• Anonym (Maja)

Min 11-åring gillar inte min nya man

Hej

Min nya och jag har varit ihop i 3 år nu och är gifta.

Min 11-åring har svårt för honom. Inte så att det märks så mkt i vardagen men hon gnäller över det till hennes pappa..

Nu vill hon inte bo hos oss säger hon.

Vi har för mkt regler.

Vi har (och speciellt min man) ansträngt sig på alla vis för att hon ska bli nöjd. Men han får bara kalla handen.

Själv tycker jag det inte är en giltig orsak till att inte vilja bo - att man inte tycker om någon.

Så ser inte livet ut. Att man kan fly bort så fort nåt inte passar.

Men en del inom mig säger också att jag inte kan tvinga?

Det värsta är att hon drar med sig sin lillasyster i detta så att hon nu också bara vill bo hos pappa.

Vad ska vi göra?

Jag har sagt till min man nu att han helt enkelt får dämpasig lite. Både i sina försök att nå fram och att han inte får säga till henne saker (städa/plocka/osv/osv/)

Men VAD gör man när ens barn inte riktigt gillar den nya konstellationen??

/ledsen mamma

• Svar på tråden Min 11-åring gillar inte min nya man
  • Anonym (Snorunge)
    Anonym (Tack!) skrev 2017-05-26 17:51:50 följande:

Det verkar enligt ts som dottern följer reglerna i det så kallade hem hon inte vill bo i - men att hon berättat om sin vantrivsel för sin pappa.

Jag tror inte att ts kan hindra dottern från att berätta vad hon upplever för pappan. Han har förmodligen regeln att det är helt ok för ett barn att berätta vad hon känner för sin förälder och i dotterns riktiga hem är det dessa regler som gäller.

I dotterns riktiga hem?

Jag kan ha fel men förmodligen är "hem" med mamman också! Denna unge är förmodligen söndercurlad som inte tål att någon säger åt henne ens.
  • Froken Lokens
    Anonym (Maja) skrev 2017-05-24 18:15:33 följande:

Haha så du skulle fråga dina barn om lov först innan du blev kär i nån.

Käre tid...

Jag skulle inte släppa in personen i mitt hem tills jag visste att han klickade med barnen!
  • Anonym (Tack!)
    Anonym (Snorunge) skrev 2017-05-26 18:00:49 följande:
    I dotterns riktiga hem?
    Jag kan ha fel men förmodligen är "hem" med mamman också! Denna unge är förmodligen söndercurlad som inte tål att någon säger åt henne ens.
    Inte så troligt.

Det är troligare att hon lever i skräck för styvpappan eftersom hon inte vågar protestera där utan först hos den riktiga pappan berättar hon vad hon känner.

Om du läser ts så följer barnet de regler styvpappan sätter uppför henne.

Du utgår från att det är ett elvaårigt barn det är fel på - själv föredrar jag att lägga ansvaret på vuxna i stället för att skylla på barn.
  • Canadasvensk
    Anonym (Snorunge) skrev 2017-05-26 17:47:30 följande:

Uppfostra din dotter! 
    Hon är 11 år, hon vet ingenting om livet! Hemma hos er gäller era regler. Klart att hon måste städa och plocka efter sig osv! Din dotter kan inte bestämma vem du ska vara tillsammans med. Sätt upp regler!

Endast en satkärring kallar ett barn for snorunge!
  • Less is more

Det är ju jättesvårt att ge råd så här. Men kanske ska din dotter och lillasyster bo mest hos pappa ändå. Låt barnen göra det - om deras pappa ksn och är med på det. Bor du långt från deras pappa ?

Jag tänker att du och din man kämpat på ett tag och din man har försökt göra sitt bästa. Skyll inte på honom, situationen är inte lätt.

Du och din man får möjlighet till en andpaus och andas lite. Kontakten mellan dig och barnen försvinner ju inte.

Vem vet - efter ett par år kanske barnen vill bo lite mer med dig igen. Det som händer nu behöver inte vara för alltid.

• Anonym (Jess)
    Froken Lokens skrev 2017-05-26 18:12:43 följande:
    Jag skulle inte släppa in personen i mitt hem tills jag visste att han klickade med barnen!
    Öh? Det är knepigare än så, det är ungefär samma sak som i förälskelsefasen. I början så klickar man med barnen och allt är som att gå på cirkus, men vad händer se när folk börjar lära känna varann, flyttar ihop och blir trygga med varandra i hemmiljön? Jo per automatik kommer friktionen. Så är det väldigt ofta med folk (inte bara med barn) som lever tillsammans. Inte svårare än så.
  • Froken Lokens
    Anonym (Jess) skrev 2017-05-26 23:38:35 följande:

Öh? Det är knepigare än så, det är ungefär samma sak som i förälskelsefasen. I början så klickar man med barnen och allt är som att gå på cirkus, men vad händer se när folk börjar lära känna varann, flyttar ihop och blir trygga med varandra i hemmiljön? Jo per automatik kommer friktionen. Så är det väldigt ofta med folk (inte bara med barn) som lever tillsammans. Inte svårare än så.

Då skulle han åka ut! Barnen går först och det är främst deras hem.
  • Anonym (Jess)
    Froken Lokens skrev 2017-05-27 10:25:03 följande:
    Då skulle han åka ut! Barnen går först och det är främst deras hem.
    Fast med ditt resonemang så tycker jag faktiskt att vi lika gärna kan bestämma att frånskilda föräldrar ska ge fan i att inleda nya relationer med folk fram tills att barnen fyllt 18 år. Och till folk som börjar dejta någon med barn, ge fan i det. Ingen idé att gå in i en relation där man konstant ska behöva gå på äggskal och vara på sin vakt. Så......punkt!!!
  • Tecum
    Anonym (Jess) skrev 2017-05-27 11:53:44 följande:
    Fast med ditt resonemang så tycker jag faktiskt att vi lika gärna kan bestämma att frånskilda föräldrar ska ge fan i att inleda nya relationer med folk fram tills att barnen fyllt 18 år. Och till folk som börjar dejta någon med barn, ge fan i det. Ingen idé att gå in i en relation där man konstant ska behöva gå på äggskal och vara på sin vakt. Så......punkt!!!
    Ja det blir väl bra! Då kan alla självutnämnda familjeexperter på FL ta ledigt samtidigt som antalet separationer skulle minska kraftigt då en skilsmässa inte är lika happy happy om man inte får träffa andra. Och barnen slipper vv-boende. Lysande förslag, verkligen för barnens bästa!
  • Froken Lokens
    Anonym (Jess) skrev 2017-05-27 11:53:44 följande:

Instämmer!
Svar på tråden Min 11-åring gillar inte min nya man