• Anonym (Li)

Slampmamma?

Är en kvinna som blir gravid med en gift man en slampa? För egen del så anser jag att kvinnor som väljer gifta män som sexpartners är att betraktas som slampor. Jag tycker att det är ett passande uttryck för deras agerande. En slampa som blir gravid med den gifta mannen är alltså en slampmamma. Ganska logiskt i mitt tycke. Jag är väl medveten om att det inte är ett fint uttryck men anser att det passar hennes handlingar. Vad tycker ni? Är det för grovt? Den otrogne mannen anser jag är ett egoistiskt svin.

• Svar på tråden Slampmamma?
  • Anonym (Li)
    Anonym (kvinna30) skrev 2017-04-23 11:18:36 följande:

Slampa eller slampmamma är inget karaktärsord, det är ett skällsord

Det är ett karaktärsord då det beskriver en kvinnas karaktär d.v.s att hon är slampig. Sedan att det används som en skällsord förändrar inte dess betydelse.
  • Anonym (kvinna30)
    Anonym (Li) skrev 2017-04-23 13:34:18 följande:
    Det är ett karaktärsord då det beskriver en kvinnas karaktär d.v.s att hon är slampig. Sedan att det används som en skällsord förändrar inte dess betydelse.
    fast ska du använda det så då är slampmamma ändå ganska otydligt, att man ska förstå att ordet syftar på en kvinna som fått barn med en gift man är ganska långsökt
  • Anonym (osis)
    Anonym (kvinna30) skrev 2017-04-23 17:32:17 följande:

fast ska du använda det så då är slampmamma ändå ganska otydligt, att man ska förstå att ordet syftar på en kvinna som fått barn med en gift man är ganska långsökt

Ja. Jag skulle exempelvis koppla ihop det med en kvinna som skaffat barn utan att vara gift. Eller med ett ons exempelvis.
  • Anonym (Morsan)
    Anonym (Li) skrev 2017-04-23 10:42:37 följande:

Begreppet "slampa" finns redan i SAOL och det finns där av en anledning. Det är för att människor har ett behov att beskriva andra människors karaktär. Vissa kvinnors beteende passar in på benämningen andra inte. Som jag skrivit tidigare så tycker jag att det finns alldeles för få ord som beskriver otrogna män som gör slampor gravida. "Horkarlspappor" är ett bra uttryck. Nackdelen är risken att slampan då betraktas som en hora. En hora är en kvinna som tar betalt för att utföra sexuella tjänster. En "horkarl" är en man som skaffar utomäktenskapliga barn men inte nödvändigtvis med en hora. Om du benämner hennes älskare med ett sådant uttryck så "skammar" du henne minst lika mycket som att kalla henne "slampmamma".

Återigen, även om hon skulle vara "slampig" så har det ju ingenting att göra med hur hon är som mamma och därför haltar din liknelse med begreppet "curlingförälder".

Detta får mig att tolka ditt behov av det här ordet som att du vill svartmåla och skambelägga kvinnor som får barn i utomäktenskapliga förhållanden. Samtidigt lägger du ingen tid på att hitta ett ord för den som i ditt exempel är den som verkligen brutit sina äktenskapliga löften. Ett klassiskt exempel på hur kvinnor i alla tider fått bära skulden för både sina egna och männens val. Du sällar dig alltså till alla som genom historien skuldbelagt kvinnor och låtit män komma undan ansvar. Tråkigt att du inte kommit längre än så i din utveckling.
  • Anonym (Li)
    Anonym (Morsan) skrev 2017-04-23 19:21:42 följande:

Återigen, även om hon skulle vara "slampig" så har det ju ingenting att göra med hur hon är som mamma och därför haltar din liknelse med begreppet "curlingförälder".

Detta får mig att tolka ditt behov av det här ordet som att du vill svartmåla och skambelägga kvinnor som får barn i utomäktenskapliga förhållanden. Samtidigt lägger du ingen tid på att hitta ett ord för den som i ditt exempel är den som verkligen brutit sina äktenskapliga löften. Ett klassiskt exempel på hur kvinnor i alla tider fått bära skulden för både sina egna och männens val. Du sällar dig alltså till alla som genom historien skuldbelagt kvinnor och låtit män komma undan ansvar. Tråkigt att du inte kommit längre än så i din utveckling.

Tråkigt att du inte läser mina tidigare inlägg. Du kan ju alltid börja med det första där jag kallar mannen: "egoistiskt svin"! Sedan kan du fortsätta med mina andra inlägg där jag efterlyser ett bra ord för att beskriva det egoistiska svinet. Gör en insatts och bidra med ett beskrivande ord. Alla förslag är välkomna för diskussion.
  • Anonym (osis)
    Anonym (Li) skrev 2017-04-25 14:13:05 följande:

Tråkigt att du inte läser mina tidigare inlägg. Du kan ju alltid börja med det första där jag kallar mannen: "egoistiskt svin"! Sedan kan du fortsätta med mina andra inlägg där jag efterlyser ett bra ord för att beskriva det egoistiska svinet. Gör en insatts och bidra med ett beskrivande ord. Alla förslag är välkomna för diskussion.

Men ordet "slampa" är förknippat med kvinnans sexualitet. Inte med hennes föräldraförmågor. Kopplingen i ordet "slampmamma" är långsökt och obegriplig.
  • Anonym (Morsan)
    Anonym (Li) skrev 2017-04-25 14:13:05 följande:

På vilket sätt tycker du att "egoistiskt svin" är lika skambelagt som "slampa"? Den som är en skattesmitare kan benämnas "egoistisk", den som vägrar dela med sig av chipspåsen likaså, men inte är det på samma nivå att kalla någon egoistiskt svin och att kalla någon för slampa.

Det intressanta är att du koppplar kvinnans sexualitet och sexuella "moral" till hennes förmåga att vars förälder, medan du inte alls gör de kopplingarna vad gäller den man som brutit sina äktenskapliga löften. Hon är en "slampmamma" och han ett "egoistiskt svin". Hans föräldraskap kopplat till hans handlingar nämns inte alls i ditt resonemang. Du riktar din vrede/ avsky inför det svek som gjorts mot kvinnan som mannen varit otrogen med istället för mot den otrogne mannen och det är såååå klassiskt. Jag vidhåller att du sällar dig till en tradition som avkräver ett större ansvar för sexualmoral av kvinnor än av män och att du därmed är med och upprätthåller en ojämlik syn på mäns och kvinnors ansvar. Att du inte kan se det själv är bara att beklaga.
  • Anonym (Li)
    Anonym (Morsan) skrev 2017-04-25 20:05:41 följande:

På vilket sätt tycker du att "egoistiskt svin" är lika skambelagt som "slampa"? Den som är en skattesmitare kan benämnas "egoistisk", den som vägrar dela med sig av chipspåsen likaså, men inte är det på samma nivå att kalla någon egoistiskt svin och att kalla någon för slampa.

Det intressanta är att du koppplar kvinnans sexualitet och sexuella "moral" till hennes förmåga att vars förälder, medan du inte alls gör de kopplingarna vad gäller den man som brutit sina äktenskapliga löften. Hon är en "slampmamma" och han ett "egoistiskt svin". Hans föräldraskap kopplat till hans handlingar nämns inte alls i ditt resonemang. Du riktar din vrede/ avsky inför det svek som gjorts mot kvinnan som mannen varit otrogen med istället för mot den otrogne mannen och det är såååå klassiskt. Jag vidhåller att du sällar dig till en tradition som avkräver ett större ansvar för sexualmoral av kvinnor än av män och att du därmed är med och upprätthåller en ojämlik syn på mäns och kvinnors ansvar. Att du inte kan se det själv är bara att beklaga.

Jag kopierar in ett av mina gamla svar så slipper du leta i min tråd:
    Anonym (Li) skrev 2017-04-19 21:45:03 följande:

Det intresserar mig eftersom en del reagerar starkt på ordet, även om det använd i ett helt korrekt sammanhang. Jag hade gärna kallat lösaktiga män för slampor. Det finns alldeles för få ord som beskriver män med samma beteende. Ordet "slampa" hänvisar till en kvinna. Någon föreslog att kalla gifta män som skaffar barn med slampor för "slamppappor". Som jag skrev i mitt första inlägg så anser jag att gifta otrogna män är egoistiska svin. Jag önskar att det fanns ett mycket bättre beskrivande ord även för dem.

• Anonym (Li)
    Anonym (osis) skrev 2017-04-25 14:20:08 följande:

Men ordet "slampa" är förknippat med kvinnans sexualitet. Inte med hennes föräldraförmågor. Kopplingen i ordet "slampmamma" är långsökt och obegriplig.

Jag tycker att det är väldigt lättbegripligt och inte alls långsökt. Enligt ditt resonemang så skulle man inte kunna använda ord som "nyckelbarn" eller "plastmamma" heller.
  • Anonym (Morsan)
    Anonym (Li) skrev 2017-04-25 20:24:01 följande:

Jag tycker att det är väldigt lättbegripligt och inte alls långsökt. Enligt ditt resonemang så skulle man inte kunna använda ord som "nyckelbarn" eller "plastmamma" heller.

På vilket sätt är de orden jämförbara?

"Nyckel-" respektive "Plast-" sätter ingen värdering på personen och hens moral, vilket "slampa" gör. Kan du verkligen inte se det själv? Är du så intresserad av att skuldbelägga "sexuellt frisläppta" kvinnor att du rättfärdigar det med de här helt absurda liknelserna om curlingföräldrar, plastmammor och nyckelbarn?

Ursäkta, men du resonerar som en pingstvän från 40-talet.
Svar på tråden Slampmamma?