• Anonym (Lurad)

Han mörkade asperger

Min sambo sedan knappt ett år har inte berättat för mig att han har asperger.

Vi var hemma på middag hos hans mamma för någon dags sedan och hon undrade hur allt är och då sa jag att det mesta hade blivit lite väl trist och hennes son inte vill göra någonting mer än typ sitta och titta på olika dokumentärer på sin dator och jag undrar om han kanske är deprimerad.

Hon sa då att hon mer tror att det är hans asperger. Att han var sådan när han bodde hemma att han mest höll på med datorn och sällan ville följa med familjen på någonting och att hon varit så förvånad över att han blommat upp när han träffade mig.

När vi kom hem frågade jag sambon varför han aldrig berättat att han har asperger. Han blev arg och smällde i dörrar och slog med knytnäven i diskbänken och satte sig sedan vid sin dator. Jag tyckte det var obehagligt och gick och la mig.

Har frågat honom igen varför han ljugit och inte berättat och då fick han utbrott och skrek på mig så nära mitt ansikte att jag fick spott på mig att han inte ljugit. Han har bara inte sagt något om det därför det inte spelar någon roll. När jag fortsatte att fråga ut honom och sa att om det inte spelade någon roll kunde han ju berättat var han väldigt irriterad och sa till slut att om han berättat hade jag inte velat bli tillsammans med honom.

Det kan han ha rätt i för så som han varit de senaste månaderna är det inte roligt. Han är inte alls på samma sätt som han var i början när vi träffades. När vi började dejta och sedan flyttade ihop var han glad och pigg på att göra saker. Vi gick på stan, shoppade, var ute och åt eller tog en öl med kompisar. Vi träffade mina föräldrar och min bror och hans tjej. Vi till och med reste med dem och det var jättekul. Nu när jag föreslår något säger han bara att han inte orkar. Han vill inte göra någonting längre. Han bara kommer hem från jobbet, har köpt med sig någon snabbmat och dunsar ner framför datorn. Han sitter där hela kvällarna och ser mest en massa dokumentärer om krig och naturfilmer. Själv orkar jag inte titta på det varje kväll, så jag går oftast och lägger mig i sovrummet, läser en bok eller ser på TV där. Föreslår jag att vi ska se en komedi eller deckare tillsammans som vi gjorde i början så säger han att han inte tycker de är bra. Men det gjorde han ju när vi började träffas. jag har sagt till honom att jag tycker det är tråkigt och att jag känner mig ensam men han tycker att vi har det bra och att det är väl mysigt och räcker att "där är någon hemma", att då är man ju två.

Jag förstår inte hur han kan ha förändrats så. Kan han ha spelat en roll för att lura mig eller vad har hänt? Vet inte vad jag ska göra. Som det är nu så känns det väldigt trist och innehållslöst.

• Svar på tråden Han mörkade asperger
  • seriösanvändare
    Anonym (Sun) skrev 2016-10-05 17:50:13 följande:
    Som jag skrev innan så låter inte detta som att det har med Aspergern att göra vilket hon givetvis tror nu. Det där är mänskligt och många blir sådana efter ett tag...

Jag håller inte med om att många blir så efter ett tag. Man slappnar av, men man blir inte en helt annan person. Nu har vi bara TS version, men det låter som att hon är den hon alltid varit, medan hon inte känner igen honom längre. Det är stor skillnad på det och på mindre förändringar som snarare är ett resultat av att vardagen smyger sig på. När jag var 20 ville jag festa och resa jorden runt. Det vill jag inte nu, men jag är fortfarande i grund och botten samma person.
    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (Gör slut)

Gör slut men säg till honom att det är för att ni har vuxit ifrån varandra. Då kan ingen säga att det är för att han har Asperger. Annars kommer de att anklaga dig för att vara intolerant.

• Johan75
    Anonym (Lurad) skrev 2016-10-05 17:50:06 följande:

Precis ! Herregud är det bara du i denna tråd som förstår mig?

Det verkar ju som att alla andra tycker att min sambos beteende är helt okej och helt rimligt.

Nejdå, jag förstår dig också och anser inte att hans beteende är ok. Men jag tror också att du kanske lägger för stor vikt vid diagnosen. Han var en rolig och trevlig kille, nu är han en otrevlig trålmåns. Det skulle kunna inträffat även utan diagnos. Vad du behöver ta fasta på är ju huruvida du vill leva med denna kille eller inte, och det låter ju som att du inte vill det.

Skit i diagnosen nu. Jag tycker nog han borde nämt detta för dig då ni bott tillsammans ett år, men just nu spelar det väl inte så stor roll ifall han är en otrevlig tråkmåns med diagnos eller en otrevlig tråkmåns utan diagnos? 
    Behold, i come as a thief.
  • Anonym (Lurad)
    Anonym (Gör slut) skrev 2016-10-05 18:01:59 följande:

Gör slut men säg till honom att det är för att ni har vuxit ifrån varandra. Då kan ingen säga att det är för att han har Asperger. Annars kommer de att anklaga dig för att vara intolerant.

Man växer inte ifrån varandra på mindre än ett års samboskap.

Här är något som är fundamentalt fel med en person som först är glad och gillar alla mina vänner och tycker att det är kul att träffa min borr och hans tjej och sedan bara säger att orkar inte, orkar inte, orkar inte.
    Men han orkar sitta och titta på sina dokumentärer halva nätterna.

Han vill inte göra någonting. Inte ta en skogspromenad, inte gå på en utställning....vad jag än föreslår så är det alla dessa dokumentärer och pizza, pizza, pizza och snabbmat.

Hans mamma ringde idag och hoppades att vi inte skulle flytta isär, hon var så orolig att jag skulle "sticka" som hon uttryckte det, för det ansåg hon att tidigare flickvänner gjort. Suck. Undrar om hon förstår hur det är att leva med hennes son. En 30-åring som är lika pigg som om han satt på hemmet.

• Anonym (Lurad)
    Johan75 skrev 2016-10-05 18:08:44 följande:
    Nejdå, jag förstår dig också och anser inte att hans beteende är ok. Men jag tror också att du kanske lägger för stor vikt vid diagnosen. Han var en rolig och trevlig kille, nu är han en otrevlig trålmåns. Det skulle kunna inträffat även utan diagnos. Vad du behöver ta fasta på är ju huruvida du vill leva med denna kille eller inte, och det låter ju som att du inte vill det.

Skit i diagnosen nu. Jag tycker nog han borde nämt detta för dig då ni bott tillsammans ett år, men just nu spelar det väl inte så stor roll ifall han är en otrevlig tråkmåns med diagnos eller en otrevlig tråkmåns utan diagnos? 

Men det är inte diagnosen, inte etiketten jag har problem med.

Mitt problem är att den person jag flyttade ihop med finns inte. Jag har en helt annan sambo än för några månader sedan nu. En sambo som har helt andra intressen....eller nja....inga intressen alls....mer än dokumentärerna...och som alltid är för trött....och som inte ens gillar samma mat som tidigare.... ja listan kan göras lång.

Att han förändrats så MYCKET tror jag är beroende av diagnosen, så mycket förändras inte en normal människa på så kort tid om inte något exceptionellt händer.

Det var ju därför jag frågade hans mamma om hon trodde att han kunde vara deprimerad, för att jag kunde inte förstå förändringen. Det var en total chock när hon sa jamen så är det ju för att han har asperger. Hon trodde att jag visste!!!!

Alla i hans familj trodde att jag visste.

• Anonym (Gör slut)

Han har iallafall vuxit ifrån dig.

• CoxPomona

Jag tycker att det låter som att du redan bestämt dig för hur du vill göra om man läser mellan raderna. Du är inte nöjd med situationen och han verkar inte vilja ändra på sig. Det är tufft att lämna någon men också tufft att stanna kvar om man känner sig både lurad och missnöjd.

Ni kan alltid testa professionell hjälp om du och han vill det. Personligen tycker jag att det borde bara betydligt bättre i er relation med tanke på att det "bara" gått ett år.

Det finns andra män att leva med, som uppskattar annat än snabbmat och dokumentärer, sådana du kan leva ett liv som är mer som du önskar. Det låter faktiskt riktigt trist som du har det nu.

• Anonym (tänker såhär)
    seriösanvändare skrev 2016-10-05 17:22:18 följande:

Hoppas du verkligen att de hittar tillbaka till varandra? Tycker du att TS förtjänar en kille som skriker och slår i dörrar när hon konfronterar honom? Jag förstår att han har det svårt, men en partner är ingen mänsklig rättighet. Den här killen har för mycket problem för att vara något att satsa på, Asperger eller ej.

... jag skulle vilja säga att frågan är om förhållandet är värt att satsa på trots att sambon blev arg av de aktuella konfrontationerna och skrek och smällde i dörrar.

En enskild händelse där man reagerar negativt på konfrontation kan inte symbolisera en hel människa. Vi vet ingenting om huruvida han är en person som brukar skrika och smälla i dörrar eller hur han verkligen känner för att vilja bjuda till när det här bråket (som är väldigt färskt och gäller något mycket känsligt) har lagt sig. Vi är många som blivit otrevliga när vi grälat om något känsligt och känt oss trängda (oavsett om vi haft rätt eller fel i sak). Sen om man alltid är otrevlig och utagerande ärcdet en annan sak. Så frågan om jag tycker Ts 'förtjänar någon som skriker och slår i dörrar' låter som en väldigt grov förenkling (men snygg retorik) .

Med det sagt anser jag att det bara är TS och sambon som ärligt kan svara på om de ska göra ett försök eller göra slut. Fast just nu ser det ju inte ut att ordna sig.
  • Anonym (Lurad)
    Anonym (ee) skrev 2016-10-05 17:53:43 följande:
    du kanske missade mitt tidigare inlägg där jag skrev att min son med asperger skulle reagerat likadant? (iaf har du inte kommenterat det) 
    Du visar tydlig att du inte vet nånting om autismspektrat. Genom att fortsätta anklaga honom för lögn kommer ni ingenstans. Du måste förstå att har man autism är livet oftast mer svart/vitt. Jag säger inte att det var bra gjort av honom men om det i hans huvud inte är lögn om man varit tyst, måste du förklara just det för honom. Du kan inte bara fortsätta säga att han ljög, för han förstår inte det, han vill försvara sig. Du måste säga "att undanhålla fakta så att jag inte vet viktiga saker om dig blir samma sak som att ljuga". Han förstår nog till slut. 

Om du kan läsa på mer om detta så förstår du att han inte  gjort det för att vara elak mot dig. Sen är alla med asperger olika. Om ni har varit tillsammans så pass länge utan att du märkt nåt, kan han inte ha så "kraftig" asperger.

sen tycker jag nog inte ni ska vara tillsammans ändå. Dels är det svårt leva med en som har asperger och kan man som partner inget om det hamnar man ständigt i fallgroparna. Du kanske heller inte vill skaffa barn med honom tex? 

Är din son vuxen? För av en vuxen kan man väl ändå kräva lite mer öppenhet och förståelse för vilken information som kan vara viktig. Att sen inte alls förstå att jag känner mig lurad och sviken känns så jädrans egoistiskt. Han har bara tänkt på sina behov, att han inte ville berätta och att han då inte tror att vi hade blivit ihop, men har inte tänkt på mig. Hur jag känner det, att jag borde fått rätt att välja också.

Nej jag vet inte särskilt mycket om autism.

Jo jag har försökt få honom att förstå att för mig är detta en lögn och om inte exakt en lögn så lika illa. Men han slingrar sig hela tiden och försöker bara bevisa att han inte ljugit utan "han har bara inte berättat, för jag har inte frågat".

Det är det svaret jag får och han låter som et politiker som upprepar samma soundbite gång på gång,hur man än ställer frågan så är det "jag har inte ljugit. Du frågade inte så varför skulle jag berätta."

VARFÖR har han gjort det då? Vad menar du sen att bara för att han asperger så kan han inte ha gjort det för att vara elak? Jag tycker det är jäkligt elakt gjort.

Hur kraftig asperger han har ? Ingen aning, han är ju minst två olika människor En som var normal och glad och pigg när vi träffades och nu någon som bara orkar sitta i soffan med sin dator och titta på det som intresserar honom. Det är en så dramatisk förändring så det är inte klokt. Det känns som att se en människa gå från vaken till halvsovande, eller se någon som långsamt blir neddrogad. Alltså här verkar förstå den STORA FÖRÄNDRINGEN.

Jo jag förstår att allt inte är rosenrött när första förälskelsen går över.  Men jag var livrädd och började tro att han var djupt deprimerad eller riktigt sjuk, jag hade tankar om alla möjliga hemska fysiska sjukdomar. Förändringen är stor och så dramatisk. Det är liksom inte bar att sunka ner sig lite och gå i träningsoverall jag pratar om det är ett fullständigt personlighetsbyte. Jag skulle aldrig kunna förändra min personlighet på det sättet om något inte var totalt fel.

• Anonym (Lurad)
    Anonym (Gör slut) skrev 2016-10-05 18:15:13 följande:

Han har iallafall vuxit ifrån dig.

Ha ha, han har väl snarare vuxit fast i soffan!
Svar på tråden Han mörkade asperger