• Anonym (Maja)

Min 11-åring gillar inte min nya man

Hej

Min nya och jag har varit ihop i 3 år nu och är gifta.

Min 11-åring har svårt för honom. Inte så att det märks så mkt i vardagen men hon gnäller över det till hennes pappa..

Nu vill hon inte bo hos oss säger hon.

Vi har för mkt regler.

Vi har (och speciellt min man) ansträngt sig på alla vis för att hon ska bli nöjd. Men han får bara kalla handen.

Själv tycker jag det inte är en giltig orsak till att inte vilja bo - att man inte tycker om någon.

Så ser inte livet ut. Att man kan fly bort så fort nåt inte passar.

Men en del inom mig säger också att jag inte kan tvinga?

Det värsta är att hon drar med sig sin lillasyster i detta så att hon nu också bara vill bo hos pappa.

Vad ska vi göra?

Jag har sagt till min man nu att han helt enkelt får dämpasig lite. Både i sina försök att nå fram och att han inte får säga till henne saker (städa/plocka/osv/osv/)

Men VAD gör man när ens barn inte riktigt gillar den nya konstellationen??

/ledsen mamma

• Svar på tråden Min 11-åring gillar inte min nya man
  • Anonym (Jess)
    Tecum skrev 2017-05-27 14:45:58 följande:
    Ja det blir väl bra! Då kan alla självutnämnda familjeexperter på FL ta ledigt samtidigt som antalet separationer skulle minska kraftigt då en skilsmässa inte är lika happy happy om man inte får träffa andra. Och barnen slipper vv-boende. Lysande förslag, verkligen för barnens bästa!
    Då kanske man räddar en och annan stackars blivande bonusförälder iallafall? Kan vara jobbigt att bli ihop med en partner som bara väntar på att mini-avkommorna ska skicka in en i giljotinen.
  • Anonym (Ankis brorsa)
    Anonym (Snorunge) skrev 2017-05-27 22:10:57 följande:

Jag blev inte bortvald. Jag gjorde slut med mannen för att han daltade med sin äckliga unge alldeles för mycket.

Flickan verkar extremt bortskämd och snorig. Klarar inte av att folk säger till henne? Pfft. Om det hade varit fel på mannen så hade ts märkt det, eller är hon blind? Tycker att du försöker skylla på mannen för mycket. Inse bara att svenska barn är söndercurlade så man vill spy på dem. Ingen gillar såna barn.

Det intresserar mig inte vilka ord du väljer att uttrycka dig i, men jag förstår att det svider i ögonen på dig att jag är en person som faktiskt vågar säga åt andra.

Fast, du blev ju bortvald! Hade du varit tillräckligt viktig för mannen skulle han ju, med ditt eget synsätt sett till att få pli på sonen.

Han tyckte dock inte att du var attraktiv nog för att riskera att skada relationen med sitt barn för att göra dig nöjd -du var alltså inte viktig nog för den uppoffringen.

Men vilken tur att du hittade någon med lika låg självkänsla som du, som också idkar dressyrkurs med sin avkomma så att ni kunde starta kennel ihop!

F.ö är det fantastiskt att den här copycat-tråden hållit igång så länge...
  • Anonym (Snorunge)
    Anonym (Ankis brorsa) skrev 2017-05-27 23:23:54 följande:

Fast, du blev ju bortvald! Hade du varit tillräckligt viktig för mannen skulle han ju, med ditt eget synsätt sett till att få pli på sonen.

Han tyckte dock inte att du var attraktiv nog för att riskera att skada relationen med sitt barn för att göra dig nöjd -du var alltså inte viktig nog för den uppoffringen.

Men vilken tur att du hittade någon med lika låg självkänsla som du, som också idkar dressyrkurs med sin avkomma så att ni kunde starta kennel ihop!

Ja, om du väljer att se det på det sättet så varsågod, för all del. Mannen var alldeles för svag och feg för att ha pli på sonen. Mig veterligen så har sonen inga vänner för att han är som han är, tack vare pappan. Rätt åt honom.

Men jag lämnade mannen för att han inte tilltalade mig på något sätt längre.

Om man tror att det är att skada relationen om man uppfostrar sitt barn så är man nog ganska så sjuk i huvudet och behöver hjälp genast. Hans son kommer att råka väldigt illa ut i livet. Han förstår inte ens en sådan enkel sak som att säga tack när han får en present. Men antar att du också är en curlingförälder som inte vill att någon säger åt din lilla ängel?

Förstår att detta är en öm tå för dig, men faktum kvarstår att föräldrar som inte uppfostrar sina barn är extremt oattraktiva och inte värda ett piss på dejtingmarknaden. Eller ja, i början kan ni vara värda lite när man inte vet hur ni egentligen är. Men sen lämnar alla er.
  • Guden Tor
    Anonym (Ankis brorsa) skrev 2017-05-27 23:23:54 följande:

Fast hur menar du nu?

Man måste väl kunna uppfostra sitt barn och kunna säga åt hen utan att riskera att förstöra relationen.. vad är det för curling-fasoner jag hör.
  • Anonym (Usch)
    Jag blev inte bortvald. Jag gjorde slut med mannen för att han daltade med sin äckliga unge alldeles för mycket.

Flickan verkar extremt bortskämd och snorig. Klarar inte av att folk säger till henne? Pfft. Om det hade varit fel på mannen så hade ts märkt det, eller är hon blind? Tycker att du försöker skylla på mannen för mycket. Inse bara att svenska barn är söndercurlade så man vill spy på dem. Ingen gillar såna barn.

Det intresserar mig inte vilka ord du väljer att uttrycka dig i, men jag förstår att det svider i ögonen på dig att jag är en person som faktiskt vågar säga åt andra.
    Vilken totalt oattraktiv person du verkar vara - kallar ett barn "äcklig". Den som sade det, hon var det skulle jag vilja säga...
  • Anonym (Tack!)
    Inse bara att svenska barn är söndercurlade så man vill spy på dem. Ingen gillar såna barn.
    Ingen gillar svenska barn som är så söndercurlade att man vill spy på dem.

Tja, har man den inställningen så låter man sina personliga problem gå ut över barn och bitterheten över hur misslyckad man är som människa och (potentiell) förälder gör att man tappar sansen.
  • Anonym (Snorunge)
    Anonym (Usch) skrev 2017-05-27 23:46:49 följande:

Vilken totalt oattraktiv person du verkar vara - kallar ett barn "äcklig". Den som sade det, hon var det skulle jag vilja säga...

Ok!
  • Anonym (Snorunge)
    Anonym (Tack!) skrev 2017-05-27 23:46:51 följande:

Tja, har man den inställningen så låter man sina personliga problem gå ut över barn och bitterheten över hur misslyckad man är som människa och (potentiell) förälder gör att man tappar sansen.

Jag har ett utmärkt liv med min trevliga uppfostrade dotter och min man och hans uppfostrade barn, men tack för att du bryr dig!
  • Guden Tor
    Anonym (Tack!) skrev 2017-05-27 23:46:51 följande:

Fast det är ju sant. Ingen gillar en bortskämd, söndercurlad person. Vuxen eller ej. Därför ser man som förälder till att uppfostra sitt barn.
  • Anonym (Tack!)
    Guden Tor skrev 2017-05-27 23:53:43 följande:
    Fast det är ju sant. Ingen gillar en bortskämd, söndercurlad person. Vuxen eller ej. Därför ser man som förälder till att uppfostra sitt barn.
    Är det sant att svenska barn är så söndercurlade att man spyr åt dem?

Problemet är att en del av trådens skribenter inte förmår läsa vad ts skriver utan lägger in sina egna känsloliv i svaren.

Det finns inget som tyder på att elvaåringen är ouppfostrad i ts inlägg. Elvaåringen gör som styvpappan säger utan att protestera. Däremot har hon berättat för sin riktiga pappa att hon föredrar att bo på heltid hos honom.

Mycket tyder däremot på att ts och styvpappan inte förmår definiera sina roller gentemot barnen. Det är i första hand inte plastpappan som ska uppfostra elvaåringen utan den riktiga mamman och den riktiga pappan.

Det sistnämnda är så elementärt att man kan beklaga att det tycks vara så att vissa går in i nya förhållanden utan att ägna en tanke på annat än att de hittat en ny partner.

Jag, jag, jag, jag tycks de skrika i den totala egofixeringens tidsålder där somliga inte ens tar hänsyn till sina barn när de egna behoven pockar på.
Svar på tråden Min 11-åring gillar inte min nya man