• Anonym (Ts)

Sen abort?

Är det någon som kan förklara för mig hur våra lagar kan vara uppbyggda kring att det är ok att göra abort i v.21 för att man inte vill ha barn? Jag vet att man behöver söka tillstånd men tydligen får man tillstånd på så pass "lösa" grunder.

Som mamma till ett barn fött i v. 23 är det här skrämmande. Ett barns liv räddas när ett annat avslutas nån vecka tidigare. Hur är det möjligt och är jag helt ute och cyklar som inte förstår detta?

• Svar på tråden Sen abort?
  • Anonym (anonym)
    Liljekonvalj skrev 2016-12-06 11:42:55 följande:

Och du menar att de förde in missfall även i den studien?

Det är jag inte lika övertygad om.
    I vilket fall har det gjorts alldeles för lite forskning på detta och det bör göras mer. Men tills dess får vi hänvisa till den som finns. 

Men vi kan väl ta Hanna Söderbergs avhandling då med 800 kvinnor. Där över hälften visade sig inte må bra i samband med en abort. 

Det jag vill komma till är att vi kan inte säga att alla kvinnor mår dåligt av en abort, lika lite som vi kan säga att ingen gör det. 
    Abort är alltid förknippat med smärta och risk för komplikationer. Om än så bara fysiska. 

www.metro.se/artikel/emilie-28-gjorde-abort-v...

Och något vi aldrig kommer undan är: Abort är alltid att avsluta en annans liv.
    den viktiga frågan är: Hur mycket värt är denna andres liv?

Det var ju en undersökning som där det var 80 kvinnor som gjort abort och 40 som fått missfall redan där ser det märkligt ut när man inte väljer lika många kvinnor i varje grupp för att inte få en felaktigt utfall. 
  • Anonym (B)

I vilket fall har det gjorts alldeles för lite forskning på detta och det bör göras mer. Men tills dess får vi hänvisa till den som finns. 

Men vi kan väl ta Hanna Söderbergs avhandling då med 800 kvinnor. Där över hälften visade sig inte må bra i samband med en abort. 

Det jag vill komma till är att vi kan inte säga att alla kvinnor mår dåligt av en abort, lika lite som vi kan säga att ingen gör det. 

Abort är alltid förknippat med smärta och risk för komplikationer. Om än så bara fysiska. 

www.metro.se/artikel/emilie-28-gjorde-abort-vi-m%C3%A5ste-prata-om-sm%C3%A4rtan-xr

Tror du att det är många som skulle uppleva smärtan av att adoptera bort sitt barn som lättare än om de valde att abortera bort ett foster?

Kan inte tänka mig något mer smärtsamt än att lämna ifrån sig sin nyfödde och leva med det resten av livet.
  • Anonym (anonym)

www.metro.se/artikel/emilie-28-gjorde-abort-v...

Förlossning är alltid förknippad med smärta och risk för komplikationer i större grad än en abort.
  • Liljekonvalj
    Anonym (fjäriln) skrev 2016-12-06 11:42:34 följande:
    Inte vad jag erfarit utan tvärtom, att äldra kan sätta in det i ett större samanhang som gör att de verkligen accepterar att beslutet var rätt.
    Liljekonvalj skrev 2016-12-06 11:23:30 följande:
    Allt fler ungdomar använder abort som preventivmedel istället för kondom ex. Om man plockar bort den etiska och moraliska dimensionen är det ändå problematiskt då abort alltid är förenat med risk för komplikationer.

Abort är aldrig ett preventivmedel så det blir bara fel att du försöker göra det till det. Om man ska vara rädd för alla komplikationer så kan man inte gå utanför dörren, det kan leda till komplikationer om man bryter benet om man halkar på gatan. Vad jag menar är att du använder svepskäl för att argumentera mot aborträtten.

Förutom då att aborterna i de lägre åren sjunker och att de som gör flest aborter är något äldre, väletablerade kvinnor. Men jag kan ha fel om statistiken...Min poäng är att de som förespråkar adoption som alternativ till abort måste inse att det inte heller är en speciellt bra lösning. Problemet i samhället är ringa eftersom det sker ytterst få i Sverige idag. Och jag förutsätter faktiskt att de få som gör det får hjälp på alla möjliga sätt!
    Men vad är bäst. Att mina föräldrar valde att jag skulle få leva men i ett annat hem, eller att jag inte skulle få leva alls? 
    Det där är inget annat än att skam- och skuldbelägga och det måste bort ur diskussionen helt och hållet!
    Jag tycker att det är så fruktansvärt låg nivå i argumentationen att jag oftast helt ignorerar alla andra argument och det alleles oavsett hur bra dessa är.

För om man ska ha den aspekten ska man även fråga sig varför man mördar kossor, inte hjälper alla världens människor att överleva osv.
    Absolut förstår jag det men jag tror att du inte ska argumentera alls? eftersom det blir galet fel. Enligt mig.
    Gianna Jessen tycker jag är intressant. Hennes mamma valde att göra abort. Men aborten lyckades inte och hon föddes. Det traumat kan ju ha gjort Gianna hemskt deprimerad "Varför ville min mamma avsluta mitt liv?". Men istället, väljer hon att vara tacksam för att hon överlevde. Jag säger inte att hon haft en dans på rosor. Du kan se en kort snutt av hennes berättelse här:

" target="_blank">

Det är väl egentligen det som är det problmatiska i alla diskussioner, att man tenderar till att hitta bra argument som stärker sitt eget budskap och ignorerar allt annat. För visst, det är intressant att hon väljer att känna som hon gör men jag är övertgad om att det finns rätt många som valt en annan emotionell väg.

Ja det kan nog stämma som du säger, att äldre kan sätta det i ett större sammanhang. 

Fast det är nog ändå så att abort anses som ett preventivmedel bland en del, ca 30% av alla ungdomar om du ska tro detta från Uppsala Universitet:
    uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:171713/FULLTEXT01.pdf

Jag har själv suttit och pratat med ungdomar (16-17 år) som tycker att abort är ett bra preventivmedel. 

Det stämmer att aborterna sjunker i de lägre åldrarna och det är jätte bra. Det jag vänder mig mot är synen och attityden till abort. 1 av 3 kvinnor i Sverige har gjort eller kommer att göra en abort enligt statistiken. Så om man i tidig ålder får uppfattningen av att abort är ett bra alternativ så är det troligt att när man då i äldre ålder blir oplanerat gravid också gör en abort. 

Jag menade inte att göra dig upprörd. Men jag kan inte heller se att jag skuldbelägger någon. För sanningen är att en abort alltid handlar om att få en annan persons hjärta att sluta slå. om det är skuldbelagt eller inte ligger i svaret på när man får ett männniskovärde. Och jag är verkligen inte ute efter att skuldbelägga någon. Jag vet att de flesta aborter är svåra överväganden i unika situationer, och jag är övertygad om att de flesta önskar att om de kunde välja så skulle de såklart valt att inte ens behöva välja abort utan ha kunnat undvika att bli oplanerat gravid. Men jag kan heller inte vara tyst om sanningen så som jag ser den.

Självklart finns alltid risken vid, ex. en adoption att man mår oerhört dåligt. men ska den risken väga tyngre än möjligheten till liv?
    jag tycker ändå hon säger något rätt bra där i det klippet: vem ska avgöra om jag har god livskvalitet?

fosterdiagnostiken rusar i snabb takt. Och mycket är till godo, det är helt fantastiskt att man redan i livmodern kan operera vissa ofödda barn! 
    Men det medför också att vi allt tidigare kan upptäcka oönskade anlag. 

Så, om vi och när vi kan upptäcka att ett ofött barn med stor sannolikhet kommer få diabetes typ 1. är det ett legitimt skäl att välja abort då? Varför?
    Min syster, min bror och min svärfar har alla den typen av diabetes. Samtliga lever ett härligt och rikt liv. 

eller som vi redan gör idag: bevilja och aborterar barn med gomspalt, i Sverige. Gomspalt är knappast något vi bör anse som något som sänker livskvaliteten då vården är så utvecklad att vi knappt kan se ärren från gomspalten när barnet vuxit upp. 

• Anonym (anonym)

Det är ju tur att vi har det fria valet, de som vill genomgå en oönskad graviditet och lämna sitt barn för adoption har möjlighet till detta, de som vill genomföra en abort har rätt till detta. Den som vill fullfölja en graviditet och föda ett funktionshindrat barn har möjlighet att göra detta och kan få viss assistans som hjälp i omvårdnaden, den som inte vill axla ansvaret för ett handikappat barn slipper genom att de få göra abort.

• Liljekonvalj
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-06 11:52:36 följande:
    Förlossning är alltid förknippad med smärta och risk för komplikationer i större grad än en abort.
    Ge mig gärna källa på det, det hade varit jätte intressant att läsa. 

Den forskning jag läst är att abort för med sig fler risker för komplikationer än vid en hälsosam graviditet och naturlig förlossning. 
  • Anonym (fjäriln)

Liljekonvalj
    Jag måste sticka och jobba så jag hinner inte bemöta ditt långa inlägg på det sätt jag vill.

Jag ville bara poängtera hur jag ser på saken, jag är inte upprörd. Angående det jag skrev om att ignorera. Jag fortsätter ju diskutera med dig så.. Vi står bara väldigt långt ifrån varandra i just den aspekten.

Återkommer med bättre svar ikväll!

• Liljekonvalj
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-06 10:57:43 följande:
    Människovärdet hos foster som inte är tillräckligt stor för att klara sig utanför livmodern bestäms av kvinnan som bär fostret. 
    Tack för att du svarade på min fråga. Så många undviker att svara. 

så jag som just nu bär på en liten människa i vecka 7 kan tillskriva mitt barn fullt värde och samma rättigheter som alla andra, men min väninna i vecka 15 kan säga att hennes barn enbart är en cellklump helt utan värde?

när man för ett sådant resonemang, hur tror du att människovärdet kommer värderas för äldre människor där funktionerna börjar avvecklas? 
    Ska de anhöriga få bestämma när gammelfarmor med långtskriden demens och stora vårdbehov inte längre ska behöva leva utan ska få injiceras med en spruta och därmed avsluta sitt liv?
  • Anonym (anonym)
    Liljekonvalj skrev 2016-12-06 11:58:35 följande:
    Ge mig gärna källa på det, det hade varit jätte intressant att läsa. 

Den forskning jag läst är att abort för med sig fler risker för komplikationer än vid en hälsosam graviditet och naturlig förlossning. 
    Du får nog allt länka till den forskning som säger att aborter är mer riskfyllt än att genomgå en hel graviditet och förlossning.
  • Liljekonvalj
    Anonym (fjäriln) skrev 2016-12-06 12:03:00 följande:

Liljekonvalj
    Jag måste sticka och jobba så jag hinner inte bemöta ditt långa inlägg på det sätt jag vill.

Jag ville bara poängtera hur jag ser på saken, jag är inte upprörd. Angående det jag skrev om att ignorera. Jag fortsätter ju diskutera med dig så.. Vi står bara väldigt långt ifrån varandra i just den aspekten.

Återkommer med bättre svar ikväll!

Hoppas du får en fin dag på jobbet! :)
    Själv är jag hemma med förhoppning om att penicillinkuren ska börja verka. 

Jag ser fram emot ditt svar! :)

Svar på tråden Sen abort?