molly50 skrev 2017-06-03 12:13:33 följande:
Ja,enligt lag så är de ju ansvariga för att ha sådan uppsyn över sina djur att de inte ställer till med olägenheter för sin omgivning.
Men enligt lag så har de väl inget ansvar att ersätta saker som katten förstår,om jag har förstått det rätt.
Och det är väl där den moraliska aspekten kommer in.
Var har jag skrivit att jag kastar saker efter katterna?
Ok, men om du tror att de enligt lagen så har ägarna inget ansvar att ersätta saker, men om sakerna har blivit förstörda så har de ju, enligt din första mening, brist i den uppsyn som du skriver? Menar du att de kan få någon rättslig påföljd men de behöver dock inte betala någonting till den drabbade?
Och vart har jag skrivit att du kastar saker? Jag syftade väl mest på vad vissa drabbade gör, som förstör grannsämjan, eftersom du tog upp grannsämja. Det var bara vad jag tycker allmänt om vad man bör undvika om man nu bryr sig om grannsämjan.
molly50 skrev 2017-06-03 12:16:02 följande:
Tack! Det var snällt av dig.

Varsågod, men tänk på att du kanske bara får ersättning en gång. Försäkringsbolaget kan resonera som så, att de ska bara täcka oförutsedda händelser. Har du fått ersättning en gång för att katter har pissat på saker du lämnat ute, då kan de anse att du borde veta bättre till nästa gång. Så händer det igen så kanske de vägrar betala, på grund av att de tycker att du borde kunna förutse händelsen och därför inte lämna sakerna ute.
molly50 skrev 2017-06-03 12:42:47 följande:
Fast det här med inhägnad hjälper väl inte mot katter som är duktiga klättrare och kan hoppa högt.
Då får man ju bygga en hel voljär med tak på över gården.
Och det är ju orimligt,anser jag.
Ja men vad ska man göra om man inte vill få in katterna? Kattskrämma kanske. Fungerar inget annat så får man väl stå ut eller flytta.