• Anonym (Ts)

Sen abort?

Är det någon som kan förklara för mig hur våra lagar kan vara uppbyggda kring att det är ok att göra abort i v.21 för att man inte vill ha barn? Jag vet att man behöver söka tillstånd men tydligen får man tillstånd på så pass "lösa" grunder.

Som mamma till ett barn fött i v. 23 är det här skrämmande. Ett barns liv räddas när ett annat avslutas nån vecka tidigare. Hur är det möjligt och är jag helt ute och cyklar som inte förstår detta?

• Svar på tråden Sen abort?
  • Anonym (B)
    Liljekonvalj skrev 2016-12-06 12:49:44 följande:

Nu är jag inte utbildad inom vården så jag kan inte svara på om man kan förebygga det eller ej. 

såvida den forskning jag läst så är det visst så att riskerna ökar. Jag har redan hänvisat till vissa av de studierna. 

hur kan du så snabbt avfärda det när du inte ens hade hört talas om det innan?

Det som kvinnan blir upplyst om innan en abort är att det inte utgör någon betydande risk för framtida graviditeter. Denna info grundar sig på vetenskap och beprövad erfarenhet.
  • Anonym (anonym)
    Liljekonvalj skrev 2016-12-06 12:48:17 följande:
    Jag menar inte att bokens argument är att köpa rakt av. Men då den presenterar objektiva och oberoende studiers slutsats i hänseendet komplikationer vid abort vs graviditet är den intressant. 
    Egentligen kan vi strunta i boken och läsa studierna istället. 
    Fast de studierna är ju så gamla och hänvisar till aborter innan det fanns medicinska aborter, kirurgiska ingrepp oavsett vad det är för kirurgi är förenat med risk för exempelvis infektioner.
  • Anonym (Svårt)

Att en tidig medicinsk abort skulle påverka nästa graviditet, betvivlar jag. Då borde ju tidiga missfall göra det också.

Kirurgiska aborter som gjordes på 70-talet kan kanske ha påverkat livmoderhalsen, men de senaste 40 åren tror jag man använder ett läkemedel som undviker det.

Har alltid hört att det som påverkar fertiliteten mest är tidigare förlossningar och könssjukdomar.

Jag hade en brusten blindtarm när jag var 10 år och den har tyvärr påverkat min fertilitet.

• Yrla88

Undrar vad som händer med abortgränsen när man om typ 50 år kan rädda foster i vecka 12 med hjälp av en konstgjord livmoder.

• Anonym (anonym)

Nu har jag tittat på den finska studien och där står det inget om att det är farligare med en abort än att genomgå en graviditet och förlossning. 

• Liljekonvalj
    Anonym (B) skrev 2016-12-06 12:52:45 följande:
    Det som kvinnan blir upplyst om innan en abort är att det inte utgör någon betydande risk för framtida graviditeter. Denna info grundar sig på vetenskap och beprövad erfarenhet.
    Och den beprövade vetenskapen och erfarenhet bör aldrig omprövas när något ny vetenskap presenteras?
  • Liljekonvalj
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-06 13:07:38 följande:

Nu har jag tittat på den finska studien och där står det inget om att det är farligare med en abort än att genomgå en graviditet och förlossning. 

Märkligt att vi läser helt olika saker från samma studie då. Säkert att du hittade rätt?
  • Anonym (anonym)
    Liljekonvalj skrev 2016-12-06 13:24:23 följande:
    Märkligt att vi läser helt olika saker från samma studie då. Säkert att du hittade rätt?
    Jag tittar såklart på den finska studie som publicerats i ansedd medicinsk tidning. 
  • Anonym (B)
    Liljekonvalj skrev 2016-12-06 13:23:02 följande:

Och den beprövade vetenskapen och erfarenhet bör aldrig omprövas när något ny vetenskap presenteras?

Som någon skrev så tänker du nog på gamla abortmetoder. Idag görs de allra flesta aborter medicinsk, alltså inget kirurgiskt ingrepp i livmodern. Det betyder ju såklart mycket för framtida risker. Så när det gäller det här finns det ju ingen orsak att ompröva.

Min fråga kvarstår. Det friska barn i v 34 som du påstår blev aborterat. Dog det efter förlossningen eller fick personalen ha ihjäl det? Menar att ett friskt barn i v 34 klarar sig nästan alltid väldigt bra när det kommer ut.

Och vad jobbar din "källa" som?
  • Anonym (anonym)
    Liljekonvalj skrev 2016-12-06 13:24:23 följande:
    Det står inget i studien om att det är större hälsorisker att genomgå abort än att genomgå graviditet och förlossning. Det enda som framgår är att de självmordsrisken hos de med psykisk ohälsa kan öka efter en abort.
Svar på tråden Sen abort?