• Anonym (Maja)

Min 11-åring gillar inte min nya man

Hej

Min nya och jag har varit ihop i 3 år nu och är gifta.

Min 11-åring har svårt för honom. Inte så att det märks så mkt i vardagen men hon gnäller över det till hennes pappa..

Nu vill hon inte bo hos oss säger hon.

Vi har för mkt regler.

Vi har (och speciellt min man) ansträngt sig på alla vis för att hon ska bli nöjd. Men han får bara kalla handen.

Själv tycker jag det inte är en giltig orsak till att inte vilja bo - att man inte tycker om någon.

Så ser inte livet ut. Att man kan fly bort så fort nåt inte passar.

Men en del inom mig säger också att jag inte kan tvinga?

Det värsta är att hon drar med sig sin lillasyster i detta så att hon nu också bara vill bo hos pappa.

Vad ska vi göra?

Jag har sagt till min man nu att han helt enkelt får dämpasig lite. Både i sina försök att nå fram och att han inte får säga till henne saker (städa/plocka/osv/osv/)

Men VAD gör man när ens barn inte riktigt gillar den nya konstellationen??

/ledsen mamma

• Svar på tråden Min 11-åring gillar inte min nya man
  • Anonym (Snorunge)
    Froken Lokens skrev 2017-05-28 12:26:11 följande:

Fast det gör du inte! Du "känner av vibbar". Hahahahaha

Det står ingenstans i ts inlägg att mannen är elak mot dottern. Det står att han har försökt bekanta sig med henne men han får bara kalla handen, så att du utgår från det ts skriver är bs. Då hade du fattat att dottern är ouppfostrad. Såvida du inte är helt sämst på läsförståelse. Hahaha!
  • Anonym (Tack!)
    Guden Tor skrev 2017-05-28 11:08:33 följande:
    Jag känner många barn som är alldeles för ouppfostrade och föräldrarna behöver ta tag i deras fostran. Det gör jag, absolut. Det är inte alls ovanligt att barn i Sverige (och i andra delar av världen) är söndercurlade så inte ens lärarna kan säga åt dem i skolan utan att få föräldrarna på sig.

Det spelar väl ingen roll om vissa lägger in sina egna känsloliv i svaren. De som har erfarenheter av ouppfostrade barn kan ju dela med sig av dem.
    Javisst, men påståendet jag kommenterade var att (alla) svenska barn är så bortskämda att man vill spy på dem. Det säger inget om barn i allmänhet och inget om elvaåringen i synnerhet, däremot säger det mycket om den som fäller en sådan kommentar.
    Kan man skylla på mannen i detta fall, så kan man även skylla på 11 åringen. En del här i tråden är snabba med och skriva att det är mannen som är elak eller liknande. Det framgår inte heller någonstans i ts inlägg att mannen är elak mot henne eller liknande, likaväl som du säger att det inte framgår att ts dotter är ouppfostrad. Det är egna gissningar man tar till och det bör väl vara ok.
    Vad som möjligen antyds av ts texter är at hennes man är klumpig i sina metoder att hantera elvaåringen. Ts har nu bett honom att hålla igen i sina kontakt och uppfostringsförsök. Däremot framgår det inte hur länge ts och styvpappan bott tillsammans och i vilken utsträckning han försökt styra elvaåringen.
    Jag tror att de måste diskutera detta och komma fram till en lösning. Jag får inga vibbar av att bonuspappan är dålig gentemot ts dotter. Tvärtom, faktiskt.

ja, i första hand bör flickans föräldrar diskutera inbördes vad som är bäst för flickan.

Tyvärr så finns det vissa vibbar från ts som antyder att hon sätter flickan på undantag i sina försök att putsa på den nya familjebildningens fasad.

Jag reagerar över att ts anser att flickan gnäller när hon berättar för sin pappa om hur hon upplever sitt andra hem.

Jag tycker att en elvaåring är tillräckligt gammal för att hon ska lyssnas på om hon har synpunkter på var hon vill bo om föräldrarna separerat. barn är inga accessoarer.

Jag tycker också att det är märkligt att ts anser att det värsta är att elvaåringen drar med sig sin lillasyster i synen på styvpappan. Det värsta för mig som förälder vore upplevelsen att mina egoistiska val inneburit att mitt barn inte längre vill bo hos mig. 

Kan det vara så att lillasystern uppplever samma stämningar som storasyster?

Och sist men inte minst. Det ts tar upp är bagateller som städning av hennes rum etcetera. Hur kan man vara så avskärmad som styvpappan att man måste demonstrera sin makt genom att säga till om rumsstädning. Det verkar som att han saknar förmåga att sätta sig in i ett barns situation. Särskilt svårt kan det inte vara att låta bli att lägga näsan i blöt och låta mamman såga till att flickan behöver städa sitt rum.

I vilket fall. Om en familjekonstellation fungerar illa så är man inte vuxen situationen om man lägger ansvaret på att det inte fungerar på ett barn!
  • Guden Tor
    Anonym (Tack!) skrev 2017-05-28 13:14:37 följande:

Javisst, men påståendet jag kommenterade var att (alla) svenska barn är så bortskämda att man vill spy på dem. Det säger inget om barn i allmänhet och inget om elvaåringen i synnerhet, däremot säger det mycket om den som fäller en sådan kommentar.Vad som möjligen antyds av ts texter är at hennes man är klumpig i sina metoder att hantera elvaåringen. Ts har nu bett honom att hålla igen i sina kontakt och uppfostringsförsök. Däremot framgår det inte hur länge ts och styvpappan bott tillsammans och i vilken utsträckning han försökt styra elvaåringen.ja, i första hand bör flickans föräldrar diskutera inbördes vad som är bäst för flickan.

Tyvärr så finns det vissa vibbar från ts som antyder att hon sätter flickan på undantag i sina försök att putsa på den nya familjebildningens fasad.

Jag reagerar över att ts anser att flickan gnäller när hon berättar för sin pappa om hur hon upplever sitt andra hem.

Jag tycker att en elvaåring är tillräckligt gammal för att hon ska lyssnas på om hon har synpunkter på var hon vill bo om föräldrarna separerat. barn är inga accessoarer.

Jag tycker också att det är märkligt att ts anser att det värsta är att elvaåringen drar med sig sin lillasyster i synen på styvpappan. Det värsta för mig som förälder vore upplevelsen att mina egoistiska val inneburit att mitt barn inte längre vill bo hos mig. 

Och sist men inte minst. Det ts tar upp är bagateller som städning av hennes rum etcetera. Hur kan man vara så avskärmad som styvpappan att man måste demonstrera sin makt genom att säga till om rumsstädning. Det verkar som att han saknar förmåga att sätta sig in i ett barns situation. Särskilt svårt kan det inte vara att låta bli att lägga näsan i blöt och låta mamman såga till att flickan behöver städa sitt rum.

I vilket fall. Om en familjekonstellation fungerar illa så är man inte vuxen situationen om man lägger ansvaret på att det inte fungerar på ett barn!

Nja, jag tycker inte att det framgår att mannen är klumpig. Ts är ju på hans sida. Hon skriver att han verkligen försöker, men att han nu inte får försöka mer eller säga åt dottern angående städning och plock. DET säger mig ganska mycket. Det verkar som att dottern är van att ha det bekvämt och slippa bli tillsagd. När det nu är en man i huset som faktiskt vågar säga åt henne så uppskattas det inte..

Han försöker inte alls uppfostra henne. Han har sagt åt henne och försökt lära känna henne. Att hon sedan är tvär och vägrar det är inte hans problem. Det tyder snarare på att flickan inte tål att folk säger åt henne och det är så pågrund av mamman och pappan. Tyvärr.

Hur är ts val egoistiskt? Ts ska inte behöva separera från mannen bara för att denna flicka befinner sig i en trotsålder och vägrar tycka om honom. Flickan måste lära sig att respektera mannen och hon måste förstå att de är en familj nu. Det hade varit en helt annan sak om mannen hade varit elak mot henne, men det är han inte.

Ts måste ta reda på varför dottern inte trivs hos henne. Hon ska inte behöva göra slut med mannen bara för att det är dotterns önskan. Hade dottern fått bestämma så hade hon nog gärna sett att mamman var utan partner.

Förmodligen säger inte ts åt dottern angående städning osv, det är därför han blir tvungen att göra det. Eller ska man bli tvungen att acceptera vilket beteende som helst bara för att man är styvfarsa? Trams. Inte är det då hans fel att det inte fungerar, i alla fall.

Hade jag varit mannen så hade jag övervägt att lämna, speciellt efter att ha sett dessa smutsiga kommentarer i denna tråd.

Det är allt för mycket daltande med barn nu för tiden. Skrämmande.
  • Anonym (Snorunge)
    Anonym (Tack!) skrev 2017-05-28 13:14:37 följande:

Javisst, men påståendet jag kommenterade var att (alla) svenska barn är så bortskämda att man vill spy på dem. Det säger inget om barn i allmänhet och inget om elvaåringen i synnerhet, däremot säger det mycket om den som fäller en sådan kommentar.Vad som möjligen antyds av ts texter är at hennes man är klumpig i sina metoder att hantera elvaåringen. Ts har nu bett honom att hålla igen i sina kontakt och uppfostringsförsök. Däremot framgår det inte hur länge ts och styvpappan bott tillsammans och i vilken utsträckning han försökt styra elvaåringen.ja, i första hand bör flickans föräldrar diskutera inbördes vad som är bäst för flickan.

Ts dotter är för bekväm!

Tål hon inte ens att man säger åt henne angående städning och plock så ÄR hon ett curlat, bortskämt barn. Oavsett hur mycket du vill försvara det!

Ifall du inte kan räkna ut det så säger mannen åt henne därför att ts inte själv gör det. Det kan varenda kotte räkna ut.
  • Anonym (Snorunge)

Ts och hennes man har för mycket regler, tycker 11 åringen. Därför protesterar hon och flyr till pappa där det förmodligen är slappt! Buhuhu. Dagens snorunge-generation.

• Anonym (Tack!)
    Anonym (Snorunge) skrev 2017-05-28 13:25:07 följande:
    Ifall du inte kan räkna ut det så säger mannen åt henne därför att ts inte själv gör det. Det kan varenda kotte räkna ut.
    Det är möjligt att det är så och jag förstår att du anser att det är korrekt utifrån dina erfatenheter av en pappa som förstod att prioritera sitt barn framför dina känslor.

Men, det är ts och hennes före detta som är flickans förälder. Det är också dessa som ska bestämma de regler som gäller för flickan.

Om styvpappan inte är efterbliven bör han klara av att framföra sina synpunkter till flickans mamma i stället för att med en elefants finkänslighet börja trumpeta för flickan.

Jag tycker det verkar som ts nya man utifrån ditt scenario tycks vara en bortskämd snorunge.

Det är nog i så fall viktigt att ts förmår sätta tydliga gränser för styvpappans framfart innan han lyckats se till att mamman "förlorar" sin andra dotter också.

Dessa söndercurlade vuxna som blir avundsjuka på barn är ett fenomen i narcissismens tidsålder.
  • Anonym (Snorunge)
    Anonym (Tack!) skrev 2017-05-28 13:47:09 följande:

Det är möjligt att det är så och jag förstår att du anser att det är korrekt utifrån dina erfatenheter av en pappa som förstod att prioritera sitt barn framför dina känslor.

Men, det är ts och hennes före detta som är flickans förälder. Det är också dessa som ska bestämma de regler som gäller för flickan.

Om styvpappan inte är efterbliven bör han klara av att framföra sina synpunkter till flickans mamma i stället för att med en elefants finkänslighet börja trumpeta för flickan.

Jag tycker det verkar som ts nya man utifrån ditt scenario tycks vara en bortskämd snorunge.

Det är nog i så fall viktigt att ts förmår sätta tydliga gränser för styvpappans framfart innan han lyckats se till att mamman "förlorar" sin andra dotter också.

Dessa söndercurlade vuxna som blir avundsjuka på barn är ett fenomen i narcissismens tidsålder.

Pappan vågade inte säga åt sitt barn och hans barn är en djävulsunge. Ingen tycker om någon av dem och varenda kvinna har lämnat den mannen, så de är ju lite udda om man säger så.

Ts föredetta bestämmer inte vilka regler som gäller hemma hos ts. Det gör ts OCH styvpappan. De är de vuxna i hemmet, inte 11 åringen!

Han har säkert tagit upp sina synpunkter till ts. Vad vet du om det? Uppenbarligen måste han säga åt ungen eftersom att ts inte verkar göra det!! Eller menar du att man inte får säga åt andras barn? Hahahaha!

Berätta gärna hur ts man är en bortskämd snorunge.

För till skillnad från dig så har jag belägg utifrån det ts skriver som tyder på att flickan är bortskämd och curlad och inte tål att man säger åt henne om så enkla saker som städning.

Det är roligt att du gnäller över att styvpappan försöker lära känna dottern och så. Slår vad om att du hade gnällt ännu mer om han inte hade pratat alls med dottern. Då hade han allt varit en elak man! Buhuhu!
  • Anonym (Ankis brorsa)
    Anonym (Snorunge) skrev 2017-05-28 13:55:41 följande:

Pappan vågade inte säga åt sitt barn och hans barn är en djävulsunge. Ingen tycker om någon av dem och varenda kvinna har lämnat den mannen, så de är ju lite udda om man säger så.

Ts föredetta bestämmer inte vilka regler som gäller hemma hos ts. Det gör ts OCH styvpappan. De är de vuxna i hemmet, inte 11 åringen!

Han har säkert tagit upp sina synpunkter till ts. Vad vet du om det? Uppenbarligen måste han säga åt ungen eftersom att ts inte verkar göra det!! Eller menar du att man inte får säga åt andras barn? Hahahaha!

Berätta gärna hur ts man är en bortskämd snorunge.

För till skillnad från dig så har jag belägg utifrån det ts skriver som tyder på att flickan är bortskämd och curlad och inte tål att man säger åt henne om så enkla saker som städning.

Det är roligt att du gnäller över att styvpappan försöker lära känna dottern och så. Slår vad om att du hade gnällt ännu mer om han inte hade pratat alls med dottern. Då hade han allt varit en elak man! Buhuhu!

Men snälla, gå till en terapeut eller något! Varenda ett av dina inlägg dryper av bitterhet över att en man inte ansåg att du var viktig nog för honom så att han var villig att riskera relationen med sitt barn för att göra dig till lags.

Om du nu hade varit så lycklig i din nya relation skulle du kunnat släppa det och gå vidare. Istället maler du på om och om igen om hur hemsk exets son var. Ja, vi fattar att du tycker det eftersom exet värderade honom högre än dig. Men om du nu fått nöja dig med någon som står ut med dig istället för någon som du verkligen på riktigt vill leva med kanske du skulle jobba på att se det du nu har istället för det som du aldrig fick. Din nuvarande man kan ju tröttna på att så uppenbart vara näst bäst...
  • Anonym (Skrämmande!)
    Anonym (Ankis brorsa) skrev 2017-05-28 14:31:17 följande:
    Men snälla, gå till en terapeut eller något! Varenda ett av dina inlägg dryper av bitterhet över att en man inte ansåg att du var viktig nog för honom så att han var villig att riskera relationen med sitt barn för att göra dig till lags.

Om du nu hade varit så lycklig i din nya relation skulle du kunnat släppa det och gå vidare. Istället maler du på om och om igen om hur hemsk exets son var. Ja, vi fattar att du tycker det eftersom exet värderade honom högre än dig. Men om du nu fått nöja dig med någon som står ut med dig istället för någon som du verkligen på riktigt vill leva med kanske du skulle jobba på att se det du nu har istället för det som du aldrig fick. Din nuvarande man kan ju tröttna på att så uppenbart vara näst bäst...
    Bitter och hatisk, så här har vi nog någon som inte gått vidare. Därför undrar jag om det verkligen finns en ny man.
  • Anonym (Snorunge)
    Anonym (Skrämmande!) skrev 2017-05-28 14:51:51 följande:

Bitter och hatisk, så här har vi nog någon som inte gått vidare. Därför undrar jag om det verkligen finns en ny man.

Hahahaha älskling
Svar på tråden Min 11-åring gillar inte min nya man