• Anonym (Lurad)

Han mörkade asperger

Min sambo sedan knappt ett år har inte berättat för mig att han har asperger.

Vi var hemma på middag hos hans mamma för någon dags sedan och hon undrade hur allt är och då sa jag att det mesta hade blivit lite väl trist och hennes son inte vill göra någonting mer än typ sitta och titta på olika dokumentärer på sin dator och jag undrar om han kanske är deprimerad.

Hon sa då att hon mer tror att det är hans asperger. Att han var sådan när han bodde hemma att han mest höll på med datorn och sällan ville följa med familjen på någonting och att hon varit så förvånad över att han blommat upp när han träffade mig.

När vi kom hem frågade jag sambon varför han aldrig berättat att han har asperger. Han blev arg och smällde i dörrar och slog med knytnäven i diskbänken och satte sig sedan vid sin dator. Jag tyckte det var obehagligt och gick och la mig.

Har frågat honom igen varför han ljugit och inte berättat och då fick han utbrott och skrek på mig så nära mitt ansikte att jag fick spott på mig att han inte ljugit. Han har bara inte sagt något om det därför det inte spelar någon roll. När jag fortsatte att fråga ut honom och sa att om det inte spelade någon roll kunde han ju berättat var han väldigt irriterad och sa till slut att om han berättat hade jag inte velat bli tillsammans med honom.

Det kan han ha rätt i för så som han varit de senaste månaderna är det inte roligt. Han är inte alls på samma sätt som han var i början när vi träffades. När vi började dejta och sedan flyttade ihop var han glad och pigg på att göra saker. Vi gick på stan, shoppade, var ute och åt eller tog en öl med kompisar. Vi träffade mina föräldrar och min bror och hans tjej. Vi till och med reste med dem och det var jättekul. Nu när jag föreslår något säger han bara att han inte orkar. Han vill inte göra någonting längre. Han bara kommer hem från jobbet, har köpt med sig någon snabbmat och dunsar ner framför datorn. Han sitter där hela kvällarna och ser mest en massa dokumentärer om krig och naturfilmer. Själv orkar jag inte titta på det varje kväll, så jag går oftast och lägger mig i sovrummet, läser en bok eller ser på TV där. Föreslår jag att vi ska se en komedi eller deckare tillsammans som vi gjorde i början så säger han att han inte tycker de är bra. Men det gjorde han ju när vi började träffas. jag har sagt till honom att jag tycker det är tråkigt och att jag känner mig ensam men han tycker att vi har det bra och att det är väl mysigt och räcker att "där är någon hemma", att då är man ju två.

Jag förstår inte hur han kan ha förändrats så. Kan han ha spelat en roll för att lura mig eller vad har hänt? Vet inte vad jag ska göra. Som det är nu så känns det väldigt trist och innehållslöst.

• Svar på tråden Han mörkade asperger
  • Miss Lycka
    momsen skrev 2016-10-07 16:02:09 följande:

Asberger är inte anledningen, det är ju rätt uppenbart då han betett sig annorlunda innan. han kan vara uttråkad av andra anledningar. att han inte vill berätta är ju synd men det kan vara något man skäms för eller inte tycker om att prata om. dom flesta har ju saker som dom håller inom sig och det måste man få göra såklart. jag anser att det är bra att prata om såna här saker speciellt med sin sambo men han kanske var för rädd får reaktionen, typ att du skulle tycka om honom mindre eller bli osäker på honom eller döma honom för det. jag har själv diagnos adhd och varit med om mkt folk i min närhet som säger att  "det är för att du har adhd" och liknande. ibland har dom rätt och ibland har dom fel. jag är väldigt öppen med min diagnos sedan 20 år tillbaka och har hjälpt många andra genom att prata om det och vägleda men tyvärr är det inte alla som vill prata om det. önskar er lycka till. 

Va? Hur menar du nu? Varför skulle inte hans asperger diagnos var anledningen?

Där är tvärtom mycket av beteendet som TS beskriver som stämmer väl med asperger, den extrema rutinbundenheten, specialintresset, rigiditeten, asocial, tolkar saker bokstavligt, svårt att ta in någon annans perspektiv.....

• Miss Lycka
    Svikernar skrev 2016-10-07 14:50:19 följande:

Jag säger också: dra. Jag är själv gift med en man med lättare autistiska drag - problemen har blommat upp efter att vi fått barn - och det är ingen picknick. Min man är fantastisk på många vis, men han har extremt låg stresströskel och just när jag behöver ha extra stöttning, blir sjuk eller deppig, ja - då faller han ihop. Det är alltid mest synd om honom. Det är alltid hans behov som går först. Och stöd för anhöriga finns typ inte, bara för föräldrar. Man förväntas som neurotypisk partner klara allt, vara positiv glad stark jämt.

Vi har oftast en trevlig tillvaro men det bygger på att jag låter honom få sovmorgnar, egentid, att jag fixar, organiserar, lugnar... jag vänder ut och in på mig själv. Skaffa dig inte en sådan tillvaro om du inte är superkär och beredd på stora uppoffringar.

Förstår dig fullständigt! Jag lever också delvis med en man med asperger och det är tufft, mycket tufft. Folk förstår inte hur jobbigt det kan vara, hur ensam man kan känna sig med en människa som det är svårt att få en emotionell gemenskap med.

Det finns knappt några stödgrupper i Sverige heller för oss som lever med personer med asperger. Kan rekommendera och googla på aspie partners så hittar man en del anglosaxiska grupper på nätet för partners. Det kan lätta lite och läsa om hur andra har det.

För mig hjälpte det mycket att läsa om Cassandra fenomenet också, som beskriver hur partnern till någon med asperger drabbas www.aspergerpartner.com/wp-content/uploads/2013/07/OTRS-the-burden-on-spouses-and-partners.pdf

• Anonym (Se sammanhanget!)
    Svikernar skrev 2016-10-07 14:50:19 följande:

Jag säger också: dra. Jag är själv gift med en man med lättare autistiska drag - problemen har blommat upp efter att vi fått barn - och det är ingen picknick. Min man är fantastisk på många vis, men han har extremt låg stresströskel och just när jag behöver ha extra stöttning, blir sjuk eller deppig, ja - då faller han ihop. Det är alltid mest synd om honom. Det är alltid hans behov som går först. Och stöd för anhöriga finns typ inte, bara för föräldrar. Man förväntas som neurotypisk partner klara allt, vara positiv glad stark jämt.

Vi har oftast en trevlig tillvaro men det bygger på att jag låter honom få sovmorgnar, egentid, att jag fixar, organiserar, lugnar... jag vänder ut och in på mig själv. Skaffa dig inte en sådan tillvaro om du inte är superkär och beredd på stora uppoffringar.

Vilken hjälte du är! Förstår dock att du inte rekommenderar någon annan att gå in i det.  Vad gör du när du inte orkar eller om du själv blir sjuk? Det kan ju räcka med en vanlig maginfluensa.....
  • seriösanvändare

www.svd.se/vuxen-utan-att-forsta-socialt-samspel/om/idagsidan

I ovanstående länk står lite mer om aspergermän och deras lojala partners, samt att männen ofta väljer dessa kvinnor just för att de är lojala och empatiska. Det är alltså ingen slump att vissa kvinnor hamnar i dessa relationer och andra inte.

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (Solen)
    Anonym (Se sammanhanget!) skrev 2016-10-07 17:48:23 följande:

Vilken hjälte du är! Förstår dock att du inte rekommenderar någon annan att gå in i det.  Vad gör du när du inte orkar eller om du själv blir sjuk? Det kan ju räcka med en vanlig maginfluensa.....

Förmodligen samma som en ensamstående ifall hon har en partner som är totalt handikappad. Vilken fråga. Man kan ha problem man behöver ventilera kan att det är svartvitt. Det är inte så troligt heller att han har "noll" att ge, eller hur?
  • Anonym (Se sammanhanget!)
    Plupp73 skrev 2016-10-07 15:32:20 följande:
    ...och vad som händer när den ständigt glada, positiva, käcka curlande hustrun själv får en allvarlig sjukdom eller helt går in i kaklet vågar man ju inte tänka på.

Slutsatsen jag får är; oavsett om människor med autismspektrumstörningar är egoistiska eller inte i grunden så blir effekten av deras störning egoistisk eftersom de saknar förmåga att anpassa sig till omvärlden och sin partner.

Det låter som om man verkligen ska tänka en och två gånger innan man binder in sig med barn, villa och vovve.....

Det är synd att det inte verkar finnas stödgrupper eller forum för de som lever med någon med dessa diagnoser. Tror att det verkligen hade kunnat vara bra.

Cassandrafenomenet är intressant att läsa om, kanske är dessa partners till personer med asperger-diagnoser en helt förbisedd grupp i svensk vård. www.faaas.org/otrscp.html

Tydligen finns det stödgrupper utomlands och en större insikt i problematiken. Tycker det är helt sjukt att TS fått svar att man fått lägga ner en sådan grupp för att asperger-patienterna blev kränkta. Sorgligt.

• Anonym (inte låtsas)
    Anonym (Lurad) skrev 2016-10-07 13:53:50 följande:

Jag har sagt att jag inte vill fortsätta. Att jag inte orkar leva med någon som bara sitter framför TVskärmen från det han kommer hem till det han går och lägger sig.  Som inte vill äta middag tillsammans. Som bara äter hämtmat. Som inte tycker att man behöver städa överhuvudtaget, jag hade inte tänkt mig att jag skulle sköta all städning alltid. Som inte vill gå utanför dörrarna på helgerna, utan landar i soffan på fredagseftermiddagen och sedan inte lämnar den förrän måndag morgon. Som inte vill prata och diskutera saker. som inte är omtänksam. som inte kunde bry sig om mig efter min operation, inte stötta mig före eller efter den. Utan hans obehag av sjukhus skulle gå före mitt behov av stöd. Om han är är rädd för sjukhus hur skulle då en förlossning bli?

Ja, jag har tagit upp en massa saker. Han tycker bara att det är gnäll och att vi har det bra och an vill inte att jag flyttar. Han börjar bara gestikulera och mässa om hur bra vi har det att det är mysigt att där är någon. Att jag också kan titta på dokumentärerna OM jag är tyst. Ja, och så smällde han med en massa saker när jag pratade.  Han blev bara mer och mer högljudd och överröstade mig helt.

När jag frågade varför han slog glaset och höjde med Coca Cola i soffbordet så att det gick sönder sa han att det var för att jag skrek. Jag skrek inte men han gjorde det hela tiden. När jag frågade om han inte själv märkte att han höjde rösten hela tiden så skyllde han det bara på att jag skrek, att han inte orkade höra mitt skrikande.

Till slut gick han emot mig när han plockade upp det sönderslagna glaset och jag tyckte det var obehagligt, han liksom gick emot mig med magen och bröstet och skuffade emot mig. Då undrade jag vad han gjorde, du slår mig ju sa jag. Men det utlöste samma diskussion som om lögnen han hade inte slagit, det var inget slag.

Spelar liksom ingen roll vad det var, det var fysiskt obehagligt i alla fall.

Då börjar du med konkreta. Vems lägenhet är det, bodelning, flytt, etc. ta hjälp av någon vän, din familj etc om du tycker det är obehagligt vara ensam med honom själv. Bo borta tills separationen är ordnad. 
  • Anonym (tänker såhär)

Har pausat lite från tråden och det hsr ramlat in väldigt mycket! Summa summarum så är tråden väldigt käbblig och tjafsig och ingen vill förstå den andre utan det går bara runt runt runt. Fullt med medvetna missförstånd där folk gör saker till sånt det inte är.

Förstår fortfarande att TS är besviken på sambon, absolut, men tycker också samtidigt att TS har en aggressiv och oförstående ton själv i många av inläggen plus att TS själv glider på sanningen mot sambon (varför ljuger du? Du slog mig!) och förstår att det kan vara provocerande och att det kan kännas som om inget når fram. It goes both ways.

• Anonym (Solen)
    Anonym (tänker såhär) skrev 2016-10-07 19:24:44 följande:

Har pausat lite från tråden och det hsr ramlat in väldigt mycket! Summa summarum så är tråden väldigt käbblig och tjafsig och ingen vill förstå den andre utan det går bara runt runt runt. Fullt med medvetna missförstånd där folk gör saker till sånt det inte är.

Förstår fortfarande att TS är besviken på sambon, absolut, men tycker också samtidigt att TS har en aggressiv och oförstående ton själv i många av inläggen plus att TS själv glider på sanningen mot sambon (varför ljuger du? Du slog mig!) och förstår att det kan vara provocerande och att det kan kännas som om inget når fram. It goes both ways.

Ja det är tragiskt. Men jag tror det kan vara som någon i tråden nyligen spekulerade om, att det här är en tråd skapad av någon som gillar att uppröra, någon som inte har någon som helst seriös avsikt. Tråkigt bara att den får vara kvar, de flesta trådar av den här typen med trakasserivibbar brukar inte tillåtas. I alla fall inte på seriösa sidor.
  • Anonym (Tuva)

Jag är ny men har läst sporadiskt i tråden. Ts du kan inte mena allvar när du lämnar ut en partner såhär utan att ha försökt ta tag i det ordentligt först? Hela upplägget känns oförståeligt. Om din man har varit så illa nedgången och handikappad utan att du förstått något eller försökt få tvångsvård är obegripligt. Om min normale man plötsligt blev som du beskriver skulle jag inte gnata och gnälla utan bli ordentligt orolig.

Och sedan hur du fortsatt skriva som du gör utan minsta empati eller insikt om han nu är så gravt påverkad av sitt handikapp? Jag skulle själv känna mig dum och blind om det verkligen blev en så total aha-upplevelse utifrån vad du beskrivit. Om ni bara varit tillsammans i ett enda år och du blivit så pass bitter och illojal måste det väl felas något även hos dig? Det är svårt att ta detta på allvar. Hur gammal är du?

Svar på tråden Han mörkade asperger