• Anonym (Less)

Kattproblem vs grannar vs sambo

Hej.

Gör en lång historia kort. Vi har 4 katter som är utomhus eftersom jag vägrar låta dom gå in. De är inte rumsrena. Jag har även sagt till min sambo i över 2 år! att de måste bort men han vägrar. Grannarna är skitsura över att katterna pissar och skiter i deras trädgårdar mm och de har även konfronterat min sambo som "lovat" att lösa problemet. Men inget händer

Min sambo påstår nu att djuren har rätt att ströva fritt och förstöra för andra för enligt honom är det deras ansvar att lösa problemet. För han hade pratat med nån kattsnubbe på kommunen som påstår detta.

Han skiter i grannsämjan. Jag är inte intresserad av bråk med grannarna och de vet att jag står på deras sida.

Så hur löser man detta problemet innan det blir totalt krig från alla fronter? Och vad gäller rent lagligt gällande katterna?

• Svar på tråden Kattproblem vs grannar vs sambo
  • Tom Araya
    molly50 skrev 2017-06-03 12:13:33 följande:
    Ja,enligt lag så är de ju ansvariga för att ha sådan uppsyn över sina djur att de inte ställer till med olägenheter för sin omgivning.
    Men enligt lag så har de väl inget ansvar att ersätta saker som katten förstår,om jag har förstått det rätt.
    Och det är väl där den moraliska aspekten kommer in.
    Jag antar att du menar förstör och inte förstår?
    Finns det källa på understruket påstående?
  • molly50
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-04 13:48:34 följande:
    Men om de bryter mot lagen så är det väl att försöka komma åt dom den vägen då.

Ja det hade jag också gjort.

Nej, jag förstår att det kan kännas surt men det kanske är värt pengarna? Om det nu fungerar effektivt (vilket jag inte vet) så kanske det kan bespara dig och din familj en massa tid och energi. Och det kanske kostar mindre än att ersätta saker som blir förstörda. Även om det känns som en orättvisa att bekosta så kanske det ändå är det bästa för er i längden. Men det är en avvägning som du måste göra. 
    Det sista får du prata med kattägaren om.
    Ja,men det är ju det jag är osäker på om de gör.

Jag har,som sagt,ingen lust att kasta ut pengar för att hålla andras husdjur borta.
    Speciellt inte om jag inte vet att det kommer att fungera.
    Som hundägare så kan man inte kräva att andra ska sätta upp staket etc för att man ska kunna ha sin hund springa lös ute på gården.
    Och det tycker jag inte att kattägare ska kunna göra heller.
    Det är trots allt deras val att släppa ut katten.
    Och där borde lagen ändras.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-04 13:53:52 följande:
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-04 13:48:34 följande:
    Nej, jag förstår att det kan kännas surt men det kanske är värt pengarna? Om det nu fungerar effektivt (vilket jag inte vet) så kanske det kan bespara dig och din familj en massa tid och energi. Och det kanske kostar mindre än att ersätta saker som blir förstörda. Även om det känns som en orättvisa att bekosta så kanske det ändå är det bästa för er i längden. Men det är en avvägning som du måste göra. 

Kom på att jag ville tillägga att ibland får man ta till och bekosta åtgärder även om man tycker att man moraliskt sett inte skulle behöva. Varför låsa dörren varje gång man går hemifrån? Eller bilen? Varför ställa undan stöldbegärligt värdefullt gods? Varför betala för larm varje månad? Det kan väl tjuvarna göra.

Orättvist, men man gör det ändå för sin egen skull.
    Ja,egentligen så.
    Fast när det gäller katter så tycker jag att bor man i tätbebyggt område så får man väl hägna in sin egen tomt eller ta ut katten i sele om man ska ha katten ute.
    Jag tycker det är fel att alla andra ska behöva anpassa sig efter grannens val att skaffa utekatt.
    Carpe Diem
  • molly50
    Påven Johanna II skrev 2017-06-04 14:00:07 följande:
    Det gäller bara olägenheter för människors hälsa.

"I Miljöbalkens förordning (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd stadgas att husdjur och andra djur som hålls i fångenskap ska förvaras och skötas så att olägenheter för människors hälsa inte uppkommer och att det är djurägarens ansvar att så inte sker. Det betraktas dock inte som en olägenhet för människors hälsa (så kallad sanitär olägenhet) att en katt uträttar sina behov i rabatter, befinner sig på grannens tomt eller hoppar upp på bilar. Kattägare kan inte heller tvingas att hålla sin katt inne för att katten går in i andras hus genom tillfälligt öppna fönster eller dörrar. Sedan 2002 finns en dom i miljödomstolen (mål nr M 398-00) som säger att kattägare inte kan ställas till svars för att deras katt uträttar sina behov i grannars trädgårdar och rabatter. Miljööverdomstolen tog inte upp frågan till prövning vilket medför att ett prejudikat har uppstått. Den som känner sig drabbad av att katter befinner sig på den egna tomten får istället själv hålla katterna borta genom att vidta olika åtgärder, såsom att hägna in tomten, hålla dörrar och fönster stängda, strö ut avskräckande medel etc."

Ja,det är kanske så det är. Jag är som sagt inte helt säker på den där lagen.
    Så ber om ursäkt för ev felaktigheter.
    Men det är ju bra att veta vad som gäller.
    Så tack för upplysningen!  
    Tom Araya skrev 2017-06-04 16:01:48 följande:
    Jag antar att du menar förstör och inte förstår?
    Finns det källa på understruket påstående?
    Ja,jag skrev fel. Det ska stå förstör.
    Det går ju tyvärr inte att gå in och ändra stavfel osv i inläggen här.
    Jag är,som jag skrev ovan,osäker.
    Så någon källa har jag inte.
    Jag bara spekulerar.
    Carpe Diem
  • Tecum
    molly50 skrev 2017-06-04 17:31:41 följande:
    Ja,egentligen så.
    Fast när det gäller katter så tycker jag att bor man i tätbebyggt område så får man väl hägna in sin egen tomt eller ta ut katten i sele om man ska ha katten ute.
    Jag tycker det är fel att alla andra ska behöva anpassa sig efter grannens val att skaffa utekatt.
    Jag håller med, om man väljer att skaffa husdjur har man ett moraliskt ansvar för det de ställer till med. Lag eller inte, man måste iaf tala med grannarna och försöka ta tag i olägenheter. Grannsämjan är viktig, kanske kan man göra något tillsammans. Samtidigt, om man som granne har fönster och dörrar öppna så katten kommer in, eller ännu värre ger den mat, då får man skylla sig själv.

Om katten förorenar i barnens sandlåda kan det innebära hälsoproblem. Tuppar som gal och hundar som skäller anses också vara en olägenhet av det slag som myndigheter agerar på med stöd av lagen.
  • molly50
    Tecum skrev 2017-06-04 19:09:14 följande:
    Jag håller med, om man väljer att skaffa husdjur har man ett moraliskt ansvar för det de ställer till med. Lag eller inte, man måste iaf tala med grannarna och försöka ta tag i olägenheter. Grannsämjan är viktig, kanske kan man göra något tillsammans. Samtidigt, om man som granne har fönster och dörrar öppna så katten kommer in, eller ännu värre ger den mat, då får man skylla sig själv.

Om katten förorenar i barnens sandlåda kan det innebära hälsoproblem. Tuppar som gal och hundar som skäller anses också vara en olägenhet av det slag som myndigheter agerar på med stöd av lagen.
    Precis!
    Fast man vill ju samtidigt kunna ha öppet och vädra under varma sommardagar.
    Men vi får helt enkelt lov att tänka på sådana saker pga att min man är allergisk mot katter och kan bli riktigt dålig om han kommer i kontakt med en katt.
    Vädra kan vi göra då våra fönster sitter högt upp utan möjlighet för katter att ta sig in.
    Och våra möbeldynor lägger vi i en dynbox t ex.
    Men det är också en sak att ta i beaktande som kattägare,tycker jag.
    Att det finns folk som är allergiska.
    Det är sådana saker man får tänka på som hundägare så varför inte när man har katt?
    Så det här med hälsosynpunkten tycker jag att man kan försöka tänka på.
    Oavsett vad lagen säger.
    Det håller jag med dig om.
    Carpe Diem
  • elmadumle
    Påven Johanna II skrev 2017-06-04 14:00:07 följande:
    Det gäller bara olägenheter för människors hälsa.

"I Miljöbalkens förordning (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd stadgas att husdjur och andra djur som hålls i fångenskap ska förvaras och skötas så att olägenheter för människors hälsa inte uppkommer och att det är djurägarens ansvar att så inte sker. Det betraktas dock inte som en olägenhet för människors hälsa (så kallad sanitär olägenhet) att en katt uträttar sina behov i rabatter, befinner sig på grannens tomt eller hoppar upp på bilar. Kattägare kan inte heller tvingas att hålla sin katt inne för att katten går in i andras hus genom tillfälligt öppna fönster eller dörrar. Sedan 2002 finns en dom i miljödomstolen (mål nr M 398-00) som säger att kattägare inte kan ställas till svars för att deras katt uträttar sina behov i grannars trädgårdar och rabatter. Miljööverdomstolen tog inte upp frågan till prövning vilket medför att ett prejudikat har uppstått. Den som känner sig drabbad av att katter befinner sig på den egna tomten får istället själv hålla katterna borta genom att vidta olika åtgärder, såsom att hägna in tomten, hålla dörrar och fönster stängda, strö ut avskräckande medel etc."

Det där måste ändras på! helt vansinnigt att katter får ströva fritt och förstöra, gå in hos andra, skrämma/skada andra husdjur.
  • Anonym (Pysen)
    Ja,egentligen så.
    Då undrar jag en sak, varför har du lättare med att acceptera att med olika medel behöva värja dig emot en omoraliskhet (Inbrottstjuvar) men inte den andra (oansvariga kattägare) ?  
    och den förstnämnde är dessutom olaglig, men ändå ifrågasätter du inte i samma grad att behöva bekosta och ha besvär med olika säkerhetsåtgärden emot kriminalitet?
  • Anonym (Pysen)
    Tecum skrev 2017-06-04 19:09:14 följande:

Anser du även att grannar som väljer att skaffa grill har ett moraliskt ansvar? De släpper ju över röken på min tomt. Och att det är ett hälsoproblem är det ingen tvekan om. Cigarettrök likaså.
    Varför ska jag behöva anpassa mig efter grannens val att skaffa grill? Eller ännu värre cigaretter...röken kommer ju in på min tomt och jag måste gå in för att slippa besväras av den. Och stänga mina fönster så jag inte får in den.
  • Tom Araya
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-05 23:12:02 följande:
    Då undrar jag en sak, varför har du lättare med att acceptera att med olika medel behöva värja dig emot en omoraliskhet (Inbrottstjuvar) men inte den andra (oansvariga kattägare) ?  
    och den förstnämnde är dessutom olaglig, men ändå ifrågasätter du inte i samma grad att behöva bekosta och ha besvär med olika säkerhetsåtgärden emot kriminalitet?
    Jag tar mig friheten att ge mitt svar på detta...

-Lagstiftning finns redan mot inbrott och en inbrottstjuv riskerar åtal och straff för sina brott. En person som begår brott kan också identifieras genom bilder, fingeravtryck och DNA. Alltså gör myndigheter vad de kan för att skydda mig från inbrottstjuvar.

-Eftersom inbrottstjuvens handling är medveten och målmedveten, för egen vinnings skull, inte sällan med stort tekniskt kunnande och bra verktyg krävs fler åtgärder för att motverka inbrott.

-Lagstiftning mot kattägares slapphet i att ta sitt ansvar borde kunna bli rätt effektiv om de riskerar dryga böter och att bli av med sina djur enbart av att släppa ut dem utan tillsyn och dessutom riskera bli skadeståndsskyldiga om skador på annans egendom kan bevisas ha orsakats av deras katter.

-P.g.a. kattens förmåga att ta sig förbi hinder är det inte rimligt att ägare/boende med uteplats eller tomt till villa eller radhus görs ansvariga att skydda sin egendom mot oönskade katter. Det skulle få tomten att likna en sluten anstalt.
Svar på tråden Kattproblem vs grannar vs sambo