Anonym (fjäriln) skrev 2016-12-06 11:42:34 följande:
Inte vad jag erfarit utan tvärtom, att äldra kan sätta in det i ett större samanhang som gör att de verkligen accepterar att beslutet var rätt.
Liljekonvalj skrev 2016-12-06 11:23:30 följande:
Allt fler ungdomar använder abort som preventivmedel istället för kondom ex. Om man plockar bort den etiska och moraliska dimensionen är det ändå problematiskt då abort alltid är förenat med risk för komplikationer.
Abort är aldrig ett preventivmedel så det blir bara fel att du försöker göra det till det. Om man ska vara rädd för alla komplikationer så kan man inte gå utanför dörren, det kan leda till komplikationer om man bryter benet om man halkar på gatan. Vad jag menar är att du använder svepskäl för att argumentera mot aborträtten.
Förutom då att aborterna i de lägre åren sjunker och att de som gör flest aborter är något äldre, väletablerade kvinnor. Men jag kan ha fel om statistiken...Min poäng är att de som förespråkar adoption som alternativ till abort måste inse att det inte heller är en speciellt bra lösning. Problemet i samhället är ringa eftersom det sker ytterst få i Sverige idag. Och jag förutsätter faktiskt att de få som gör det får hjälp på alla möjliga sätt!
Men vad är bäst. Att mina föräldrar valde att jag skulle få leva men i ett annat hem, eller att jag inte skulle få leva alls?
Det där är inget annat än att skam- och skuldbelägga och det måste bort ur diskussionen helt och hållet!
Jag tycker att det är så fruktansvärt låg nivå i argumentationen att jag oftast helt ignorerar alla andra argument och det alleles oavsett hur bra dessa är.
För om man ska ha den aspekten ska man även fråga sig varför man mördar kossor, inte hjälper alla världens människor att överleva osv.
Absolut förstår jag det men jag tror att du inte ska argumentera alls? eftersom det blir galet fel. Enligt mig.
Gianna Jessen tycker jag är intressant. Hennes mamma valde att göra abort. Men aborten lyckades inte och hon föddes. Det traumat kan ju ha gjort Gianna hemskt deprimerad "Varför ville min mamma avsluta mitt liv?". Men istället, väljer hon att vara tacksam för att hon överlevde. Jag säger inte att hon haft en dans på rosor. Du kan se en kort snutt av hennes berättelse här:
" target="_blank">
Det är väl egentligen det som är det problmatiska i alla diskussioner, att man tenderar till att hitta bra argument som stärker sitt eget budskap och ignorerar allt annat. För visst, det är intressant att hon väljer att känna som hon gör men jag är övertgad om att det finns rätt många som valt en annan emotionell väg.
Ja det kan nog stämma som du säger, att äldre kan sätta det i ett större sammanhang.
Fast det är nog ändå så att abort anses som ett preventivmedel bland en del, ca 30% av alla ungdomar om du ska tro detta från Uppsala Universitet:
uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:171713/FULLTEXT01.pdf
Jag har själv suttit och pratat med ungdomar (16-17 år) som tycker att abort är ett bra preventivmedel.
Det stämmer att aborterna sjunker i de lägre åldrarna och det är jätte bra. Det jag vänder mig mot är synen och attityden till abort. 1 av 3 kvinnor i Sverige har gjort eller kommer att göra en abort enligt statistiken. Så om man i tidig ålder får uppfattningen av att abort är ett bra alternativ så är det troligt att när man då i äldre ålder blir oplanerat gravid också gör en abort.
Jag menade inte att göra dig upprörd. Men jag kan inte heller se att jag skuldbelägger någon. För sanningen är att en abort alltid handlar om att få en annan persons hjärta att sluta slå. om det är skuldbelagt eller inte ligger i svaret på när man får ett männniskovärde. Och jag är verkligen inte ute efter att skuldbelägga någon. Jag vet att de flesta aborter är svåra överväganden i unika situationer, och jag är övertygad om att de flesta önskar att om de kunde välja så skulle de såklart valt att inte ens behöva välja abort utan ha kunnat undvika att bli oplanerat gravid. Men jag kan heller inte vara tyst om sanningen så som jag ser den.
Självklart finns alltid risken vid, ex. en adoption att man mår oerhört dåligt. men ska den risken väga tyngre än möjligheten till liv?
jag tycker ändå hon säger något rätt bra där i det klippet: vem ska avgöra om jag har god livskvalitet?
fosterdiagnostiken rusar i snabb takt. Och mycket är till godo, det är helt fantastiskt att man redan i livmodern kan operera vissa ofödda barn!
Men det medför också att vi allt tidigare kan upptäcka oönskade anlag.
Så, om vi och när vi kan upptäcka att ett ofött barn med stor sannolikhet kommer få diabetes typ 1. är det ett legitimt skäl att välja abort då? Varför?
Min syster, min bror och min svärfar har alla den typen av diabetes. Samtliga lever ett härligt och rikt liv.
eller som vi redan gör idag: bevilja och aborterar barn med gomspalt, i Sverige. Gomspalt är knappast något vi bör anse som något som sänker livskvaliteten då vården är så utvecklad att vi knappt kan se ärren från gomspalten när barnet vuxit upp.