• Anonym (ABC123)

Ni som utnyttjade sambolagen.

Ni som utnyttjande sambolagen enbart för att bostaden köptes för gemensamt bruk, utan att ha köpt bostaden eller betalt lån och amortering.
    Dvs inte varit med och betalt investeringen utan bara för ren vinning bara för att man kan.

Hur mycket fick ni ut när allt var klart, kändes det bra när pengarna kom in på kontot?
    Hade ni någon ångest efteråt pga agerandet mot er partner eller flöt livet på som vanligt?

Och den stora frågan, skulle du göra om det igen mot någon annan?

• Svar på tråden Ni som utnyttjade sambolagen.
  • Anonym (ABC123)
    Anonym (Drutten) skrev 2017-07-12 12:20:23 följande:

Anonym (Jisses) skrev 2017-07-12 11:57:50 följande:[/quote-nick]Men vad fasen?? Nu blir jag mörkrädd. Så du menar att den som tjänar mer och som har ett större ekonomiskt överskott efter att gemensamma kostnader är betalda, inte ska få göra vad denne vill med sina pengar (t.ex. spara)? Vad fasen ska denne få göra med SINA pengar då? Skänka bort dem till sambon? Jag förstår verkligen inte hur du tänker![/quote]

Det var inte mej du svarade, men jag skjuter in att precis så fungerar ett äktenskap utan äktenskapsförord och enskild egendom vid skilsmässa, så SÅ himla konstigt är det inte.

Jag tycker det beror på längden på samboskap och äktenskap om det är rimligt.

I exemplet ovan i tråden med en pappa som reste 10 mån per år, så är det klart att om han blev rik på det så var hans frus insats hemma i högsta grad nödvändigt för att kunna tjäna de pengarna. Ett team helt enkelt. Naturligt att pengarna blir bådas då.

Sen beror det på om man ser sitt samboskap som likvärdigt med äktenskap, juridiskt är det olika men man kan väl ha teamkänslan ändå.

Nu har ju inte alla barn, så det vore bättre om ansvaret las på sambos att skriva samboegendom. istället  för att lagen  går in och reglerar.
    Man som sambos vet ju om när man skaffar barn om båda står på bostaden eller ej.
    Det vore ett mycket bättre system än att någon ska kunna luta sig tillbaka på "gemensamt bruk" det är ett hån mot den som faktiskt äger något speciellt en bostad.
  • Ess
    Anonym (ABC123) skrev 2017-07-11 18:16:03 följande:

Och om kvinnan inte gjort det och man inte har några barn, hur resonerar du då?

Jag hade dragit ur proppen och rullat ihop henne i sin kartong igen.
  • TeresB
    Anonym (Drutten) skrev 2017-07-12 15:50:48 följande:

Anonym (Jisses) skrev 2017-07-12 13:23:14 följande:[/quote-nick]]Det är konstigt som fan när man har valt att leva som sambos och INTE gifta sig. Vad är det med alla dessa giriga kvinnor som inbillar sig att de har rätt att bli försörjda och med bidra mindre inkomst till gemensamma kostnader och ändå tycka sig ha rätten till precis lika mycket som den som har jobbat och skaffat allt??

Men i exemplet (sorry du vars pappa jag använder som exempel) så skulle man kunna vad är med föräldrar som inbillar sej att de kan resa 10 mån per år, arbeta på advokatbyrån till kl 22 varje kväll, borra olja i Norge tre veckor i stöten eller plugga till läkare trots att de har barn?

Jag tycker att de kan det, både män och kvinnor, så länge de är överens med sina partners.( Alla har iofs inte ett fritt val av jobb hela livet heller). Deras partners är själva förutsättningen för att kunna ha jobbet plus ha barn så det är klart de ska skydda sin partner inför en separation/ ett dödsfall.

Det är svårt för både män och kvinnor att bygga upp företag eller bli ministrar utan en partner som tar en stor del av sysslor med barnen och hemmet, jag anser att det är ett bidrag fast det inte är just cash. Och de flesta som har mer extrem arbetsbelastning brukar som tur

I[/quote]

Det är mina föräldrar som är exemplet och de är iofs gifta sen 30 år och hänger ihop. Poängen är ju att vissa karriärer kräver att den andra står tillbaka och tar hand om barn och hem. Det bör ju i allra högsta grad vara något man kommer överens om som familj. Vi barn var inte små längre utan fick väga in lite. Men att säga att den som gör jobbet hemma får skylla sig själv tycker jag är strunt. Min mamma jobbade iofs men i skolan. Under alla år har de tillsammans valt att tex spara extra pension till henne osv. För att det ligger i hela familjens intresse att alla ska ha det bra om det går även i framtiden och så har tanken varit från början.

Jag tror att man i en relation som är seriös gör bra att ta en riktig funderare och ett samtal om sin ekonomi och hur man vill ha det i olika scenarion. Jag är sambo och vi har skrivit avtal med hjälp av banken för att säkra de tillgångar vi vill ha separat och även hur vi vill ha det om någon av oss skulle gå bort. Har man barn ( och absolut om man har särkulls barn)är det ju extra viktigt att ha på papper hur saker skall delas upp eller ärvas.

Är folk så ovetandes och slarviga med vad de kämpat ihop undrar jag efter att ha läst denna tråd!
  • Anonym (Drutten)

Anonym (Jisses) skrev 2017-07-12 15:59:49 följande:

[/quote]Jag vet flera kvinnor som är mammor som jobbar som advokat, läkare, bergarbetare och som är borta mycket. De har löst det med att dela ansvaret med partnern, ha barnflicka, mormor el. farfar som ställer upp ibland. Vill man så kan man.[/quote]

Men va? Jag skriver ju hela tiden pappa eller mamma, man eller fru, jag gör ingen skillnad mellan könen. Du tycker det ok när en kvinna jobbar mycket och fixar det med att dela ansvaret med sin partner men inte en man?

Om man reser 10 mån per år eller arbetar sena kvällar jämnt så är det ju inte fråga om att dela 50:50 på dagishämtning direkt. Jag anser att det är en insats att stå för merparten av hämtningar middagar och läggningar, att skapa familjelivet helt oavsett kön.

Och en insats att arbeta hårt för att bli framgångsrik och ge familjen stora valmöjligheter i framtiden.

"Vill man så går det " att vara borta båda två och ha barnflicka och tynga den äldre generationen men det är många, många familjer som inte vill leva så ! Men du verkar ha svårt att förstå det där med team och är kanske innerst inne lite avundsjuk på de med totalt gemensamma mål och gemensam agenda?

• Anonym (ABC123)
    TeresB skrev 2017-07-12 20:45:28 följande:
    Men i exemplet (sorry du vars pappa jag använder som exempel) så skulle man kunna vad är med föräldrar som inbillar sej att de kan resa 10 mån per år, arbeta på advokatbyrån till kl 22 varje kväll, borra olja i Norge tre veckor i stöten eller plugga till läkare trots att de har barn?

Jag tycker att de kan det, både män och kvinnor, så länge de är överens med sina partners.( Alla har iofs inte ett fritt val av jobb hela livet heller). Deras partners är själva förutsättningen för att kunna ha jobbet plus ha barn så det är klart de ska skydda sin partner inför en separation/ ett dödsfall.

Det är svårt för både män och kvinnor att bygga upp företag eller bli ministrar utan en partner som tar en stor del av sysslor med barnen och hemmet, jag anser att det är ett bidrag fast det inte är just cash. Och de flesta som har mer extrem arbetsbelastning brukar som tur

I[/quote]

Det är mina föräldrar som är exemplet och de är iofs gifta sen 30 år och hänger ihop. Poängen är ju att vissa karriärer kräver att den andra står tillbaka och tar hand om barn och hem. Det bör ju i allra högsta grad vara något man kommer överens om som familj. Vi barn var inte små längre utan fick väga in lite. Men att säga att den som gör jobbet hemma får skylla sig själv tycker jag är strunt. Min mamma jobbade iofs men i skolan. Under alla år har de tillsammans valt att tex spara extra pension till henne osv. För att det ligger i hela familjens intresse att alla ska ha det bra om det går även i framtiden och så har tanken varit från början.

Jag tror att man i en relation som är seriös gör bra att ta en riktig funderare och ett samtal om sin ekonomi och hur man vill ha det i olika scenarion. Jag är sambo och vi har skrivit avtal med hjälp av banken för att säkra de tillgångar vi vill ha separat och även hur vi vill ha det om någon av oss skulle gå bort. Har man barn ( och absolut om man har särkulls barn)är det ju extra viktigt att ha på papper hur saker skall delas upp eller ärvas.

Är folk så ovetandes och slarviga med vad de kämpat ihop undrar jag efter att ha läst denna tråd!
    När man tar upp exempel som gifta par då har förhållandet kulminerat och sambolagen inte relevant alls.
    Jag kan garantera dig att det finns flera unga människor som köper sin bostad för första gången, som inte har en aning om sambolagen, vilket är helt förståligt,  att någon några år senare kan ta hälften av tex bostaden bara för att dom flyttade med in är inte rimligt.
    Det är lätt att säga att man ska ha koll vad som gäller när man flyttar ihop med någon och denne får skylla sig själv.
    Men man kan ju tycka att det är lite märkligt att par som skaffar barn och inte skrev på ett skit inte ska skylla sig själv, skaffar man barn så bör man ju ha koll på vad som gäller.

Men nej eftersom det är vuxna människor det gäller så behövs en lag som går in och reglerar eftersom man inte klarar av att göra det själv.
  • TeresB
    Anonym (ABC123) skrev 2017-07-12 22:32:21 följande:

När man tar upp exempel som gifta par då har förhållandet kulminerat och sambolagen inte relevant alls.

Jag kan garantera dig att det finns flera unga människor som köper sin bostad för första gången, som inte har en aning om sambolagen, vilket är helt förståligt,  att någon några år senare kan ta hälften av tex bostaden bara för att dom flyttade med in är inte rimligt.

Det är lätt att säga att man ska ha koll vad som gäller när man flyttar ihop med någon och denne får skylla sig själv.

Men man kan ju tycka att det är lite märkligt att par som skaffar barn och inte skrev på ett skit inte ska skylla sig själv, skaffar man barn så bör man ju ha koll på vad som gäller.

Men nej eftersom det är vuxna människor det gäller så behövs en lag som går in och reglerar eftersom man inte klarar av att göra det själv.

I princip är det ju därför lagen finns, den passar bara inte enligt dig.

Vad menar du med de som skaffar barn...?
  • Anonym (Jisses)
    Anonym (Drutten) skrev 2017-07-12 20:57:25 följande:

Anonym (Jisses) skrev 2017-07-12 15:59:49 följande:

Jag vet flera kvinnor som är mammor som jobbar som advokat, läkare, bergarbetare och som är borta mycket. De har löst det med att dela ansvaret med partnern, ha barnflicka, mormor el. farfar som ställer upp ibland. Vill man så kan man.[/quote]

Men va? Jag skriver ju hela tiden pappa eller mamma, man eller fru, jag gör ingen skillnad mellan könen. Du tycker det ok när en kvinna jobbar mycket och fixar det med att dela ansvaret med sin partner men inte en man?

Om man reser 10 mån per år eller arbetar sena kvällar jämnt så är det ju inte fråga om att dela 50:50 på dagishämtning direkt. Jag anser att det är en insats att stå för merparten av hämtningar middagar och läggningar, att skapa familjelivet helt oavsett kön.

Och en insats att arbeta hårt för att bli framgångsrik och ge familjen stora valmöjligheter i framtiden.

"Vill man så går det " att vara borta båda två och ha barnflicka och tynga den äldre generationen men det är många, många familjer som inte vill leva så ! Men du verkar ha svårt att förstå det där med team och är kanske innerst inne lite avundsjuk på de med totalt gemensamma mål och gemensam agenda?[/quote]Fast man kan arbeta heltid även om man har barn. Inte sjutton ska man ha betalt för att hämta sina egna barn! Det är väl klart att man gör en insats och tar hand om sina barn, annars skulle man inte ha skaffat dem. Men att tycka att man ska få ekonomisk kompensation för att man gör det man ska tycker jag låter galet.
  • Anonym (ÅÄÖ)
    Anonym (Jisses) skrev 2017-07-12 11:57:50 följande:
    Men vad fasen?? Nu blir jag mörkrädd. Så du menar att den som tjänar mer och som har ett större ekonomiskt överskott efter att gemensamma kostnader är betalda, inte ska få göra vad denne vill med sina pengar (t.ex. spara)? Vad fasen ska denne få göra med SINA pengar då? Skänka bort dem till sambon? Jag förstår verkligen inte hur du tänker!
    Om mannen tjänar bra och jobbar borta mycket, tjänar bra med pengar och sparar undan en bra slant varje månad medan kvinnan går hemma med barnen och står tillbaka yrkesmässigt, och lägger alla sina inkomster (mindre än mannens) i familjen och har ingen möjlighet till eget sparande, så blir kvinnan hårt drabbad vid en separation.

Men jag har aldrig hävdat att kvinnan skulle ha hälften av hans sparpengar, det var någon annan här som tolkade in det.
    Däremot tycker jag att om en har råd att spara undan pengar varje månad och den andre inte har möjlighet till det, då är det nåt som inte är rätt i familjen.

En familj är som ett fotbollslag, man måste jobba ihop.

Grundfrågan i tråden handlade om en bostad vid bodelning. Vore situationen som jag just beskrev så är det inte orimligt att kvinnan får en del av värdet, trots att hon inte lagt något i just bostaden. För hon har ändå lagt allt hon haft i familjen, vilket mannen inte har.
  • Anonym (ABC123)
    TeresB skrev 2017-07-13 06:59:49 följande:
    I princip är det ju därför lagen finns, den passar bara inte enligt dig.

Vad menar du med de som skaffar barn...?
    Ett stort agument verkar vara barn och en massa år senare, sambos som skaffar barn.....
  • Anonym (ABC123)
    Anonym (ÅÄÖ) skrev 2017-07-13 08:36:39 följande:
    Om mannen tjänar bra och jobbar borta mycket, tjänar bra med pengar och sparar undan en bra slant varje månad medan kvinnan går hemma med barnen och står tillbaka yrkesmässigt, och lägger alla sina inkomster (mindre än mannens) i familjen och har ingen möjlighet till eget sparande, så blir kvinnan hårt drabbad vid en separation.

Men jag har aldrig hävdat att kvinnan skulle ha hälften av hans sparpengar, det var någon annan här som tolkade in det.
    Däremot tycker jag att om en har råd att spara undan pengar varje månad och den andre inte har möjlighet till det, då är det nåt som inte är rätt i familjen.

Grundfrågan i tråden handlade om en bostad vid bodelning. Vore situationen som jag just beskrev så är det inte orimligt att kvinnan får en del av värdet, trots att hon inte lagt något i just bostaden. För hon har ändå lagt allt hon haft i familjen, vilket mannen inte har.
    Anonym (ÅÄÖ) skrev 2017-07-13 08:36:39 följande:

Poängtera att lagen inte fanns, vad hindrar par som brukar samma bostad men där den ene äger, att skriva papper på samägande.
    Man gör det ju när man gifter sig så varför inte skriva papper på gemensamt ägande av bostaden?

Svar på tråden Ni som utnyttjade sambolagen.