• Anonym (Maja)

Min 11-åring gillar inte min nya man

Hej

Min nya och jag har varit ihop i 3 år nu och är gifta.

Min 11-åring har svårt för honom. Inte så att det märks så mkt i vardagen men hon gnäller över det till hennes pappa..

Nu vill hon inte bo hos oss säger hon.

Vi har för mkt regler.

Vi har (och speciellt min man) ansträngt sig på alla vis för att hon ska bli nöjd. Men han får bara kalla handen.

Själv tycker jag det inte är en giltig orsak till att inte vilja bo - att man inte tycker om någon.

Så ser inte livet ut. Att man kan fly bort så fort nåt inte passar.

Men en del inom mig säger också att jag inte kan tvinga?

Det värsta är att hon drar med sig sin lillasyster i detta så att hon nu också bara vill bo hos pappa.

Vad ska vi göra?

Jag har sagt till min man nu att han helt enkelt får dämpasig lite. Både i sina försök att nå fram och att han inte får säga till henne saker (städa/plocka/osv/osv/)

Men VAD gör man när ens barn inte riktigt gillar den nya konstellationen??

/ledsen mamma

• Svar på tråden Min 11-åring gillar inte min nya man
  • Froken Lokens
    Anonym (Konstigt) skrev 2017-05-29 00:45:03 följande:

Jeeeeez.

Om barnen får bestämma kärlekslivet så blir det nog inte något alls. Lol.

Till skillnad från dig flyttar jag inte ihop med första bästa som ger mig lite pirr...
  • Anonym (Tack!)
    Anonym (Konstigt) skrev 2017-05-29 00:40:25 följande:
    Vi har ju försökt förklara det för dig flera gånger.
    Bland annat så står det att ts och mannen har mycket regler, något som bonusdottern inte uppskattar. Mannen får inte heller säga åt henne om städning och plock. Vilket tyder på att flickan antagligen blir sur och tvär om mannen säger åt henne, annars hade nog inte ts bett honom att sluta med det.

Utifrån dessa så låter det som att de har mycket regler hemma hos ts. Regler som kanske har bildats när styvpappan flyttade in. Sannolikt är dottern van vid att inte ha så många regler och hon är inte van vid att bli tillsagd, så när någon som inte är mamma eller pappa säger åt henne så blir det sura miner och tas personligt. DET tyder på ouppfostran och ett bortskämt beteende. För det första så borde vilken 11 åring som helst fatta att man plockar undan efter sig och städar. De ska liksom inte ens behöva säga åt henne angående det. Min 5 åring fattar att man städar och plockar efter sig.

Förmodligen säger inte ts åt henne om någonting och därför blir styvpappan tvungen att göra det. Mindre kul, men så går det.

Oavsett om hon protesterar i hemmet eller ej så är hon ju missnöjd. Hon tycker ju att de har "för mycket regler"...
    Jag skulle gärna vilja veta vilka regler som gäller hemma hos pappan.

Det blir ju att man gissar sig fram en del eftersom att ts inte ger så himla mycket information om situationen och bakgrunden. Men jag tolkar ts inlägg på detta sätt och anser att det må spegla på ouppfostran. Något som inte är styvpappans fel. Han ska absolut inte behöva ta skit från anonyma människor på internet då detta inte är hans fel.
    Ja, och jag har flera gånger förklarat hur mycket av egna känslor och erfarenheter du och andra lägger in i flickans uppförande. Att ni vill att hon ska vara bortskämd är inte detsamma som att det framgår av texten att hon är det.

Hon har funnit sig i styvpappans regler, följt dem men hon har berättat för sin riktiga pappa att hon inte trivs med styvpappans regler eller hans försök att komma nära henne.

Det går inte att avgöra om flickan är bortskämd, något som i sig också är ett relativt begrepp. Om du menar att hon är bortskämd för att hon berättar för sin pappa att hon vill bo hos honom på heltid eftersom hon inte trivs i sitt andra hem är det du som är bortskämd, du menar att en barn ska tiga och lida av lojalitet till en förälders val under alla omständigheter.

Berättelsen är alldeles för tunn för att det ska vara möjligt att veta den egentliga orsaken till att flickan inte vill bo kvar hos mamman. Jag anser att de som väljer att utgå från att flickan är bortskämd är just bortskämda - söndercurlade vuxna som inte begriper att man som förälder inte jämt och ständigt kan vara huvudpersonen i sitt eget liv.
  • Anonym (Konstigt)
    Froken Lokens skrev 2017-05-29 07:51:30 följande:

Till skillnad från dig flyttar jag inte ihop med första bästa som ger mig lite pirr...

Härligt att du vet saker om mig och mitt liv.
  • Anonym (Konstigt)
    Anonym (Tack!) skrev 2017-05-29 09:31:26 följande:

Ja, och jag har flera gånger förklarat hur mycket av egna känslor och erfarenheter du och andra lägger in i flickans uppförande. Att ni vill att hon ska vara bortskämd är inte detsamma som att det framgår av texten att hon är det.

Hon har funnit sig i styvpappans regler, följt dem men hon har berättat för sin riktiga pappa att hon inte trivs med styvpappans regler eller hans försök att komma nära henne.

Det går inte att avgöra om flickan är bortskämd, något som i sig också är ett relativt begrepp. Om du menar att hon är bortskämd för att hon berättar för sin pappa att hon vill bo hos honom på heltid eftersom hon inte trivs i sitt andra hem är det du som är bortskämd, du menar att en barn ska tiga och lida av lojalitet till en förälders val under alla omständigheter.

Berättelsen är alldeles för tunn för att det ska vara möjligt att veta den egentliga orsaken till att flickan inte vill bo kvar hos mamman. Jag anser att de som väljer att utgå från att flickan är bortskämd är just bortskämda - söndercurlade vuxna som inte begriper att man som förälder inte jämt och ständigt kan vara huvudpersonen i sitt eget liv.

Nej, jag lägger inte in egna känslor. Jag utgår ifrån det ts skriver och där ser jag ouppfostrat beteende. Du kan inte säga att det inte är så, för det är bara din tolkning. Utifrån det ts skriver i sin text så låter flickan ouppfostrad och bortskämd och man går ju efter det ts skriver.

Men näe, jag menar inte att hon är bortskämd och ouppfostrad för att hon berättar för sin pappa hur hon känner. Jag menar att hon verkar bortskämd och ouppfostrad som måste bli tillsagd angående städning och plock och det faktum att hon är missnöjd med att ts och mannen har så mycket regler. Detta säger mig att pappan inte har så mycket regler hemma och att flickan är van vid att inte ha så mycket regler. Har även förklarat flera gånger att eftersom att styvpappan måste säga till henne om saker så låter det som att ts inte klarar av att göra det = har inte uppfostrat dottern och klarar inte av att säga ifrån. För om ts hade gjort det så är jag ganska säker på att styvpappan inte hade behövt göra det.

Jag vet inte varför du tror att du har rätt. Vi tolkar uppenbarligen ts text på olika sätt och vi kanske har olika uppfattningar kring vad bortskämd och ouppfostrad är. Men såhär tolkar jag det. Bara för din del att acceptera.

Ok, jag är en bortskämd, söndercurlad vuxen som tolkar texten som att flickan är ouppfostrad till skillnad från dig som gärna vill skylla på mannen (som utifrån texten verkar vara minst skyldig av alla). Men det är ok för mig, du vet ändå ingenting om mig så.
  • Anonym (Tack!)
    Anonym (Konstigt) skrev 2017-05-29 10:05:50 följande:
    Inte mycket i så fall.

Bara att du har en benägenhet att ge barn skulden när de inte förmår anpassa sig till en förälders val av ny partner och de krav den nya partnern ställer på barnet i fråga om regler och tillit. Eller egentligen att känna att styvföräldern krav är hennes egen vilja - eftersom barnet i ts text följer reglerna men enligt din och andras uppfattning är så bortskämd att hon berättar för sin riktiga pappa att hon vill bo på heltid med honom.

i övrigt vet jag inget om dig och ditt liv.
  • Anonym (Ouppfostrad?)
    Anonym (Tack!) skrev 2017-05-29 09:31:26 följande:

Fyfan vad jobbig du är.

Du säger att det inte går att avgöra utifrån denna tunna berättelse om ts dotter är bortskämd och ouppfostrad eller ej. Då ska du fan inte skylla på mannen heller. Du säger ju själv att berättelsen är tunn och att vi inte får veta den "riktiga" orsaken till att flickan inte bor där!!

Sen kan du lära dig att acceptera att alla tycker olika istället för att kalla andra bortskämda söndercurlade vuxna bara för att de inte håller med dig. Ditt beeende är sannerligen omoget.
  • Anonym (Tack!)
    Anonym (Ouppfostrad?) skrev 2017-05-29 10:20:42 följande:
    Fyfan vad jobbig du är.
    Du säger att det inte går att avgöra utifrån denna tunna berättelse om ts dotter är bortskämd och ouppfostrad eller ej. Då ska du fan inte skylla på mannen heller. Du säger ju själv att berättelsen är tunn och att vi inte får veta den "riktiga" orsaken till att flickan inte bor där!!

Sen kan du lära dig att acceptera att alla tycker olika istället för att kalla andra bortskämda söndercurlade vuxna bara för att de inte håller med dig. Ditt beeende är sannerligen omoget.
    Tycker du.

Sjäv tycker jag att det är jobbigt med vuxna som frånsäger sig sitt ansvar som vuxna för att i stället skylla på ett barn.

Jag har för övrigt inte lagt någon skuld på styvpappan, bara konstaterat att han verkar vara klumpig. Han tycks inte förmå att känna av barnet.

Men i första hand är det ju ts som uttrycker sig märkligt med kommentarer som att barn ska finna sig i att bo tillsammans med personer som de ogillar och att barnet "gnäller" - när hon berättar för sin riktiga pappa hur hon upplever situationen.

Barn är inga accessoarer man tar med sig när man vill verka vara chict föräldrarollsagerande.
  • Froken Lokens
    Anonym (Konstigt) skrev 2017-05-29 10:05:50 följande:

Jag utgår bara ifrån ditt inlägg där du likställer kärleksliv med att flytta ihop.
  • Anonym (Mp)

Jag skulle låta dom flytta till sin pappa. Hur svårt det än är för dig så skulle jag låta dom göra det. Tror att de kommer tillbaka hem till er efter ett tag när de sett att det inte är bättre hos pappa. Att säga åt din man att han inte får säga det ena med det tredje spär bara på problemet. Jag har själv erfarenhet av det här. När jag gjorde samma sak som dig (så åt min sambo att tagga ner) slutade vår relation i ett kaos och vi gick till slut skilda vägar. Med min nuvarande har jag lyssnat på råd och sagt tredjeplats mina barn att de ska respektera min sambo lika mycket som hon visar de respekt och hänsyn. Så fort våra kids såg att vi var en enad "front" så har det funket hur bra som helst om man jämför med tidigare. Om min sqmbosäger till barnen så lyssnar de och de har en bra relation för att jag visar att det är viktigt. Sist så lät jag mig små manipuleras av mina barn och det blev ingen bra då de tappade respekten för min dåvarande när de såg att vi inte var enade och tjafsade.. bara ett tips! Var enade som en enhet och säg inte åt din man vad han får göra och inte i sitt eget hem då dina barn märker det också. . Låt de flytta och komma och hälsa på er varannan vecka eller nått.

• Anonym (Mp)
    Anonym (Mp) skrev 2017-05-29 12:36:18 följande:

Jag skulle låta dom flytta till sin pappa. Hur svårt det än är för dig så skulle jag låta dom göra det. Tror att de kommer tillbaka hem till er efter ett tag när de sett att det inte är bättre hos pappa. Att säga åt din man att han inte får säga det ena med det tredje spär bara på problemet. Jag har själv erfarenhet av det här. När jag gjorde samma sak som dig (så åt min sambo att tagga ner) slutade vår relation i ett kaos och vi gick till slut skilda vägar. Med min nuvarande har jag lyssnat på råd och sagt tredjeplats mina barn att de ska respektera min sambo lika mycket som hon visar de respekt och hänsyn. Så fort våra kids såg att vi var en enad "front" så har det funket hur bra som helst om man jämför med tidigare. Om min sqmbosäger till barnen så lyssnar de och de har en bra relation för att jag visar att det är viktigt. Sist så lät jag mig små manipuleras av mina barn och det blev ingen bra då de tappade respekten för min dåvarande när de såg att vi inte var enade och tjafsade.. bara ett tips! Var enade som en enhet och säg inte åt din man vad han får göra och inte i sitt eget hem då dina barn märker det också. . Låt de flytta och komma och hälsa på er varannan vecka eller nått.

"Tredjeplats" blev något fel med inmatning. . Hehe
Svar på tråden Min 11-åring gillar inte min nya man