Anonym (Tack!) skrev 2017-05-28 16:02:19 följande:
Utifrån de knapphändiga uppgifter ts tillhandahåller kan man egentligen inte uttala sig orsaken till att de vuxna misslyckats med att få flickan att trivas i deras och hennes hem.
Somliga tar för givet att det är flickans fel, att hon är en bortskämd snorunge medan andra anser att man inte kan utgå från att skylla på barn när det handlar om omständigheter som är vuxnas ansvar.
Vad som framgår av ts berättelse är att flickan följer styvfaderns regler utan att protestera, men att hon vänt sig till sin riktiga pappa och förklarat att hon vill bo hos honom på heltid.
Detta är inte en angelägenhet för styvpappan utan för flickans föräldrar och något de borde diskutera sinsemellan utan störande inslag från personer som inte är vårdnadshavare för barnet.
Den här tråden vimlar om känslosamma "Buhun" från personer som tycks sakna förmåga att ta vuxenansvar.
När det handlar om att etablera en relation mellan ett barn och en vuxen så duger det inte att den vuxna börjar ropa buhu, svenska barn är så bortskämda att de sätter sina egna känslor före mina.
Det är inte styvpappans ansvar eller uppgift att se till så att 11 åringen trivs i hemmet. Det är ts uppgift.
Du verkar ha svårt att acceptera att vi tolkar ts inlägg på olika sätt. Du vill gärna skylla på mannen, något jag och många andra inte tycker är ok. Du är väldigt noga med att man inte ska skylla på flickan. Ok, men då ska du inte skylla på mannen heller. Annars säger du bara emot dig själv.
Följande framgår i ts inlägg:
Att styvpappan har försökt nå fram till ts dotter och att ts dotter tycker att de har för mycket regler hemma. Förmodligen tycker hon att styvpappan är sträng som säger åt henne när hon inte städar rummet eller liknande. Bortskämt och ouppfostrat beteende. Hade hon varit uppfostrad så hade han inte ens behövt säga åt henne att städa eller plocka efter sig. Dessutom, klart att man ska kunna säga åt andras barn. Speciellt när de alla bor tillsammans. Kanske är styvpappans hem från början, då är det extra viktigt att lyssna på honom.
Jag tycker att det låter som att dottern inte tycker om mannen därför att han har regler och dottern är inte van vid regler. Hon tycker troligtvis inte om att man säger åt henne och min gissning är också att ts är dålig på att säga åt henne - därför måste styvpappan göra det.
Vad resulterar då detta i? Jo, att styvpappan blir utmålad som den onde. Det är uppenbart att dottern har problem och detta ska inte behöva gå ut över styvpappan. Kanske är hon avundsjuk eller saknar tid med sin mamma. Såpass mycket info får vi inte, men ts bör prata med henne och sedan får hon själv avgöra var hon vill bo. Ts ska inte behöva göra slut med en man som har försökt sitt bästa men som sedan blir avvisad vad han än gör. Ts bör fokusera på att prata med dottern och sedan ta itu med hennes uppfostring (för oavsett vad du säger så ser jag tydliga drag av ouppfostran här).
Sen kan jag tänka mig att om detta fortgår så kommer nog styvpappan att bryta upp med ts. Ingen orkar med massa problem i längden.