• Anonym (Ts)

Sen abort?

Är det någon som kan förklara för mig hur våra lagar kan vara uppbyggda kring att det är ok att göra abort i v.21 för att man inte vill ha barn? Jag vet att man behöver söka tillstånd men tydligen får man tillstånd på så pass "lösa" grunder.

Som mamma till ett barn fött i v. 23 är det här skrämmande. Ett barns liv räddas när ett annat avslutas nån vecka tidigare. Hur är det möjligt och är jag helt ute och cyklar som inte förstår detta?

• Svar på tråden Sen abort?
  • Anonym (B)
    Liljekonvalj skrev 2016-12-06 11:58:35 följande:

Ge mig gärna källa på det, det hade varit jätte intressant att läsa. 

Den forskning jag läst är att abort för med sig fler risker för komplikationer än vid en hälsosam graviditet och naturlig förlossning. 

Men du vet ju Inte om kvinnan kommer utveckla en normal graviditet och få en normal förlossning?

Om jag uppfattat dig rätt så skulle du helst se att det ej var möjligt att få göra abort. DÅ hade riskerna och komplikationerna exploderat. Men det förstår du nog.
  • Anonym (anonym)
    Liljekonvalj skrev 2016-12-06 12:04:07 följande:
    Tack för att du svarade på min fråga. Så många undviker att svara. 

så jag som just nu bär på en liten människa i vecka 7 kan tillskriva mitt barn fullt värde och samma rättigheter som alla andra, men min väninna i vecka 15 kan säga att hennes barn enbart är en cellklump helt utan värde?

när man för ett sådant resonemang, hur tror du att människovärdet kommer värderas för äldre människor där funktionerna börjar avvecklas? 
    Ska de anhöriga få bestämma när gammelfarmor med långtskriden demens och stora vårdbehov inte längre ska behöva leva utan ska få injiceras med en spruta och därmed avsluta sitt liv?
    Ny sysslar vi ju inte med aktiv dödshjälp trots att vi har fri aborträtt och möjlighet till sen abort vid särskilda skäl så det är ett ickeargument.
  • Anonym (B)
    Liljekonvalj skrev 2016-12-06 12:04:07 följande:

Tack för att du svarade på min fråga. Så många undviker att svara. 

så jag som just nu bär på en liten människa i vecka 7 kan tillskriva mitt barn fullt värde och samma rättigheter som alla andra, men min väninna i vecka 15 kan säga att hennes barn enbart är en cellklump helt utan värde?

när man för ett sådant resonemang, hur tror du att människovärdet kommer värderas för äldre människor där funktionerna börjar avvecklas? 

Ska de anhöriga få bestämma när gammelfarmor med långtskriden demens och stora vårdbehov inte längre ska behöva leva utan ska få injiceras med en spruta och därmed avsluta sitt liv?

Du undviker ju också att svara på frågor angående ditt påstående om att svensk vård injicerar gift till 34 veckor gamla, friska foster i abortsyfte.
  • Liljekonvalj
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-06 12:04:40 följande:
    Du får nog allt länka till den forskning som säger att aborter är mer riskfyllt än att genomgå en hel graviditet och förlossning.

I Finland gjordes en studie år 2000 som visade att riskerna är större vid abort än graviditet. Dessvärre har jag inte studien i pdf så jag kan länka den, men här är en bra genomgång av den:

afterabortion.org/2000/abortion-four-times-deadlier-than-childbirth/

Sen får du gärna läsa boken: Handbok om Abort med J.C. Willke som trots sin ålder ändå talar sitt klarspråk. 

"the relationship between induced abortion and outcome of subsequent pregnancies" S. Linn 

"Effects of legal termination on subsequent pregnancy" J.A. Richardson & Geoffery Dixon

"Morbidity and mortality weekly report 42 (ss-6) US department of health and human services

Detta är bara ett axplock, listan kan göras lång. 

Så, varsågod och redovisa dina källor. jag skulle gärna vilja ta del av ditt material

• Liljekonvalj
    Anonym (B) skrev 2016-12-06 12:08:30 följande:
    Men du vet ju Inte om kvinnan kommer utveckla en normal graviditet och få en normal förlossning?

Om jag uppfattat dig rätt så skulle du helst se att det ej var möjligt att få göra abort. DÅ hade riskerna och komplikationerna exploderat. Men det förstår du nog.
    Nej det är sant. Men riskerna att få en ohälsosam graviditet efter en abort ökar drastiskt. Så man påverkar alltså inte bara den graviditet man avbryter, man riskerar att även påverka kommande graviditeter. 

Nej det stämmer inte. Abortlagen kan få vara som den är. Jag är inte politiskt engagerad på det sättet. Min önskan är att man börjar fundera lite mer över när man får människovärde och har rätt till liv. Det är ju synsättet och attityden kring aborter som behöver förändras inte lagen. Samt bättre förebyggande åtgärder.

För precis som du skriver så är det inge vidare med abortförbud och illegala aborter, det förstår alla. 
  • Liljekonvalj
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-06 12:12:40 följande:
    Ny sysslar vi ju inte med aktiv dödshjälp trots att vi har fri aborträtt och möjlighet till sen abort vid särskilda skäl så det är ett ickeargument.
    nej, vi gör det inte, än. Debatten om dödshjälp är däremot igång och regeringspartiet M vill tillsätta en utredning om att legalisera det. Så det står snart i farstun. 

Frågan vid livets början och slut är densamma. När har vi ett människovärde? Och är det godtyckligt? 

Tycker du att det är ok att jag i vecka 7 ger mitt barn fulla rättigheter, medan min kompis i vecka 15 inte ser det som något värdefullt?
  • Anonym (anonym)
    Liljekonvalj skrev 2016-12-06 12:24:01 följande:

I Finland gjordes en studie år 2000 som visade att riskerna är större vid abort än graviditet. Dessvärre har jag inte studien i pdf så jag kan länka den, men här är en bra genomgång av den:

afterabortion.org/2000/abortion-four-times-de.../

Sen får du gärna läsa boken: Handbok om Abort med J.C. Willke som trots sin ålder ändå talar sitt klarspråk. 

"the relationship between induced abortion and outcome of subsequent pregnancies" S. Linn 

"Effects of legal termination on subsequent pregnancy" J.A. Richardson & Geoffery Dixon

"Morbidity and mortality weekly report 42 (ss-6) US department of health and human services

Detta är bara ett axplock, listan kan göras lång. 

Så, varsågod och redovisa dina källor. jag skulle gärna vilja ta del av ditt material

Du har en antiabortaktivists bok som källa för skador efter abort en aktivist som dessutom påstod att kvinnokroppen förhindrar graviditet vid våldtäkt.
  • Liljekonvalj
    Anonym (B) skrev 2016-12-06 12:14:32 följande:
    Du undviker ju också att svara på frågor angående ditt påstående om att svensk vård injicerar gift till 34 veckor gamla, friska foster i abortsyfte.
    Jag har svarat så gott jag kan. Jag kan inte uppge min källas namn då hon arbetar på det sjukhus det gjordes.
    Men att Norge valde att i sin lagtext skriva 21+6 som maxgräns och att Sverige valde att inte göra det utan diskuterade istället möjliga sätt att göra det lättare för personalen att inte behöva uppleva obehag när de drev ut ett barn står jag fast vid och stämmer. 
  • Anonym (B)
    Liljekonvalj skrev 2016-12-06 12:27:10 följande:

Nej det är sant. Men riskerna att få en ohälsosam graviditet efter en abort ökar drastiskt. Så man påverkar alltså inte bara den graviditet man avbryter, man riskerar att även påverka kommande graviditeter. 

Nej det stämmer inte. Abortlagen kan få vara som den är. Jag är inte politiskt engagerad på det sättet. Min önskan är att man börjar fundera lite mer över när man får människovärde och har rätt till liv. Det är ju synsättet och attityden kring aborter som behöver förändras inte lagen. Samt bättre förebyggande åtgärder.

För precis som du skriver så är det inge vidare med abortförbud och illegala aborter, det förstår alla. 

Det var faktiskt något nytt att riskerna för att få en ohälsosam nästa graviditet ökar drastiskt eller ökar alls. Jag och mina kollegor på abortmottagningen har aldrig hört detta tidigare. På vilket sätt ökar riskerna? Genuint nyfiken för det är ju på tiden att man börjar upplysa om det om det är så.
  • Liljekonvalj
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-06 12:31:33 följande:
    Du har en antiabortaktivists bok som källa för skador efter abort en aktivist som dessutom påstod att kvinnokroppen förhindrar graviditet vid våldtäkt.

Jag menar inte att handbok om abort har rätt i allt. Men den tar upp en hel rad med internationella oberoende studier som är intressanta i sammanhanget. Och som jag skrev, boken har sina år på nacken, men den presenterar studier som är i samklang med ex. finlands studie STAKES som jag nämnde och andra nyare resultat. 

Svar på tråden Sen abort?