• Anonym (Maja)

Min 11-åring gillar inte min nya man

Hej

Min nya och jag har varit ihop i 3 år nu och är gifta.

Min 11-åring har svårt för honom. Inte så att det märks så mkt i vardagen men hon gnäller över det till hennes pappa..

Nu vill hon inte bo hos oss säger hon.

Vi har för mkt regler.

Vi har (och speciellt min man) ansträngt sig på alla vis för att hon ska bli nöjd. Men han får bara kalla handen.

Själv tycker jag det inte är en giltig orsak till att inte vilja bo - att man inte tycker om någon.

Så ser inte livet ut. Att man kan fly bort så fort nåt inte passar.

Men en del inom mig säger också att jag inte kan tvinga?

Det värsta är att hon drar med sig sin lillasyster i detta så att hon nu också bara vill bo hos pappa.

Vad ska vi göra?

Jag har sagt till min man nu att han helt enkelt får dämpasig lite. Både i sina försök att nå fram och att han inte får säga till henne saker (städa/plocka/osv/osv/)

Men VAD gör man när ens barn inte riktigt gillar den nya konstellationen??

/ledsen mamma

• Svar på tråden Min 11-åring gillar inte min nya man
  • Anonym (Snorunge)
    Anonym (Ankis brorsa) skrev 2017-05-28 14:31:17 följande:

Men snälla, gå till en terapeut eller något! Varenda ett av dina inlägg dryper av bitterhet över att en man inte ansåg att du var viktig nog för honom så att han var villig att riskera relationen med sitt barn för att göra dig till lags.

Om du nu hade varit så lycklig i din nya relation skulle du kunnat släppa det och gå vidare. Istället maler du på om och om igen om hur hemsk exets son var. Ja, vi fattar att du tycker det eftersom exet värderade honom högre än dig. Men om du nu fått nöja dig med någon som står ut med dig istället för någon som du verkligen på riktigt vill leva med kanske du skulle jobba på att se det du nu har istället för det som du aldrig fick. Din nuvarande man kan ju tröttna på att så uppenbart vara näst bäst...

Älskar hur provocerad du blir <3333
  • Anonym (Konstigt)
    Anonym (Tack!) skrev 2017-05-28 13:47:09 följande:

Det är möjligt att det är så och jag förstår att du anser att det är korrekt utifrån dina erfatenheter av en pappa som förstod att prioritera sitt barn framför dina känslor.

Men, det är ts och hennes före detta som är flickans förälder. Det är också dessa som ska bestämma de regler som gäller för flickan.

Om styvpappan inte är efterbliven bör han klara av att framföra sina synpunkter till flickans mamma i stället för att med en elefants finkänslighet börja trumpeta för flickan.

Jag tycker det verkar som ts nya man utifrån ditt scenario tycks vara en bortskämd snorunge.

Det är nog i så fall viktigt att ts förmår sätta tydliga gränser för styvpappans framfart innan han lyckats se till att mamman "förlorar" sin andra dotter också.

Dessa söndercurlade vuxna som blir avundsjuka på barn är ett fenomen i narcissismens tidsålder.

Vadå de regler som gäller för flickan? I ts hem bestämmer ju inte flickans pappa. I ts hem bestämmer både ts och den nye mannen. Det är ju de två som är de vuxna i hushållet.

Tycker att det är ganska skrämmande att ni anser att styvpappan inte ska få säga åt bonusdottern om städning och dylikt. Bara för att man är styvfarsa så betyder det inte att man inte har något att säga till om. Om ts hade sagt åt dottern om så enkla saker som städning så hade knappast mannen behövt göra det, eller hur..

Det är väldigt väldigt konstigt att man inte ska kunna säga åt andras barn. Hela den här tråden och sättet ts uttrycker sig på, gör bara mer och mer att jag förstår att det i varje fall inte är mannen det är fel på. Han försöker sitt bästa och här sitter ni på internet och svartmålar honom.
  • Kuddebarn

Jag tycker att ni som skriver i tråden och skyller på mannen ska sluta upp med det. Det finns inget i ts inlägg som tyder på att han är elak mot 11 åringen. Däremot finns det saker (som folk redan har tagit upp), som tyder på att 11 åringen är ouppfostrad och surar när hon blir tillsagd. Det står i ts startinlägg att de har mycket regler hemma. Jaha, då kan man ju ganska snabbt utgå ifrån att det är därför dottern inte vill vara där, bland annat.

För mycket regler och att bli tillsagd tål hon inte. Hmmm.

Och sjävklart ska man kunna säga åt andras barn. Något annat är väldigt konstigt. Enbart en curlingförälder går lös om man pikar ens barn. Det är stort skillnad på att säga ifrån och vara elak.

Så jag tror att dottern inte vill vara hemma hos ts och mannen därför att de har hårdare regler än vad pappan har. Mannen säger åt dottern att hon måste plocka undan efter sig och så. Det är helt okej! Klart att han får säga åt henne eftersom att ts uppenbarligen inte gör det. Vad händer med alla dessa barn som inte tål att bli tillsagda? Det är ju skrämmande. För övrigt är det inte att uppfostra någon annans barn bara för att man säger till hen. Korkat påstående.

Vad kan då ts göra åt detta? Prata med dottern, givetvis. Ta reda på varför hon inte vill vara hemma hos henne (även fast ts själv verkar ha svaret framför sig), sedan får de komma fram till en lösning. Ska dottern bara bo hos pappan där hon kan leva livet med slappa regler eller ska hon även kunna vara hemma hos ts och acceptera att hon kanske blir tillsagd att plocka undan efter sig lite då och då? En familj kan ju ha 0 regler medan den andra har många regler. Då blir det lite obalans.

• Anonym (Ouppfostrad?)
    Kuddebarn skrev 2017-05-28 15:21:37 följande:

Jag tycker att ni som skriver i tråden och skyller på mannen ska sluta upp med det. Det finns inget i ts inlägg som tyder på att han är elak mot 11 åringen. Däremot finns det saker (som folk redan har tagit upp), som tyder på att 11 åringen är ouppfostrad och surar när hon blir tillsagd. Det står i ts startinlägg att de har mycket regler hemma. Jaha, då kan man ju ganska snabbt utgå ifrån att det är därför dottern inte vill vara där, bland annat.

För mycket regler och att bli tillsagd tål hon inte. Hmmm.

Och sjävklart ska man kunna säga åt andras barn. Något annat är väldigt konstigt. Enbart en curlingförälder går lös om man pikar ens barn. Det är stort skillnad på att säga ifrån och vara elak.

Så jag tror att dottern inte vill vara hemma hos ts och mannen därför att de har hårdare regler än vad pappan har. Mannen säger åt dottern att hon måste plocka undan efter sig och så. Det är helt okej! Klart att han får säga åt henne eftersom att ts uppenbarligen inte gör det. Vad händer med alla dessa barn som inte tål att bli tillsagda? Det är ju skrämmande. För övrigt är det inte att uppfostra någon annans barn bara för att man säger till hen. Korkat påstående.

Vad kan då ts göra åt detta? Prata med dottern, givetvis. Ta reda på varför hon inte vill vara hemma hos henne (även fast ts själv verkar ha svaret framför sig), sedan får de komma fram till en lösning. Ska dottern bara bo hos pappan där hon kan leva livet med slappa regler eller ska hon även kunna vara hemma hos ts och acceptera att hon kanske blir tillsagd att plocka undan efter sig lite då och då? En familj kan ju ha 0 regler medan den andra har många regler. Då blir det lite obalans.

Håller med till 100 %!!

Ts dotter verkstad ouppfostrad.
  • Anonym (Tack!)
    Anonym (Konstigt) skrev 2017-05-28 15:11:57 följande:
    Vadå de regler som gäller för flickan? I ts hem bestämmer ju inte flickans pappa. I ts hem bestämmer både ts och den nye mannen. Det är ju de två som är de vuxna i hushållet.

Tycker att det är ganska skrämmande att ni anser att styvpappan inte ska få säga åt bonusdottern om städning och dylikt. Bara för att man är styvfarsa så betyder det inte att man inte har något att säga till om. Om ts hade sagt åt dottern om så enkla saker som städning så hade knappast mannen behövt göra det, eller hur..

Det är väldigt väldigt konstigt att man inte ska kunna säga åt andras barn. Hela den här tråden och sättet ts uttrycker sig på, gör bara mer och mer att jag förstår att det i varje fall inte är mannen det är fel på. Han försöker sitt bästa och här sitter ni på internet och svartmålar honom.
    Styvpappan saknar ju uppenbarligen den fingertoppskänsla som krävs för att man ska kunna närma sig ett skilsmässobarn som tvingats in i en ny familj och ts har inte lyckats sätta upp enkla regler för honom så att han har något att hålla sig till.

Det märks också mycket tydligt i denna tråd hur känsligt detta ämne är. Utropstecknen står som spön i backen från personer som omtolkar ts mycket knapphändiga berättelse till egna erfarenheter och med mottot "Narcissister i alla länder förena er" lägger skulden på att en familj inte fungerar på ett barn.

Det är bedrövligt att så många vuxna nuförtiden har abdikerat från vuxenrollen för att i stället ropa jag, jag, jag med utropstecken.

Söndercurlade snorungar blir sällan ansvarstagande vuxna utan fortsätter bara att skylla ifrån sig. 

Vuxna som vägrar ta ansvar och skyller på barn. Bedrövligt.
  • Anonym (Konstigt)
    Anonym (Tack!) skrev 2017-05-28 15:40:07 följande:

Styvpappan saknar ju uppenbarligen den fingertoppskänsla som krävs för att man ska kunna närma sig ett skilsmässobarn som tvingats in i en ny familj och ts har inte lyckats sätta upp enkla regler för honom så att han har något att hålla sig till.

Det märks också mycket tydligt i denna tråd hur känsligt detta ämne är. Utropstecknen står som spön i backen från personer som omtolkar ts mycket knapphändiga berättelse till egna erfarenheter och med mottot "Narcissister i alla länder förena er" lägger skulden på att en familj inte fungerar på ett barn.

Det är bedrövligt att så många vuxna nuförtiden har abdikerat från vuxenrollen för att i stället ropa jag, jag, jag med utropstecken.

Söndercurlade snorungar blir sällan ansvarstagande vuxna utan fortsätter bara att skylla ifrån sig. 

Vuxna som vägrar ta ansvar och skyller på barn. Bedrövligt.

Skilsmässobarn? Snälla, ts och mannen har varit tillsammans i 3 år. Skilsmässobarn eller ej, han ska kunna säga åt ungen att städa och plocka efter sig utan att det blir sura miner. Är man så känslig att man inte klarar av att bli tillsagd så är det något fel på en.

Well, du tolkar det ju som att det är mannens fel. Det gör inte jag. Jag tolkar det som att ts och dottern har problem, inte mannen. Han ska inte få skit för att han försöker med dottern. Men om du tycker att det är en bättre ide så behöver han ju inte prata med henne alls?

Ja, det är bedrövligt hur ts och hennes dotter är. Sannerligen. Hoppas att ts och mannen gör slut så att han slipper får mer skit och att dottern växer upp en dag och inser att det inte är hela världen att få en tillsägelse.
  • Anonym (Tack!)
    Anonym (Konstigt) skrev 2017-05-28 15:49:07 följande:
    Skilsmässobarn? Snälla, ts och mannen har varit tillsammans i 3 år. Skilsmässobarn eller ej, han ska kunna säga åt ungen att städa och plocka efter sig utan att det blir sura miner. Är man så känslig att man inte klarar av att bli tillsagd så är det något fel på en.

Well, du tolkar det ju som att det är mannens fel. Det gör inte jag. Jag tolkar det som att ts och dottern har problem, inte mannen. Han ska inte få skit för att han försöker med dottern. Men om du tycker att det är en bättre ide så behöver han ju inte prata med henne alls? smile5.gif

Ja, det är bedrövligt hur ts och hennes dotter är. Sannerligen. Hoppas att ts och mannen gör slut så att han slipper får mer skit och att dottern växer upp en dag och inser att det inte är hela världen att få en tillsägelse.
    Utifrån de knapphändiga uppgifter ts tillhandahåller kan man egentligen inte uttala sig orsaken till att de vuxna misslyckats med att få flickan att trivas i deras och hennes hem.

Somliga tar för givet att det är flickans fel, att hon är en bortskämd snorunge medan andra anser att man inte kan utgå från att skylla på barn när det handlar om omständigheter som är vuxnas ansvar.

Vad som framgår av ts berättelse är att flickan följer styvfaderns regler utan att protestera, men att hon vänt sig till sin riktiga pappa och förklarat att hon vill bo hos honom på heltid.

Detta är inte en angelägenhet för styvpappan utan för flickans föräldrar och något de borde diskutera sinsemellan utan störande inslag från personer som inte är vårdnadshavare för barnet.

Den här tråden vimlar om känslosamma "Buhun" från personer som tycks sakna förmåga att ta vuxenansvar.

När det handlar om att etablera en relation mellan ett barn och en vuxen så duger det inte att den vuxna börjar ropa buhu, svenska barn är så bortskämda att de sätter sina egna känslor före mina.
  • Anonym (Ankis brorsa)
    Anonym (Snorunge) skrev 2017-05-28 15:05:58 följande:

Älskar hur provocerad du blir <3333

Vet du (och jag fattar att det svider att höra eftersom du vill ge sken av att du har det så bra), det är inte provokation utan medlidande du väcker.

Det är sorgligt att se hur besviken du verkar vara på livet och på att du inte var nummer ett för ditt ex. Det är också beklagligt att läsa att det finns en "bättre-än-att-vara-ensam-man" i ditt liv. I och för sig kanske ni har nöjt er med varandra, men risken ärju att han inte fattat att du endast stannar hos honom för att du inte fick den du tyckte var bättre.

Som sagt, det finns hjälp att få. För du vill väl inte föra över mönstret av att "ta den som tycker att du duger om du inte får den du älskar" till ditt barn? På dina inlägg låter det ju som om det är ett barn som skulle acceptera att bli illa behandlad eftersom barnet vet att det måste lyda för att duga i mammas ögon. Den typ av barn som också är mest i riskzonen för övergrepp osv. eftersom de fått lära sig att negligera sina egna känslor när en auktoritet säger något annat.
  • Anonym (Konstigt)
    Anonym (Tack!) skrev 2017-05-28 16:02:19 följande:

Utifrån de knapphändiga uppgifter ts tillhandahåller kan man egentligen inte uttala sig orsaken till att de vuxna misslyckats med att få flickan att trivas i deras och hennes hem.

Somliga tar för givet att det är flickans fel, att hon är en bortskämd snorunge medan andra anser att man inte kan utgå från att skylla på barn när det handlar om omständigheter som är vuxnas ansvar.

Vad som framgår av ts berättelse är att flickan följer styvfaderns regler utan att protestera, men att hon vänt sig till sin riktiga pappa och förklarat att hon vill bo hos honom på heltid.

Detta är inte en angelägenhet för styvpappan utan för flickans föräldrar och något de borde diskutera sinsemellan utan störande inslag från personer som inte är vårdnadshavare för barnet.

Den här tråden vimlar om känslosamma "Buhun" från personer som tycks sakna förmåga att ta vuxenansvar.

När det handlar om att etablera en relation mellan ett barn och en vuxen så duger det inte att den vuxna börjar ropa buhu, svenska barn är så bortskämda att de sätter sina egna känslor före mina.

Mannen har inte misslyckats, ts må ha misslyckats.

Han har försökt bli vän med hennes unge, han har försökt få henne att tycka om honom. Om hon sedan inte gör det är upp till henne. Man kan inte tycka om alla. Knappast hans fel.

Somliga anser också att det är ok att skylla på mannen. Utifrån de lilla uppgifter man får av ts så tycker jag att det verkar vara hans fel minst, faktiskt. Varför är det okej att ge mannen skit, han som faktiskt försöker? Förklara det gärna för mig. För du vet inte mer om detta än vad jag eller någon annan vet. Man utgår ju ifrån det ts skriver och utifrån hennes text så tycker jag att man kan se att hon inte har uppfostrat dottern. Du kanske tolkar den på ett annat sätt.

Det framgår att flickan tycker att ts och hennes man har för mycket regler. Sedan framgår det också att mannen inte får säga åt henne om plock och städning längre. Då förstår man att det handlar om att flickan tycker att det är för mycket jobbiga regler hos mamman och styvpappan. Regler som hon inte är van vid. Det är inte styvpappans fel att flickan inte är uppfostrad.

Det spelar ingen roll att styvpappan inte är vårdnadshavare för flickan. Nu är detta inte bara ts och flickans hem, utan också hans hem. Men antar att det är ok att skjuta undan styvfarsan åt sidan trots att felet inte ligger hos honom.

Du är löjlig.

Sjävklart orkar ingen (styvfarsa eller ej) med att få skit i längden. Styvpappan gör inget fel i att försöka klicka med dottern. Han gör det han ska göra. Att hon sedan ger honom kalla handen tyder bara på omogenhet och problem som inte är styvpappans fel.
Svar på tråden Min 11-åring gillar inte min nya man