• Anonym (Maja)

Min 11-åring gillar inte min nya man

Hej

Min nya och jag har varit ihop i 3 år nu och är gifta.

Min 11-åring har svårt för honom. Inte så att det märks så mkt i vardagen men hon gnäller över det till hennes pappa..

Nu vill hon inte bo hos oss säger hon.

Vi har för mkt regler.

Vi har (och speciellt min man) ansträngt sig på alla vis för att hon ska bli nöjd. Men han får bara kalla handen.

Själv tycker jag det inte är en giltig orsak till att inte vilja bo - att man inte tycker om någon.

Så ser inte livet ut. Att man kan fly bort så fort nåt inte passar.

Men en del inom mig säger också att jag inte kan tvinga?

Det värsta är att hon drar med sig sin lillasyster i detta så att hon nu också bara vill bo hos pappa.

Vad ska vi göra?

Jag har sagt till min man nu att han helt enkelt får dämpasig lite. Både i sina försök att nå fram och att han inte får säga till henne saker (städa/plocka/osv/osv/)

Men VAD gör man när ens barn inte riktigt gillar den nya konstellationen??

/ledsen mamma

• Svar på tråden Min 11-åring gillar inte min nya man
  • Anonym (Tack!)
    Anonym (Snorunge) skrev 2017-05-27 18:29:33 följande:
    Det värsta är att leva ihop med en man/kvinna som har ett bortskämt barn som inte tål att bli tillsagd. Dvs ett barn som inte är uppfostrat. Nu vet jag ju inte till 100 % om det är så i detta fall, men det låter sannerligen som att det är dottern som behöver uppfostras och inte mannen. Men ts måste ju ta tag i detta. Dottern kan knappast ställa krav på vem ts ska vara tillsammans med. Det är en helt annan sak om mannen är elak mot dottern, vilket jag dock inte tror att han är.

För 2 år sedan råkade jag ut för en man som hade en son på 10 år. Mycket bortskämd och söndercurlad pojke. Fyfan. Sa åt mannen flera gånger att han måste uppfostra sin pojke och att vi inte kan ha en relation om hans pojke beter sig som han gör. Såklart vägrade mannen lyssna och sopade problemet under mattan. Då lämnade jag. Pappor (eller mammor för den delen) som daltar med sina barn är extremt oattraktivt. Idag är den mannen forfarande ensam. Men det förstår jag..

Idag lever jag med en man som har pli på sina ungar, likaväl som jag har pli på min dotter. Det fungerar utmärkt!
    Blandar du inte ihop dig själv och ts lite väl ofta i den här tråden.

Den11-åriga flickan har inte ställt krav på vem hennes mamma ska vara tillsammans med, även om pojken du berättar om gjorde så till sin pappa vilket innebar att du blev bortvald. Flickan har enbart förklarat att hon vill bo hos sin pappa.

Så du lever tillsammans med en man numer som har "pli på sina ungar". Själv skulle jag aldrig uttrycka mig i dessa ordalag om våra barn, inte ens om hunden skulle jag säga annat än att han är följsam och väluppfostrad.

Pli leder tankarna till dressyr på cirkus.
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Maja) skrev 2017-05-24 18:22:01 följande:

I viss mån kan man undvika folk man inte gillar men om man t.ex inte gillar sin svärfar/svägerska/systerdotter osv så är det människor som liksom tillhör familjen och man kan inte bara sluta umgås med sin släkt för att man "inte tycker om" nån.

normalt funtade människor gör inte så. Så är iaf jag uppfostrad.

Av andra tragiska orsaker kan man såklart säga upp bekantskapen men då pratar vi ju andra saker.

Fat det är rätt ovanligt att bo ihop med dessa släktingar. Jag vet de som gör det pga bostadabrist och det är långt ifrån enkelt och då hndlar det ändå om vuxna som borde vara bättre på att anpassa sig och hålla undan sina känslor än 11-åringar.

Men hur ni ska göra beror ju väldigt på omständigheterna. Hir kommer det sig att hon inte gillar din man om ni kännt varandra i tre år och dlyttat ihop och gift er? Har hon aldrig gillat honom och du gjort allt detta ändå eller har det skett en förändring plötsligt?
  • Frökenyt

Hur mår din exman och har han träffat någon ny? Det kan ju vara så att din dotter märker att du mår bra, och har ett stabilt förhållande. Om då pappan mår dåligt/är ensam kan det ju påverka din dotters val till att ta "pappas parti".

• Anonym (Snorunge)
    Froken Lokens skrev 2017-05-27 20:10:47 följande:

Jag är tillsammans med mina barns pappa så oroa dig inte för oss.

Tänk att någon vill vara tillsammans med dig.

Fantastiskt.
  • Anonym (Snorunge)
    Anonym (Mia) skrev 2017-05-27 19:06:49 följande:

Nej för alla småknattar är baaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaarn oavsett hur snorungiga de är. BLÄ!

Förstår att det svider i ögonen på dig ;)
  • Anonym (Snorunge)
    Anonym (Tack!) skrev 2017-05-27 20:18:47 följande:

Blandar du inte ihop dig själv och ts lite väl ofta i den här tråden.

Den11-åriga flickan har inte ställt krav på vem hennes mamma ska vara tillsammans med, även om pojken du berättar om gjorde så till sin pappa vilket innebar att du blev bortvald. Flickan har enbart förklarat att hon vill bo hos sin pappa.

Så du lever tillsammans med en man numer som har "pli på sina ungar". Själv skulle jag aldrig uttrycka mig i dessa ordalag om våra barn, inte ens om hunden skulle jag säga annat än att han är följsam och väluppfostrad.

Pli leder tankarna till dressyr på cirkus.

Jag blev inte bortvald. Jag gjorde slut med mannen för att han daltade med sin äckliga unge alldeles för mycket.

Flickan verkar extremt bortskämd och snorig. Klarar inte av att folk säger till henne? Pfft. Om det hade varit fel på mannen så hade ts märkt det, eller är hon blind? Tycker att du försöker skylla på mannen för mycket. Inse bara att svenska barn är söndercurlade så man vill spy på dem. Ingen gillar såna barn.

Det intresserar mig inte vilka ord du väljer att uttrycka dig i, men jag förstår att det svider i ögonen på dig att jag är en person som faktiskt vågar säga åt andra.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Snorunge) skrev 2017-05-27 22:08:10 följande:
    Förstår att det svider i ögonen på dig ;)
    Men hallå, jag håller ju med dig!
  • Anonym (Konstigt)

Alldeles för mycket daltande.

En del skriver att det inte blir något med en person som barnet inte gillar. Ok, ni låter alltså barnet bestämma över ert kärleksliv. Det är en sak att inte gilla någon och en annan sak att vara elak mot någon, då finns det anledning. Men det är fine för mig om ni vill vara ensamma med era barn.

Själv så är jag tillsammans med en man och min dotter gillade inte honom i början, men hon lärde sig att tycka om honom. Hon behövde bara lite tid. Tänker inte låta mina barn styra över mitt kärleksliv.

• Anonym (Snorunge)
    Anonym (Mia) skrev 2017-05-27 22:13:16 följande:

Men hallå, jag håller ju med dig!

Sorry, my bad!

Är lite trött bara.
  • Anonym (Jess)
    Froken Lokens skrev 2017-05-27 15:58:45 följande:
    Instämmer!
    Det ante mig, fortfarande ihop med barnens pappa och gnisslar tänder över att omgivningen inte gör samma?
Svar på tråden Min 11-åring gillar inte min nya man