• Anonym (Lurad)

Han mörkade asperger

Min sambo sedan knappt ett år har inte berättat för mig att han har asperger.

Vi var hemma på middag hos hans mamma för någon dags sedan och hon undrade hur allt är och då sa jag att det mesta hade blivit lite väl trist och hennes son inte vill göra någonting mer än typ sitta och titta på olika dokumentärer på sin dator och jag undrar om han kanske är deprimerad.

Hon sa då att hon mer tror att det är hans asperger. Att han var sådan när han bodde hemma att han mest höll på med datorn och sällan ville följa med familjen på någonting och att hon varit så förvånad över att han blommat upp när han träffade mig.

När vi kom hem frågade jag sambon varför han aldrig berättat att han har asperger. Han blev arg och smällde i dörrar och slog med knytnäven i diskbänken och satte sig sedan vid sin dator. Jag tyckte det var obehagligt och gick och la mig.

Har frågat honom igen varför han ljugit och inte berättat och då fick han utbrott och skrek på mig så nära mitt ansikte att jag fick spott på mig att han inte ljugit. Han har bara inte sagt något om det därför det inte spelar någon roll. När jag fortsatte att fråga ut honom och sa att om det inte spelade någon roll kunde han ju berättat var han väldigt irriterad och sa till slut att om han berättat hade jag inte velat bli tillsammans med honom.

Det kan han ha rätt i för så som han varit de senaste månaderna är det inte roligt. Han är inte alls på samma sätt som han var i början när vi träffades. När vi började dejta och sedan flyttade ihop var han glad och pigg på att göra saker. Vi gick på stan, shoppade, var ute och åt eller tog en öl med kompisar. Vi träffade mina föräldrar och min bror och hans tjej. Vi till och med reste med dem och det var jättekul. Nu när jag föreslår något säger han bara att han inte orkar. Han vill inte göra någonting längre. Han bara kommer hem från jobbet, har köpt med sig någon snabbmat och dunsar ner framför datorn. Han sitter där hela kvällarna och ser mest en massa dokumentärer om krig och naturfilmer. Själv orkar jag inte titta på det varje kväll, så jag går oftast och lägger mig i sovrummet, läser en bok eller ser på TV där. Föreslår jag att vi ska se en komedi eller deckare tillsammans som vi gjorde i början så säger han att han inte tycker de är bra. Men det gjorde han ju när vi började träffas. jag har sagt till honom att jag tycker det är tråkigt och att jag känner mig ensam men han tycker att vi har det bra och att det är väl mysigt och räcker att "där är någon hemma", att då är man ju två.

Jag förstår inte hur han kan ha förändrats så. Kan han ha spelat en roll för att lura mig eller vad har hänt? Vet inte vad jag ska göra. Som det är nu så känns det väldigt trist och innehållslöst.

• Svar på tråden Han mörkade asperger
  • Anonym (?)

Jag menade inte att ifrågasätta sanningshalten i tråden tidigare, jag tycker bara att jag har läst nästan exakt samma historia flera gånger förr här? Särskilt de senaste månaderna.

En Asperger-kille som inte berättar att han har Asperger samt "spelar" trevlig och social i början. Den stackars tjejen luras in i ett förhållande med honom och sedan kommer hans rätta jag (och hans diagnos) fram.

En överbeskyddande mamma till killen som uttryckligen hoppas att tjejen ska stanna och stå ut med hans later, brukar också finnas med i bilden.

Det underliggande budskapet i alla dessa trådar verkar vara att Aspergare bör undvikas och skys som pesten.

• Anonym (Lurad)
    Anonym (?) skrev 2016-10-05 18:54:27 följande:

Jag menade inte att ifrågasätta sanningshalten i tråden tidigare, jag tycker bara att jag har läst nästan exakt samma historia flera gånger förr här? Särskilt de senaste månaderna.

En Asperger-kille som inte berättar att han har Asperger samt "spelar" trevlig och social i början. Den stackars tjejen luras in i ett förhållande med honom och sedan kommer hans rätta jag (och hans diagnos) fram.

En överbeskyddande mamma till killen som uttryckligen hoppas att tjejen ska stanna och stå ut med hans later, brukar också finnas med i bilden.

Det underliggande budskapet i alla dessa trådar verkar vara att Aspergare bör undvikas och skys som pesten.

Eller så är jag inte ensam om min upplevelse.

Jag kan förstå hans mamma hon är jättetrevlig och har varit väldigt gullig.

Hon känner det som att hon för sa sig verkar det som.

Jag vet inte om han spelade men jag fattar inte den ENORMA SKILLNADEN?.

Den gör mig förtvivlad och jag vet inte hur jag ska förklara för alla avfärdar det med att alla slappnar av när förälskelsen lägger sig. Ja men alla börjar inte bete sig som om de var nerdrogade eller djup deprimerade och tappar lusten till allt de tidigare ville göra. Det kan inte vara normalt.

Vad ska jag göra för att han ska bli som vanligt? som han var i början? Om han tyckte det var roligt att göra saker och prata då måste han ju kunna tycka det igen om han inte bara lurat mig och spelat en roll som han inte vill spela längre.

• seriösanvändare

Jag skulle inte heller uttrycka det som att killen har ljugit, däremot har han undanhållit viktig information för TS. Särskilt om detta är hans rätta jag (och det verkar ju så) och det tidigare bara var spel.

Jag skulle också bli förbannad och känna mig ordentligt förd bakom ljuset av en så drastisk personlighetsförändring, samt av det skälet. Vare sig han lurades medvetet eller ej.

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • lollip0p
    Anonym (?) skrev 2016-10-05 16:39:49 följande:

Har det inte varit lite väl många trådar på sistone om hur hemska personer med Asperger är???

Tack!
  • Anonym (27)
    Anonym (Enkelt) skrev 2016-10-05 16:49:09 följande:

Enkelt, låt bli att läsa dem då ifall det stör dig.

Säger du sådär till alla som ifrågasätter hatfulla trådar och inlägg? Jag syftar inte på just denna tråd nu men det har varit en hel del nedvärderande och generaliserande kommentarer på sistone.
  • Anonym (Lurad)
    seriösanvändare skrev 2016-10-05 19:01:56 följande:

Jag skulle inte heller uttrycka det som att killen har ljugit, däremot har han undanhållit viktig information för TS. Särskilt om detta är hans rätta jag (och det verkar ju så) och det tidigare bara var spel.

Jag skulle också bli förbannad och känna mig ordentligt förd bakom ljuset av en så drastisk personlighetsförändring, samt av det skälet. Vare sig han lurades medvetet eller ej.

Han måste ju ha vetat hur han är i vanliga fall och ja jag känner mig totalt förd bakom ljuset.

Hans diagnos verkar ju inte vara oväsentlig för hans personlighet. Ju mer jag nu läser om asperger desto mer stämmer ju in på hur han nu beter sig.....och väldigt stämmer med på hur han var för ett år sedan.

Försöker prata med honom nu men han sitter bara och stirrar på sin dataskärm och svara knappt.

• Anonym (Lurad)
    Anonym (27) skrev 2016-10-05 19:05:16 följande:
    Säger du sådär till alla som ifrågasätter hatfulla trådar och inlägg? Jag syftar inte på just denna tråd nu men det har varit en hel del nedvärderande och generaliserande kommentarer på sistone.

Men då kan du väl skriva det i den trådarna istället för här.

för det ger inte mig särskilt mycket input till varför min sambo gjort som han gjort att du säger att folk är hatfull och nedvärderande.
    Fast om sambons beteende att inte berätta sanningen är typiska för personer med asperger så är det nog inte så konstigt att folk undrar och skriver om det. Har du tänkt på den sidan av myntet?

• Pål Aldera

Blir lite beklämd av den här tråden. Håller med om att han inte kommer anse att han ljugit. För det har han inte. Men så mycket självinsikt har han inte heller. Har han en historia av korta förhållanden hade det varit smidigt att visa sina quirks tidigt. Jag fattar att det inte är så kul när sambon visar sig ha annan personlighet egentligen. Gör slut för bådas skull om du verkligen tycker han är hopplös. Men dokumentärer är faktiskt en chans att lära sig något lite djupare än fredagsmysprogram :)

Jag tycker han förtjänar någon som älskar honom som han egentligen är. Annars blir han snart utbränd. Det gör du också TS men om dokumentärer och egentid är jordens svek så uppskattar jag min egen fru lite extra.

Egentligen vill jag be dig lära dig mer om aspies - de är ibland värda sin vikt i guld om man orkar med dem och får till en fungerande kommunikation. Men av det du skriver låter det som han väntade sig att fasen med ytliga nöjen skulle gå över och du att det var en livsstil.

I vår familj kör vi adhd, autism, ocd, tourettes, utbrändhet mm. Det är inte för alla. Jag kan önska att vi hade ett vanligt obekymrat svenssonliv ibland, men sedan kommer jag ihåg att jag föraktar ytlighet :)

Ta dig en funderare när chocken lagt sig TS. Prata med honom om du älskar honom och se om han kan berätta sina egentliga behov. Gillar han att mysa i soffan onsdag och fredag om han får göra sitt andra dagar eller finns det inget ni faktiskt kan mötas om?

• seriösanvändare
    Anonym (Lurad) skrev 2016-10-05 18:59:36 följande:

Eller så är jag inte ensam om min upplevelse.

Jag kan förstå hans mamma hon är jättetrevlig och har varit väldigt gullig.

Hon känner det som att hon för sa sig verkar det som.

Jag vet inte om han spelade men jag fattar inte den ENORMA SKILLNADEN?.

Den gör mig förtvivlad och jag vet inte hur jag ska förklara för alla avfärdar det med att alla slappnar av när förälskelsen lägger sig. Ja men alla börjar inte bete sig som om de var nerdrogade eller djup deprimerade och tappar lusten till allt de tidigare ville göra. Det kan inte vara normalt.

Vad ska jag göra för att han ska bli som vanligt? som han var i början? Om han tyckte det var roligt att göra saker och prata då måste han ju kunna tycka det igen om han inte bara lurat mig och spelat en roll som han inte vill spela längre.

DU kan inte ändra på honom, han kan bara ändra sig om han vill göra det.

Antingen stannar du och ser tiden an. Ställer lite krav på honom och ser vad som händer.

Eller så gör du slut.

Eller så stannar du och gillar läget.

Jag skulle rekommendera alternativ 1 eller 2. inte 3.
    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Miss Lycka

Har levt med en man med asperger. Han kunde vara hur trevlig som helt på sitt arbete och så och även när vi först träffades. Allt efter hand så förändrades han
    och vårt liv blev precis som du säger väldigt grått och trist.

Han sitter mest framför sina skärmar. Vill jag att han ska göra något  eller följa med på något så måste jag säga till honom i förväg.

Ofta gör jag listor på max tre punkter som jag lägger på hans dator när jag vill ha något fixat. Typ kör bilen till verkstaden och ta med vinterdäcken så att de kan byta.....Eller om jag vill att han ska göra något under helgen så listar jag det, ta in trädgårdsmöblerna i garaget, klipp rosorna framför huset, de gula inte de röda.

Det är viktigt att vara precis annars blir det lätt missförstånd och han hade klipp alla rosorna, även de helt nyplanterade....och han hade bara sagt ja men du sa...

Jo då jag förstår absolut att du tycker att din sambo ljög. Det tycker jag också att han gjorde. Men min man hade inte tyckt det. Han hade resonerat som flera här (undrar om de också har asperger förresten, tycker mig känna igen resonemangens haltande logik, fast de kommer att hävda att de är så logiska), nå ja min hade resonerat som så att det ä r inte en lögn för din sambo sa inte något som inte var sant. Men hade din sambo sagt att han INTE hade asperger hade det varit en lögn. Hajar du hur jag menar....vi andra normala tolkar det liksom inte fullt så ordboksaktigt. Men det gör en aspergare.

Vad du ska göra? Nja, jag skulle inte rekommendera någon att gå in i ett förhållande någon med asperger.

Helt krasst jag hade gärna lämnat min man, men i hans fall finns det förmildrande omständigheter ärvda pengar och ett familjeföretag. Det är en liten kompensation.

En annan är att du blir i stor utsträckning fri att leva ditt eget liv. Det gör jag min man är mestadels i sitt rum och så jobbar, jobbar, jobbar han. När han är hemma så är han trött och jag låter honom sitta och titta på sina skärmar. Han gillar den mest avskyvärda exprimentella jazz som finns, som jag inte orkar lyssna på så jag brukar be honom ta på hörlurar, eller när jag är snäll så tar jag ett par öronproppar så jag slipper höra eländet.

Jag har mina väninnor, jag reser själv eller med vänner, jag jobbar,jag går kurser, jag shoppar och eftersom min man inte bryr sig så mycket om vad jag gör, bara jag är där hemma då och då så har jag skaffat mig en älskare. Det är kul och vi reser en massa tillsammans.

Men nej, det är inte en lösning jag hade valt om jag skulle börja om. Men ibland får man se vilka nackdelar man kan vända till fördelar. Du kan få ett mycket självständigt liv utan krav.

Svar på tråden Han mörkade asperger