• Anonym (Ts)

Sen abort?

Är det någon som kan förklara för mig hur våra lagar kan vara uppbyggda kring att det är ok att göra abort i v.21 för att man inte vill ha barn? Jag vet att man behöver söka tillstånd men tydligen får man tillstånd på så pass "lösa" grunder.

Som mamma till ett barn fött i v. 23 är det här skrämmande. Ett barns liv räddas när ett annat avslutas nån vecka tidigare. Hur är det möjligt och är jag helt ute och cyklar som inte förstår detta?

• Svar på tråden Sen abort?
  • Anonym (fg)

Man kan aldrig beskylla en kvinna som gör en sen abort eftersom det är lagligt. Får man tillstånd av socialstyrelsen även om det inte är särskilt starka skäl så är det inte kvinnans fel. Jag menar är man desperat och vet att möjligheten finns så är de väl klart man kanske tar den chansen, även om de kanske skulle varit bättre psykiskt för kvinnan att behålla barnet. Jag menar har man inget val så har man ju inte, då måste man acceptera att bli mamma men nu är lagarna såhär och det är absolut inte kvinnans fel.
    Man kan t o m åka till Storbritannien och göra abort till vecka 24 om det skulle vara för sent här i Sverige. Hade valen och möjligheterna inte funnits så sent så hade man inte kunnat göra abort så sent, men det är aldrig kvinnans fel tycker jag.

Nu vet inte jag om jag tycker det är skillnad på att ta bort ett foster i vecka 21 (innan 22) eftersom de inte anses livsdugligt än ett foster i vecka 14. Fostret i vecka 14 hade ju blivit samma som i vecka 21 sen.
    Jag vet inte, svårt att dra en gräns. Det bästa vore kanske att sänka till vecka 12 så kvinnor inte skulle kunna uppleva en sen abort med tanke på psyket och sen bara särskilda skäl till vecka 22 om barnet är gravt skadat eller fara för mammans liv?
  • Anonym (fjäriln)
    Anonym (fg) skrev 2016-12-11 17:19:10 följande:
    Jag vet inte, svårt att dra en gräns. Det bästa vore kanske att sänka till vecka 12 så kvinnor inte skulle kunna uppleva en sen abort med tanke på psyket och sen bara särskilda skäl till vecka 22 om barnet är gravt skadat eller fara för mammans liv?
    Allvarligt?
    I så fall måste vi ta bort allt annat i samhället som på något sätt skulle kunna upplevas som traumatiskt.
  • Tyrfing
    Alternativet är isf att kvinnorna (som inte har synnerliga skäl) tvingas genomgå en graviditet och föda ett oönskat barn. På vilket sätt är det bättre för deras psyke? 
  • Anonym (Ts)

Man kan aldrig beskylla en kvinna som gör en sen abort eftersom det är lagligt. Får man tillstånd av socialstyrelsen även om det inte är särskilt starka skäl så är det inte kvinnans fel. Jag menar är man desperat och vet att möjligheten finns så är de väl klart man kanske tar den chansen, även om de kanske skulle varit bättre psykiskt för kvinnan att behålla barnet. Jag menar har man inget val så har man ju inte, då måste man acceptera att bli mamma men nu är lagarna såhär och det är absolut inte kvinnans fel.

Man kan t o m åka till Storbritannien och göra abort till vecka 24 om det skulle vara för sent här i Sverige. Hade valen och möjligheterna inte funnits så sent så hade man inte kunnat göra abort så sent, men det är aldrig kvinnans fel tycker jag.

Nu vet inte jag om jag tycker det är skillnad på att ta bort ett foster i vecka 21 (innan 22) eftersom de inte anses livsdugligt än ett foster i vecka 14. Fostret i vecka 14 hade ju blivit samma som i vecka 21 sen.

Deras "psyke" är inget jag ägnar en tanke åt. Har man gått i 20 veckor och varit gravid utan att ta beslutet om en abort får de ingen sympati från mig. Detta förutsätter att fostret inte har tex trisomi 13 eller någon annan sjukdom med hög risk för dödlighet som framkommit sent i graviditeten.

Men aborterat man ett friskt foster i v.21 tänker inte jag oroa mig för deras psyke. Är de fullt friska kvinnor bör de inte klara av att göra en såpass sen abort av ett friskt foster.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Ts) skrev 2016-12-11 17:49:33 följande:
    Deras "psyke" är inget jag ägnar en tanke åt. Har man gått i 20 veckor och varit gravid utan att ta beslutet om en abort får de ingen sympati från mig. Detta förutsätter att fostret inte har tex trisomi 13 eller någon annan sjukdom med hög risk för dödlighet som framkommit sent i graviditeten.
    Men aborterat man ett friskt foster i v.21 tänker inte jag oroa mig för deras psyke. Är de fullt friska kvinnor bör de inte klara av att göra en såpass sen abort av ett friskt foster.
    Du tror på allvar att kvinnor går gravida och funderar om de vill bli förälder eller inte och då om de önskar får en sen abort beviljad utan att det föreligger speciella omständigheter?
    Det är aldrig någon med ett fullt fungerande liv som beviljas sen abort om det inte är pga. fosterskador eller sjukdom.
  • Anonym (uhm)

Det är din åsikt, en varken jag eller många andra eller Sveriges lag delar.
    Vilken tur att din åsikt inte behöver styra över vad andra kvinnor gör. 
  • Anonym (fjäriln)
    Du vet att det finns bar mycket läbbigare saker än trisomi13?
    Sjukdomar/skador som gör att man överlever men inte så mycket mer.

Du ska vara glad åt att du inte tvingats ta ställning i en sådan fråga därför att om du gjort det hade du inte resonerat så empatilöst.
  • Anonym (fg)

oj vad okänsligt skrivet! Tycker man aldrig kan döma någon om man inte varit i den personens kläder.
    Tror du personen som gör så sen abort är stolt över det? att det var ett lätt beslut? Eftersom det är lagligt så tror väl kvinnan att det är okej? inte så konstigt

Nä det är dubbelmoral att tycka abort är okej tidigt men inte sent, det är precis samma livsodugliga foster i vecka 10-21 med samma medvetande bara att storleken skiljer åt. De hade blivit samma barn oavsett, fostret i vecka 11 är samma foster i vecka 32 eller hur?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (fjäriln) skrev 2016-12-11 17:56:10 följande:

Du vet att det finns bar mycket läbbigare saker än trisomi13?

Sjukdomar/skador som gör att man överlever men inte så mycket mer.

Du ska vara glad åt att du inte tvingats ta ställning i en sådan fråga därför att om du gjort det hade du inte resonerat så empatilöst.

Du har ingen aning om vad jag tvingats ta ställning till.
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-11 17:54:36 följande:

Du tror på allvar att kvinnor går gravida och funderar om de vill bli förälder eller inte och då om de önskar får en sen abort beviljad utan att det föreligger speciella omständigheter?

Det är aldrig någon med ett fullt fungerande liv som beviljas sen abort om det inte är pga. fosterskador eller sjukdom.

Jo, det finns dom som blivit beviljade till sen abort på väldigt lösa grunder enligt mig, av ett friskt foster.
  • Anonym (anonym)
    Du förstår inte att de som beviljas sen abort av svåra sociala skäl med stor sannolikhet inte skulle föda friska barn om de tvingas genomgå graviditeten. 
Svar på tråden Sen abort?