• Anonym (Ts)

Sen abort?

Är det någon som kan förklara för mig hur våra lagar kan vara uppbyggda kring att det är ok att göra abort i v.21 för att man inte vill ha barn? Jag vet att man behöver söka tillstånd men tydligen får man tillstånd på så pass "lösa" grunder.

Som mamma till ett barn fött i v. 23 är det här skrämmande. Ett barns liv räddas när ett annat avslutas nån vecka tidigare. Hur är det möjligt och är jag helt ute och cyklar som inte förstår detta?

• Svar på tråden Sen abort?
  • Anonym (fg)
    Anonym (Ts) skrev 2017-01-01 16:02:26 följande:
    Jag skulle bara godkänna sena aborter om det var en fråga om att barnet inte skulle överleva en förlossning eller sannolikt skulle avlida strax efter förlossningen.
    Anonym (fg) skrev 2017-01-01 15:41:51 följande:

Du är ute och cyklar :)

Hur är jag "ute och cyklar"?
    Ja men vi säger att du har en 13 årig dotter som blivit gravid och inte vågat berätta någonting för dig. Du får reda på det i vecka 20, hon är skräckslagen och vill absolut inte ha barn vilket man kan förstå. Det är så lätt att döma andra men när man står där själv i en jäkligt knepig situation är det nog inte så lätt. Jag hade iaf hjälpt min dotter och tagit de vidare till socialstyrelsen, barn ska inte ha barn.
    Vad hade du gjort egentligen? svårt va? självklart kan man som förälder hjälpa till att ta hand om barnet men hur rätt är det att tvinga en 13årig tjej bli mamma? det är ju sjukt! Jag kan förstå till 100 procent att socialstyrelsen inte nekar sådant!
  • Anonym (fg)
    Anonym (33) skrev 2017-01-01 16:13:05 följande:

Jag jobbar på en neonatalavdelning och har behandlat barn födda från v.21+5. Vi har även haft flerbördsgraviditeter i v.22+0 där barn klarat sig fint under hela sjukhusvistelsen innan de slussats vidare till andra sjukhus för lättare vård. Även de hjärnforskare som nått längst i frågan om vad medvetande är och när det uppstår är ödmjuka nog att erkänna att vi inte kommit fram till det ännu. Ett antagande är runt vecka 22 pga att hjärnan är helt slät innan dess men då vi inte vet om medvetandet enbart är kopplat till hjärnfunktion så är detta alltså ett antagande. Jag håller med TS om att abortgränsen bör sänkas i takt med att neonatalvården utvecklas. Den liberala svenska abortlagen sticker ut i ett internationellt sammanhang på ett pinsamt sätt och det bör ändras. Bedömningar med rutinultraljud är dessutom alltid plus minus en vecka, så en sen abort i v. 21+6 kan avsluta ett barns liv i v. 22+6. Nya riktlinjer för barnläkare har kommit under 2016 att alla barn födda från v.22+0 ska komma ifråga för neonatal intensivvård oavsett var i landet de föds. Tyvärr gäller detta inte om barnet föds levande i v.22 under en sen abort, då måste barnet lämnas att dö. Trots att dateringen med ultraljud alltid är osäker skiljer det alltså en dag juridiskt vilket är väldigt problematiskt och obehagligt. Hoppas att fler får upp ögonen för detta.

Jaha okej. Jag vet inte om abortgränserna ska gå hand i hand med neonatalvården, jag menar den går ju hela tiden framåt och kommer göra de i alla år. En dag går de att rädda barn i vecka 19-20, och då måste gränserna sänkas enbart p g a det och det ska även klassas som ett barn med personnr och grejer bara för att de KANSKE går att rädda. Först var det ett barn vid vecka 28, sen var det plötsligt vecka 24? och nu 22?? lite konstigt att resonera på de sättet enligt mig. Enligt mig är ett foster ett barn när medvetandet kommer vilket verkar vara runt vecka 24-25, inget medvetande, ingen individ.
    Jag tycker inte gränserna ska sänkas, den är bra som den är men bättre blir de om man slutar blanda in socialstyrelsen för de är bara kränkande.
    Du som jobbar på neo kanske vet hur Storbritannien ser på saken när ett foster blir ett barn? med tanke på att dom har fri abort till vecka 24? dom räddar ju även inte barn innan vecka 23 har jag läst vilket måste bero på någonting?
  • Anonym (Sara)

Fr

Anonym (fg) skrev 2017-01-01 19:09:51 följande:

Jaha okej. Jag vet inte om abortgränserna ska gå hand i hand med neonatalvården, jag menar den går ju hela tiden framåt och kommer göra de i alla år. En dag går de att rädda barn i vecka 19-20, och då måste gränserna sänkas enbart p g a det och det ska även klassas som ett barn med personnr och grejer bara för att de KANSKE går att rädda. Först var det ett barn vid vecka 28, sen var det plötsligt vecka 24? och nu 22?? lite konstigt att resonera på de sättet enligt mig. Enligt mig är ett foster ett barn när medvetandet kommer vilket verkar vara runt vecka 24-25, inget medvetande, ingen individ.

Jag tycker inte gränserna ska sänkas, den är bra som den är men bättre blir de om man slutar blanda in socialstyrelsen för de är bara kränkande.

Du som jobbar på neo kanske vet hur Storbritannien ser på saken när ett foster blir ett barn? med tanke på att dom har fri abort till vecka 24? dom räddar ju även inte barn innan vecka 23 har jag läst vilket måste bero på någonting?

Från vecka 22 kan barnet klara sig.Det "medvetande"du skriver i v 24 har jag svårt att förstå.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (fg) skrev 2017-01-01 18:56:00 följande:

Ja men vi säger att du har en 13 årig dotter som blivit gravid och inte vågat berätta någonting för dig. Du får reda på det i vecka 20, hon är skräckslagen och vill absolut inte ha barn vilket man kan förstå. Det är så lätt att döma andra men när man står där själv i en jäkligt knepig situation är det nog inte så lätt. Jag hade iaf hjälpt min dotter och tagit de vidare till socialstyrelsen, barn ska inte ha barn.

Vad hade du gjort egentligen? svårt va? självklart kan man som förälder hjälpa till att ta hand om barnet men hur rätt är det att tvinga en 13årig tjej bli mamma? det är ju sjukt! Jag kan förstå till 100 procent att socialstyrelsen inte nekar sådant!

Ingen trettonåring ska ha sex!
  • Anonym (33)
    Anonym (fg) skrev 2017-01-01 19:09:51 följande:

Du har rätt i att Storbritanniens abortlag är än mer liberal än Sveriges, jag vet inte om det spelar in att deras i grunden är från 1967 medan den svenska är från 1974. Det finns inga allmänna rekommendationer i Storbritannien att barn innan vecka 23 ska få neonatal intensivvård, dock ser praxis annorlunda ut och barn räddas tidigare där också. Dock tycker jag att det är mer viktigt att framhålla att de allra flesta europeiska länder har en abortlagstiftning där abort är tillåten fram till vecka 12-14, de flesta med särskilda undantag. Då är det ett glapp på några veckor vilket jag tycker vore önskvärt här också, alltså bör abortgränsen inte gå hand i hand med när ett för tidigt fött barn kan räddas till livet, utan det ska finnas en tydlig marginal däremellan. Termerna "embryo", "foster" och "barn" används som indelningar i livets början, där en sak alla oavsett stadie har gemensamt är att de är människor i beroende och under utveckling. Det är inte en åsikt utan ett biologiskt faktum. Och som sagt tvistar de lärde om medvetandebegreppet. Innan 1980-talet var det allmänt känt att prematurt födda nyfödda barn inte hade något smärtmedvetande, därför opererades de helt utan smärtlindring. Idag vet vi att just dessa barn är mycket mer känsliga för smärta och har lägre smärttröskel än större barn även om de har svårare att uttrycka det, så det var ju ett stort misstag som pågick ganska länge. Jag tycker att det är fullt rimligt att lagar och rekommendationer anpassas efter forskningens framsteg, och såklart även kan ändras tillbaka om forskningen sedan visar sig vara felaktigt genomförd. Skulle abortgränsen sänkas är det klart att många kvinnor som genomfört sena aborter skulle uppleva det som jobbigt, men jag anser inte att det ska få stå i vägen för en realistisk lagstiftning för framtiden. Det vore som att säga att vi inte skulle infört riktlinjer för att smärtlindra vid operationer nu för att de stackars kirurgerna då skulle påminnas om att de tidigare orsakat många barn fruktansvärd smärta vid operationer. När barnaga blev olagligt 1979 fick nog många föräldrar dåligt samvete men beslutet var ändå i efterhand rätt och normerande. Jag tror inte att resultatet av den inskränkningen blivit att fler barn misshandlas värre i hemlighet, utan att färre föräldrar upplever behov av att slå sina barn i uppfostrande syfte och därmed att färre barn blir slagna. Samma sak med attityder kring rökning förr och nu. Därmed håller inte heller argumentet att resultatet av en sänkt abortgräns skulle bli mängder av illegala sena aborter.
  • Anonym (H)
    Anonym (Ts) skrev 2017-01-01 21:11:36 följande:

Ingen trettonåring ska ha sex!

Fast det har dom ju ändå
  • Anonym (Ts)
    Anonym (H) skrev 2017-01-02 08:06:03 följande:

Fast det har dom ju ändå

Då har föräldrarna misslyckats. Vilket skulle förklara Varför en gravid trettonåring inte kunde berätta för föräldrarna att hon var gravid.
  • Anonym (H)
    Anonym (Ts) skrev 2017-01-02 09:45:12 följande:

Då har föräldrarna misslyckats. Vilket skulle förklara Varför en gravid trettonåring inte kunde berätta för föräldrarna att hon var gravid.

Hahahaha! Okeeej lev du i lala land där alla barn/ungdomar gör exakt som föräldrarna säger alltid och där inga misstag eller hemskheter händer..
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Ts) skrev 2017-01-02 09:45:12 följande:
    Vid sena aborter där fostret inte är sjukt eller skadat finns en ande gravida som har diverse funktionsnedsättningar som gör att de inte förstår att de är gravida förrän någon annan upptäcker detta ibland rör det sig om 13-åringar som tror att de har träffat sitt livs kärlek. 
    Det är alltså sällan normalt fungerande människor med ett fungerande liv som söker tillstånd hos Socialstyrelsen för en sen abort när det inte gäller fosterskador eller sjukdom.
  • Anonym (Detta!)
    Anonym (fg) skrev 2016-12-15 10:37:42 följande:

Gravida kvinnor är inte statens egendomABORTETIK · Nils Karlsson om de svenska abortgränserna:

Sverige bör införa fri abort fram till graviditetsvecka 22. Socialstyrelsen ska inte blandas in, utan vi bör ta bort statens veto över kvinnors beslut.

I en tid där abortmotståndet tycks öka i Sverige, där ett riksdagsparti går till val på att inskränka aborträtten, och där det till och med bildas ett påstått kristet parti med abortmotståndet som huvudfråga, kan det vara lämpligt att inte bara försvara vår nuvarande lagstiftning utan till och med gå fram och utvidga kvinnans rätt till sin egen kropp. Det första, och viktigaste, vi har att göra är att sluta blanda in Socialstyrelsen i gravidas beslut om sin egen kropp.

De som vill inskränka aborträtten pratar nästan uteslutande om rätten till liv som grunden för att inskränka, eller rent av ta bort rätten till abort. Jag tycker vi bör ge dem rätt. Men även om vi går med på att alla människor har rätt till sitt liv och att mänskligt liv börjar vid konceptionsögonblicket så innebär inte det att vi går med på att inskränka aborträtten. Att diskutera veckor hit och dit eller när ett foster blir en människa leder bara till underligheter. Varför har ett foster i vecka 18 mer rätt att leva än ett i vecka 17? Det är såklart omöjligt att besvara och det behöver vi inte göra heller.

För det är helt enkelt inte så att rätten till liv innebär rätten till en annan människas kropp. Du får inte leva inuti en annan människa mot dennes vilja. Om jag blir inopererad i dig har du ingen som helst skyldighet att inte ta bort mig. Låt mig gärna vara kvar, men beslutet är ditt och endast ditt. Det spelar ingen roll hur jag hamnade där ? om du var full, om du var dum, om du hade kunnat skydda dig bättre. Jag har inte rätt att leva inuti dig. Lika lite som jag har rätt att kräva din njure om jag behöver en donator.

Rätten till liv kan inte enbart innebära rätten till hjärtslag och hjärnaktivitet. Den måste också, minst, innebära rätten att bestämma över sin egen kropp.

Att gå med på abortmotståndarnas argument ? låt oss säga att embryot är en människa med rätt till liv ? innebär att vi slipper diskutera godtyckligt satta gränser för när en abort får och inte får utföras. Lagstiftningen utgår dessutom från kvinnans rätt till sin egen kropp. Varför denna rätt efter 18 veckors graviditet ska överföras till Socialstyrelsen verkar mycket märkligt. Den senaste tillgängliga statistiken är från 2011. Då fick 41 kvinnor av 504 sökande avslag på sin ansökan om sen abort, se Socialstyrelsens statistik här. 41 kvinnor som mot sin vilja tvingades vara gravida. Kvinnor som förlorade sin autonomi, rätten till sin kropp, och som de facto blev någon sorts statlig egendom bara för att de gick in i vecka 18 av en graviditet. Detta är orimligt och ovärdigt.

Så i stället för att lyssna på de som vill göra det lättare för en mikroskopisk cellklump än en flykting att få ett liv i Sverige eller andra som vill bestämma över kvinnors kroppar bör vi så småningom i stället tillåta fri abort och ta bort statens veto över kvinnors beslut. Kvinnor är inte statlig egendom. Det måste gälla även gravida kvinnor. Eller hur?

Sverige bör i nuläget införa fri abort fram till graviditetsvecka 22. Socialstyrelsen ska inte blandas in.

Att bestämma sig för abort kan vara ett enkelt beslut eller ett svårt beslut. Men det är ett beslut. Ett beslut som bara ska få fattas av den som är gravid

Kan inte annat än hålla med....
    Helt rätt!
Svar på tråden Sen abort?