• Anonym (Maja)

Min 11-åring gillar inte min nya man

Hej

Min nya och jag har varit ihop i 3 år nu och är gifta.

Min 11-åring har svårt för honom. Inte så att det märks så mkt i vardagen men hon gnäller över det till hennes pappa..

Nu vill hon inte bo hos oss säger hon.

Vi har för mkt regler.

Vi har (och speciellt min man) ansträngt sig på alla vis för att hon ska bli nöjd. Men han får bara kalla handen.

Själv tycker jag det inte är en giltig orsak till att inte vilja bo - att man inte tycker om någon.

Så ser inte livet ut. Att man kan fly bort så fort nåt inte passar.

Men en del inom mig säger också att jag inte kan tvinga?

Det värsta är att hon drar med sig sin lillasyster i detta så att hon nu också bara vill bo hos pappa.

Vad ska vi göra?

Jag har sagt till min man nu att han helt enkelt får dämpasig lite. Både i sina försök att nå fram och att han inte får säga till henne saker (städa/plocka/osv/osv/)

Men VAD gör man när ens barn inte riktigt gillar den nya konstellationen??

/ledsen mamma

• Svar på tråden Min 11-åring gillar inte min nya man
  • Anonym (Ouppfostrad?)
    Anonym (Tack!) skrev 2017-05-29 10:51:20 följande:

Tycker du.

Sjäv tycker jag att det är jobbigt med vuxna som frånsäger sig sitt ansvar som vuxna för att i stället skylla på ett barn.

Jag har för övrigt inte lagt någon skuld på styvpappan, bara konstaterat att han verkar vara klumpig. Han tycks inte förmå att känna av barnet.

Men i första hand är det ju ts som uttrycker sig märkligt med kommentarer som att barn ska finna sig i att bo tillsammans med personer som de ogillar och att barnet "gnäller" - när hon berättar för sin riktiga pappa hur hon upplever situationen.

Barn är inga accessoarer man tar med sig när man vill verka vara chict föräldrarollsagerande.

Jag har inget ansvar för ts unge så jag frånsäger mig inget ansvar direkt. Tycker knappast att ts har skyllt på sin dotter heller.

Ok, du tycker att styvpappan verkar vara klumpig (utifrån denna tunna text man får). Klart att han inte känner av ett barn som ger honom kalla handen. Alla lessnar på att försöka till slut. Jag tycker att ts dotter verkar vara ouppfostrad. Deal with it.

Såklart att man ska kunna finna sig i att bo med personer man inte gillar, men det beror ju på varför man inte gillar personen. Har personen andra åsikter än vad man själv har så får man ju finna sig i det. Är personen elak mot en så ska man ju inte behöva finna sig i det, men så är inte fallet här. Utifrån den infon man får av ts så verkar det som att dottern inte vill bo hos henne därför att de har för mycket regler. Troligtvis tycker hon att styvpappan är för sträng eftersom att hon är van vid att inte ha några direkta regler.

Naturligtvis flyttar man inte ifrån någon bara för att barnet tycker att personen har "stränga" regler. Man pratar om problemet och försöker lösa det.

Hade 11 åringen fått bestämma så hade hon nog gärna sett ts tillsammans med en slapp man eller med ingen man alls. Naturligtvis kan inte barnen styra över vem man ska vara tillsammans med. Jag anser inte att man ska lämna sin partner bara för att det är barnets åsikt SÅVIDA inte partnen är elak.
  • Påven Johanna II

Hur kommer det sig att det är din man sedan tre år tillbaka, ts, som står för reglerna? Själv hade jag inte varit ett dugg intresserad av att någon som känt mina barn i tre års tid medan jag själv känt dem hela livet skulle vara den som satte regler för dem. Särskilt inaktuellt hade det varit om det rört sig om många regler, onödigt stränga och rigida regler, regler för reglernas egen skull eller regler som är svåra att leva upp till och som innebar någon som helst straffande avsikt. 

Jag skulle inte vilja vara med en karl som inträtt i mitt och mina barns liv som en auktoritet med sken av att veta bättre än jag och mina barn. Det är väldigt långt ifrån min kopp the. 

Jag skulle själv heller aldrig ha gjort så. När jag och mina barn flyttade samman med min man och hans barn utgick vi förstås inte från att vi visste bättre än de hur de ville leva och vilken ordning de ville ha. Däremot - med tiden och när vi efterhand fått en stabil närhet och tillit till varandra - så blev delar av våra familjers olika kulturer och traditioner av sig själva mer lika varandra. 

• Tecum
    Påven Johanna II skrev 2017-05-29 13:18:01 följande:
    Hur kommer det sig att det är din man sedan tre år tillbaka, ts, som står för reglerna? Själv hade jag inte varit ett dugg intresserad av att någon som känt mina barn i tre års tid medan jag själv känt dem hela livet skulle vara den som satte regler för dem. Särskilt inaktuellt hade det varit om det rört sig om många regler, onödigt stränga och rigida regler, regler för reglernas egen skull eller regler som är svåra att leva upp till och som innebar någon som helst straffande avsikt. 

Jag skulle inte vilja vara med en karl som inträtt i mitt och mina barns liv som en auktoritet med sken av att veta bättre än jag och mina barn. Det är väldigt långt ifrån min kopp the. 

Jag skulle själv heller aldrig ha gjort så. När jag och mina barn flyttade samman med min man och hans barn utgick vi förstås inte från att vi visste bättre än de hur de ville leva och vilken ordning de ville ha. Däremot - med tiden och när vi efterhand fått en stabil närhet och tillit till varandra - så blev delar av våra familjers olika kulturer och traditioner av sig själva mer lika varandra. 
    Jag har fått intrycket att TS är med på reglerna och att det inte är några märkvärdig stränga eller rigida regler.
    Det som är viktigt är att de vuxna i familjen är överens om vad som gäller och här måste de snacka ihop sig om det inte skett. Dubbla budskap är förödande både för föräldraauktoriteten och för barnet som blir förvirrat eller lär sig att spela ut de vuxna mot varann.
  • Påven Johanna II
    Tecum skrev 2017-05-29 13:24:56 följande:
    Jag har fått intrycket att TS är med på reglerna och att det inte är några märkvärdig stränga eller rigida regler.
    Det som är viktigt är att de vuxna i familjen är överens om vad som gäller och här måste de snacka ihop sig om det inte skett. Dubbla budskap är förödande både för föräldraauktoriteten och för barnet som blir förvirrat eller lär sig att spela ut de vuxna mot varann.
    Varför är det viktigt? Det är märkvärdigt att så många förefaller tycka att två familjer som flyttar ihop och som hittills kanske levt med väldigt olika uppsättningar regler, vanor, traditioner osv. sedan och gärna på en gång ska vara överens om vad som ska gälla. Den ena kulturen ska dominera och härska (oftare kvinnans än mannens - även om det just här gäller en styvfar) Det ska ändras, grejas och man ska på en gång "vara en familj" - i alla fall ska man vara det i uppfostrande hänseende. Nya partnerns åsikter ska gälla och ha samma tyngd som en förälders men helt utan att ha en sådan relation till de inblandade barnen. 

Jag tror på något helt annat. Jag tror på att vara tydlig med att det inte omedelbart eller kanske någonsin kan vara eller bli helt lika. I någon mån, och som jag skrev, kommer nyfamiljens medlemmar att gnuggas mot varandra och vissa av vanorna kommer att assimileras av andra medlemmar i familjen, men att sträva efter att det ska bli så med allt ser jag som inte bara onödigt utan också både grymt och dumt. 

Men visst är det viktigt att vara överens. Man kan till exempel vara överens om att inte hålla på att riva i hur saker skötts och gjorts och man kan se till att bli överens om att ge fan i att försöka laga sådant som inte är trasigt utan bara annolunda och olikt hur man själv gjort och gör. 
  • Anonym (anonymast)
    Anonym (Konstigt) skrev 2017-05-29 13:32:01 följande:
    Det var inte det jag ansåg vara pinsamt.

Jag anser att det är pinsamt att låtsas vara en person under en anonym signatur och sedan låtsas vara en annan från sitt riktiga medlemsnamn, för att det ska se ut som att man har medhåll. Men det fattar väl inte du.
    'Festligt' att ni svarar direkt efter varandra men samma till dig,  det kan dessutom  lika gärna vara en och samma person som tjaffsar med sig själv, dvs alla 3 nick kan vara samma det är ingen som kan veta vem som är vem eller hur många konton personen/personer har så sluta tramsa och håll er on topic för du/ni förstör tråden

Själv ska jag ut i solen nu men har ni inget bättre för er än att sitta och gnälla på andra anonyma och 'få rätt' på internetforum så ha det så kul
  • Anonym (Konstigt)
    Anonym (anonymast) skrev 2017-05-29 13:38:36 följande:

'Festligt' att ni svarar direkt efter varandra men samma till dig,  det kan dessutom  lika gärna vara en och samma person som tjaffsar med sig själv, dvs alla 3 nick kan vara samma det är ingen som kan veta vem som är vem eller hur många konton personen/personer har så sluta tramsa och håll er on topic för du/ni förstör tråden

Själv ska jag ut i solen nu men har ni inget bättre för er än att sitta och gnälla på andra anonyma och 'få rätt' på internetforum så ha det så kul

Att vi svarar "direkt" efter varandra säger ingenting. Det finns många här som svarar direkt efter varandra. Men varsågod, du får gärna tro att jag skriver från olika konton. Du har dock inga bevis för det.

Jag skrev bara att det var pinsamt att Anonym (Tack!) svarade på mitt inlägg som var riktat till Froken Lokens för då såg det sannerligen ut som att Froken Lokens skrev från en anonym signatur medan hon skrev från sin riktiga användare - bara för att få medhåll. Råkat man göra ett sånt misstag så är det lätt att tro att personen skriver från två olika signaturer för att få medhåll.

Varför du blir så upprörd över detta vet jag inte. Synd för dig. Du verkar ta det väldigt personligt.

Förstör jag tråden? Ok, denna tråd är ändå en copycat-tråd så den är inte på riktigt ändå.
  • Tecum
    Påven Johanna II skrev 2017-05-29 13:37:05 följande:
    Varför är det viktigt? Det är märkvärdigt att så många förefaller tycka att två familjer som flyttar ihop och som hittills kanske levt med väldigt olika uppsättningar regler, vanor, traditioner osv. sedan och gärna på en gång ska vara överens om vad som ska gälla. Den ena kulturen ska dominera och härska (oftare kvinnans än mannens - även om det just här gäller en styvfar) Det ska ändras, grejas och man ska på en gång "vara en familj" - i alla fall ska man vara det i uppfostrande hänseende. Nya partnerns åsikter ska gälla och ha samma tyngd som en förälders men helt utan att ha en sådan relation till de inblandade barnen. 

Jag tror på något helt annat. Jag tror på att vara tydlig med att det inte omedelbart eller kanske någonsin kan vara eller bli helt lika. I någon mån, och som jag skrev, kommer nyfamiljens medlemmar att gnuggas mot varandra och vissa av vanorna kommer att assimileras av andra medlemmar i familjen, men att sträva efter att det ska bli så med allt ser jag som inte bara onödigt utan också både grymt och dumt. 

Men visst är det viktigt att vara överens. Man kan till exempel vara överens om att inte hålla på att riva i hur saker skötts och gjorts och man kan se till att bli överens om att ge fan i att försöka laga sådant som inte är trasigt utan bara annolunda och olikt hur man själv gjort och gör. 
    Jag har ingen egen erfarenhet av detta och kanske ska knipa käft. Men jag menade ungefär som du skrev i sista stycket, man ska vara överens utåt även om man inte är överens... Bioföräldern ska ha det övergripande ansvaret för sina barn och den andre ska köpa det om det inte är uppenbart åt h-e.

Men jag ser problem om "mina barn och dina barn" är lika gamla men t ex har olika tider de ska vara i säng eller olika krav på att plocka undan disk eller städa rummet.

Men hur ser du på när barn har olika regler hos de två bioföräldrarna, har de lätt att anpassa sig till det?
  • FDFMGA
    Tecum skrev 2017-05-29 14:17:27 följande:
    Jag har ingen egen erfarenhet av detta och kanske ska knipa käft. Men jag menade ungefär som du skrev i sista stycket, man ska vara överens utåt även om man inte är överens... Bioföräldern ska ha det övergripande ansvaret för sina barn och den andre ska köpa det om det inte är uppenbart åt h-e.

Men jag ser problem om "mina barn och dina barn" är lika gamla men t ex har olika tider de ska vara i säng eller olika krav på att plocka undan disk eller städa rummet.

Men hur ser du på när barn har olika regler hos de två bioföräldrarna, har de lätt att anpassa sig till det?
    Barn har sällan problem att anpassa sig till olika regler, inte om reglerna har stöd av bägge föräldrarna.

Det funkar ungefär som för vuxna. Vi har inga större problem att anpassa oss till att det är olika regler som gäller på kontoret och i våra hem.

I den här fiktiva berättelsen är dock ts negativ till de regler som gäller i elvaåringens andra hem. 

Då brukar det kunna bli problem.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Tecum
    Moderator skrev 2017-05-29 14:46:08 följande:

Tråden har rensats på off topic-inlägg. Håll er till ämnet och anmäl olämpliga inlägg.

/Moderator

Bra gjort!
  • Påven Johanna II

Ja, min erfarenhet är att barn generellt och med relativ lätthet väl anpassar sig till väldigt olika regler hos bioföräldrarna. Men då bör man komma ihåg att barn till friska och välfungerande föräldrar vet hur enormt stort känslomässigt kapital som föräldrarna har investerat i dem. Det vill säga - de vet att de är högt älskade, trygga, respekterade, omhändertagna och i åtnjutande av kärleksfulla omsorger från föräldrarnas sida. 

I fall där nya partners till föräldrarna tillkommit är det långt ifrån säkert att det finns särskilt mycket på - låt oss kalla det för det - pluskontot. Och finns inte relationen där och om den heller inte får lov att utvecklas innan den vuxna ger sig på uppfostran och regelsättande (utöver sin egen persons gränser) så värjer sig barnet. Det gör förresten vuxna också om och när andra vuxna försöker förändra något för dem utan att de har en relation som bär för den sorts. 

Så då kan man förstås fråga sig vad det är som gör att barn till exempel kan finna sig i kompisars föräldrars regler eller dagisets eller en mormor de sällan träffar och inte i en styvfar eller styvmors regler i deras hus som det brukar heta. Ja, det är för att de andra kontakterna är temporära. I fallet med föräldrarns nya partners så är tillståndet permanent. Barnet bor med en vuxen som aldrig går hem till sitt och det kan förstås understundom och särskilt när det finns friktion kännas i det närmaste outhärdligt. Det tycker jag personligen inte är speciellt svårt att sätta sig in i. 
  • Fånga dagen
    Påven Johanna II skrev 2017-05-29 15:16:12 följande:
    Ja, min erfarenhet är att barn generellt och med relativ lätthet väl anpassar sig till väldigt olika regler hos bioföräldrarna. Men då bör man komma ihåg att barn till friska och välfungerande föräldrar vet hur enormt stort känslomässigt kapital som föräldrarna har investerat i dem. Det vill säga - de vet att de är högt älskade, trygga, respekterade, omhändertagna och i åtnjutande av kärleksfulla omsorger från föräldrarnas sida. 

I fall där nya partners till föräldrarna tillkommit är det långt ifrån säkert att det finns särskilt mycket på - låt oss kalla det för det - pluskontot. Och finns inte relationen där och om den heller inte får lov att utvecklas innan den vuxna ger sig på uppfostran och regelsättande (utöver sin egen persons gränser) så värjer sig barnet. Det gör förresten vuxna också om och när andra vuxna försöker förändra något för dem utan att de har en relation som bär för den sorts. 

Så då kan man förstås fråga sig vad det är som gör att barn till exempel kan finna sig i kompisars föräldrars regler eller dagisets eller en mormor de sällan träffar och inte i en styvfar eller styvmors regler i deras hus som det brukar heta. Ja, det är för att de andra kontakterna är temporära. I fallet med föräldrarns nya partners så är tillståndet permanent. Barnet bor med en vuxen som aldrig går hem till sitt och det kan förstås understundom och särskilt när det finns friktion kännas i det närmaste outhärdligt. Det tycker jag personligen inte är speciellt svårt att sätta sig in i. 
    Åh så klokt!
  • KlunsSmurfen
    Kuddebarn skrev 2017-05-28 15:21:37 följande:

Jag tycker att ni som skriver i tråden och skyller på mannen ska sluta upp med det. Det finns inget i ts inlägg som tyder på att han är elak mot 11 åringen. Däremot finns det saker (som folk redan har tagit upp), som tyder på att 11 åringen är ouppfostrad och surar när hon blir tillsagd. Det står i ts startinlägg att de har mycket regler hemma. Jaha, då kan man ju ganska snabbt utgå ifrån att det är därför dottern inte vill vara där, bland annat.

För mycket regler och att bli tillsagd tål hon inte. Hmmm.

Och sjävklart ska man kunna säga åt andras barn. Något annat är väldigt konstigt. Enbart en curlingförälder går lös om man pikar ens barn. Det är stort skillnad på att säga ifrån och vara elak.

Så jag tror att dottern inte vill vara hemma hos ts och mannen därför att de har hårdare regler än vad pappan har. Mannen säger åt dottern att hon måste plocka undan efter sig och så. Det är helt okej! Klart att han får säga åt henne eftersom att ts uppenbarligen inte gör det. Vad händer med alla dessa barn som inte tål att bli tillsagda? Det är ju skrämmande. För övrigt är det inte att uppfostra någon annans barn bara för att man säger till hen. Korkat påstående.

Vad kan då ts göra åt detta? Prata med dottern, givetvis. Ta reda på varför hon inte vill vara hemma hos henne (även fast ts själv verkar ha svaret framför sig), sedan får de komma fram till en lösning. Ska dottern bara bo hos pappan där hon kan leva livet med slappa regler eller ska hon även kunna vara hemma hos ts och acceptera att hon kanske blir tillsagd att plocka undan efter sig lite då och då? En familj kan ju ha 0 regler medan den andra har många regler. Då blir det lite obalans.

Kuddebarn skrev 2017-05-28 18:24:39 följande:
    Det är inte styvpappans fel att ts har misslyckats med uppfostringen av hennes dotter och att dottern är som hon är.

Om denna tråd nu är sann (vilket den förmodligen inte är), så anser jag inte att mannen bär någon skuld i detta, utifrån vad man får läsa här. Han har försökt sitt bästa men får bara skit för det. Bedrövligt.

Ts uppgift att se till att hon får behålla både dottern och sin man. Fortsätter det såhär så kommer mannen förmodligen att lämna inom en snar framtid, med all rätt.

Jag är inte intresserad av att veta hur Anonym (Snorunge) ser på saken, även om jag anser att hen har rätt i mycket - som till exempel att ts dotter verkar vara ouppfostrad och att det finns allt för många föräldrar som curlar sina barn idag. Det är ingen nyhet.

Vill inte ditt barn dela sitt liv med dig på grund av ditt val av man så kan ni ju i alla fall låta bli att skylla på den stackars annan som kommer in i en ny familj och genast möts av problem och tvärt beteende. Suck.
    Förklara vad som tyder på att dottern är ouppfostrad förutom att hon har svårt för att TS gubbe säger till.

Trotsåldern (de naturliga utvecklings faserna kallas så), vid 10-12 börjar en del barn dra iväg och kan bli skitjobbiga och kan få svårt att acceptera sina föräldrar som auktoriteter och ifrågasätter allt möjligt precis som de gjort många gånger innan.

Det är inte ovanligt att skilsmässobarn försöker spela ut föräldrarna mot varandra även om det inte finns någon bonusförälder med i bilden. De kan sätta umgängesföräldern på piedestal.

Det är inte ovanligt att barn har svårt att acceptera bonusföräldern som auktoritet, det har inget med curling att göra. Att dottern gnäller på mycket regler verkar bero på att hon inte tycker om bonuspappan (han behöver inte gjort något direkt fel). Håller med om att man inte kan skylla på bonuspappan när man inte vet vad han gjort eller inte gjort men det är samma sak med att TS skulle ha misslyckats med uppfostran.

Är dottern ouppfostrad så är det inte hans fel men ska man flytta ihop med någon som har barn så flyttar man ihop med barnet också. Det är de vuxnas val och barnet bestämmer inte så ansvaret att få en bra relation ligger till 100% på de vuxna, som bonusförälder han har han en del av ansvaret när det handlar om att bli accepterad och få en bra relation med bonusbarnet.

Det är inte konstigt om dottern hellre vill bo hos den andre föräldern, hon hade kunnat vela det även om pappa hade en sambo och mamma var singel.
    Curlingföräldrar ? Wikipedia:
    Curlingföräldrar och curlingbarn är ett sentida populärpsykologiskt begrepp, lanserat av den danske psykologen Bent Hougaard, där föräldrarna i allt större omfattning lägger sig i sina barns liv och utveckling.

Det svenska namnet kommer ifrån att, likt spelarna på en curlingbana sopar banan före spelstenarna, föräldrarna planar vägen före barnet i dess liv.

Föräldrarna vill att barnen ska ha det bra och tryggt och lägger ner mycket ansträngning på att ordna för barnen. De skjutsar barnen istället för att låta dem åka buss och får dem inte att delta i hushållsarbetet.

Kritiken mot dessa föräldrar går ut på att barnen är vana vid att ha det bra och tryggt och får svårt att klara sig själva senare. Den första att introducera begreppet i Sverige var journalisten Maria Carling

sv.wikipedia.org/wiki/Curlingf%C3%B6r%C3%A4ldrar
    Att curla ett barn handlar inte bara om att ha slappa regler, man behandlar dem som mycket mindre än vad de är, man är överbeskyddande och ovillkorligt ställer upp. När det kommer till att vara överbeskyddande så brukar det finnas hårda regler så att inte barnen "skrapar knät lite". De uppfostras till att vara egocentrerade och berättigade till lite vad som helst utan att förtjäna det. Barn brukar låta känslor styra över deras val, de som är curlade kan fastna i det långt in i vuxen ålder. De som fått en auktoritär uppfostran kan dra åt samma håll, äpplet faller inte långt från trädet. De kan bli avundsjuka på barn som får vara barn och känner sej hotade av barn så fort barnen inte anpassar sej frivilligt.

Jag får känslan av att många i tråden känner sej hotade när barn har lite vilja och skriker curling i rent självförsvar.

TS verkar inte vara någon som curlar.
    Att låta dottern bo hos pappa är inte att curla.

Finns många sätt att "ouppfostra" ett barn på, curla är bara ett av dem. Kan finnas många olika orsaker till att ett barn protesterar och ifrågasätter. En av orsakerna kan vara så enkel att barnet föds med en personlighet som drar åt det hållet.
    Jag har hellre ett barn som jag har många konflikter med innan jag lyckas styra det åt rätt håll än ett viljelöst barn som blir överkört av allt och alla. Man får ta det som en utmaning.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Konstigt) skrev 2017-05-28 17:09:55 följande:
    Mannen har inte misslyckats, ts må ha misslyckats.

Han har försökt bli vän med hennes unge, han har försökt få henne att tycka om honom. Om hon sedan inte gör det är upp till henne. Man kan inte tycka om alla. Knappast hans fel.

Somliga anser också att det är ok att skylla på mannen. Utifrån de lilla uppgifter man får av ts så tycker jag att det verkar vara hans fel minst, faktiskt. Varför är det okej att ge mannen skit, han som faktiskt försöker? Förklara det gärna för mig. För du vet inte mer om detta än vad jag eller någon annan vet. Man utgår ju ifrån det ts skriver och utifrån hennes text så tycker jag att man kan se att hon inte har uppfostrat dottern. Du kanske tolkar den på ett annat sätt.

Det framgår att flickan tycker att ts och hennes man har för mycket regler. Sedan framgår det också att mannen inte får säga åt henne om plock och städning längre. Då förstår man att det handlar om att flickan tycker att det är för mycket jobbiga regler hos mamman och styvpappan. Regler som hon inte är van vid. Det är inte styvpappans fel att flickan inte är uppfostrad.

Det spelar ingen roll att styvpappan inte är vårdnadshavare för flickan. Nu är detta inte bara ts och flickans hem, utan också hans hem. Men antar att det är ok att skjuta undan styvfarsan åt sidan trots att felet inte ligger hos honom.

Du är löjlig.

Sjävklart orkar ingen (styvfarsa eller ej) med att få skit i längden. Styvpappan gör inget fel i att försöka klicka med dottern. Han gör det han ska göra. Att hon sedan ger honom kalla handen tyder bara på omogenhet och problem som inte är styvpappans fel.
    Vad gubben gjort eller inte gjort, att han faktiskt  försöker är bara spekulationer så länge inte TS kan skriva vad han gjort.
    Förklara på vilket sätt det framgår att TS inte uppfostrat dottern rätt.

Att hon sedan ger honom kalla handen tyder bara på omogenhet och problem som inte är styvpappans fel.

tja, 11-åringar brukar inte vara så mogna för att de är barn. Bara för att hon är omogen jämfört med en vanlig 18-åring betyder det inte att hon är ouppfostrad.

Har man svårt för någon får man extra svårt när den ska bestämma, samma sak gäller lärare, grannar, syskon, chefen på jobbet, arbetskamrater m.fl.
    Froken Lokens skrev 2017-05-28 11:50:43 följande:
    Man ska inte uppfostra andras barn är vad jag säger!

Vad du antar saker...
    Jag har varit barnvakt en hel del åt ungar med väldigt slappa föräldrar som inte orkat ta tag i saker och undvikit konflikter de ungarna hade varit skitjobbiga om jag inte hade jag har försökt att lösa det som med hunden, kombinera lek+aktiviteter som hunden tycker om med uppfostran. Lyckas man bygga upp en bra relation som betyder något för ungarna så väljer inte de bort det framför någon med slappa regler.

På ett annat forum var det nyligen en bekymrad bonusförälder som fick en riktigt curlad och bortskämd 20-åring på halsen och hon började lösa det på samma sätt och det verkar funka. Hon måste ta en del av ansvaret för uppfostran och sätta gränser för att deras relation ska fungera. Hon grinar inte och känner sej hotad som många i tråden verkar vara, hon gör det i första hand för "barnets" skull.

Jag kan inte gnälla på att ungarna är jobbiga om jag som vuxen inte försöker ta ansvar för att lösa det, jag vet inte hur man ska kunna lösa det på något annat sätt men det är när jag tar på mej ansvar. Hade jag inte blivit accepterad av barnen hade jag skitit i det.

Jag brukar skita fullständigt i vad ungarna gör (inom rimliga gränser) när föräldrarna är hemma "städa/plocka/osv/osv/" är inte mitt ansvar. Är det inte gjort är det föräldrarnas problem, inte mitt.
    Jag brukar vara med på ett litet hörn som resten av samhället men jag har inte den inställningen att jag måste uppfostra andras barn åt föräldrarna. Är det något jag inte löser själv eller om det är något som inte passar får jag ta den diskussionen med föräldrarna.
    Froken Lokens skrev 2017-05-29 07:51:30 följande:
    Till skillnad från dig flyttar jag inte ihop med första bästa som ger mig lite pirr...
    Många föräldrar gör det, föräldrar är också människor och vissa av dem klarar inte av att vara singel utan flyttar ihop med vad som helst men man kan inte ta för givet att TS är en av dem.
    Anonym (Tack!) skrev 2017-05-28 16:02:19 följande:
    Utifrån de knapphändiga uppgifter ts tillhandahåller kan man egentligen inte uttala sig orsaken till att de vuxna misslyckats med att få flickan att trivas i deras och hennes hem.

Somliga tar för givet att det är flickans fel, att hon är en bortskämd snorunge medan andra anser att man inte kan utgå från att skylla på barn när det handlar om omständigheter som är vuxnas ansvar.

Vad som framgår av ts berättelse är att flickan följer styvfaderns regler utan att protestera, men att hon vänt sig till sin riktiga pappa och förklarat att hon vill bo hos honom på heltid.

Detta är inte en angelägenhet för styvpappan utan för flickans föräldrar och något de borde diskutera sinsemellan utan störande inslag från personer som inte är vårdnadshavare för barnet.

Den här tråden vimlar om känslosamma "Buhun" från personer som tycks sakna förmåga att ta vuxenansvar.

När det handlar om att etablera en relation mellan ett barn och en vuxen så duger det inte att den vuxna börjar ropa buhu, svenska barn är så bortskämda att de sätter sina egna känslor före mina.
    Håller med men ska man få det att funka kan man inte lämna styvpappan utanför alla diskussioner mellan föräldrarna. Ska de lyckas lösa något så måste ju styvpappan vara en del av lösningen.
    Anonym (Tack!) skrev 2017-05-28 18:57:14 följande:
    Om man blir bortvald av sitt barn så kan man om åtminstone ägna en tanke på vad det egentligen innebär att vara förälder innan man åter sätter sina egna behov i första hand.
    Som TS har formulerat det så skulle det inte förvåna mej men det kan vara väldigt  dumt formulerat.
    Det händer att man inte kan få två relationer att fungera under samma tak och då måste den vuxna välja hur den ska ha det.
    1 Tvinga barnet att bo där det inte trivs, det kan straffa sej sen.
    2 Låta sambon flytta och bo tillsammans de dagar barnet är hos den andre föräldern.
    3 Låta barnet flytta.

Men nu är det ingen som vet hur mycket dottern väljer bort mamman de kanske bor nära. Det kanske bara är roligare att bo hos pappa.
    Anonym (Mp) skrev 2017-05-29 12:36:18 följande:

Jag skulle låta dom flytta till sin pappa. Hur svårt det än är för dig så skulle jag låta dom göra det. Tror att de kommer tillbaka hem till er efter ett tag när de sett att det inte är bättre hos pappa. Att säga åt din man att han inte får säga det ena med det tredje spär bara på problemet. Jag har själv erfarenhet av det här. När jag gjorde samma sak som dig (så åt min sambo att tagga ner) slutade vår relation i ett kaos och vi gick till slut skilda vägar. Med min nuvarande har jag lyssnat på råd och sagt tredjeplats mina barn att de ska respektera min sambo lika mycket som hon visar de respekt och hänsyn. Så fort våra kids såg att vi var en enad "front" så har det funket hur bra som helst om man jämför med tidigare. Om min sqmbosäger till barnen så lyssnar de och de har en bra relation för att jag visar att det är viktigt. Sist så lät jag mig små manipuleras av mina barn och det blev ingen bra då de tappade respekten för min dåvarande när de såg att vi inte var enade och tjafsade.. bara ett tips! Var enade som en enhet och säg inte åt din man vad han får göra och inte i sitt eget hem då dina barn märker det också. . Låt de flytta och komma och hälsa på er varannan vecka eller nått.

Om man blir "manipulerad" av sina barn och låter dem bestämma får man skylla sej själv.

Att man ska lyssna på barn betyder inte att de ska bestämma hur man ska göra, man ska lyssna på dem så man vet vad de känner, tycker, tänker och resonerar,  och det ligger på den vuxnas ansvar att hitta en lösning. Det är en fördel att ta tjafsadet när barnen inte hör. Du och din sambo har har enat er för att kunna ena familjen "vi vuxna" & "vi och barnen", men vissa vuxna envisas med "vi vuxna" & "vi mot barnen".
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Maja) skrev följande:

Själv tycker jag det inte är en giltig orsak till att inte vilja bo - att man inte tycker om någon.

Så ser inte livet ut. Att man kan fly bort så fort nåt inte passar.

Det värsta är att hon drar med sig sin lillasyster i detta så att hon nu också bara vill bo hos pappa.

Nu skiljer man sig liksom inte bara för att barnen inte gillar ens partner.

Det jag menar är t.ex att senare i livet kan du bara inte rymma för att du inte gillar nån.

I viss mån kan man undvika folk man inte gillar men om man t.ex inte gillar sin svärfar/svägerska/systerdotter osv så är det människor som liksom tillhör familjen och man kan inte bara sluta umgås med sin släkt för att man "inte tycker om" nån.

normalt funtade människor gör inte så. Så är iaf jag uppfostrad.

Dumt.
    Anonym (Maja) skrev följande:

Haha så du skulle fråga dina barn om lov först innan du blev kär i nån.

Och den typiska halmdockan + offerkoftan.
    Halmdockan: Ingen med sunt förnuft påstår att barnet ska bestämma, men av någon anledning brukar det argumentet dyka upp i de flesta liknande trådar.
    Att barnet kommer först betyder inte att en förälder inte får ha ett kärleksliv, det betyder att barnets riktiga behov kommer före föräldrarnas.

TS får ha ett förhållande med en sociopat om hon vill det men hon kan ju inte förvänta sej att dottern ska gilla läget. TS har ett ansvar mot sin sambo så att dottern inte går honom på nerverna och flyttar som vissa gör, det är en giltig orsak att flytta eller dumpa om någon annans barn går en på nerverna, har inte en förälder samma ansvar mot sitt barn? Varför ska inte barnets känslor respekteras lika mycket som de vuxnas?
    TS har inte heller skrivit att dottern har ställt något ultimatum, bara att hon hellre vill bo hos pappa. Det är inte att bestämma över någons kärleksliv.
    Styvfamiljen - styvförälder - styvmamma - styvpappa - styvbarn- bonusbarn:
    Barnen kan vara svartsjukt klängiga på sin förälder, eller inte önska något hellre än att föräldern får någon annan att slösa sina omsorger på än dem.

Oberoende av hur det ser ut så är en grundregel att det för de allra flesta barn är en stor sak med en ny vuxen i familjen. Eftersom barnen inte har någon möjlighet att välja var de ska bo, är det viktigt att visa dem hänsyn för de känslor förändringen kan väcka. Att däremot överlåta till sina barn att bestämma i sådana frågor är ett för stort ansvar.

Det är också klokt att introducera en ny partner långsamt, på ett genomtänkt sätt och inte förrän man själv känner sig ganska säker på att det här är ett förhållande man vill satsa på.

Håll gärna igen lite med kärleksyttringarna i början eftersom de flesta barn har svårt för att se sina föräldrar i sådana situationer.

Som styvförälder måste man vara medveten om att man får barnen på köpet med sin nya kärlek. Det betyder inte att man måste älska, eller ens tycka så värst mycket om dem. Inte heller att man nödvändigtvis måste ta något riktigt föräldraansvar. Men det betyder definitivt att man måste respektera dem som individer, visa hänsyn för deras situation och ta ett vuxenansvar för dem. Precis som man egentligen borde göra för alla barn och unga som kommer i ens väg.

Vanliga konfliktområden
    Mellan styvförälder och barnen

Det är en svår balansgång att som styvförälder veta hur mycket man å ena sidan kan ?lägga sig i? uppfostran av barnen och å andra sidan har rätt att bestämma över i sitt eget hem. Det finns förstås inget givet svar på den frågan, men en lösning på problemet är att ha en levande dialog med sin partner om ansvarsfördelning och hur man vill ha det hemma.

Att barn spelar ut vuxna mot varandra är inget nytt under solen, och det drabbar inte bara styvföräldrar. Men som styvförälder kan man känna sig i ett extra stort underläge eftersom man saknar de sanktionsmöjligheter som föräldern har. Man är sårbar, och tar ibland kanske åt sig i onödan. I sådana lägen blir det livsviktigt att känna att man backas upp av sin partner.

Mellan styvföräldern och föräldern

Som styvförälder kan man uppleva det som att man kommer in som en gäst i en fix och färdig familj med förutbestämda vanor, rutiner och traditioner. Lite av det får man kanske finna sig i när det finns barn med i bilden. Men inget system är oföränderligt och det är rimligt att den nya vuxna också successivt får sätta sin prägel på familjelivet.

Känner du som styvförälder dig utestängd från gemenskapen mellan föräldern och barnen bör det också vara något som successivt luckras upp i takt med att ni lär känna varandra allt bättre.

Ett vanligt problem är att man som styvförälder upplever det som att föräldern ständigt och demonstrativt tar barnens parti när det uppstår familjekonflikter.

Om din partner välkomnat dig in i sin familj, måste hen också visa förtroende för dig, och agera för att inkludera dig i familjegemenskapen. Känns det inte så kan det finnas anledning att söka hjälp hos familjerådgivningen.
    Tips och råd till styvföräldern

* Försök inte att leva upp till en roll, du måste kunna vara dig själv i din nya familj.
       * Undvik att gå in i konflikter som egentligen inte rör dig.
       * Inled din relation med barnen med att försöka hitta det lustfyllda mellan er.
       * Om det finns både biologiska och styvbarn ? var noga med rättvisan.
       * Föräldraskap handlar inte om biologi, utan om kärlek och engagemang. Vill du vara viktig för dina styvbarn finns det goda möjligheter till det.

www.psykologiguiden.se/rad-och-fakta/barn-och-familj/styvfamiljen
    Det finns ingen anledning för en bonusförälder att ta på sej föräldraansvar eller att vara en auktoritet när det gäller "städa/plocka/osv/osv/".
    Barnet har förhoppningsvis en förälder som ser till att det händer eller får städa själv.

Är TS gubbe en av dem som tycker att det är hans ansvar och privilegium som vuxen att leka auktoritet över andras barn utan att behöva bygga upp en bra relation först så förstår jag om dottern vill flytta.

Ni som tycker att ungen är ouppfostrad eller curlad när det handlar om helt normala och vanliga reaktioner från ett barn, hur mogna är ni själva? Klarar ni att tänka utanför era egna egon?

Brukar ni inte gnälla över (enligt er själva) onödiga regler och rutiner på jobbet eller dumma onödiga lagar som någon bestämt att ni ska finna er i eller sväljer ni allt utan större förmåga att tänka och ifrågasätta?
  • KlunsSmurfen

jepp, det är bioförälderns ansvar att se till att barnen städar, plockar undan mm.

Påven förklarar säkert bättre än mej men jag hakar på.

Olika regler kan bli jobbigt för föräldrarna när barnen försöker spela ut dem men barn anpassar sej, det är olika regler hos kompisar, på skolan, far & morföräldrar och det har alltid funkat.

Vuxna brukar ha lite olika syn på vilka regler som ska gälla och hur barnen ska uppfostras, det kan vara svårt att komma överens och avgöra vilket som är bättre än det andra och varför det skulle vara det. Om skilda bioföräldrarna skulle ha exakt samma regler mm så skulle det skulle bli mycket konflikter, samma sak med en ny sambo.

Det finns en tråd på FL (hittar den inte nu) där skilda föräldrar flyttar ihop med sina barn och undviker i det längsta att vara förälder åt den andras barn, skiter i att behandla bonusbarnen lika och det funkar bra det också men det blev mycket protester i tråden. Funkar det bra för dem och barnen accepterar det så innebär det inte automatiskt problem. Barn har ingen större lust att förändra det som funkar för dem och för familjen så de kan acceptera olika krav och regler så länge de inte är biosyskon.

Om de andra bioföräldrarna också flyttar ihop med någon som har barn är det fyra familjer som får anpassa sej efter samma regler, det skulle bli mycket bråk.

Svar på tråden Min 11-åring gillar inte min nya man