anonymäz skrev 2016-10-05 22:13:30 följande:
Alla med diagnosen är olika men kan skriva upp saker som brukar stämma på de flesta.
Man har sociala svårigheter som kan visa sig på olika sätt, kommer till detta. En del vill umgås med människor medans andra inte har det behovet i överhuvudtaget.
En del människor uppfattar mig som social, jag håller dock verkligen inte med. Däremot har jag lätt för att prata och jag kan umgås ibland när jag känner för det. Men det är stor skillnad på mitt sociala behov och de vänner jag har utan diagnos. De kan umgås med folk varje dag, det pallar inte jag. Ibland kan jag känna för att umgås med en nära vän.
Min kille vill inte umgås med folk alls. För han räcker det med att spela datorspel och prata med folk via datorn. Han har inte det sociala behovet i överhuvudtaget.
Man kan ha svårt att sätta sig in i andra människors situation om man inte själv kan relatera till det eller om man inte får det tydligt förklarat. Man kan ha svårt att läsa av kroppsspråk och ansiktsuttryck, speciellt mildare uttryck.
Om en människa är trött kan jag tro att den är sur tex.
Om en människa verkar negativ kan jag tror att det har med mig att göra tex.
Man brukar hata socialt småprat.
Man föredrar intressen framförmänniskor.
Man har hellre några nära vänner än många bekanta.
Man kommer lättare överens med människor som fungerar på ett liknande sätt som en själv eller som delar sina intressen.
Man kan ha svårt att förstå mainstream saker och man går inte på grupptryck. Det man gör ska ha ett syfte, man gör det inte bara för att alla andra gör det tex...
Man kan ogilla att prata i telefonen eller när det ringer på dörren. Jag och min kille har tagit bort ringklockan för vi blev så stressade av det jävla ljudet.
Man har mkt svårt för krav och stress. Man hatar när andra människor lägger sig i.
Man föredrar lättsamma, accepterande människor.
Man är väldigt logisk och ärlig som person. Många kan tycka man är för ärlig och rak.
Det är vanligt att man känner oerhört mkt känslor, man kan däremot ha svårt att visa dem, el visa känslor på samma sätt som andra brukar.
Man har svårt för att växla mellan aktiviteter. Jag själv tex har väldigt svårt för att varva ner innan jag ska sova. Har svårt för att bara gå och lägga mig. Innan jag ska sova behöver jag tid på mig för att varva ner i flera timmar. Samma sak på morgonen. När jag ska gå från vila till aktivitet. Jag behöver ha det väldigt lugnt på morgonen. Orkar inge tjat, drama eller stress.... Jag är mkt känsligare för intryck på morgonen. Min kille och min bror behöver också ha det lugnt på mornarna. Min kille har dock större svårigheter här. Han behöver ha det knäpptyst och kan bli oerhört irririterad och stressad om han tex vaknar pga att det ringer på dörren, en granne borrar, om någon klipper gräset osv. Det blir som en negativ energi i hela lägenheten och han kan vara negativ pga detta i flera timmar.
Rutiner är mkt viktigt. Oförberedda händelser och impulsfrågor fungerar inte.
Man behöver ha det planerat men kan samtidigt ha svårt att planera eftersom man inte vet hur man kommer må eller hur mkt ork man kommer ha den dagen.
Man kan ha mkt svårt att sortera papper, handla, städa och dylikt. Vanliga saker som många andra inte tycker är jobbigt. Saker som andra tycker är jobbigt kan vi däremot klara av hur lätt som helst.
Vi får upp energi av våra intressen. Det sociala ger energi för vanliga människor för oss tar det energi.
Man ser detaljer framför helhet.
Man reagerar mer på intryck än vad andra gör. Många använder ofta solglasögon tex pga det starka ljuset. Man ogillar platser med mkt folk. Man kan ha svårt att sortera bort intryck så det kan kännas som man hör alla ljud lika starkt. Vilket är väldigt jobbigt i miljöer med mkt folk tex. Många har svårt för att åka kommunalt eller vara på "stökiga" platser. Man kan reagera om man känner sig trängd. För mkt kramar, för mkt kittlande, för mkt ögonkantakt, för mkt ljud osv är jobbigt.
Mkt vanligt med specialintressen som man lägger ner sin själ och är kunnig på. Mina främsta intressen är djur, natur och datorspel. Kan sitta med detta timme efter timme...
Andra intressen jag har är skrivanade, musik, film, serier, laga mat, baka, teckna, pyssla, indreda tex.
Alla intressen kan skilja sig men datorer, djur, dator/tv spel brukar vara vanliga intressen. Men man kan vara intresserad av vad som helst, det är individuellt.
Man är trogen, ärlig, sig själv, lojal och har mkt känslor. Man har en färgstark personlighet och beter sig inte som alla andra. Säger man något så menar man det. Man hatar falskhet och folk som ljuger.
Svart /Vitt tänkande är vanligt. Allt eller inget.
Om någon berättar något hemligt för mig skulle jag aldrig säga det vidare. Jag är ärlig och säger till om min vän är barnslig tex. Jag kommer med konkreta lösningar som är hållbara i längden. Jag klappar inte bara min vän på axeln om hon är ledsen tex utan försöker att hjälpa henne långsiktigt.
Ville beskriva lite för dig eftersom din kille inte har gjort det.
Det var ett långt och intressant svar.
Vad menar du med färgstark personlighet?
Tycker inte att TS sambo verkar ha en färgstark personlighet precis. Den verkar mest vara extremt rutinbunden och rigid. Vad är färgstarkt med det?
Färgstark personlighet låter som ett sätt att på ett positivt sett gör en omskrivning av ett beteende som är udda. Av någon som är en kuf.
Bara för att man inte är som andra så blir man inte färgstark.
Ja, det är mycket jag undrar över i ditt inlägg......du verkar inte se några nackdelar med din diagnos......utan alla andra skall acceptera at du gör som du vill och att det är inte egoistiskt, för du KAN INTE anpassa dig. Du är trött, du orkar inte träffa vänner, du måste ha ugn på morgonen och så vidare. Vet du vad det finns många människor som är trötta på morgonen kan vara trötta när de lovat att göra något med sina vänner och de får gå upp och ta hand om barnen, köra till jobbet och träffa vännerna som överenskommet ändå. Det känns faktiskt som att du använder din asperger som en ursäkt för att så här är det och jag kan inte göra något som jag tycker är jobbigt.