• Anonym (Maja)

Min 11-åring gillar inte min nya man

Hej

Min nya och jag har varit ihop i 3 år nu och är gifta.

Min 11-åring har svårt för honom. Inte så att det märks så mkt i vardagen men hon gnäller över det till hennes pappa..

Nu vill hon inte bo hos oss säger hon.

Vi har för mkt regler.

Vi har (och speciellt min man) ansträngt sig på alla vis för att hon ska bli nöjd. Men han får bara kalla handen.

Själv tycker jag det inte är en giltig orsak till att inte vilja bo - att man inte tycker om någon.

Så ser inte livet ut. Att man kan fly bort så fort nåt inte passar.

Men en del inom mig säger också att jag inte kan tvinga?

Det värsta är att hon drar med sig sin lillasyster i detta så att hon nu också bara vill bo hos pappa.

Vad ska vi göra?

Jag har sagt till min man nu att han helt enkelt får dämpasig lite. Både i sina försök att nå fram och att han inte får säga till henne saker (städa/plocka/osv/osv/)

Men VAD gör man när ens barn inte riktigt gillar den nya konstellationen??

/ledsen mamma

• Svar på tråden Min 11-åring gillar inte min nya man
  • Anonym (Förståelse)
    Anonym (warstars) skrev 2017-05-25 23:15:38 följande:

Ni har varit ihop i 3 år.... och du har upptäckt nu att din 11 åring (som borde varit i 8 årsåldern när ni träffades) inte gillar honom?

Hur har han hanterat de passerade 3 åren? Har han hållits gömd tills nu?

Jag fattar inte grejen... sorry

Barn är inte öppna brev och visar eller säger inte alltid vad de känner eller tycker.
  • nernu

Festligt att folk pratar om att det inte är en giltig anledning att man inte vill bo med någon. Men det är ju precis det vuxna gör. Flyttar isär och ihop när man känner för det och barnen ska bara acceptera det och vara nöjda för mamma eller pappa är ju kär.

• blippblopp

Mina mans föräldrar skilde sig när han var liten och hans pappa gifte om sig med en kvinna som verkade trevlig till att börja med men som visade sig vara falsk och spela ett spel och var en helt annan person mot min man när hans pappa inte var i närheten. Pappan trodde aldrig på sin son utan gav honom skulden för att deras relation var så ansträngd. T.o.m. jag föll för hennes spel i början vårt förhållande och alltid när min man klagade på sin styvmor så påpekade jag att hon alltid varit trevlig mot mig. Efter en tid så började hon dock plötsligt vara elak mot mig också, trots att jag inte gjort henne någonting och vi hade inte ens träffats speciellt mycket eftersom vi bor långt ifrån varandra. Detta hände när min svärfar inte var i närheten, men en dag råkade han oväntat komma hem tidigare från jobbet och gå in genom dörren precis när hon sa något riktigt elakt åt mig. Först då insåg han att mina mans styvmor kanske inte alltid hade varit trevlig mot min man under hans uppväxt och att deras dåliga förhållande kanske inte var enbart min mans fel. Det var dock för sent och under de senaste 10 åren har min man träffat sin far kanske max. fyra gånger varav en på en begravning och ringer åt honom kankse max. två gånger per år.

• Anonym (Jess)
    Anonym (Mm...) skrev 2017-05-26 07:00:29 följande:
    Nej men du vet det finns andra saker som barn kan råka illa ut av. Det behöver inte vara så extremt för att det enligt er, vuxna människor, ska vara en godkänd anledning. Kränkningar, otillräckligt med bekräftelse, skäll, klagomål mer än beröm, dömande blickar, utanförskap, en känsla av "de vill egentligen inte ha mig här, är till besvär" = dålig självkänsla.. men också vanvård, missbruk, glåpord, slag. Vi vet ju egentligen ingenting. Det vi vet är att det finns en 11åring som inte vill bo hos sin mamma längre och skyller på reglerna. Även ett syskon som "hakar på". Mamman tycker inte att de ska dra så fort de inte passar.. något är det. Jag gissar på något av det jag skrev.
    Du gissar en hel del du. Skulle det handla om bristande uppmärksamhet eller att en bioförälder låter sin respektive ta på sig en väldigt disciplinerande roll när det kommer till uppfostran, då är det faktiskt TS fel och inte hennes mans.

Du är bombis på att vi talar om riktiga kränkningar och hot i princip? Det får vi verkligen inte hoppas att det är. Men jag vet också att människor i cirka 9 av 10 fall i detta land överanvänder ordet kränkning i helt fel sammanhang.
  • Anonym (Jess)
    Anonym (Mm...) skrev 2017-05-26 07:08:57 följande:
    Något som dessutom är fascinerande med samhället är följande; när ett barn inte vill bo med sin pappa så skriker alla att han MÅSTE ju utsätta barnet för något hemskt som gör att dom inte vill dit, alternativt att det finns en av omgivningen stämplad elak styvmamma som hatar sina bonusar...

När ett barn inte vill bo med sin mamma.. då beror detta fortfarande på pappan, då heter det att han projicerar sitt olyckliga liv han fick när kvinnan och mamman i hans liv valde att lämna och gå vidare. Buhu.. klart pappan då förvandlas till en bitter projicerande manipulerande idiot mot sina barn- för att straffa mamman!!

Och så undrar vi också i dagens "jämställdhetssamhälle" varför det är så lätt som kvinna i vårdnadstvister idag att kunna hävda misshandel och övergrepp från sin fd partner och på så sätt vinna vårdnaden :) OT men ändå, fundera på det en stund.

Mor är inte alltid rar.
    Se mitt tidigare inlägg. Mor är inte alltid rar nej men frågan bör ställas. Hur kommer det sig att barnen talar illa om TS och hennes man till sin pappa? Jag är nyfiken på vad det är som sägs bara?

Sen får man väl anta att skulle det handla om rena kränkningar, slag och hot som du trodde var fallet så skulle väl snälla rara lilla pappa göra en polisanmälan?
  • misil
    Anonym (Jess) skrev 2017-05-26 09:42:40 följande:
    Se mitt tidigare inlägg. Mor är inte alltid rar nej men frågan bör ställas. Hur kommer det sig att barnen talar illa om TS och hennes man till sin pappa? Jag är nyfiken på vad det är som sägs bara?

Sen får man väl anta att skulle det handla om rena kränkningar, slag och hot som du trodde var fallet så skulle väl snälla rara lilla pappa göra en polisanmälan?
    Jag gissar att dottern har funnit att det är ett vinnande koncept att tala illa om mamman och hennes nya man och deras regler osv,vilket gör att pappan och hans nya kvinna inte vill sätta upp några regler för att på så sätt framstå som bättre föräldrar.
    Tyvärr har dessa nya familjekonstellationer gjort att skilda föräldrar ofta tävlar mot varandra om barnens gunst och föräldrarnas dåliga samvete blir en extra sträng att spela på,vilket inte alltför sällan leder till ett osunt curlande där föräldrarna inte längre vill framstå som en sträng förälder,utan hellre vill vara en snäll kompis.
  • Anonym (Jess)
    misil skrev 2017-05-26 16:04:14 följande:
    Jag gissar att dottern har funnit att det är ett vinnande koncept att tala illa om mamman och hennes nya man och deras regler osv,vilket gör att pappan och hans nya kvinna inte vill sätta upp några regler för att på så sätt framstå som bättre föräldrar.
    Tyvärr har dessa nya familjekonstellationer gjort att skilda föräldrar ofta tävlar mot varandra om barnens gunst och föräldrarnas dåliga samvete blir en extra sträng att spela på,vilket inte alltför sällan leder till ett osunt curlande där föräldrarna inte längre vill framstå som en sträng förälder,utan hellre vill vara en snäll kompis.
    Jag tror att du är helt rätt ute faktiskt. Det verkar tyvärr ha utvecklats åt det hållet, i strävan på att barn inte ska fara illa så har det gått åt andra hållet. Dagens uppfostran bidrar till en ny generation av materialistiska narcissister.
  • Anonym (Snorunge)

Uppfostra din dotter! 
    Hon är 11 år, hon vet ingenting om livet! Hemma hos er gäller era regler. Klart att hon måste städa och plocka efter sig osv! Din dotter kan inte bestämma vem du ska vara tillsammans med. Sätt upp regler!

• Anonym (Tack!)
    Anonym (Snorunge) skrev 2017-05-26 17:47:30 följande:
    Uppfostra din dotter! 
    Hon är 11 år, hon vet ingenting om livet! Hemma hos er gäller era regler. Klart att hon måste städa och plocka efter sig osv! Din dotter kan inte bestämma vem du ska vara tillsammans med. Sätt upp regler!
    Det verkar enligt ts som dottern följer reglerna i det så kallade hem hon inte vill bo i - men att hon berättat om sin vantrivsel för sin pappa.

Jag tror inte att ts kan hindra dottern från att berätta vad hon upplever för pappan. Han har förmodligen regeln att det är helt ok för ett barn att berätta vad hon känner för sin förälder och i dotterns riktiga hem är det dessa regler som gäller.
  • Anonym (Herregud)

Läste de hälften av svaren du fått, orkade inte läsa resten. Så jag tänker att du TS kan få höra hur jag tänker, som själv varit i din dotters sits:

Det går över! Vad är det för fel på er andra som svarar här att TS ska separera etc etc? Så om era barn avskyr er om de inte får glass och godis till middag, så ger ni dem glass och godis till middag? För annars tvingar ni ju dem att äta något de inte vill? Hur fan kan man resonera på det viset?!

TS, jag var lite äldre än din dotter när min bonuspappa kom in i bilden. Den absolut jobbigaste åldern ett barn är i som man kan bli bonusförälder.. jag "avskydde" honom. Hade ingen pappa att fly till, men hade jag haft det så hade jag förmodligen velat göra det. Det var kämpiga år ett tag, det varvade med att kännas "ok" och att jag gormade "håll käften, lägg dig inte i, du är inte min jävla pappa" i princip. Idag är jag vuxen, och vi har en superfin kontakt! Han har funnits med så länge nu, och agerar själv som bonusmorfar till mitt barn som idag är 6 år.

Jag vet ju att det var någon slags revolt.. och idag är jag otroligt tacksam för att han brydde sig, att han försökte ge mig regler, rutiner och struktur. Så TS det kommer lösa sig! Herregud så länge han inte slår dina barn eller är respektlös genom att kalla de diverse elaka saker så är det ingen big deal.. jag tycker han kan fortsätta att upprätthålla regler och rutiner, men försöka vara mer av en vän än att agera "pappa". Bli vän med dem, visa intresse för dem och deras intressen etc. När ungarna tycker att du "inte fattar" så är det ju fint om han är mer av en vän som de faktiskt kan snacka med. Även om han såklart även ska fortsätta ha vissa regler etc.

Lycka till!

Svar på tråden Min 11-åring gillar inte min nya man