• Anonym (Ts)

Sen abort?

Är det någon som kan förklara för mig hur våra lagar kan vara uppbyggda kring att det är ok att göra abort i v.21 för att man inte vill ha barn? Jag vet att man behöver söka tillstånd men tydligen får man tillstånd på så pass "lösa" grunder.

Som mamma till ett barn fött i v. 23 är det här skrämmande. Ett barns liv räddas när ett annat avslutas nån vecka tidigare. Hur är det möjligt och är jag helt ute och cyklar som inte förstår detta?

• Svar på tråden Sen abort?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Ts) skrev 2016-12-12 19:32:37 följande:
    Jag missade inte det men anser inte det vara tillräcklig anledning till abortera ett foster som varit livsdugligt två dagar senare!
    Fast nu är det ju inte enskilda lekmäns tyckande som avgör hur Socialstyrelsen tar sina beslut. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (fg) skrev 2016-12-12 19:41:15 följande:

Till trådstartaren

Det är tur att du inte sitter i socialstyrelsen iaf.

Beror helt på vem du frågar.
  • Anonym (fg)

Mitt inlägg längre upp om 16 åringen då? Det var också för lösa grunder för dig antar jag?

• Anonym (fjäriln)
    Anonym (Ts) skrev 2016-12-12 19:32:37 följande:
    Jag missade inte det men anser inte det vara tillräcklig anledning till abortera ett foster som varit livsdugligt två dagar senare!
    Så du menar att ett foster är livsdugligt innan det är livsdugligt?

Ekvivalent med det måste det vara så att man inte är död för att man bara är död utan måste vara jävligt död innan man räknas som död?
  • Anonym (uhm)
    Anonym (fjäriln) skrev 2016-12-12 21:25:39 följande:
    Så du menar att ett foster är livsdugligt innan det är livsdugligt?

Ekvivalent med det måste det vara så att man inte är död för att man bara är död utan måste vara jävligt död innan man räknas som död?
    Det finns väldigt lite logik i det TS och de med henne argumenterar när det kommer till livsduglighet. Det är helt baserat på att det tycker att det känns fel för det ser mer ut som ett barn vid det laget. Vilket inte är något fel i sig, så länge man bara låter sin egen känsla avgöra vad som är rätt för en själv och inte vad som är rätt för andra. 
  • Anonym (fg)

Jag förstår inte ens varför hon har startat den här tråden egentligen. Lagarna är baserade på vetenskap för sjutton.
    Hon tjatar om sitt barn som överlevt i vecka 23 vilket såklart är lyckligt men vecka 23 är lite skillnad. gissar på att de inte var 23+0 heller.
    Kanske är möjligt att socialstyrelsen godkänner för lätt men skyll aldrig på kvinnan för det.

• Anonym (fjäriln)
    Anonym (uhm) skrev 2016-12-12 22:13:17 följande:
    Det finns väldigt lite logik i det TS och de med henne argumenterar när det kommer till livsduglighet. Det är helt baserat på att det tycker att det känns fel för det ser mer ut som ett barn vid det laget. Vilket inte är något fel i sig, så länge man bara låter sin egen känsla avgöra vad som är rätt för en själv och inte vad som är rätt för andra. 
    Jag håller med dig men det är de argumenterar inte som den sista meningen därför blor hela diskussionen är ologisk.
  • Anonym (uhm)
    Anonym (fjäriln) skrev 2016-12-12 22:17:36 följande:
    Jag håller med dig men det är de argumenterar inte som den sista meningen därför blor hela diskussionen är ologisk.
    Precis, håller med. Var det jag försökte få fram, kanske var lite oklart. 
  • Anonym (fjäriln)
    Anonym (uhm) skrev 2016-12-12 22:47:32 följande:
    Precis, håller med. Var det jag försökte få fram, kanske var lite oklart. 
    Det kanske var jag som tolkade tokigt. Glad
  • Anonym (fg)

Skulle man föda för tidigt i vecka 21 försöker dom inte ens rädda fostret eftersom det inte är lönt för fem öre. Det räknas även som sent missfall.
    Jag kan förstå dom som tycker de är otäckt med sena aborter med tanke på att de är mer utvecklat och större men egentligen är inte skillnaden så stor mot en tidigare abort. I en tidigare abort avslutar du även där ett hjärta som slår och som skulle blivit samma barn.

Svar på tråden Sen abort?