Anonym (osis) skrev 2017-04-27 15:29:21 följande:
Så du vill att jag ska lägga min lycka åt sidan för att du inte klarar av att skapa din egen? Är det så? Du vill att jag ska offra någonting för att du är relationsmässigt och känslomässigt inkompetent?
För det är ju det det handlar om. Du klarar inte av att välja en pålitlig man och du klarar inte av att underhålla din relation. Dessutom klarar du inte av att hantera dina negativa känslor på ett moget sätt.
Ja det är klart jag tar hänsyn till dig i den mån jag kan. Precis som jag tar viss hänsyn till alla människor på den här planeten. Jag undviker att handla billigare kläder när jag har råd för att jag månar om fattiga barnarbetare i u-länder. Jag röstar rött för att jag månar om de fattiga. På samma sätt månar jag om dig och alla andra stackars kvinnor som lever i dåliga relationer. Skulle inte gärna ha sex med en gift man exempelvis eftersom sannolikheten är större att en tredje part blir upprörd.
Men det finns gränser för hur mycket jag orkar bry mig om alla andra här i världen. Alla andra är ändå sig själv närmast. Och jag med. Och om jag måste välja var jag ska lägga min energi och omsorger så är det fattiga barn i u-länder.
Har aldrig ens kommit på att fråga ett ons exempelvis om han är gift. Utgår ifrån att han vet vad han gör om han har sex med mig. Tror aldrig jag skulle bry mig om att gå så långt i mina omsorger om andra att jag skulle be killen komma tillbaka dagen efter så att jag hinner göra en check med folkbokföringsregistret först för att se att han inte är gift. Skulle hellre lägga den energin på att i ett soppkök och dela ut mat till hemlösa.
Förstår du. Du är inte första prioritet i mitt liv. Och det är omoget av dig att begära att alla ska sätta dig först. Världen snurrar bara kring dig själv i ditt universum. Vi andra har andra huvudpersoner i våra universum.
Ehm, hur väljer man en pålitlig man eller kvinna? Står det opålitlig i pannan på de som inte är pålitliga och alla som blir blåsta blir det för att de missat läsa den där skylten i pannan?
Så du menar att alla som blir bedragna får skylla sig själva eftersom allt är deras fel för att de inte lyckades underhålla sin relation?
Kommer fattiga barn i tredje världen att dö om du inte väljer att knulla en upptagen man? Varför måste det ena utesluta det andra? Kan man inte bry sig om både fattiga barn OCH låta bli att knulla upptagna män?
Givetvis kan man inte klandras för det man inte vet om, men hur är det med sånt man vet? Om du ser en ring på fingret, vet om att killen har tjej, etc... säger du nej, eller tackar du ja eftersom du är centrum i ditt eget universum?