• Anonym (Maja)

Min 11-åring gillar inte min nya man

Hej

Min nya och jag har varit ihop i 3 år nu och är gifta.

Min 11-åring har svårt för honom. Inte så att det märks så mkt i vardagen men hon gnäller över det till hennes pappa..

Nu vill hon inte bo hos oss säger hon.

Vi har för mkt regler.

Vi har (och speciellt min man) ansträngt sig på alla vis för att hon ska bli nöjd. Men han får bara kalla handen.

Själv tycker jag det inte är en giltig orsak till att inte vilja bo - att man inte tycker om någon.

Så ser inte livet ut. Att man kan fly bort så fort nåt inte passar.

Men en del inom mig säger också att jag inte kan tvinga?

Det värsta är att hon drar med sig sin lillasyster i detta så att hon nu också bara vill bo hos pappa.

Vad ska vi göra?

Jag har sagt till min man nu att han helt enkelt får dämpasig lite. Både i sina försök att nå fram och att han inte får säga till henne saker (städa/plocka/osv/osv/)

Men VAD gör man när ens barn inte riktigt gillar den nya konstellationen??

/ledsen mamma

• Svar på tråden Min 11-åring gillar inte min nya man
  • Anonym (Tack!)
    Kuddebarn skrev 2017-05-28 18:24:39 följande:
    Det är inte styvpappans fel att ts har misslyckats med uppfostringen av hennes dotter och att dottern är som hon är.

Om denna tråd nu är sann (vilket den förmodligen inte är), så anser jag inte att mannen bär någon skuld i detta, utifrån vad man får läsa här. Han har försökt sitt bästa men får bara skit för det. Bedrövligt.

Ts uppgift att se till att hon får behålla både dottern och sin man. Fortsätter det såhär så kommer mannen förmodligen att lämna inom en snar framtid, med all rätt.

Jag är inte intresserad av att veta hur Anonym (Snorunge) ser på saken, även om jag anser att hen har rätt i mycket - som till exempel att ts dotter verkar vara ouppfostrad och att det finns allt för många föräldrar som curlar sina barn idag. Det är ingen nyhet.

Vill inte ditt barn dela sitt liv med dig på grund av ditt val av man så kan ni ju i alla fall låta bli att skylla på den stackars annan som kommer in i en ny familj och genast möts av problem och tvärt beteende. Suck.
    Om man blir bortvald av sitt barn så kan man om åtminstone ägna en tanke på vad det egentligen innebär att vara förälder innan man åter sätter sina egna behov i första hand.
  • Anonym (Jess)
    Anonym (Tack!) skrev 2017-05-28 17:55:37 följande:
    I den mån jag skyller på någon så skyller jag på de vuxna.

Det finns för få detaljer i den här berättelsen för att det ska vara möjligt att veta vad som egentligen gått snett. Dessutom påstås det också att tråden bara är en kopia på en annan tråd med skillnaden att styvföräldern i den är kvinna.

Det senare innebär att det blir mindre intressant att diskutera skuldfrågan, men i den mån det går att ge någon skulden så föredrar jag att lägga den på ts i så fall.

Mest intressant är att tråden väcker så oerhört starka reaktioner. Det verkar som det finns en och annan vuxen som har fått finna sig i att bli bortvald när hon försökt konkurrera med ett barn om uppmärksamhet och fortfarande drabbas av ställföreträdande svartsjuka gentemot barnet i den här tråden.

För mig som förälder skulle jag i ts fall känna en bottenlös förtvivlan. Mitt barn vill inte dela sitt liv med mig på grund av mina egna val.
    Givetvis så ligger det i TS händer att kommunicera och lösa problemet som uppstått.

Fast jag tror inte att det är så lätt att avfärda vissa i tråden som svartsjuka gamla bittra bonusföräldrar som blev bortvalda till förmån för barnen. Däremot så tror jag att många som har levt med en partner som har skämt bort sitt eller sina barn extremt mycket blir dränerade på energi och tappar bort sig helt när relationen är över. För man står med bakbundna händer. Har inte ett jota att säga till om och känslan av att bli kvävd och alltid stå längst ner i näringskedjan är förödande för självutvecklingen och sitt eget välmående. Det enda man duger till är att bidra med kontantinsatsen när det ska köpas ny större lya typ. Lite hårt att säga men vissa som har levt som bonusföräldrar har känt det så. Tror att det är viktigt att den målgruppen också får göra sin röst hörd.

Den här tråden är ett extremt bra exempel på det, hur sann eller ej den är.
  • Anonym (Tack!)
    Anonym (Jess) skrev 2017-05-28 19:09:56 följande:
    Givetvis så ligger det i TS händer att kommunicera och lösa problemet som uppstått. Fast jag tror inte att det är så lätt att avfärda vissa i tråden som svartsjuka gamla bittra bonusföräldrar som blev bortvalda till förmån för barnen. Däremot så tror jag att många som har levt med en partner som har skämt bort sitt eller sina barn extremt mycket blir dränerade på energi och tappar bort sig helt när relationen är över. För man står med bakbundna händer. Har inte ett jota att säga till om och känslan av att bli kvävd och alltid stå längst ner i näringskedjan är förödande för självutvecklingen och sitt eget välmående. Det enda man duger till är att bidra med kontantinsatsen när det ska köpas ny större lya typ. Lite hårt att säga men vissa som har levt som bonusföräldrar har känt det så. Tror att det är viktigt att den målgruppen också får göra sin röst hörd. Den här tråden är ett extremt bra exempel på det, hur sann eller ej den är.
    Det är inte barn som väljer att föräldrar separerar och bildar nya familjekonstellationer.

Självklart ska inte en förälder stanna i ett förhållande som inte fungerar, men om man väljer att gå in i ett nytt förhållande så skadar det inte att man är medveten om att detta inte är barnens val och att man då resonerar kring hur man ska samarbeta för att styvföräldern ska få så goda förutsättningar som möjligt att skapa en fungerande relation till bonusbarnet, en relation som också har potential att fördjupas.

Och framförallt så ska man inte inbilla sig att den man har barn tillsammans med försvinner vid en skilsmässa.

Skulle samarbetet mellan ts och hennes före detta ha präglats av samsyn om vad som gäller för barnen skulle i det här fallet förmodligen styvpappan haft betydligt bättre förutsättningar att lyckas i sin roll.

Att den här tråden vibrerar av övertoner där en "bortskämd snorunge" ges skulden för en misslyckad familjebildning är nedslående. Det finns inget i ts som indikerar att barnet skulle vara bortskämt.
  • Anonym (Jess)
    Anonym (Tack!) skrev 2017-05-28 19:35:54 följande:
    Det är inte barn som väljer att föräldrar separerar och bildar nya familjekonstellationer.

Självklart ska inte en förälder stanna i ett förhållande som inte fungerar, men om man väljer att gå in i ett nytt förhållande så skadar det inte att man är medveten om att detta inte är barnens val och att man då resonerar kring hur man ska samarbeta för att styvföräldern ska få så goda förutsättningar som möjligt att skapa en fungerande relation till bonusbarnet, en relation som också har potential att fördjupas.

Och framförallt så ska man inte inbilla sig att den man har barn tillsammans med försvinner vid en skilsmässa.

Skulle samarbetet mellan ts och hennes före detta ha präglats av samsyn om vad som gäller för barnen skulle i det här fallet förmodligen styvpappan haft betydligt bättre förutsättningar att lyckas i sin roll.

Att den här tråden vibrerar av övertoner där en "bortskämd snorunge" ges skulden för en misslyckad familjebildning är nedslående. Det finns inget i ts som indikerar att barnet skulle vara bortskämt.
    Att TS dotter skulle vara mer bortskämt än andra barn låter jag vara osagt. Fast tyvärr så tror jag att barn idag till frånskilda föräldrar ofta är allmänt curlade, iallafall hos ena föräldern. Det blir mer tydligt när föräldrarna går in i nya relationer. Jag tycker att många har varit orättvisa mot TS man i det här fallet, är det som så att han bara kommenterar hushållssysslor så fattar jag inte vad det gapas om? Jag menar, ingen kritiserar fotbolls eller handbollstränaren i lokala klubben som tilltalar ungarna med auktoritär ton, eller hur?

Givetvis är det här de vuxnas ansvar. Föräldrarna bör kommunicera och jobba på problemlösning, det borde ligga i pappans intresse också att dottern ska trivas hos sin mamma. Den biten med pappan stör jag mig på faktiskt. Min sambo gjorde det misstaget att han helt och hållet spelade ut barnens mamma med att köra en "gå på tivoli varje sekund-uppfostran", det är inte schysst! Det kan vara samma problematik här också?! Säger inte att det är det men kan ligga något i det.
  • Kuddebarn
    Anonym (Tack!) skrev 2017-05-28 18:57:14 följande:

Om man blir bortvald av sitt barn så kan man om åtminstone ägna en tanke på vad det egentligen innebär att vara förälder innan man åter sätter sina egna behov i första hand.

Ja, men att skylla på mannen är inte ok nånstans. Detta är inte hans fel eller ansvar att ordna upp.
  • Kuddebarn

Det finns mycket i ts inlägg som tyder på att dottern är bortskämd och ouppfostrat. Att du inte vill se det är en helt annan sak. Du bestämmer knappast vad som är rätt och fel och du vet lika lite som jag hur det verkligen är, därför utgår man ifrån det ts skriver och då låter det sannerligen som att hon har misslyckats med uppfostringen av dottern.

Att skylla detta på styvpappan är bara pinsamt. Det är ts och flickan som har problem som ska lösas, inte styvpappan. Bara för att man är vuxen så innebär det inte att man orkar med att få hur mycket skit som helst. Alla har en gräns.
  • Anonym (Konstigt)

"Det finns inget i ts som indikerar att barnet skulle vara bortskämt." Fast det är ju endast vad DU tycker. Andra i tråden upplever det som att dottern verkar bortskämd och ouppfostrad. Handlar väl bara om hur man tolkar ts text, men egentligen så har vi fått för lite info från ts.
  • Anonym (Tack!)
    Anonym (Konstigt) skrev 2017-05-28 20:32:37 följande:
    "Det finns inget i ts som indikerar att barnet skulle vara bortskämt." Fast det är ju endast vad DU tycker. Andra i tråden upplever det som att dottern verkar bortskämd och ouppfostrad. Handlar väl bara om hur man tolkar ts text, men egentligen så har vi fått för lite info från ts.
    Men berätta då vad i texten som indikerar att barnet är bortskämt.

Ts skriver att barnet gör som hon blir tillsagd utifrån styvpappans regler utan att protestera mot dessa.

Är det att barnet berättar för sin riktiga pappa att hon inte trivs i den nya familjen du upplever som bortskämdhet.

Jag skulle i stället kalla det förtroende. Jag är själv separerad och tar för givet att våra barn berättar för mitt ex om vad som händer här, precis som de berättar för mig om vad som händer hos mitt ex.

Det verkar som att många i den här tråden tror att förtroende, kärlek och närhet är något man kan kommendera fram, men du kan aldrig begära ett barns förtroende, du kan bara förtjäna det.
  • Anonym (Konstigt)
    Anonym (Tack!) skrev 2017-05-28 23:29:27 följande:

Men berätta då vad i texten som indikerar att barnet är bortskämt.

Ts skriver att barnet gör som hon blir tillsagd utifrån styvpappans regler utan att protestera mot dessa.

Är det att barnet berättar för sin riktiga pappa att hon inte trivs i den nya familjen du upplever som bortskämdhet.

Jag skulle i stället kalla det förtroende. Jag är själv separerad och tar för givet att våra barn berättar för mitt ex om vad som händer här, precis som de berättar för mig om vad som händer hos mitt ex.

Det verkar som att många i den här tråden tror att förtroende, kärlek och närhet är något man kan kommendera fram, men du kan aldrig begära ett barns förtroende, du kan bara förtjäna det.

Vi har ju försökt förklara det för dig flera gånger.

Bland annat så står det att ts och mannen har mycket regler, något som bonusdottern inte uppskattar. Mannen får inte heller säga åt henne om städning och plock. Vilket tyder på att flickan antagligen blir sur och tvär om mannen säger åt henne, annars hade nog inte ts bett honom att sluta med det.

Utifrån dessa så låter det som att de har mycket regler hemma hos ts. Regler som kanske har bildats när styvpappan flyttade in. Sannolikt är dottern van vid att inte ha så många regler och hon är inte van vid att bli tillsagd, så när någon som inte är mamma eller pappa säger åt henne så blir det sura miner och tas personligt. DET tyder på ouppfostran och ett bortskämt beteende. För det första så borde vilken 11 åring som helst fatta att man plockar undan efter sig och städar. De ska liksom inte ens behöva säga åt henne angående det. Min 5 åring fattar att man städar och plockar efter sig.

Förmodligen säger inte ts åt henne om någonting och därför blir styvpappan tvungen att göra det. Mindre kul, men så går det.

Oavsett om hon protesterar i hemmet eller ej så är hon ju missnöjd. Hon tycker ju att de har "för mycket regler"...

Jag skulle gärna vilja veta vilka regler som gäller hemma hos pappan.

Det blir ju att man gissar sig fram en del eftersom att ts inte ger så himla mycket information om situationen och bakgrunden. Men jag tolkar ts inlägg på detta sätt och anser att det må spegla på ouppfostran. Något som inte är styvpappans fel. Han ska absolut inte behöva ta skit från anonyma människor på internet då detta inte är hans fel.
  • Anonym (Konstigt)
    Froken Lokens skrev 2017-05-24 18:06:21 följande:

Något du skulle ha tänkt på innan du gifte dig med mannen.

Aldrig att jag skulle tvinga mina barn att bo under samma tak som någon de inte tyckte om. Aldrig att jag heller skulle fatta tycker för någon de inte tyckte om!

Jeeeeez.

Om barnen får bestämma kärlekslivet så blir det nog inte något alls. Lol.
Svar på tråden Min 11-åring gillar inte min nya man