• Anonym (Ts)

Sen abort?

Är det någon som kan förklara för mig hur våra lagar kan vara uppbyggda kring att det är ok att göra abort i v.21 för att man inte vill ha barn? Jag vet att man behöver söka tillstånd men tydligen får man tillstånd på så pass "lösa" grunder.

Som mamma till ett barn fött i v. 23 är det här skrämmande. Ett barns liv räddas när ett annat avslutas nån vecka tidigare. Hur är det möjligt och är jag helt ute och cyklar som inte förstår detta?

• Svar på tråden Sen abort?
  • Liljekonvalj
    Anonym (B) skrev 2016-12-06 12:33:04 följande:
    Det var faktiskt något nytt att riskerna för att få en ohälsosam nästa graviditet ökar drastiskt eller ökar alls. Jag och mina kollegor på abortmottagningen har aldrig hört detta tidigare. På vilket sätt ökar riskerna? Genuint nyfiken för det är ju på tiden att man börjar upplysa om det om det är så.
    risken för utomkvedshavandeskap ökar efter en abort samt risken att föda för tidigt. Ja det vore väl bra om man kunde vara uppmärksam över sådana saker för de kvinnor som blivit gravida igen efter en abort. Så kan de få rätt vård
  • Anonym (B)
    Liljekonvalj skrev 2016-12-06 12:32:28 följande:

Jag har svarat så gott jag kan. Jag kan inte uppge min källas namn då hon arbetar på det sjukhus det gjordes.

Men att Norge valde att i sin lagtext skriva 21+6 som maxgräns och att Sverige valde att inte göra det utan diskuterade istället möjliga sätt att göra det lättare för personalen att inte behöva uppleva obehag när de drev ut ett barn står jag fast vid och stämmer. 

Sverige har 21+6 som gräns. Ibland görs missbedömningar vid ul och något äldre foster aborteras. I mycket speciella fall KAN senare abort beviljas men då ska det vara fara för moderns liv eller att barnet är mycket sjukt. Jag har varit med om det en gång i v 28. I det fallet fanns det otroligt många särskilda omständigheter som gjorde att detta godkändes. Barnet var svårt sjukt och avled som tur var innan partus.

Men det ges absolut inget gift till barnen och man aborterar inte friska foster i v 34. De barnen klarar sig utmärkt och tas såklart om hand om inte föräldrarna är kapabla till det själva.
  • Anonym (B)
    Liljekonvalj skrev 2016-12-06 12:32:28 följande:

Jag har svarat så gott jag kan. Jag kan inte uppge min källas namn då hon arbetar på det sjukhus det gjordes.

Men att Norge valde att i sin lagtext skriva 21+6 som maxgräns och att Sverige valde att inte göra det utan diskuterade istället möjliga sätt att göra det lättare för personalen att inte behöva uppleva obehag när de drev ut ett barn står jag fast vid och stämmer. 

Vad jobbar din "källa" som?
  • Anonym (anonym)
    Liljekonvalj skrev 2016-12-06 12:35:26 följande:

Jag menar inte att handbok om abort har rätt i allt. Men den tar upp en hel rad med internationella oberoende studier som är intressanta i sammanhanget. Och som jag skrev, boken har sina år på nacken, men den presenterar studier som är i samklang med ex. finlands studie STAKES som jag nämnde och andra nyare resultat. 

Du tycker på fullt allvar att en bok skriven av någon som bestämt sig för att viga sitt liv åt anti-abortrörelsen är något man bör studera och ta på allvar.
  • Liljekonvalj
    Anonym (B) skrev 2016-12-06 12:40:03 följande:
    Sverige har 21+6 som gräns. Ibland görs missbedömningar vid ul och något äldre foster aborteras. I mycket speciella fall KAN senare abort beviljas men då ska det vara fara för moderns liv eller att barnet är mycket sjukt. Jag har varit med om det en gång i v 28. I det fallet fanns det otroligt många särskilda omständigheter som gjorde att detta godkändes. Barnet var svårt sjukt och avled som tur var innan partus.

Men det ges absolut inget gift till barnen och man aborterar inte friska foster i v 34. De barnen klarar sig utmärkt och tas såklart om hand om inte föräldrarna är kapabla till det själva.

Vi får väl helt enkelt bara vara överens om att vi inte är överens :)

Jag kommer inte säga mer om min källa. Sverige och abortklinikerna är inte så stora sammanhang. 

jag säger inte ATT man ger gift till barnet. Jag säger att man diskuterade saken. Och nej, i lagtexten är det inte någon fastslagen maxgräns. Enbart att socialstyrelsen ska göra bedömningar efter v 18. Läs den själv. Sedan är det praxis med v. 22. Men som du själv skriver, undantag görs. Och JA, oftast är det mycket svåra fall där barnet är sjukt. Men det förutsätter inte att det alltid är det. 

• Anonym (B)
    Liljekonvalj skrev 2016-12-06 12:38:07 följande:

risken för utomkvedshavandeskap ökar efter en abort samt risken att föda för tidigt. Ja det vore väl bra om man kunde vara uppmärksam över sådana saker för de kvinnor som blivit gravida igen efter en abort. Så kan de få rätt vård

Det är absolut inga risker som ökar "drastiskt". Och vad menar du att de ska få för vård som de annars inte hade fått?
  • Liljekonvalj
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-06 12:44:25 följande:
    Du tycker på fullt allvar att en bok skriven av någon som bestämt sig för att viga sitt liv åt anti-abortrörelsen är något man bör studera och ta på allvar.
    Jag menar inte att bokens argument är att köpa rakt av. Men då den presenterar objektiva och oberoende studiers slutsats i hänseendet komplikationer vid abort vs graviditet är den intressant. 
    Egentligen kan vi strunta i boken och läsa studierna istället. 
  • Liljekonvalj
    Anonym (B) skrev 2016-12-06 12:48:11 följande:
    Det är absolut inga risker som ökar "drastiskt". Och vad menar du att de ska få för vård som de annars inte hade fått?

Nu är jag inte utbildad inom vården så jag kan inte svara på om man kan förebygga det eller ej. 
    såvida den forskning jag läst så är det visst så att riskerna ökar. Jag har redan hänvisat till vissa av de studierna. 

hur kan du så snabbt avfärda det när du inte ens hade hört talas om det innan?

• Anonym (B)
    Liljekonvalj skrev 2016-12-06 12:46:49 följande:

Jag kommer inte säga mer om min källa. Sverige och abortklinikerna är inte så stora sammanhang. 

jag säger inte ATT man ger gift till barnet. Jag säger att man diskuterade saken. Och nej, i lagtexten är det inte någon fastslagen maxgräns. Enbart att socialstyrelsen ska göra bedömningar efter v 18. Läs den själv. Sedan är det praxis med v. 22. Men som du själv skriver, undantag görs. Och JA, oftast är det mycket svåra fall där barnet är sjukt. Men det förutsätter inte att det alltid är det. 

Så barnet aborterade och DOG i v 34?
  • Anonym (Mo)
    Liljekonvalj skrev 2016-12-06 12:46:49 följande:

Igen:

"Tidsgräns för abort

Den svenska abortlagen tillåter abort fram till den tidpunkt då fostret anses kunna leva utanför livmodern. Gränsen för livsduglig- het är för närvarande 22 fulla graviditetsveckor, 22 veckor + 0 dagar räknat från sista menstruationens första dag. Eftersom tidpunkten för sista menstruationen inte sällan är osäker och tidsperioden mellan sista menstruationen och befruktningstillfället kan variera, bekräftas graviditetens längd med en ultraljudsundersökning.

Metoder för abort vid tidig graviditet kan användas till gravi- ditetsvecka 12?14. Vid abort under ett senare skede i graviditeten måste metoder användas som är mer påfrestande för kvinnan."

www.regeringen.se/contentassets/22f47f54bdc1451d8ad4d7c08e501de7/abort-i-sverige-del-2-kapitel-7-11
Svar på tråden Sen abort?