• Anonym (Less)

Kattproblem vs grannar vs sambo

Hej.

Gör en lång historia kort. Vi har 4 katter som är utomhus eftersom jag vägrar låta dom gå in. De är inte rumsrena. Jag har även sagt till min sambo i över 2 år! att de måste bort men han vägrar. Grannarna är skitsura över att katterna pissar och skiter i deras trädgårdar mm och de har även konfronterat min sambo som "lovat" att lösa problemet. Men inget händer

Min sambo påstår nu att djuren har rätt att ströva fritt och förstöra för andra för enligt honom är det deras ansvar att lösa problemet. För han hade pratat med nån kattsnubbe på kommunen som påstår detta.

Han skiter i grannsämjan. Jag är inte intresserad av bråk med grannarna och de vet att jag står på deras sida.

Så hur löser man detta problemet innan det blir totalt krig från alla fronter? Och vad gäller rent lagligt gällande katterna?

• Svar på tråden Kattproblem vs grannar vs sambo
  • Tom Araya
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-05 23:17:36 följande:
    Anser du även att grannar som väljer att skaffa grill har ett moraliskt ansvar? De släpper ju över röken på min tomt. Och att det är ett hälsoproblem är det ingen tvekan om. Cigarettrök likaså.
    molly50 skrev 2017-06-04 17:31:41 följande:
    Jag tycker det är fel att alla andra ska behöva anpassa sig efter grannens val att skaffa utekatt.
    Varför ska jag behöva anpassa mig efter grannens val att skaffa grill? Eller ännu värre cigaretter...röken kommer ju in på min tomt och jag måste gå in för att slippa besväras av den. Och stänga mina fönster så jag inte får in den.
    Jag antar att folk inte står och grillar på din uteplats utan lov från dig?!
  • Tecum
    Anser du även att grannar som väljer att skaffa grill har ett moraliskt ansvar? De släpper ju över röken på min tomt. Och att det är ett hälsoproblem är det ingen tvekan om. Cigarettrök likaså.

Varför ska jag behöva anpassa mig efter grannens val att skaffa grill? Eller ännu värre cigaretter...röken kommer ju in på min tomt och jag måste gå in för att slippa besväras av den. Och stänga mina fönster så jag inte får in den.
    Ja om grillröken är ett bekymmer för grannen så har de ett ansvar för att ta hänsyn till det, t ex flytta grillen eller avstå när det blåser på fel håll. Cigarettrök är ännu värre.
  • molly50
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-05 23:12:02 följande:
    Då undrar jag en sak, varför har du lättare med att acceptera att med olika medel behöva värja dig emot en omoraliskhet (Inbrottstjuvar) men inte den andra (oansvariga kattägare) ?  
    och den förstnämnde är dessutom olaglig, men ändå ifrågasätter du inte i samma grad att behöva bekosta och ha besvär med olika säkerhetsåtgärden emot kriminalitet?
    Jag tycker att det är en viss skillnad då det inte hjälper att t ex hägna in sin tomt mot katter då de oftast tar sig förbi det ändå.
    Då måste man sätta upp en hel voljär med tak över och det är jag inte beredd att göra när det handlar om andras val att skaffa katt.
    Det vore skillnad om det vore min egen katt.
    När det gäller inbrottstjuvar så är ju det en brottslig handling vilket det inte är att ha utekatt.
    Och vid brottsliga handlingar så får man mer hjälp av myndigheter.
    Vid t ex inbrott så kan jag få ersättning för förstörda och försvunna saker,vilket är betydligt svårare att få när en utekatt förstört en sak.
    Carpe Diem
  • molly50
    molly50 skrev 2017-06-04 17:31:41 följande:
    Jag tycker det är fel att alla andra ska behöva anpassa sig efter grannens val att skaffa utekatt.
    Fast då hoppas jag att de står på sin egen tomt och inte på din?
    Och du vet vem det är som gör det och kan således ta upp problemet med personen.
    Det är inte lika lätt med ägare till utekatter.
    Du måste bevisa vems katten är,om det går.
    Och även om du lyckas med det så är det inte säkert att kattägaren tar på sig det utan hänvisar till lagen.
    Carpe Diem
  • Anonym (anonym)

Nyligen omhändertogs och avlivades över 20  katter som ägaren ansåg inte var något problem eftersom de hade en tomt på över 1000 kvm att gå fritt på samt att de fick tillsyn morgon och kväll, kan tänka att grannarna i villaområdet var glada när de slapp alla dessa katter.

• Anonym (Pysen)
    Tom Araya skrev 2017-06-06 01:27:16 följande:
    Jag tar mig friheten att ge mitt svar på detta...

-Lagstiftning finns redan mot inbrott och en inbrottstjuv riskerar åtal och straff för sina brott. En person som begår brott kan också identifieras genom bilder, fingeravtryck och DNA. Alltså gör myndigheter vad de kan för att skydda mig från inbrottstjuvar.

-Eftersom inbrottstjuvens handling är medveten och målmedveten, för egen vinnings skull, inte sällan med stort tekniskt kunnande och bra verktyg krävs fler åtgärder för att motverka inbrott.

-Lagstiftning mot kattägares slapphet i att ta sitt ansvar borde kunna bli rätt effektiv om de riskerar dryga böter och att bli av med sina djur enbart av att släppa ut dem utan tillsyn och dessutom riskera bli skadeståndsskyldiga om skador på annans egendom kan bevisas ha orsakats av deras katter.

-P.g.a. kattens förmåga att ta sig förbi hinder är det inte rimligt att ägare/boende med uteplats eller tomt till villa eller radhus görs ansvariga att skydda sin egendom mot oönskade katter. Det skulle få tomten att likna en sluten anstalt.
    Ok, så om en lagstiftning emot katterna skulle finnas på ett enligt dig bra sätt då skulle det också vara lättare att acceptera att behöva värja sig emot katterna?
  • Anonym (Pysen)
    Tom Araya skrev 2017-06-06 01:29:31 följande:
    Jag antar att folk inte står och grillar på din uteplats utan lov från dig?!
    Nej gör ju inte det. Precis som att de inte frågar om lov att släppa ut katterna.
  • Anonym (Pysen)
    Tecum skrev 2017-06-06 11:21:32 följande:
    Ja om grillröken är ett bekymmer för grannen så har de ett ansvar för att ta hänsyn till det, t ex flytta grillen eller avstå när det blåser på fel håll. Cigarettrök är ännu värre.
    Det låter bra. Tyvärr tänker inte alla människor så, i synnerhet rökare. De som jag har tagit upp problemet med brukar bli arga.
  • Anonym (Pysen)
    molly50 skrev 2017-06-06 13:28:06 följande:
    Jag tycker att det är en viss skillnad då det inte hjälper att t ex hägna in sin tomt mot katter då de oftast tar sig förbi det ändå.
    Då måste man sätta upp en hel voljär med tak över och det är jag inte beredd att göra när det handlar om andras val att skaffa katt.
    Det vore skillnad om det vore min egen katt.
    Fast inbrottstjuvarna tar sig ju förbi låsen också om de vill det. Då skulle man vara tvungen att ha ett fort utav järn och betong och det är du väl inte heller beredd att göra när det gäller andras val att stjäla andras grejer.
    molly50 skrev 2017-06-06 13:28:06 följande:
    När det gäller inbrottstjuvar så är ju det en brottslig handling vilket det inte är att ha utekatt.
    Och vid brottsliga handlingar så får man mer hjälp av myndigheter.
    Vid t ex inbrott så kan jag få ersättning för förstörda och försvunna saker,vilket är betydligt svårare att få när en utekatt förstört en sak.
    Ok, så du är mer benägen att ta till åtgärder emot oönskat omoraliskt beteende om det är brottsligt?

Och det sista du skriver, om det är så att man inte får ersättning, då borde det logiska vara att värja sig MER emot det. Har svårt att förstå hur du tänker?
    molly50 skrev 2017-06-06 13:32:13 följande:
    Fast då hoppas jag att de står på sin egen tomt och inte på din?
    Och du vet vem det är som gör det och kan således ta upp problemet med personen.
    Det är inte lika lätt med ägare till utekatter.
    Du måste bevisa vems katten är,om det går.
    Och även om du lyckas med det så är det inte säkert att kattägaren tar på sig det utan hänvisar till lagen.
    Ja det gör de. Kattägarna står inte heller på min tomt.

Jag upplever att det är svårt att ta upp frågan om rök, de rökare jag har mött blir bara arga och går därifrån.

• Tom Araya
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-06 19:07:22 följande:
    Ok, så om en lagstiftning emot katterna skulle finnas på ett enligt dig bra sätt då skulle det också vara lättare att acceptera att behöva värja sig emot katterna?
    Behovet för var och en att vidta åtgärder för att värja sig mot granners katter skulle minska drastiskt om man drev igen de förslag jag har för lagstiftning kring detta, så skulle det behövas något utöver det så har jag lättare att acceptera det.

Ett tillägg på lagstiftningsbiten är att man också ska få agera utefter nödvärnsrätt mot inkräktare på sin tomt eller hem, husdjur eller människa.
Svar på tråden Kattproblem vs grannar vs sambo