• smurfen 11

ivf / äd 2016/ 2017?

Är i startgroparna för ivf, är nästan 42 år. Försökt naturligt i ca ett och ett halvt år. Inga barn innan. Sambon och jag träffades när vi var 40. Har haft högt prolaktin, pga stress förmodligen, men nu tror jag det är ok., så det plus åldern har såklart spelat roll om det blivit nåt eller ej..Gjort utredning på det mesta utom mina äggledare ( lite konstigt)..Sambons spermier är ok. Får se om ivf funkar annars blir det ev äd...
    Nån över 40 som ska börja ivf? Eller äd inom kort?
    Eller är under behandling?

• Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?
  • UndrandeSökare

Sjuttiosjuan - Vi fick 13 ägg, 12 blev befruktade, Dag 3 levde 12. Dag 5 levde 8.

Sen valde vi att göra PGS på dem (Pre genetic screening)
    för att sålla bort alla som var onormala kromosommässigt. 7st var normala.
    2 till mig och 5 till frysen.

Vi betalade ca 100.000 inkl mediciner och allt har jag för mig.
    Sen tillkommer ju resor, hotell och sånt.
    Första resan flög vi, bodde på hotell i 2 nätter, gjorde spermatest,
    gjorde vul, fick nedregleringsspruta, köpte mediciner, turistade i Riga etc.

Andra resan åkte jag dit ensam med båt bara över dagen. för insättningen.
    Båt är billigaste alternativet till Riga om man bokar med kort varsel.
    Kostade ca 1600kr inkl alltihop, anslutningsbuss tur och retur, båtresa 2 nätter ombord med egen hytt inkl toa och dusch, 2 frukostbufféer och 2 middagsbufféer.
    Enda som tillkommer är att man får köpa lunch själv i Riga.
    Man har 6 timmar på sig att vara i Riga innan båten åker mot Sverige igen.
    Kliniken ligger på promenadavstånd från färjeterminalen.

Gör AvaPeter PGS och vad kostar det hos dem?

• Sjuttiosjuan
    UndrandeSökare skrev 2017-06-30 18:20:48 följande:

Sjuttiosjuan - Vi fick 13 ägg, 12 blev befruktade, Dag 3 levde 12. Dag 5 levde 8.

Sen valde vi att göra PGS på dem (Pre genetic screening)

för att sålla bort alla som var onormala kromosommässigt. 7st var normala.

2 till mig och 5 till frysen.

Vi betalade ca 100.000 inkl mediciner och allt har jag för mig.

Sen tillkommer ju resor, hotell och sånt.

Första resan flög vi, bodde på hotell i 2 nätter, gjorde spermatest,

gjorde vul, fick nedregleringsspruta, köpte mediciner, turistade i Riga etc.

Andra resan åkte jag dit ensam med båt bara över dagen. för insättningen.

Båt är billigaste alternativet till Riga om man bokar med kort varsel.

Kostade ca 1600kr inkl alltihop, anslutningsbuss tur och retur, båtresa 2 nätter ombord med egen hytt inkl toa och dusch, 2 frukostbufféer och 2 middagsbufféer.

Enda som tillkommer är att man får köpa lunch själv i Riga.

Man har 6 timmar på sig att vara i Riga innan båten åker mot Sverige igen.

Kliniken ligger på promenadavstånd från färjeterminalen.

Gör AvaPeter PGS och vad kostar det hos dem?

Dom gör pgs men vet inte vad det kostar. Låter lite som att dom tycker att man bör välja pgs snarare om man är äldre och det är större risk att embryona har ngn kromosomavvikelse men kommer som du nog ändå välja det så att man är så säker som möjligt på att få de bästa tillbaka. Dom verkar inte vara så pigga på att sätta in två bra blasto eftersom det ofta leder till tvillinggraviditet. Trodde jag ville sätta in två men är inte så säker längre, högre risk då men ändå chans att få två på en gång! Svårt!!!
  • UndrandeSökare
    Sjuttiosjuan skrev 2017-06-30 18:57:22 följande:
    Dom gör pgs men vet inte vad det kostar. Låter lite som att dom tycker att man bör välja pgs snarare om man är äldre och det är större risk att embryona har ngn kromosomavvikelse men kommer som du nog ändå välja det så att man är så säker som möjligt på att få de bästa tillbaka. Dom verkar inte vara så pigga på att sätta in två bra blasto eftersom det ofta leder till tvillinggraviditet. Trodde jag ville sätta in två men är inte så säker längre, högre risk då men ändå chans att få två på en gång! Svårt!!!
    Fråga AvaPeter (och även andra kliniker du kontaktar)  om statistik i procent över hur många som verkligen föder tvillingar vid deras klinik och jämfört med hur många som fått två insatta?

Även om man får ett insatt så kan det ju dela sig och bli enäggstvillingar.
    Eller som i mitt fall, satte in två jättebra blastos men blev bara en tom hinnsäck.
    Så vill du sätta in två så gör det, eller välj ett om du vill det.
    På AvaRiga får kunden bestämma ett eller två, de lägger sig inte i vad du väljer.

Läste i en gammal länk om en tjej som reste till nån klinik i Tjeckien och de satte in 3 embryon och hon födde trillingar, men hon är den enda jag hört talas om som råkat ut för det.

Fördelen med AvaPeter är ju att om man betalar mer så kan man få välja donatorer som är kända för att vara mycket fertila och lyckats ge andra par barn med sina ägg.. På AvaRiga får man inte veta något sånt. Man kan endast få veta om hon donerat tidigare eller inte (men då måste man fråga efter det). Men även om de donerat tidigare så får man inte veta resultatet.
  • UndrandeSökare
    shrigley skrev 2017-06-30 15:51:46 följande:
    Tack, går ingen nöd på mig! Men man hoppas ju att det inte är förgäves allting ????
    Ja, det får du veta när du gör vul. Är det på tisdagen den 4 juli du skulle göra vul?
  • Sjuttiosjuan
    UndrandeSökare skrev 2017-06-30 19:19:48 följande:

Fråga AvaPeter (och även andra kliniker du kontaktar)  om statistik i procent över hur många som verkligen föder tvillingar vid deras klinik och jämfört med hur många som fått två insatta?

Eller som i mitt fall, satte in två jättebra blastos men blev bara en tom hinnsäck.

På AvaRiga får kunden bestämma ett eller två, de lägger sig inte i vad du väljer.

Läste i en gammal länk om en tjej som reste till nån klinik i Tjeckien och de satte in 3 embryon och hon födde trillingar, men hon är den enda jag hört talas om som råkat ut för det.

Fördelen med AvaPeter är ju att om man betalar mer så kan man få välja donatorer som är kända för att vara mycket fertila och lyckats ge andra par barn med sina ägg.. På AvaRiga får man inte veta något sånt. Man kan endast få veta om hon donerat tidigare eller inte (men då måste man fråga efter det). Men även om de donerat tidigare så får man inte veta resultatet.

Ja, ska fråga det! Vi ska sätta oss ner imorgon och skriva ner våra frågor. Finns ju så mkt att tänka på och vi måste bestämma vad som känns viktigt för oss.

Och vi får fundera på om vi vågar sätta in 2 el inte , finns ju för och nackdelar med båda:)
  • Missne
    UndrandeSökare skrev 2017-06-30 19:19:48 följande:

Ursäkta att jag flikar in, men när vi valde mellan två donatorer på Ava Riga , en 23-åring och en 31-åring så frågade vi om deras tidigare historik om de donerat tidigare och resultaten av detta och om de hade egna barn och fick då veta att det var första gången för 23 åringen som ej heller hade barn. 31-åringen hade donerat en gång tidigare ca 1 år tidigare, och fått ut många ägg (minns ej nu hur många) vilket hade lett till ett barn som fötts. Den infon gjorde att vi valde den äldre donatorn. Hennes ägg hade ju gett barn trots allt och många ägg medan den yngre kändes mer osäkert även om de flesta så klart är mer fertila i unga år så är det ju ingen garanti. Så man kan alltså få veta såna saker om man frågar...
  • smurfen 11
    Maran73 skrev 2017-06-29 16:34:16 följande:
    Såååå nyfiken på sambons reaktion, rapportera snarast!!

Schemalagt sex är ju såååå trist, håller med! Men tycker det har återgått t det normala igen, eller ja, NU är ju inget normalt men innan jag blev på smällen.
    Så ! Rapport ! 

Sa i ett lugnt skede imorse att jag vill göra äd till hösten, då kom endast pyttesuck och inget mer, så jag var tyst och sen sa sambon vid frukosten att " om vi gör äggdonation så lejer vi inte bort sista målningen på huset " Så nu är han med på tåget verkar det som, aldrig fått så positiv reaktion från honom innan. Sista målningen vill jag gärna leja bort, mycket för allt jobb såklart, men även för husfriden :) Jag gav honom inte hela konkarongen på en gång med priser mm men förklarade att man kan välja donator bla bla

Tror han fattar nu att vi har gjort alt vi kunnat med egna försök och ivf, så nu återstår bara äd. Så nu har mina axlar sjunkt ner till jorden igen :)

Så nu gäller det att välja klinik !

Och har man tur så finns det en gnutta sexliv kvar, nu när vi inte behöver tänka ägglossning...

Så nu bara ut å måla hus !
  • smurfen 11
    Sjuttiosjuan skrev 2017-06-30 18:57:22 följande:
    Sjuttiosjuan skrev 2017-06-30 20:59:22 följande:
    Ja, ska fråga det! Vi ska sätta oss ner imorgon och skriva ner våra frågor. Finns ju så mkt att tänka på och vi måste bestämma vad som känns viktigt för oss.

Och vi får fundera på om vi vågar sätta in 2 el inte , finns ju för och nackdelar med båda:)
    Som du kanske läst i mitt inlägg till Maran idag, nu verkar sambon "gå med på" äd !

Äntligen har femöringen trillat ner :)

Jag funderar också om man ska sätta in två eller ej...jag är ju 42, och vet inte om jag vill gå genom en graviditet till ( om allt funkar såklart, finns ju inga garantier ), så lutar lite åt två. Blir liksom en äd men två chanser för samma pris. Sen vet jag det finns risker, men det gör det med allt i livet. När vi gjorde ivf nu i maj så tyckte sambon det va ok med två.

Jag vill gärna ha syskon till barnet, och samtidigt inte bli för gammal när jag gör äd.

Så vilka kliniker kollar ni på?

Jag är inne på Ryssland eller Riga. Finns ju en klinik till i Ryssland, NGS tror jag den heter?, som är mycket billigare men minst lika duktiga som Ava får jag för mig.

Öppen donation vet jag inte, väntetiden i Finland var ett år nu. Hur ser ni på öppen donator?

• smurfen 11
    Missne skrev 2017-06-30 22:01:27 följande:
    Ursäkta att jag flikar in, men när vi valde mellan två donatorer på Ava Riga , en 23-åring och en 31-åring så frågade vi om deras tidigare historik om de donerat tidigare och resultaten av detta och om de hade egna barn och fick då veta att det var första gången för 23 åringen som ej heller hade barn. 31-åringen hade donerat en gång tidigare ca 1 år tidigare, och fått ut många ägg (minns ej nu hur många) vilket hade lett till ett barn som fötts. Den infon gjorde att vi valde den äldre donatorn. Hennes ägg hade ju gett barn trots allt och många ägg medan den yngre kändes mer osäkert även om de flesta så klart är mer fertila i unga år så är det ju ingen garanti. Så man kan alltså få veta såna saker om man frågar...
    Du får gärna flika in :), tack för infon. Det är väl så med mycket i livet, frågar man inte får man inga svar :) Vi betalar ju mycket så varför skulle man inte få veta?

Hur har det gått för er då?
  • smurfen 11

Kom på en fråga till :)

Frysta eller färska ägg, vad är bäst?

Jag gillar ju inte ta mediciner mer än nödvändigt, så då funkar frysta bäst, eller?

Koll på äl har jag rätt bra, för med frysta måste man tajma in insätt vid äl va?

Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?