Att säga att man vill bo hos pappa är inte att rymma eller fly.
Om din dotter inte tycker om din sambo så är det inte reglerna det sitter i.
Anonym (Maja) skrev 2017-05-24 18:22:01 följande:
I viss mån kan man undvika folk man inte gillar men om man t.ex inte gillar sin svärfar/svägerska/systerdotter osv så är det människor som liksom tillhör familjen och man kan inte bara sluta umgås med sin släkt för att man "inte tycker om" nån.
normalt funtade människor gör inte så. Så är iaf jag uppfostrad.
Av andra tragiska orsaker kan man såklart säga upp bekantskapen men då pratar vi ju andra saker.
tja, jag är också uppfostrad så men jag kan tänka själv och jag blev ju myndig nån gång... Det spelar ingen roll vem det är, det är ingen mänsklig rättighet att förpesta min närvaro. Normalt funtade människor gör det inte men alla i min släkt är inte normala och jag klarar mej bättre utan dem.
Froken Lokens skrev 2017-05-24 18:06:21 följande:
Något du skulle ha tänkt på innan du gifte dig med mannen.
Aldrig att jag skulle tvinga mina barn att bo under samma tak som någon de inte tyckte om. Aldrig att jag heller skulle fatta tycker för någon de inte tyckte om!
Anonym (Maja) skrev 2017-05-24 18:15:33 följande:
Haha så du skulle fråga dina barn om lov först innan du blev kär i nån.
Käre tid...
Beror väl på vad man prioriterar, det kan ju bli tråkigt när barnen vill flytta.
Själv tycker jag det inte är en giltig orsak till att inte vilja bo - att man inte tycker om någon.
Förklara varför någons känslor inte är en giltig orsak till vad man vill och inte vill och varför skulle någon vilja bo med någon man inte tycker om.
Varför bor inte du med ditt ex?
Som Undra skrev så känns det som att det är du och sambon mot din dotter, du verkar vara piggare på att försvara än att försöka hitta lösningar, det kan vara din inställning som är problemet och du verkar bara vilja gnälla av dej och få medhåll.
Ett barn kan ha väldigt svårt att förklara vad det sitter i speciellt när vuxna försvarar sej, det spelar ju ingen roll vad barnet som är i beroendeställning än säger så är det den vuxna som bestämmer om det är ett giltigt argument eller åsikt, de bestämmer också om deras argument är bättre. Många vuxna i tråden sågar dina argument.
Styvfamiljen - styvförälder - styvmamma - styvpappa - styvbarn- bonusbarn:
Tips och råd till styvföräldern
Försök inte att leva upp till en roll, du måste kunna vara dig själv i din nya familj.
Undvik att gå in i konflikter som egentligen inte rör dig.
Inled din relation med barnen med att försöka hitta det lustfyllda mellan er.
Om det finns både biologiska och styvbarn ? var noga med rättvisan.
Föräldraskap handlar inte om biologi, utan om kärlek och engagemang. Vill du vara viktig för dina styvbarn finns det goda möjligheter till det.
www.psykologiguiden.se/rad-och-fakta/barn-och-familj/styvfamiljenDet handlar inte om att man ska tvingas bo med någon man inte trivs med, det handlar om att de vuxna ska ta ansvar för att barnen ska trivas.
Läs igenom den sidan.
Provat att göra som Venenum?
Anonym (Har varandra) skrev 2017-05-25 08:15:54 följande:
Med det sagt så tycker jag inte att TS är en bra förälder. För det första ska man vårda relationen till sin man och pappan till barnen så att man blir en riktig familj. Man ser till att man bibehåller den bra relationen och håller ihop.
Om något extremt inträffar som gör att föräldrarna måste gå skilda vägar då måste de vara medvetna om att de är på stort minus som föräldrar och att de måste kompensera för det. Att skaffa en icke omtyckt ny partner är att såra barnen igen. Två allvarliga fel som förälder med andra ord.
Är man en dålig förälder för att man skiljt sej?
Måste det vara extremt för att få skiljas?
Hur tänkte du nu?
Anonym (Jess) skrev 2017-05-25 15:35:35 följande:
Fast ni tar för givet att dottern far illa hos mamman och styvpappan, det är lika trångsynt av er isåfall. Tycker också att det kan vara en bra idé att dottern flyttar till sin pappa, men det behöver inte vara för att mamman och hennes äkta hälft är elaka människor. Det kan vara så enkelt att flickans pappa kör en "låt gå-uppfostran", behöver inte var svårare än så.
Att negligera mig som en elak bonusmorsa kommer du ingenstans med. Har en jättebra relation till biomorsan och med mina bonusbarn ska du ha klart för dig.
Är det inte lite trångsynt att tycka att barn bara ska gilla läget så länge de inte far illa? Det är TS argument som folk reagerar på, mycket i första inlägget går ut på att försvara sej och kommunikation verkar inte vara på topp, de som känner igen sej vänder taggarna utåt.