• Anonym (Maja)

Min 11-åring gillar inte min nya man

Hej

Min nya och jag har varit ihop i 3 år nu och är gifta.

Min 11-åring har svårt för honom. Inte så att det märks så mkt i vardagen men hon gnäller över det till hennes pappa..

Nu vill hon inte bo hos oss säger hon.

Vi har för mkt regler.

Vi har (och speciellt min man) ansträngt sig på alla vis för att hon ska bli nöjd. Men han får bara kalla handen.

Själv tycker jag det inte är en giltig orsak till att inte vilja bo - att man inte tycker om någon.

Så ser inte livet ut. Att man kan fly bort så fort nåt inte passar.

Men en del inom mig säger också att jag inte kan tvinga?

Det värsta är att hon drar med sig sin lillasyster i detta så att hon nu också bara vill bo hos pappa.

Vad ska vi göra?

Jag har sagt till min man nu att han helt enkelt får dämpasig lite. Både i sina försök att nå fram och att han inte får säga till henne saker (städa/plocka/osv/osv/)

Men VAD gör man när ens barn inte riktigt gillar den nya konstellationen??

/ledsen mamma

• Svar på tråden Min 11-åring gillar inte min nya man
  • Anonym (Snorunge)
    Anonym (Ankis brorsa) skrev 2017-05-28 16:18:52 följande:

Vet du (och jag fattar att det svider att höra eftersom du vill ge sken av att du har det så bra), det är inte provokation utan medlidande du väcker.

Det är sorgligt att se hur besviken du verkar vara på livet och på att du inte var nummer ett för ditt ex. Det är också beklagligt att läsa att det finns en "bättre-än-att-vara-ensam-man" i ditt liv. I och för sig kanske ni har nöjt er med varandra, men risken ärju att han inte fattat att du endast stannar hos honom för att du inte fick den du tyckte var bättre.

Som sagt, det finns hjälp att få. För du vill väl inte föra över mönstret av att "ta den som tycker att du duger om du inte får den du älskar" till ditt barn? På dina inlägg låter det ju som om det är ett barn som skulle acceptera att bli illa behandlad eftersom barnet vet att det måste lyda för att duga i mammas ögon. Den typ av barn som också är mest i riskzonen för övergrepp osv. eftersom de fått lära sig att negligera sina egna känslor när en auktoritet säger något annat.

Fantastiskt att du har så lite att göra att du bryr dig om mitt liv! <33

Kände faktiskt en kille som hade en gammal alkis-syster vid namn Anki..
  • Anonym (Snorunge)
    Anonym (Konstigt) skrev 2017-05-28 17:09:55 följande:

Mannen har inte misslyckats, ts må ha misslyckats.

Han har försökt bli vän med hennes unge, han har försökt få henne att tycka om honom. Om hon sedan inte gör det är upp till henne. Man kan inte tycka om alla. Knappast hans fel.

Somliga anser också att det är ok att skylla på mannen. Utifrån de lilla uppgifter man får av ts så tycker jag att det verkar vara hans fel minst, faktiskt. Varför är det okej att ge mannen skit, han som faktiskt försöker? Förklara det gärna för mig. För du vet inte mer om detta än vad jag eller någon annan vet. Man utgår ju ifrån det ts skriver och utifrån hennes text så tycker jag att man kan se att hon inte har uppfostrat dottern. Du kanske tolkar den på ett annat sätt.

Det framgår att flickan tycker att ts och hennes man har för mycket regler. Sedan framgår det också att mannen inte får säga åt henne om plock och städning längre. Då förstår man att det handlar om att flickan tycker att det är för mycket jobbiga regler hos mamman och styvpappan. Regler som hon inte är van vid. Det är inte styvpappans fel att flickan inte är uppfostrad.

Det spelar ingen roll att styvpappan inte är vårdnadshavare för flickan. Nu är detta inte bara ts och flickans hem, utan också hans hem. Men antar att det är ok att skjuta undan styvfarsan åt sidan trots att felet inte ligger hos honom.

Du är löjlig.

Sjävklart orkar ingen (styvfarsa eller ej) med att få skit i längden. Styvpappan gör inget fel i att försöka klicka med dottern. Han gör det han ska göra. Att hon sedan ger honom kalla handen tyder bara på omogenhet och problem som inte är styvpappans fel.

Håller med!

Inte mannens fel att ts barn har ett misslyckat liv och likaså ts som inte gjort något åt det.
  • Anonym (Ankis brorsa)
    Anonym (Snorunge) skrev 2017-05-28 17:15:03 följande:

Fantastiskt att du har så lite att göra att du bryr dig om mitt liv! <33

Kände faktiskt en kille som hade en gammal alkis-syster vid namn Anki..

Ja, du framstår verkligen som en ömkansvärd person, så det är klart att vem som helst med utvecklad empatisk förmåga tycker synd om den person som tonar fram i dina inlägg.

Åh, så intressant med dina tidigare vänskapsrelationer, kanske den killen är bror till Anki i tråden som denna TS är en spin-of från.
  • Kuddebarn
    Anonym (Tack!) skrev 2017-05-28 16:02:19 följande:

Utifrån de knapphändiga uppgifter ts tillhandahåller kan man egentligen inte uttala sig orsaken till att de vuxna misslyckats med att få flickan att trivas i deras och hennes hem.

Somliga tar för givet att det är flickans fel, att hon är en bortskämd snorunge medan andra anser att man inte kan utgå från att skylla på barn när det handlar om omständigheter som är vuxnas ansvar.

Vad som framgår av ts berättelse är att flickan följer styvfaderns regler utan att protestera, men att hon vänt sig till sin riktiga pappa och förklarat att hon vill bo hos honom på heltid.

Detta är inte en angelägenhet för styvpappan utan för flickans föräldrar och något de borde diskutera sinsemellan utan störande inslag från personer som inte är vårdnadshavare för barnet.

Den här tråden vimlar om känslosamma "Buhun" från personer som tycks sakna förmåga att ta vuxenansvar.

När det handlar om att etablera en relation mellan ett barn och en vuxen så duger det inte att den vuxna börjar ropa buhu, svenska barn är så bortskämda att de sätter sina egna känslor före mina.

Det är inte styvpappans ansvar eller uppgift att se till så att 11 åringen trivs i hemmet. Det är ts uppgift.

Du verkar ha svårt att acceptera att vi tolkar ts inlägg på olika sätt. Du vill gärna skylla på mannen, något jag och många andra inte tycker är ok. Du är väldigt noga med att man inte ska skylla på flickan. Ok, men då ska du inte skylla på mannen heller. Annars säger du bara emot dig själv.

Följande framgår i ts inlägg:

Att styvpappan har försökt nå fram till ts dotter och att ts dotter tycker att de har för mycket regler hemma. Förmodligen tycker hon att styvpappan är sträng som säger åt henne när hon inte städar rummet eller liknande. Bortskämt och ouppfostrat beteende. Hade hon varit uppfostrad så hade han inte ens behövt säga åt henne att städa eller plocka efter sig. Dessutom, klart att man ska kunna säga åt andras barn. Speciellt när de alla bor tillsammans. Kanske är styvpappans hem från början, då är det extra viktigt att lyssna på honom.

Jag tycker att det låter som att dottern inte tycker om mannen därför att han har regler och dottern är inte van vid regler. Hon tycker troligtvis inte om att man säger åt henne och min gissning är också att ts är dålig på att säga åt henne - därför måste styvpappan göra det.

Vad resulterar då detta i? Jo, att styvpappan blir utmålad som den onde. Det är uppenbart att dottern har problem och detta ska inte behöva gå ut över styvpappan. Kanske är hon avundsjuk eller saknar tid med sin mamma. Såpass mycket info får vi inte, men ts bör prata med henne och sedan får hon själv avgöra var hon vill bo. Ts ska inte behöva göra slut med en man som har försökt sitt bästa men som sedan blir avvisad vad han än gör. Ts bör fokusera på att prata med dottern och sedan ta itu med hennes uppfostring (för oavsett vad du säger så ser jag tydliga drag av ouppfostran här).

Sen kan jag tänka mig att om detta fortgår så kommer nog styvpappan att bryta upp med ts. Ingen orkar med massa problem i längden.
  • Anonym (Snorunge)
    Anonym (Ankis brorsa) skrev 2017-05-28 17:26:42 följande:

Ja, du framstår verkligen som en ömkansvärd person, så det är klart att vem som helst med utvecklad empatisk förmåga tycker synd om den person som tonar fram i dina inlägg.

Åh, så intressant med dina tidigare vänskapsrelationer, kanske den killen är bror till Anki i tråden som denna TS är en spin-of från.

Ja baby <33
  • Miss Skywalker
    Anonym (Alice) skrev 2017-05-28 12:22:43 följande:

Blor lite fundersam. Jag skulle verkligen inte flytta ihop med en person (kompis eller partner sak samma) som mitt barn inte trivdes med (så länge barnet är barn och bor hemma hos mig alltså).

Varje människa ska trivas och vara trygg i sitt hem och extra viktigt är det för mig att mitt barn ska trivas och må bra hemma.

Men det innebär ju inte att barnet får bestämma i största allmänhet eller beståmmer över mitt kärleksliv eller över min vänskap.

Förstår inte det antingen-eller-tänket.

Så om ditt barn började hata din nya efter flera år, giftemål och gemensamma barn när hen kommer i tonåren så åker din "nya" ut..?
  • Anonym (Tack!)
    Kuddebarn skrev 2017-05-28 17:30:49 följande:
    Det är inte styvpappans ansvar eller uppgift att se till så att 11 åringen trivs i hemmet. Det är ts uppgift.

Du verkar ha svårt att acceptera att vi tolkar ts inlägg på olika sätt. Du vill gärna skylla på mannen, något jag och många andra inte tycker är ok. Du är väldigt noga med att man inte ska skylla på flickan. Ok, men då ska du inte skylla på mannen heller. Annars säger du bara emot dig själv.

Följande framgår i ts inlägg:

Att styvpappan har försökt nå fram till ts dotter och att ts dotter tycker att de har för mycket regler hemma. Förmodligen tycker hon att styvpappan är sträng som säger åt henne när hon inte städar rummet eller liknande. Bortskämt och ouppfostrat beteende. Hade hon varit uppfostrad så hade han inte ens behövt säga åt henne att städa eller plocka efter sig. Dessutom, klart att man ska kunna säga åt andras barn. Speciellt när de alla bor tillsammans. Kanske är styvpappans hem från början, då är det extra viktigt att lyssna på honom.

Jag tycker att det låter som att dottern inte tycker om mannen därför att han har regler och dottern är inte van vid regler. Hon tycker troligtvis inte om att man säger åt henne och min gissning är också att ts är dålig på att säga åt henne - därför måste styvpappan göra det.

Vad resulterar då detta i? Jo, att styvpappan blir utmålad som den onde. Det är uppenbart att dottern har problem och detta ska inte behöva gå ut över styvpappan. Kanske är hon avundsjuk eller saknar tid med sin mamma. Såpass mycket info får vi inte, men ts bör prata med henne och sedan får hon själv avgöra var hon vill bo. Ts ska inte behöva göra slut med en man som har försökt sitt bästa men som sedan blir avvisad vad han än gör. Ts bör fokusera på att prata med dottern och sedan ta itu med hennes uppfostring (för oavsett vad du säger så ser jag tydliga drag av ouppfostran här).

Sen kan jag tänka mig att om detta fortgår så kommer nog styvpappan att bryta upp med ts. Ingen orkar med massa problem i längden.
    I den mån jag skyller på någon så skyller jag på de vuxna.

Det finns för få detaljer i den här berättelsen för att det ska vara möjligt att veta vad som egentligen gått snett. Dessutom påstås det också att tråden bara är en kopia på en annan tråd med skillnaden att styvföräldern i den är kvinna.

Det senare innebär att det blir mindre intressant att diskutera skuldfrågan, men i den mån det går att ge någon skulden så föredrar jag att lägga den på ts i så fall.

Mest intressant är att tråden väcker så oerhört starka reaktioner. Det verkar som det finns en och annan vuxen som har fått finna sig i att bli bortvald när hon försökt konkurrera med ett barn om uppmärksamhet och fortfarande drabbas av ställföreträdande svartsjuka gentemot barnet i den här tråden.

För mig som förälder skulle jag i ts fall känna en bottenlös förtvivlan. Mitt barn vill inte dela sitt liv med mig på grund av mina egna val.
  • Kuddebarn
    Anonym (Tack!) skrev 2017-05-28 17:55:37 följande:

Det finns för få detaljer i den här berättelsen för att det ska vara möjligt att veta vad som egentligen gått snett. Dessutom påstås det också att tråden bara är en kopia på en annan tråd med skillnaden att styvföräldern i den är kvinna.

Det senare innebär att det blir mindre intressant att diskutera skuldfrågan, men i den mån det går att ge någon skulden så föredrar jag att lägga den på ts i så fall.

Mest intressant är att tråden väcker så oerhört starka reaktioner. Det verkar som det finns en och annan vuxen som har fått finna sig i att bli bortvald när hon försökt konkurrera med ett barn om uppmärksamhet och fortfarande drabbas av ställföreträdande svartsjuka gentemot barnet i den här tråden.

För mig som förälder skulle jag i ts fall känna en bottenlös förtvivlan. Mitt barn vill inte dela sitt liv med mig på grund av mina egna val.

Det är inte styvpappans fel att ts har misslyckats med uppfostringen av hennes dotter och att dottern är som hon är.

Om denna tråd nu är sann (vilket den förmodligen inte är), så anser jag inte att mannen bär någon skuld i detta, utifrån vad man får läsa här. Han har försökt sitt bästa men får bara skit för det. Bedrövligt.

Ts uppgift att se till att hon får behålla både dottern och sin man. Fortsätter det såhär så kommer mannen förmodligen att lämna inom en snar framtid, med all rätt.

Jag är inte intresserad av att veta hur Anonym (Snorunge) ser på saken, även om jag anser att hen har rätt i mycket - som till exempel att ts dotter verkar vara ouppfostrad och att det finns allt för många föräldrar som curlar sina barn idag. Det är ingen nyhet.

Vill inte ditt barn dela sitt liv med dig på grund av ditt val av man så kan ni ju i alla fall låta bli att skylla på den stackars annan som kommer in i en ny familj och genast möts av problem och tvärt beteende. Suck.
  • Kuddebarn
    Anonym (Tack!) skrev 2017-05-28 17:55:37 följande:

Den stackars mannen*
  • Anonym (Alice)
    Miss Skywalker skrev 2017-05-28 17:40:45 följande:

Så om ditt barn började hata din nya efter flera år, giftemål och gemensamma barn när hen kommer i tonåren så åker din "nya" ut..?

Nej, men jag uppfattade flera inlägg här som att barn inte får ha något att säga till om när det gäller vem man ska bo med (innan inflytt då) och att om man tycker att barnen också ska kunna påverka är det det samma som att barnen bestämmer över föräödrarnas kärleksliv. Såna ytterligheter.

I detta specifika fall med ts barn så vet vi ju inte alls vad som hänt. Har barnet alltid ogillat den nye mannen eller är det något nytt och plötsligt? Vad ts ska göra tycker jag är omöjligt att svara på utan att veta mer.

Så om du uppfattade mitt inlägg som ett råd till ts att flytta från mannen uttryckte jag mig otydligt.
Svar på tråden Min 11-åring gillar inte min nya man