• Anonym (Lurad)

Han mörkade asperger

Min sambo sedan knappt ett år har inte berättat för mig att han har asperger.

Vi var hemma på middag hos hans mamma för någon dags sedan och hon undrade hur allt är och då sa jag att det mesta hade blivit lite väl trist och hennes son inte vill göra någonting mer än typ sitta och titta på olika dokumentärer på sin dator och jag undrar om han kanske är deprimerad.

Hon sa då att hon mer tror att det är hans asperger. Att han var sådan när han bodde hemma att han mest höll på med datorn och sällan ville följa med familjen på någonting och att hon varit så förvånad över att han blommat upp när han träffade mig.

När vi kom hem frågade jag sambon varför han aldrig berättat att han har asperger. Han blev arg och smällde i dörrar och slog med knytnäven i diskbänken och satte sig sedan vid sin dator. Jag tyckte det var obehagligt och gick och la mig.

Har frågat honom igen varför han ljugit och inte berättat och då fick han utbrott och skrek på mig så nära mitt ansikte att jag fick spott på mig att han inte ljugit. Han har bara inte sagt något om det därför det inte spelar någon roll. När jag fortsatte att fråga ut honom och sa att om det inte spelade någon roll kunde han ju berättat var han väldigt irriterad och sa till slut att om han berättat hade jag inte velat bli tillsammans med honom.

Det kan han ha rätt i för så som han varit de senaste månaderna är det inte roligt. Han är inte alls på samma sätt som han var i början när vi träffades. När vi började dejta och sedan flyttade ihop var han glad och pigg på att göra saker. Vi gick på stan, shoppade, var ute och åt eller tog en öl med kompisar. Vi träffade mina föräldrar och min bror och hans tjej. Vi till och med reste med dem och det var jättekul. Nu när jag föreslår något säger han bara att han inte orkar. Han vill inte göra någonting längre. Han bara kommer hem från jobbet, har köpt med sig någon snabbmat och dunsar ner framför datorn. Han sitter där hela kvällarna och ser mest en massa dokumentärer om krig och naturfilmer. Själv orkar jag inte titta på det varje kväll, så jag går oftast och lägger mig i sovrummet, läser en bok eller ser på TV där. Föreslår jag att vi ska se en komedi eller deckare tillsammans som vi gjorde i början så säger han att han inte tycker de är bra. Men det gjorde han ju när vi började träffas. jag har sagt till honom att jag tycker det är tråkigt och att jag känner mig ensam men han tycker att vi har det bra och att det är väl mysigt och räcker att "där är någon hemma", att då är man ju två.

Jag förstår inte hur han kan ha förändrats så. Kan han ha spelat en roll för att lura mig eller vad har hänt? Vet inte vad jag ska göra. Som det är nu så känns det väldigt trist och innehållslöst.

• Svar på tråden Han mörkade asperger
  • Anonym (Lurad)
    Anonym (Ellen) skrev 2016-10-05 16:48:17 följande:

Har han sagt att han inte har aspergers? Om inte så har han inte ljugit och jag förstår att han blir arg när du anklagar honom för det. Att undanhålla informationen om sitt handikapp var inte bra, men det var inte en lögn.

Amen, att resonera så, att det inte är en lögn, det låter ju som en domstolsförhandling eller det finstilta i mobilabonnemang. Det är väl klart att han skulle ha berättat.

Så om någon är otrogen är inte det heller att ljuga för en partner man har bara undanhållit sanningen? Då kan man klara sig undan allt genom att inte berätta får då har man inte ljugit utan bara inte sagt något. Helt sjukt.

Nej jag känner det som ett jättesvek.

• Stårschan
    Anonym (Lurad) skrev 2016-10-05 16:53:55 följande:

Amen, att resonera så, att det inte är en lögn, det låter ju som en domstolsförhandling eller det finstilta i mobilabonnemang. Det är väl klart att han skulle ha berättat.

Så om någon är otrogen är inte det heller att ljuga för en partner man har bara undanhållit sanningen? Då kan man klara sig undan allt genom att inte berätta får då har man inte ljugit utan bara inte sagt något. Helt sjukt.

Nej jag känner det som ett jättesvek.

Hur tror du att du hade reagerat om han hade berättat om sin sjukdom redan första veckan ni var tillsammans då? Jag kan tänka mig att det inte är något man vill skylta med, direkt. De flesta vill väl bli bedömda utifrån sin personlighet - inte sin diagnos.
  • Anonym (Lurad)
    Anonym (Ellen) skrev 2016-10-05 16:44:25 följande:

Det är jättevanligt, asperger eller ej, att man anpassar sig mycket efter partnerns önskemål i början av förhållandet för att sedan mer och mer sätta sina egna intressen främst. Om då ens intressen är alltför olika så blir det svårt att hålla liv i förhållandet.

Anpassa är en sak....men han vill ju inte göra något av det vi gjorde i början.

Vi sitter i vars ett rum på kvällarna. Tidigare så kunde vi titta på något gemensamt och mysa i soffan. Nu tycker han att det räcker att vi är i samma lägenhet. Att det är bra nog för då är man två som han säger.

Jag har mått så dåligt och trott att jag gjort något som fått honom att tappa intresset eller att han blivit deprimerad eller sjuk eller något.

Nu när jag börjar läsa på om asperger  så börjar tro att det är så här han är egentligen men hur kunde han förställa sig så helt? Spelade han bara att det var roligt att gå ut och att resa? Kommer han aldrig mer att vilja göra det?

• Anonym (Lurad)
    Stårschan skrev 2016-10-05 16:57:18 följande:
    Hur tror du att du hade reagerat om han hade berättat om sin sjukdom redan första veckan ni var tillsammans då? Jag kan tänka mig att det inte är något man vill skylta med, direkt. De flesta vill väl bli bedömda utifrån sin personlighet - inte sin diagnos.

Vi har bott ihop i nästan ett år!!!!!

Hur skulle jag  kunna bedöma hans personlighet om han bara gjort sig till att och spelat ett skådespel av något han inte är?

Hur kan man göra så mot någon?

• Stårschan

Men du - asperger eller inte så låter det som om ni har vuxit ifrån varandra. Ert förhållande ger dig ju inget. Vill du verkligen stanna kvar? Jag tror att det är naivt att tro att någon - asperger eller inte - kan gå från ett stagnerat förhållande och hitta tillbaka till den första nyfikna fasen då man fortfarande lärde känna varandra och gjorde sitt bästa för att bli omtyckt och älskad. Nu känner han sig trygg med dig, och verkar helt nöjd med att sitta i soffan och titta på dokumentärer.

Vad vill DU? Hur ska du nå dit?

• Stårschan
    Anonym (Lurad) skrev 2016-10-05 16:59:55 följande:

Vi har bott ihop i nästan ett år!!!!!

Hur skulle jag  kunna bedöma hans personlighet om han bara gjort sig till att och spelat ett skådespel av något han inte är?

Hur kan man göra så mot någon?

Du undviker frågan.
  • Anonym (tänker såhär)

Jag förstår att du är besviken. Samtidigt lider ju din sambo av en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Risken är stor att man skäms och vill vara som alla andra tror jag. Det är nog smärtsamt för många. Det låter inte som att han ljugit utan som att han velat visa sitt bästa jag för dig. Det som händer nu verkar vara det som händer i många förhållanden dvs man slappnar av och visar hela sin pesonlighet. Hand nedsättning gör dock kanske att han inte orkar hålla måttet alls medan vi andra nanske nöjer sig med att inte fixa till oss lika mkt elller bara bli lite tråkigare. Fast många utan nedsättningar blir nog trista efter att första förälskelsen dalat så det behöver inte ha blivit annorlunda med en annan kille heller.

Hoppas ni hittar varandra! Om du fortf vill satsa kanske ni kan ta hjälp av någon relationsexpert som förstår vad det innebär både att ha en "npf" och att ha en relation med någon som har en npf.

• Anonym (Ellen)
    Anonym (Lurad) skrev 2016-10-05 16:53:55 följande:
    Amen, att resonera så, att det inte är en lögn, det låter ju som en domstolsförhandling eller det finstilta i mobilabonnemang. Det är väl klart att han skulle ha berättat. Så om någon är otrogen är inte det heller att ljuga för en partner man har bara undanhållit sanningen? Då kan man klara sig undan allt genom att inte berätta får då har man inte ljugit utan bara inte sagt något. Helt sjukt. Nej jag känner det som ett jättesvek.

Han borde absolut ha varit mer öppen med dig om vad han har för behov och svårigheter. Jag försvarar honom inte på så sätt. Jag tycker bara att det var lite onödigt att anklaga honom för att ha ljugit. Hur som helst spelar nog den saken ingen större roll. Förhållandet verkar dödsdömt oavsett. Hoppas att han lärt sig en läxa och går in i nästa förhållande som sig själv.
  • Anonym (Enkelt)

Han har nog inte gjort det för att vara elak mot dig. Jag skulle tro att han utifrån sitt handikapp inte förstår bättre helt enkelt. Och jag tycker absolut att du ska göra slut för detta är nog hans rätta jag tyvärr. Dessutom skulle du nog upptäcka fler svårigheter han har med tiden. Och om du tänkt bilda familj med honom.., hur skulle han funka som pappa? Sedan är det ju det där med en viss ärftlighet...

• Anonym (Ellen)
    Anonym (Lurad) skrev 2016-10-05 16:58:04 följande:
    Nu när jag börjar läsa på om asperger  så börjar tro att det är så här han är egentligen men hur kunde han förställa sig så helt? Spelade han bara att det var roligt att gå ut och att resa? Kommer han aldrig mer att vilja göra det?

Det skulle kunna vara så att han faktiskt tyckte att det var roligt, men att det i längden tog för mycket energi. Kanhända att den boost han fick av att vara nyförälskad gjorde att han kunde göra mer roliga saker än vad han normalt sett orkar med.
Svar på tråden Han mörkade asperger