffbordet , halvpizza i kartong och sax att klippa bitar med av pizzan.Fräscht.

Han var helt frågande till det. Varför det. Han tycker inte att vi har några problem. Inte att vi har tråkigt. Vi äter ju inte tillsammans längre ens, menade jag och det kunde han inte förstå varför man behöver göra. Det hade han aldrig gjort när han bodde hemma.  Han åt tydligen  bara med resten av familjen om det var något speciellt.

Han kan väl lika gärna bara hyra ut ett rum om det är att han vill att det skall finnas en annan människa ni lägenheten

Det låter som dags att gå vidare.
    Alla hästar hemma
  • seriösanvändare
    Anonym (Lurad) skrev 2016-10-05 20:14:54 följande:

Det är väl bara att förklara för honom att han må trivas som det är, men du gör inte det och därför tänker du separera. End of story.

Problemet verkar inte bara vara att ni lever helt olika liv, utan också att han är så oförstående.
    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (Lurad)
    pyssel skrev 2016-10-05 20:21:42 följande:
    Det låter som dags att gå vidare.
    seriösanvändare skrev 2016-10-05 20:24:18 följande:
    Det är väl bara att förklara för honom att han må trivas som det är, men du gör inte det och därför tänker du separera. End of story.

Problemet verkar inte bara vara att ni lever helt olika liv, utan också att han är så oförstående.

Ja det gör väl det. Känner mig så dum och grundlurad. Det känns mest som att han gått in för att skaffa sig en sambo och helst barn också. När han sedan väl hade en sambo så var det liksom "end of mission" och han kunde återgå till sin vanliga form av tillvaro.
  • Physalis

Jag tycker han låter som en riktigt tråkig och jobbig typ oavsett om det kommer ifrån diagnosen eller om det är hans alldeles egna charm.

Gör slut ts och hitta någon mer likasinnad.

• Anonym (Linn)

Man har väl iofs ingen skyldighet att berätta om sina ev diagnoser. I övrigt låter han mer tråkig än "Aspig". Många Aspergare är väldigt sociala men falerar däremot i den sociala kompetensen men det verkar ju inte direkt han ha gjort eftersom han uppenbarligen fixade den biten med bravur i början.

• Anonym (Nästan samma lila)

Det r ska jag följa

• Anonym (Lurad)
    Anonym (Nästan samma lila) skrev 2016-10-05 21:05:26 följande:

Det r ska jag följa

Har du varit med om något liknande?
    Du kan väl berätta?
Svar på tråden Han mörkade asperger