• Anonym (Maja)

Min 11-åring gillar inte min nya man

Hej

Min nya och jag har varit ihop i 3 år nu och är gifta.

Min 11-åring har svårt för honom. Inte så att det märks så mkt i vardagen men hon gnäller över det till hennes pappa..

Nu vill hon inte bo hos oss säger hon.

Vi har för mkt regler.

Vi har (och speciellt min man) ansträngt sig på alla vis för att hon ska bli nöjd. Men han får bara kalla handen.

Själv tycker jag det inte är en giltig orsak till att inte vilja bo - att man inte tycker om någon.

Så ser inte livet ut. Att man kan fly bort så fort nåt inte passar.

Men en del inom mig säger också att jag inte kan tvinga?

Det värsta är att hon drar med sig sin lillasyster i detta så att hon nu också bara vill bo hos pappa.

Vad ska vi göra?

Jag har sagt till min man nu att han helt enkelt får dämpasig lite. Både i sina försök att nå fram och att han inte får säga till henne saker (städa/plocka/osv/osv/)

Men VAD gör man när ens barn inte riktigt gillar den nya konstellationen??

/ledsen mamma

• Svar på tråden Min 11-åring gillar inte min nya man
  • Anonym (Alltså)
    Anonym (H) skrev 2017-05-24 18:17:52 följande:

Vill du umgås med henne efter hennes 18 årsdag?

Tänk på den här meningen i några minuter.
  • Anonym (bamse)
    Anonym (Maja) skrev 2017-05-24 18:12:59 följande:

Nu skiljer man sig liksom inte bara för att barnen inte gillar ens partner.

Det jag menar är t.ex att senare i livet kan du bara inte rymma för att du inte gillar nån.

Så här ser ju vårat liv ut.

Regler är vardagliga regler så som borsta tänder, duscha, gå och lägga sig en viss tid, städa sitt rum ibland, plocka bort sin tallrik, göra läxor osv.

Hemma hos pappa har man det mer slappt så kontrasterna blir märkbara så att säga.

Min man har även han 2 barn så men 4 barn så krävs det ju en viss ordning.

Hur menar du att man inte kan rymma bara för att man inte gillar någon?
    om det skulle gälla en arbetskamrat så fattar jag men i ditt barns fall gäller det en person som hon bor med, såklart kan man både som barn och vuxen få välja (speciellt som vuxen) vem man ska bo hos. 

skulle du själv vilja bo med någon som du inte tycker om?
  • Anonym (Sweet children)

Din dotter är 11 år, det är precis i den åldern dom börjar markera självständighet och distans, (ibland lite överdrivet) och det ska dom också göra, för hur ska dom annars så småningom klara sig själva och flyga på egen hand.
    Dom tränar helt enkelt. 
    Dessutom i den åldern börjar kompisar och fritidsintressen bli väldigt viktiga.
    Kanske är det så just nu att hon har lättare och närmare till sånt hos sin pappa och att det bidrar.
    Det kommer ändra sig flera gånger om, innan hon blir vuxen,  hon behöver få pröva sina vingar lite under trygga former.
    Om det vore min dotter skulle jag låta henne få den friheten just nu att få bo heltid hos sin pappa.
    Men jag skulle inte släppa henne utan se till att ha en nära kontakt, prata ofta i telefon, bjuda med henne på stort och smått som jag skulle göra, antingen bara vi två eller hela familjen, det kan vara shopping och gofika med mamma på stan, en grill och spelkväll med familjen eller vad ni nu gillar att göra.
    Huvudsaken är att ni fortsätter inkludera henne gång på gång, för förr eller senare kommer hon komma tillbaka.
    Och när hon blir vuxen kommer hon se tillbaka på den här tiden och inse hur kloka ni var och vilket förtroende ni visade henne.
    Det kommer stärka era band.
    Men för just nu, låt henne få flyga lite. :) 

• Anonym (Maja)
    Anonym (Alltså) skrev 2017-05-24 18:16:53 följande:

Nej, men självklart undviker man människor man inte gillar?

I viss mån kan man undvika folk man inte gillar men om man t.ex inte gillar sin svärfar/svägerska/systerdotter osv så är det människor som liksom tillhör familjen och man kan inte bara sluta umgås med sin släkt för att man "inte tycker om" nån.

normalt funtade människor gör inte så. Så är iaf jag uppfostrad.

Av andra tragiska orsaker kan man såklart säga upp bekantskapen men då pratar vi ju andra saker.
  • Anonym (bamse)
    Anonym (bamse) skrev 2017-05-24 18:19:45 följande:
    om det skulle gälla en arbetskamrat så fattar jag men i ditt barns fall gäller det en person som hon bor med, såklart kan man både som barn och vuxen få välja (speciellt som vuxen) vem man ska bo hos. 

kan även tillägga att det kanske gått för fort fram för dina barn, nu kanske du har känt mannen jättelänge och dina barn likaså men om du har på bara tre år träffat, introducerat barnen, flyttat ihop och gift dig med honom så kanske dina barn inte känt att de hunnit med i förändringen. 
  • Anonym (bamse)

kan även tillägga att det kanske gått för fort fram för dina barn, nu kanske du har känt mannen jättelänge och dina barn likaså men om du har på bara tre år träffat, introducerat barnen, flyttat ihop och gift dig med honom så kanske dina barn inte känt att de hunnit med i förändringen. 
  • Anonym (bamse)

• Anonym (bamse)
    Anonym (bamse) skrev 2017-05-24 18:23:22 följande:
  • Anonym (Maja)

Jo en del av mig tänker att det vore kanske bra att låta henne bo där.

Men det känns inte bra att hon drar med sig sin lillasyster som själv har sagt att hon vill bo vv.

• Anonym (My)

Gud vad trist det är med spin offer

Svar på tråden Min 11-åring gillar inte min nya man