• Anonym (Maja)

Min 11-åring gillar inte min nya man

Hej

Min nya och jag har varit ihop i 3 år nu och är gifta.

Min 11-åring har svårt för honom. Inte så att det märks så mkt i vardagen men hon gnäller över det till hennes pappa..

Nu vill hon inte bo hos oss säger hon.

Vi har för mkt regler.

Vi har (och speciellt min man) ansträngt sig på alla vis för att hon ska bli nöjd. Men han får bara kalla handen.

Själv tycker jag det inte är en giltig orsak till att inte vilja bo - att man inte tycker om någon.

Så ser inte livet ut. Att man kan fly bort så fort nåt inte passar.

Men en del inom mig säger också att jag inte kan tvinga?

Det värsta är att hon drar med sig sin lillasyster i detta så att hon nu också bara vill bo hos pappa.

Vad ska vi göra?

Jag har sagt till min man nu att han helt enkelt får dämpasig lite. Både i sina försök att nå fram och att han inte får säga till henne saker (städa/plocka/osv/osv/)

Men VAD gör man när ens barn inte riktigt gillar den nya konstellationen??

/ledsen mamma

• Svar på tråden Min 11-åring gillar inte min nya man
  • Anonym (Snorunge)
    Froken Lokens skrev 2017-05-26 18:12:43 följande:

Jag skulle inte släppa in personen i mitt hem tills jag visste att han klickade med barnen!

Kanske skulle du testa att uppfostra dina ungar först så att de inte blir bortskämda, söndercurlade snorungar som ts unge verkar vara!
  • Anonym (Snorunge)
    Anonym (Tack!) skrev 2017-05-26 18:23:35 följande:

Inte så troligt.

Det är troligare att hon lever i skräck för styvpappan eftersom hon inte vågar protestera där utan först hos den riktiga pappan berättar hon vad hon känner.

Om du läser ts så följer barnet de regler styvpappan sätter uppför henne.

Du utgår från att det är ett elvaårigt barn det är fel på - själv föredrar jag att lägga ansvaret på vuxna i stället för att skylla på barn.

Det finns många barn som inte tål att bli tillsagda och som är alltför söndercurlade. Det är inte alls ovanligt.

Ts måste givetvis kolla upp detta, men hon skriver att mannen har försökt och ansträngt sig. Dottern är sur och tvär och det är knappast hans fel. Låter som brist på uppfostran här, speciellt när ts har bett mannen att inte säga åt henne angående städning och dylikt. Suck.
  • Anonym (Snorunge)
    Canadasvensk skrev 2017-05-26 20:40:01 följande:

Endast en satkärring kallar ett barn for snorunge!

Låt mig vara en satkärring då!
  • Anonym (Snorunge)

Det värsta är att leva ihop med en man/kvinna som har ett bortskämt barn som inte tål att bli tillsagd. Dvs ett barn som inte är uppfostrat. Nu vet jag ju inte till 100 % om det är så i detta fall, men det låter sannerligen som att det är dottern som behöver uppfostras och inte mannen. Men ts måste ju ta tag i detta. Dottern kan knappast ställa krav på vem ts ska vara tillsammans med. Det är en helt annan sak om mannen är elak mot dottern, vilket jag dock inte tror att han är.

För 2 år sedan råkade jag ut för en man som hade en son på 10 år. Mycket bortskämd och söndercurlad pojke. Fyfan. Sa åt mannen flera gånger att han måste uppfostra sin pojke och att vi inte kan ha en relation om hans pojke beter sig som han gör. Såklart vägrade mannen lyssna och sopade problemet under mattan. Då lämnade jag. Pappor (eller mammor för den delen) som daltar med sina barn är extremt oattraktivt. Idag är den mannen forfarande ensam. Men det förstår jag..

Idag lever jag med en man som har pli på sina ungar, likaväl som jag har pli på min dotter. Det fungerar utmärkt!

• Bullimor
    Anonym (Maja) skrev 2017-05-24 17:24:32 följande:

Hej

Min nya och jag har varit ihop i 3 år nu och är gifta.

Min 11-åring har svårt för honom. Inte så att det märks så mkt i vardagen men hon gnäller över det till hennes pappa..

Nu vill hon inte bo hos oss säger hon.

Vi har för mkt regler.

Vi har (och speciellt min man) ansträngt sig på alla vis för att hon ska bli nöjd. Men han får bara kalla handen.

Själv tycker jag det inte är en giltig orsak till att inte vilja bo - att man inte tycker om någon.

Så ser inte livet ut. Att man kan fly bort så fort nåt inte passar.

Men en del inom mig säger också att jag inte kan tvinga?

Det värsta är att hon drar med sig sin lillasyster i detta så att hon nu också bara vill bo hos pappa.

Vad ska vi göra?

Jag har sagt till min man nu att han helt enkelt får dämpasig lite. Både i sina försök att nå fram och att han inte får säga till henne saker (städa/plocka/osv/osv/)

Men VAD gör man när ens barn inte riktigt gillar den nya konstellationen??

/ledsen mamma

Okej...?
    Varför bor du och hennes pappa inte ihop om det inte är en giltig anledning?
    Hur tänkte du när du "flydde" från honom?
    Eller menar du att vuxna har större rätt än barnen att trivas hemma?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Snorunge) skrev 2017-05-27 18:23:34 följande:
    Låt mig vara en satkärring då!
    Vissa snorungar är ju snorungar, vad ska man annars kalla dem?
  • Anonym (Snorunge)
    Anonym (Mia) skrev 2017-05-27 18:38:40 följande:

Vissa snorungar är ju snorungar, vad ska man annars kalla dem?

Exakt!
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Snorunge) skrev 2017-05-27 18:49:58 följande:
    Exakt!
    Nej för alla småknattar är baaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaarn oavsett hur snorungiga de är. BLÄ!
  • Froken Lokens
    Anonym (Snorunge) skrev 2017-05-27 18:21:01 följande:

Kanske skulle du testa att uppfostra dina ungar först så att de inte blir bortskämda, söndercurlade snorungar som ts unge verkar vara!

Jag är tillsammans med mina barns pappa så oroa dig inte för oss.
  • Grus grus

Oj svårt att ge tips då jag aldrig skulle låtit det gå så långt öht. Om jag märkt att min dotter inte gillat min nya pojkvän, skulle han blivit historia direkt. Nu gillade hon honom och vi är idag gifta.

Men fråga henne hur ni kan göra för att det ska bli bättre? Hon kanske själv har idéer på hur hennes vardag helst skulle se ut.

online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
Svar på tråden Min 11-åring gillar inte min nya man