Anonym (Tack!) skrev 2017-05-28 10:00:53 följande:
Är det sant att svenska barn är så söndercurlade att man spyr åt dem?
Problemet är att en del av trådens skribenter inte förmår läsa vad ts skriver utan lägger in sina egna känsloliv i svaren.
Det finns inget som tyder på att elvaåringen är ouppfostrad i ts inlägg. Elvaåringen gör som styvpappan säger utan att protestera. Däremot har hon berättat för sin riktiga pappa att hon föredrar att bo på heltid hos honom.
Mycket tyder däremot på att ts och styvpappan inte förmår definiera sina roller gentemot barnen. Det är i första hand inte plastpappan som ska uppfostra elvaåringen utan den riktiga mamman och den riktiga pappan.
Det sistnämnda är så elementärt att man kan beklaga att det tycks vara så att vissa går in i nya förhållanden utan att ägna en tanke på annat än att de hittat en ny partner.
Jag, jag, jag, jag tycks de skrika i den totala egofixeringens tidsålder där somliga inte ens tar hänsyn till sina barn när de egna behoven pockar på.
Jag känner många barn som är alldeles för ouppfostrade och föräldrarna behöver ta tag i deras fostran. Det gör jag, absolut. Det är inte alls ovanligt att barn i Sverige (och i andra delar av världen) är söndercurlade så inte ens lärarna kan säga åt dem i skolan utan att få föräldrarna på sig.
Det spelar väl ingen roll om vissa lägger in sina egna känsloliv i svaren. De som har erfarenheter av ouppfostrade barn kan ju dela med sig av dem.
Kan man skylla på mannen i detta fall, så kan man även skylla på 11 åringen. En del här i tråden är snabba med och skriva att det är mannen som är elak eller liknande. Det framgår inte heller någonstans i ts inlägg att mannen är elak mot henne eller liknande, likaväl som du säger att det inte framgår att ts dotter är ouppfostrad. Det är egna gissningar man tar till och det bör väl vara ok.
Nej, bonuspappa har ingen skyldighet att uppfostran dottern. Det är ts och den riktiga pappans ansvar, det håller jag med om.
Nu vet inte jag om det är så att ts barn är ouppfostrat och stöter bort ts man med flit eller om mannen är elak, men man får ju utgå ifrån det som skrivs. Det står i ts inlägg att hon har sagt åt mannen att han inte får säga åt hennes dotter om städning osv längre. Det låter ju ganska... märkligt. Klart att man ska kunna säga åt ett barn som beter sig illa eller liknande, men nu vill inte ts att någon ska säga åt henne. Det ger mig vibbar av att 11 åringen är ganska ouppfostrad och inte tål att man säger åt henne. Det kanske är så det ligger till, att mannen försöker uppfostra henne och därför säger åt henne när hon gör fel. Klart att han ska kunna säga åt henne.
Jag tror att de måste diskutera detta och komma fram till en lösning. Jag får inga vibbar av att bonuspappan är dålig gentemot ts dotter. Tvärtom, faktiskt.