Anonym (Lillan) skrev 2017-01-28 10:08:09 följande:
Tro mig min pappa har bråkat med min syster flera gånger. Han sa att du säger inte hora till din mamma hon är ingen hora hon är din mamma. Min syster sa senast igår att hon hoppas att mamma dör eller får ett nytt barn så hon låter oss vara. Hur dåligt en min syster beter sig det sista mamma skrev är hur mycket hon älskar min syster. Och att ingen kan ersätta hennes döttrar. Lyckligaste dagen i hennes liv var när hon fick tvillingar har hon sagt. Mina systrar har allrid varit hennes tjejer hennes flickor. Jag har som sagt alltid varit pappas tjej. Alla vi har försökt pratat med min syster men det ger ingenting. Ingen nytta. Pappa är bara rädd över att vi ska hitta henne, han tycker inte ett barn förtjänar det. Jag vill bara krama om mamma och säga att jag älskar henne mest på jorden. Hon kommer alltid ha mig och min lillasyster kvar. Men det vill hon inte hon behöver oss alla tre för att vara hel. Hon sa till min syster att hon kunde vara ensam hela livet om min syster valde att träffa henne. Frågade mormor om hon frågar om oss när hon varit dit. Och nej det gjorde hon inte. Hon tjatar dock på mig om att hjälpa mig med läxor. Sedan frågade hon är det för att jag har en flickvän ni väljer bort mig.
Samla dig nu och ta ditt förnuft till fånga!!
1) Ha daglig kontakt med din mormor, fråga henne EXAKT hur DU ska göra för att få din mamma att må så bra som möjligt. Sedan gör du EXAKT så - men ingenting ifrågasättande av hennes kärlek till dig, eller varför hon inte svarar etc. Det är en människa med en livsfarlig och livshotande sjukdom....
2) Fråga om du kan få prata med en läkare eller ssk inom psykiatrin för att få information om depression för att få förklaringar. Många inom psykiatrin satsar på anhöriginformation, även för barn och ungdomar. Jag tycker att du verkar få väldigt bristande info från alla i din omgivning.
3) Prata med din pappa ordentligt. Han MÅSTE få din syster att kommunicera med din mamma så att de hittar varandra igen. Din syster är arg nu pga sin inre smärta. Hon har stått din mamma nära och uttrycker nu sin rädsla och smärta över det svek hon upplever då din mamma lämnade familjen. Hennes uttryck är på det här sättet, med att uttrycka aggression och hat. Hon är liten, rädd och känner sig lämnad av mamman. Om någon som beter sig vuxet tar sig an henne så kommer hon ganska snart att gå in i din mammas famn igen.
Hon får givetvis inte säga hora - enligt din pappa. Men det är inte nog - det MÅSTE bli en kommunikation mellan din mamma och syster. OM din mamma i sin djupa förtvivlan över att ha förlorat sina barn lyckas begå självmord så kommer din syster inte att klara att hantera skuldkänslorna över det, utan förlora kontrollen totalt.
4) Jag hoppas att ni inte tvingar henne att bryta med sin sambo, att en fin relation inte går sönder pga egocentrerade barn.