• Anonym (Maja)

Min 11-åring gillar inte min nya man

Hej

Min nya och jag har varit ihop i 3 år nu och är gifta.

Min 11-åring har svårt för honom. Inte så att det märks så mkt i vardagen men hon gnäller över det till hennes pappa..

Nu vill hon inte bo hos oss säger hon.

Vi har för mkt regler.

Vi har (och speciellt min man) ansträngt sig på alla vis för att hon ska bli nöjd. Men han får bara kalla handen.

Själv tycker jag det inte är en giltig orsak till att inte vilja bo - att man inte tycker om någon.

Så ser inte livet ut. Att man kan fly bort så fort nåt inte passar.

Men en del inom mig säger också att jag inte kan tvinga?

Det värsta är att hon drar med sig sin lillasyster i detta så att hon nu också bara vill bo hos pappa.

Vad ska vi göra?

Jag har sagt till min man nu att han helt enkelt får dämpasig lite. Både i sina försök att nå fram och att han inte får säga till henne saker (städa/plocka/osv/osv/)

Men VAD gör man när ens barn inte riktigt gillar den nya konstellationen??

/ledsen mamma

• Svar på tråden Min 11-åring gillar inte min nya man
  • Kolqq

Låt henne bo hos pappan. Varför måste hon prompt bo hos er om hon ogillar din nya man?

Det låter oerhör påfrestande att behövs bo med någon man inte går ihop med. Vill du att hon ska göra så när hon är vuxen - stanna kvar hos en man som behandlar henne dåligt, jobba kvar på en srbetsplats där hon vantrivs?

Att det är reglerna kanske bara är en förevändning, eller er tolkning. Hon kanske bara inte orkar leva i er nya storfamilj med 4 barn och en man hon inte klarar av.

Har du otur kan det kosta er relation om du framhärdar. Har du ännu mer otur så lär du henne att inte respektera sig själv och sina behov.

Ac
  • Kolqq
    Anonym (Maja) skrev 2017-05-24 18:22:01 följande:

I viss mån kan man undvika folk man inte gillar men om man t.ex inte gillar sin svärfar/svägerska/systerdotter osv så är det människor som liksom tillhör familjen och man kan inte bara sluta umgås med sin släkt för att man "inte tycker om" nån.

normalt funtade människor gör inte så. Så är iaf jag uppfostrad.

Av andra tragiska orsaker kan man såklart säga upp bekantskapen men då pratar vi ju andra saker.

Men du bor ju knappast med svägerska/svärfarvetc. Däremot borde det vara en självklarhet för vuxna och barn att inte behöva bo med någon man ogillar.

Vill du bo med någon du ogillar?
  • Anonym (H)
    Anonym (Alltså) skrev 2017-05-24 18:19:00 följande:

Tänk på den här meningen i några minuter.

Tänk du på den här meningen i några minuter...

Du är väl medveten om att många vuxna barn inte umgås med sina föräldrar alls eller bara när de "måste" på högtider ?

Eller är du en av de föräldrar som tror att du äger dina barn livet ut och kan behandla dem hur du vill utan konsekvenser?
  • aboslutintemenendå

Hur stort har ni? Dessa lägtider och regler kom dom när den nya också kom?

Mina föräldrar skilde sig när jag var liten.Farsan är låginkomsttagare medans morsan tjänar väldigt bra så hon bodde kvar i villan och farsan flyttade.Jag bodde aldrig hos min far, men inte för jag ogillade honom utan hans nya wt fru och hennes korkade wt ungar dom var 5 personer i en 3an.Medans morsans hus är enormt 312 kvatradmeter så GOTT om platts för en vuxen och hennes 2 barn

Så har hon egetrum? hur fungerar det med bonussyskon? mina bonussyskon är efterblivna skulle inte ens pissa på dom om dom brann,så hur är de med dom saker för er?

• Kolqq
    Anonym (H) skrev 2017-05-24 19:21:12 följande:

Du är väl medveten om att många vuxna barn inte umgås med sina föräldrar alls eller bara när de "måste" på högtider ?

Eller är du en av de föräldrar som tror att du äger dina barn livet ut och kan behandla dem hur du vill utan konsekvenser?

Och det kan ju ha sina orsaker. Om föräldern önskar en nära kontakt med sina bar både inse uppväxten och resten av livet så måste relationen vara respektfull och ömsesidig.
  • Anonym (Hanna)

Ja tänk om alla barn - även de med sammanboende bioföräldrar- bara kunde dra så fort reglerna inte passade.

• Anonym (Alltså)
    Anonym (H) skrev 2017-05-24 19:21:12 följande:

Poängterade att trådskaparen skulle läsa det och ta åt sig av den meningen lite extra som du skrev. Jag håller med dig helt..
  • Anonym (Undra)

Svår sits. Känns som de inte är du och barnen utan mer du och din man emot barnen och de slutat aldrig bra.

Har du frågat varför hon inte gillar honom? Finns de saker hon inte berättar om?

Hemskt för henne att behöva bo med någon "främmling" som hon dessutom inte kommer överens med.

Hennes syster kanske inte vill va ensam hos er vv utan hellre tillsammans med sin syster.

Får bara känslan av att hon är lite utfryst, som om du inte bryr dig så mycket att hon inte vill bo där utan är mer att hon "drar" med de andra barnet.

Tänk efter lite. Barnen ska alltid gå först.

Antar att du inte heller vill bo under samma tak med någon du inte gillar.

• Tecum
    Anonym (H) skrev 2017-05-24 18:17:52 följande:
    Låt barnen bo hos pappan.
    Du kan också separera och flytta ihop med någon du ogillar.
    Du äger inte ditt barn , snart är hon myndig.
    Vill du umgås med henne efter hennes 18 årsdag?
    "Snart är hon myndig", haha hon är elva(11) och ett barn i sju år till.
    Bra av TS och hennes man att ha enkla regler för sina barn, alltför många ungar är söndercurlade, styr och ställer i familjen och får ingen uppfostran alls. Låt tjejen bo hos pappa ett tag, de tröttnar nog på henne om hon är så bortskämd och då kommer hon tillbaka.
    Troligen kommer hon att tacka er när hon blir 18, när hon mognar till förstår hon vilken nytta hon haft av att lära sig elementär ordning.

Ni som tycker att TS ska göra slut bara för att ungen inte gillar mannen är inte kloka!  Det är det jag menar med att vissa låter barn styra familjen. Ett barn ska inte bestämma över vuxnas kärleksliv, punkt!
  • Anonym (Sweet children)
    Anonym (Maja) skrev 2017-05-24 18:25:05 följande:

Jo en del av mig tänker att det vore kanske bra att låta henne bo där.

Men det känns inte bra att hon drar med sig sin lillasyster som själv har sagt att hon vill bo vv.

Hur gammal är lillasyster? 
    Kanske kan ni komma överens med henne om att hon är för liten men när hon blir 11 så får hon också bestämma vart hon vill bo.
    Det är ju trots allt så att ju äldre man blir desto mer frihet under ansvar får man.
    Och ju mer får man vara med och bestämma, förutsatt att man klarar av att göra det med ett visst ansvar beroende på ålder förstås. 
Svar på tråden Min 11-åring gillar inte min nya man