• Anonym (Maja)

Min 11-åring gillar inte min nya man

Hej

Min nya och jag har varit ihop i 3 år nu och är gifta.

Min 11-åring har svårt för honom. Inte så att det märks så mkt i vardagen men hon gnäller över det till hennes pappa..

Nu vill hon inte bo hos oss säger hon.

Vi har för mkt regler.

Vi har (och speciellt min man) ansträngt sig på alla vis för att hon ska bli nöjd. Men han får bara kalla handen.

Själv tycker jag det inte är en giltig orsak till att inte vilja bo - att man inte tycker om någon.

Så ser inte livet ut. Att man kan fly bort så fort nåt inte passar.

Men en del inom mig säger också att jag inte kan tvinga?

Det värsta är att hon drar med sig sin lillasyster i detta så att hon nu också bara vill bo hos pappa.

Vad ska vi göra?

Jag har sagt till min man nu att han helt enkelt får dämpasig lite. Både i sina försök att nå fram och att han inte får säga till henne saker (städa/plocka/osv/osv/)

Men VAD gör man när ens barn inte riktigt gillar den nya konstellationen??

/ledsen mamma

• Svar på tråden Min 11-åring gillar inte min nya man
  • Anonym (suck)
    Anonym (Maja) skrev 2017-05-24 18:12:59 följande:

Nu skiljer man sig liksom inte bara för att barnen inte gillar ens partner.

Det jag menar är t.ex att senare i livet kan du bara inte rymma för att du inte gillar nån.

Så här ser ju vårat liv ut.

Regler är vardagliga regler så som borsta tänder, duscha, gå och lägga sig en viss tid, städa sitt rum ibland, plocka bort sin tallrik, göra läxor osv.

Hemma hos pappa har man det mer slappt så kontrasterna blir märkbara så att säga.

Min man har även han 2 barn så men 4 barn så krävs det ju en viss ordning.

Fast vuxna tvingar sällan sig själva att bo tillsammans med människor som dom inte gillar och inte själva valt att ha i sina liv.
    Anonym (Maja) skrev 2017-05-24 18:15:33 följande:
    Haha så du skulle fråga dina barn om lov först innan du blev kär i nån.

Käre tid...
    Man kan knappast hjälpa att man bli kär. Men jag hade inte dragit in nya människor i mina barns liv om det påverkar dom eller vår relation negativt. Oavsett hur kär jag var så är barnen viktigare.
    Anonym (Maja) skrev 2017-05-24 18:22:01 följande:
    I viss mån kan man undvika folk man inte gillar men om man t.ex inte gillar sin svärfar/svägerska/systerdotter osv så är det människor som liksom tillhör familjen och man kan inte bara sluta umgås med sin släkt för att man "inte tycker om" nån.

normalt funtade människor gör inte så. Så är iaf jag uppfostrad.

Av andra tragiska orsaker kan man såklart säga upp bekantskapen men då pratar vi ju andra saker.
    Fast det är stor skillnad på att träffa en människa man inte gillar på släktsammankomster, nån fika eller en helg i mellan åt än att faktiskt tvingas BO TILLSAMMANS med personen. 

• Anonym (Tack!)
    Anonym (Mm...) skrev 2017-05-25 08:44:29 följande:
    Samma här! Min pappa "valde bort" oss till förmån för sin nya familj. När jag var 5 år flyttade en kvinna in till min pappa med barn sedan tidigare och de fick även gemensamma. Ser alla dessa barn som mina syskon, även de icke biologiska. MEN, kvinnan/mamman har aldrig accepterat mig. Hon verkade utåt sett vara "världens snällaste" men när min pappa inte var med tog hon tillfället i akt att trycka ned mig, jämföra mig med hennes egen dotter, la onödiga sarkastiska kommentarer om mig m.m. Hon kommenterade även mitt utseende på ett kritiserande sätt. Detta har jag tagit oerhört mycket skada av. När de sedan skilde sig när jag var i vuxen ålder berättade jag för min pappa varför jag slutade åka till honom när jag var 13 år. (Han ifrågasatte mig aldrig då utan lät mig bo bara hos mamma, han hade ju ändå aldrig tid för mig). När jag berättade blev han först arg för att jag påstod att jag hade haft det värre hos honom än hos min mamma med hennes nya man, sedan sa han att hans nya hade varit mer elak mot min bror än mot mig, jag var bara känslig/överdrev. Jag har idag ingen kontakt med min pappa. Han förnekade mig totalt. Det största sveket jag varit med om.

Min mamma träffade också en ny man, när jag var 7 år. Han har haft en sån stor plats i mitt liv och betyder så mycket för mig. Jag ser honom som min pappa. Han är "morfar" till mina barn. Han har alltid fått mig att känna mig som nummer 1 för min mamma. Han har alltid backat till förmån för hennes uppfostran/tid med mig. Alltid varit min vän istället och hållt sig undan när jag bett om det, men han har aldrig förskjutit mig när jag behövt honom. Nu är jag vuxen och vi ringer varandra flera gånger i veckan, han ringer också till mina barn varje dag.

Med denna historia så vill jag förmedla att när barn reagerar på detta vis är det något som får dem att må så dåligt i den nya relationen att de till och med väljer bort sina föräldrar. Ta reda på vad det handlar om innan du dömer ut henne att "fly" när regler inte passar. Tror det handlar om något annat som du inte vet. Förneka inte hennes känslor.
    Årets bästa inlägg{#emotions_dlg.flower}
  • Miss Skywalker
    Anonym (Maja) skrev 2017-05-24 18:15:33 följande:
    Haha så du skulle fråga dina barn om lov först innan du blev kär i nån.

Käre tid...
    Enligt fl-mobben ska barnen bestämma både vem och om. Helst ska du vara singel och inte tänka med...

Hursomhelst du borde gå till botten med varför hon inte "gillar" honom. Regler ska barn inte slippa av vuxna. Vad är anledningen till att hon har något emot honom? Eller är det bara något hon inte kan förklara. För man kan inte begära att "alla ska gilla alla" men man kan begära att man respekterar varandra och inte drar till den andre föräldern så fort det inte passar. Känner flera familjer där barnen flyttat mellan i perioder beroende på vems "nya" som inte passade för tillfället..

När hon blir äldre kan hon bestämma själv men än så länge ska du inte ge efter och för att hon vänder den yngre emot honom också..
  • Anonym (moffa)
    Anonym (Maja) skrev 2017-05-24 18:25:05 följande:

Jo en del av mig tänker att det vore kanske bra att låta henne bo där.

Men det känns inte bra att hon drar med sig sin lillasyster som själv har sagt att hon vill bo vv.

Men låt inte lillasyster flytta till pappan om hon egentligen vill bo varannan vecka.

Tips är ju kommunens familjerådgivning. Kanske ni skulle kunna bättra på relationerna hemma så att dottern inte känner behov av att komma undan.
  • Anonym (Jess)

Gud så svårt! Jag lever med en man som har barn och vi satt i en liknande situation. Äldsta dottern trivdes inte alls hos sin mamma och tyckte inte om hennes kille, hon ville prompt bo hos oss. Mycket handlade om att mammans kille hade barn sen tidigare och inte vi, det blev väl trångbott där och en viss avundsjuka handlade det nog också om när det finns fler i hushållet som pockar på uppmärksamheten.

Hon bodde på heltid hos oss, och med tiden så har vi blivit "idioterna" och "svarta fåren". Hon ville efter ett tag flytta hem och bo hos sin mamma igen på heltid, droppen som fick bägaren att rinna över var att hennes pappa glömde bort att köpa hennes favoritschampo.

Då bestämde alla vi vuxna att nu får vi allihop sätta ner foten, det händer mycket med en som snart håller på att bli tonåring. Det gick inte att hon spelade ut sina föräldrar hela tiden. Nu har hon inget val, hon får bo vv hos oss båda. Vi kommunicerar med varandra och ser till att reglerna är samma hos båda två, elakt men sant. Hon är tryggare nu när hon har fasta rutiner och när vuxna faktiskt vågar vara vuxna.

Hoppas ni kommer på en bra lösning.

• Lena

Om ni har varit ihop I tre år och hunnit gifta er och flytta ihop är det inte konstigt hon inte gillar honom då det har gått fort fram och det blir inte lättare av att han har två barn.

Och självklart ska man ha rätten att inte bo med någon man inte tycker om! Låt henne bo med pappan och ha henne varannan helg!

• Anonym (Jess)
    Anonym (H) skrev 2017-05-25 07:51:20 följande:
    Du kan inte tvinga dina barn att umgås med dig om de är vuxna. Det är upp till dina barn om de vill umgås med dig.

Behandlar du dina barn illa som barn vill de kanske inte se dig oavsett vad du vill.
    Fast någonstans så får det väl finnas gränser. Det är inte misshandel, missbruk och missförhållanden vi talar om här. Gå till botten med problemet först och främst, att ingen har reflekterat över att det är en pre-tonåring vi talar om här är sjukt. Det händer mycket i den åldern. Ska barn ha rätt att ringa BRIS bara för att föräldrarna ber en att plocka bort tallriken efter sig typ låter ju helt sinnessjukt.

Bara på Familjeliv, blir mörkrädd!
  • Anonym (H)
    Anonym (Jess) skrev 2017-05-25 15:20:34 följande:

Fast någonstans så får det väl finnas gränser. Det är inte misshandel, missbruk och missförhållanden vi talar om här. Gå till botten med problemet först och främst, att ingen har reflekterat över att det är en pre-tonåring vi talar om här är sjukt. Det händer mycket i den åldern. Ska barn ha rätt att ringa BRIS bara för att föräldrarna ber en att plocka bort tallriken efter sig typ låter ju helt sinnessjukt.

Bara på Familjeliv, blir mörkrädd!

Bor du hos TS ?

Vi har bara hört hennes version.

Man blir också mörkrädd av människor som du som alltid tar för givet att det är barnen som är fel på och föräldrar / bonusföräldrar har alltid rätt.
  • Anonym (Jess)
    Anonym (H) skrev 2017-05-25 15:28:56 följande:
    Bor du hos TS ?

Vi har bara hört hennes version.

Man blir också mörkrädd av människor som du som alltid tar för givet att det är barnen som är fel på och föräldrar / bonusföräldrar har alltid rätt.
    Fast ni tar för givet att dottern far illa hos mamman och styvpappan, det är lika trångsynt av er isåfall. Tycker också att det kan vara en bra idé att dottern flyttar till sin pappa, men det behöver inte vara för att mamman och hennes äkta hälft är elaka människor. Det kan vara så enkelt att flickans pappa kör en "låt gå-uppfostran", behöver inte var svårare än så.

Att negligera mig som en elak bonusmorsa kommer du ingenstans med. Har en jättebra relation till biomorsan och med mina bonusbarn ska du ha klart för dig.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Jess) skrev 2017-05-25 15:14:22 följande:

Gud så svårt! Jag lever med en man som har barn och vi satt i en liknande situation. Äldsta dottern trivdes inte alls hos sin mamma och tyckte inte om hennes kille, hon ville prompt bo hos oss. Mycket handlade om att mammans kille hade barn sen tidigare och inte vi, det blev väl trångbott där och en viss avundsjuka handlade det nog också om när det finns fler i hushållet som pockar på uppmärksamheten.

Hon bodde på heltid hos oss, och med tiden så har vi blivit "idioterna" och "svarta fåren". Hon ville efter ett tag flytta hem och bo hos sin mamma igen på heltid, droppen som fick bägaren att rinna över var att hennes pappa glömde bort att köpa hennes favoritschampo.

Då bestämde alla vi vuxna att nu får vi allihop sätta ner foten, det händer mycket med en som snart håller på att bli tonåring. Det gick inte att hon spelade ut sina föräldrar hela tiden. Nu har hon inget val, hon får bo vv hos oss båda. Vi kommunicerar med varandra och ser till att reglerna är samma hos båda två, elakt men sant. Hon är tryggare nu när hon har fasta rutiner och när vuxna faktiskt vågar vara vuxna.

Hoppas ni kommer på en bra lösning.

Ja men exakt! "Får inte jag som vill så tänker inte jag bo med er!" Undrar just hur de barnen som får som de vill känner det i vuxen ålder? Typ "du brydde dig inte mer om ditt eget barn än att du lät mig flytta bara sådär. Tyckte du att det var skönt att bli av med mig eller?"
Svar på tråden Min 11-åring gillar inte min nya man