Anonym (B) skrev 2016-12-06 12:40:03 följande:
Sverige har 21+6 som gräns. Ibland görs missbedömningar vid ul och något äldre foster aborteras. I mycket speciella fall KAN senare abort beviljas men då ska det vara fara för moderns liv eller att barnet är mycket sjukt. Jag har varit med om det en gång i v 28. I det fallet fanns det otroligt många särskilda omständigheter som gjorde att detta godkändes. Barnet var svårt sjukt och avled som tur var innan partus.
Men det ges absolut inget gift till barnen och man aborterar inte friska foster i v 34. De barnen klarar sig utmärkt och tas såklart om hand om inte föräldrarna är kapabla till det själva.
Vi får väl helt enkelt bara vara överens om att vi inte är överens :)
Jag kommer inte säga mer om min källa. Sverige och abortklinikerna är inte så stora sammanhang.
jag säger inte ATT man ger gift till barnet. Jag säger att man diskuterade saken. Och nej, i lagtexten är det inte någon fastslagen maxgräns. Enbart att socialstyrelsen ska göra bedömningar efter v 18. Läs den själv. Sedan är det praxis med v. 22. Men som du själv skriver, undantag görs. Och JA, oftast är det mycket svåra fall där barnet är sjukt. Men det förutsätter inte att det alltid är det.